Gjest Nica. Skrevet 25. desember 2011 #1 Skrevet 25. desember 2011 Både servise, glass, bestikk og andre ting
Betty2 Skrevet 25. desember 2011 #2 Skrevet 25. desember 2011 Rosendahl - Grand cru Ønsker meg til bursdager og jul, alt fra lyse staker, til skåler, glass, fat osv. Kosta boda.
tøydokka Skrevet 27. desember 2011 #3 Skrevet 27. desember 2011 aldri forstått meg på den der greien med å samle på kopper, kar og bestikk.. jeg ler litt av dere som holder på med det. Samler altså ikke på noe, men har flere gamle vakre sett som jeg har arvet. Med gull og håndmalte detaljer.. Bryr meg jo om pene ting, men det der "samle-på-den og den serien" passer ikke for meg
Viljaa Skrevet 28. desember 2011 #4 Skrevet 28. desember 2011 Jeg samler ting som er umake. Foreldrene mine synes det er helt latterlig, og mener at jeg helst burde spart på noe siden konfirmasjonen. Skal kjøpe meg leilighet til våren og de har flere ganger hintet om at jeg burde lagd meg liste over serier jeg ønsker meg siden jeg tross alt skal bli voksen nå. Men jeg samler på mummikopper da! Synes dog det er litt dyrt med 200 per kopp, så det går ganske tregt.
Brunhilde Skrevet 28. desember 2011 #5 Skrevet 28. desember 2011 aldri forstått meg på den der greien med å samle på kopper, kar og bestikk.. jeg ler litt av dere som holder på med det. Samler altså ikke på noe, men har flere gamle vakre sett som jeg har arvet. Med gull og håndmalte detaljer.. Bryr meg jo om pene ting, men det der "samle-på-den og den serien" passer ikke for meg Men hva med de som ikke har arvet og som ikke har økonomi til å kjøpe hele serviser på en gang? Hva er det å le av, egentlig? Jeg oppfatter det som temmelig arrogant overfor de som finner glede i å samle opp det de ønsker seg, om det gjelder servise, glass eller bestikk. Og nei, jeg føler meg ikke truffet, for jeg samler egentlig ikke på noe, jeg bare ønsker meg glass i en spesiell serie for å gjøre det enkelt for venner og familie når det er jul og fødselsdag, 3
Gjest Tirkes Skrevet 28. desember 2011 #6 Skrevet 28. desember 2011 Har "ferdig" kaffesett og middagssett. Har også ferdig sett hardangerbestikk. Nå samler jeg på sølvbestikk av mønster Telesølv og glass fra Magnor.. gud. Frost eller Rim. Jeg husker ikke nå, men det er sånn passe kjølig.
SmallTalk Skrevet 28. desember 2011 #7 Skrevet 28. desember 2011 Jeg vil ikke akkurat si at jeg og samboeren samler på noen spesielle serier, men penglassene våre er "Tangen" fra Hadeland og penbestikket er "Ramona" fra Hardanger Bestikk. Et penservise vi begge to liker har vi ikke funnet enda.
Gjest Tirkes Skrevet 28. desember 2011 #8 Skrevet 28. desember 2011 Litt offtopic, SmallTalk.. Jeg og sambo vandret inn i et stentøysbutikk/glassmagasin. Vi bestemte oss for å finne to favorittserviser uten å fortelle det til hverandre etterpå. Min annenplass matches hans førsteplass og vips hadde vi servise:P
Gjest Badabing Skrevet 28. desember 2011 #9 Skrevet 28. desember 2011 Men jeg samler på mummikopper da! Synes dog det er litt dyrt med 200 per kopp, så det går ganske tregt. Begynn å gi blod De er gratisgave i blodbanken der jeg gir blod i alle fall. Selv samler jeg på Vera Wang fra Wedgewood, heter noe med platina. Og Brilliant glass fra Hadeland. Av bestikk samler jeg på et sølvbestikk som heter Lilje, men det er egentlig ufrivillig. Tror jeg kommer til å selge det etter hvert når jeg finner ut hva jeg vil ha. Tror jeg ønsker meg et litt enklere bestikk. Til hverdags har jeg servise fra Ikea, men ønsker meg ett fra iittala. Samler også på kaffeservise fra Villeroy og Boch. Det heter New Wave, men er med mønster. Har egentlig ikke begynt å samle på noe av dette av meg selv, men føles som jeg har en familie med samlermani som mener man måå ha sånt.
Olive Skrevet 28. desember 2011 #10 Skrevet 28. desember 2011 Sparer på Skaugum bestikk. Kunne sikkert kjøpt hele serien, men syns det er greit å ha noe jeg kan ønske meg. Har flere komplette serviser.
Anglofil Skrevet 28. desember 2011 #11 Skrevet 28. desember 2011 (endret) Alt fra Grand Cru, i tillegg samler jeg på Nathalie-serviset. Mvh Yvonne Endret 28. desember 2011 av Yvonne
tøydokka Skrevet 28. desember 2011 #12 Skrevet 28. desember 2011 Men hva med de som ikke har arvet og som ikke har økonomi til å kjøpe hele serviser på en gang? Hva er det å le av, egentlig? Jeg oppfatter det som temmelig arrogant overfor de som finner glede i å samle opp det de ønsker seg, om det gjelder servise, glass eller bestikk. Og nei, jeg føler meg ikke truffet, for jeg samler egentlig ikke på noe, jeg bare ønsker meg glass i en spesiell serie for å gjøre det enkelt for venner og familie når det er jul og fødselsdag, Det kom kanskje litt arrogant ut.. men jeg ler ikke av det på en nedlatende, hånlig måte. Ler bare fordi det for meg virker så merkelig at noen gidder å bruke flere hundre kronerr på så "kjedelige" ting som en helt hvit tallerken f.eks. Ser jo nesten ikke forskjell på om den er fra hadeland eller ikea. Dessuten er det stress når man skal spise/drikke av dyrt service, for tenk om det knuser?
MissStiles Skrevet 29. desember 2011 #14 Skrevet 29. desember 2011 Jeg samler på en vinglass serien fra Kosta Boda. Også bestikk fra Hadeland.
Lille Guro Skrevet 29. desember 2011 #15 Skrevet 29. desember 2011 Begynte å samle på Telesølv, dvs. vi fikk til bryllup, bursdag og jul de årene vi var gifte. Da vi ble skilt, lot jeg hele samlingen gå til ex-mannen, siden det meste kom fra hans side av familien. Jeg synes at Rosendal serien er veldig fin. Men det samler søsteren min på, så det blir litt kjedelig å gi/få gaver hos hverandre. Så prøver å finne et annet servise jeg liker. Var lurt å ta med mannen og velge seg ut hvert sitt yndlings-servise i butikken, for å se hvor vi da havner. *skal prøve*
mas Skrevet 29. desember 2011 #16 Skrevet 29. desember 2011 Vi "samler" på bestikk fra Hardanger Bestikk, Renessansse heter det. Ellers har vi tenkt tanken på å se om vi finner oss noen glass kanskje.. men det har bare blitt ved tanken foreløbig (enn så lenge funker vinglassene vi kjøpte på Skeidar for 50 kr for 12 stk utmerket og penserviset vårt kjøpte vi på Europris, men det er akkurat slik vi vil ha det.. hvitt med en tynn strek i sølv rundt kanten).
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #17 Skrevet 29. desember 2011 Jeg skulle gjerne hatt en selvvalgt servise som var litt penere og stilrent enn det jeg har i dag. Nå er jeg sånn at jeg bruker servise mitt til både hverdag og fest. Det er en klar forskjell på billige fra Ikea og sånn midt-på-treet-dyrt fra andre. Er overhode ikke redd for at noe knuses for det kan skje de beste. Mine vinglass koster 600 kr pr. stk. Jeg bare elsker de, men ikke noe jeg bruker når jeg har jentefest. Morsomt å se at noen sparer på Skaugum. Jeg har det bestikke. Kjøpte selv over tid for 30 år siden.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #18 Skrevet 29. desember 2011 Samler og samler... kjøper en serie fra Arabia som heter Arctica, men bare i bruktbutikker foreløpig (vet ikke om den er å få tak i ny). Også har vi fått to ulike kakebestikk fra Hardanger, som vi så godt som aldri bruker. I tillegg har vi salt- og pepperbøsser og en karaffel fra Rosendahl (+ karafler fra Eva Solo og Hadeland), og kan finne på å ønske oss mer slikt til jul. Vinglass har vi bare billige fra Ikea. Veldig greit å ha et litt pent servise vi kan bruke både til hverdags og fint, men glass er mer forbruksvare..
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2011 #19 Skrevet 29. desember 2011 Har vel ikke helt begynt å samle enda, men har et komplett servise fra Søstrene Grene, som var veldig billig og likevel elegant å se på. Samler på allroundglassene i serien "Odyssé" fra Hadeland. Noe bestikk har jeg ikke begynt på enda, men har lyst på Ramona fra Hardanger til hverdags ihvertfall, og så noe i sølv til pent
Gjest Lille-pus Skrevet 29. desember 2011 #20 Skrevet 29. desember 2011 (endret) heima hjå åke ede me tå trau Å gud, den var skjønn ! Back to track: Er ferdigsamlet med PP "Saturn" (komplett middag + kaffe), Hardanger "Renessanse" (til 12 ! ), Kosta Boda "Line" vinglass + vannglass. I tillegg kommer litt sølv fra hvert prestegjeld rundt omkring (mye kjøpt brukt andre steder i Skandinavia, litt i Sverige, litt i Danmark). Kake-/lutefisk-/fiskesuppe-/ost-/is bestikk fra Hardanger Bestikk. Kakegafler og moccaskjeer fra danske Frigast (forgylt sølv med emalje, kjøpt brukt, typisk tidlig 70-tall) Endret 29. desember 2011 av Lille-pus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå