Gjest amandus123456 Skrevet 25. desember 2011 #1 Skrevet 25. desember 2011 Hei! Datteren min er femten år og hun vil veldig gjerne dra på en hyttetur med sine venner, gutter og jenter. De skal til Finse tre timer fra oslo.. Hun er en snill jente, men liker å pynte på sannheten! Jeg skjønner at det vil være alkohol der men har såpass tillit til henne at hun ikke drikker eller har sex med gutta der. Turen er en helg uten foreldre.. Burde hun få lov til å dra??
Belima Skrevet 25. desember 2011 #2 Skrevet 25. desember 2011 Nei, det synes ikke jeg. En er fremdeles veldig ung i mine øyne når en er 15 år. Neste år, når hun er 16 år, så hadde jeg sikkert sagt ja. 1
QueenPenelope Skrevet 25. desember 2011 #3 Skrevet 25. desember 2011 Jeg hadde ikke latt henne dra. Det er i overkant naivt å tro at det bare er de andre som drikker, og tanken om sex er svært sannsynlig. Dette er noe de skal gjennom i løpet av tenårene uansett, det er ikke dét. Men en helg, med bare andre ungdom og langt hjemmefra (ikke bare å hente på kort varsel heller, om det skulle bli nødvendig, eller til og med hun ønske det), nei det hadde blitt et sjeldent nei her i huset. 3
Gjest NozMonster Skrevet 25. desember 2011 #4 Skrevet 25. desember 2011 aldri i livet om jeg ville latt henne dra! drikker hun på hytteturen, så gjør hun nok det når hun er hjemme også, men om noe skulle gå galt, så er det ihvertfall ikke så langt til hjelp! jeg hadde ikke latt datteren min dra på en slik tur før hun er myndig! 3
Gjest ticket Skrevet 25. desember 2011 #5 Skrevet 25. desember 2011 Nei, jeg synes tre timer unna var for langt. Hva om hun drikker seg så snydens at du må hente henne?
Gjest Bobler Skrevet 25. desember 2011 #6 Skrevet 25. desember 2011 Jeg vet hva jeg gjorde, og ville gjort, på den alderen der. En hyttetur, uten foreldre med gutter og venninner og alkohol. Samme om du har tillitt eller ikke. Hun er 15 år. En 15 år gammel jente vet å tvinne mor rundt lillefingeren. Overbeviste pappa at jeg var jomfru til jeg var 17, og at hasjklumpen i vesken min var en kamerat sin. Det er lett å lure foreldre, spesielt når det kommer til ting som alkohol og sex. Aldri om jeg ville latt henne dra. Hun blir nok pottesur, men det er bedre enn at hun gjør noe hun angrer på, eller drikker seg sørpe dritings på ei hytte i desember. 2
Gjest amandus123456 Skrevet 25. desember 2011 #7 Skrevet 25. desember 2011 Okey! Da har jeg nok rett ved å gi et nei! selv om alle venninnene som også har ordentlige foreldre har fått ja er nok ikke jenta mi like heldig..! 2
QueenPenelope Skrevet 25. desember 2011 #8 Skrevet 25. desember 2011 Okey! Da har jeg nok rett ved å gi et nei! selv om alle venninnene som også har ordentlige foreldre har fått ja er nok ikke jenta mi like heldig..! Jeg synes det var fornuftig. Som jeg sier til min datter - hva andre får lov til er helt uinteressant, ettersom jeg ikke er moren deres 1
Gjest amandus123456 Skrevet 25. desember 2011 #9 Skrevet 25. desember 2011 Jeg vet hva jeg gjorde, og ville gjort, på den alderen der. En hyttetur, uten foreldre med gutter og venninner og alkohol. Samme om du har tillitt eller ikke. Hun er 15 år. En 15 år gammel jente vet å tvinne mor rundt lillefingeren. Overbeviste pappa at jeg var jomfru til jeg var 17, og at hasjklumpen i vesken min var en kamerat sin. Det er lett å lure foreldre, spesielt når det kommer til ting som alkohol og sex. Aldri om jeg ville latt henne dra. Hun blir nok pottesur, men det er bedre enn at hun gjør noe hun angrer på, eller drikker seg sørpe dritings på ei hytte i desember. potte sur er hun allerede og det er virkelig ikke en fryd.. Hun er jo alltid så flink med å passe brødrene sine og vasker hus.. Jeg vet at hun har endel vett og lærdom fra meg og far så om hun vil på fest er det ikke noe problem!
Gjest Bobler Skrevet 25. desember 2011 #10 Skrevet 25. desember 2011 potte sur er hun allerede og det er virkelig ikke en fryd.. Hun er jo alltid så flink med å passe brødrene sine og vasker hus.. Jeg vet at hun har endel vett og lærdom fra meg og far så om hun vil på fest er det ikke noe problem! Det er stor forskjell på å dra på en fest hos ei vennine 10 minutter unna, og en helgetur på ei hytte 3 timer unna.. Selv om hun passer brødrene sine, og vasker hus så kan hun fint gjøre helt idiotiske ting. Spesielt når hun er såpass langt unna, og slipper å komme hjem med det første 1
Gjest amandus123456 Skrevet 25. desember 2011 #11 Skrevet 25. desember 2011 aldri i livet om jeg ville latt henne dra! drikker hun på hytteturen, så gjør hun nok det når hun er hjemme også, men om noe skulle gå galt, så er det ihvertfall ikke så langt til hjelp! jeg hadde ikke latt datteren min dra på en slik tur før hun er myndig! Hytta ligger ifølge henne bare to minutter unna et hotell og togstasjonen. Jeg er faktisk hundre prosent sikker på at hun ikke drikker! Jeg sier alltid at hun ikke skal overnatte hos andre men komme hjem etter fester så jeg ville nok merka det!
QueenPenelope Skrevet 25. desember 2011 #12 Skrevet 25. desember 2011 Hytta ligger ifølge henne bare to minutter unna et hotell og togstasjonen. Jeg er faktisk hundre prosent sikker på at hun ikke drikker! Jeg sier alltid at hun ikke skal overnatte hos andre men komme hjem etter fester så jeg ville nok merka det! Jada. Og jeg ble voldtatt, klinkende edru, i et hus to minutter fra mitt eget hjem. For jeg var en av dem som ikke drakk, selv om de andre gjorde det. Ikke at det hjalp meg så veldig. Det er din datter, du bestemmer. Men hun er i helt rette alderen både for å prøve alkohol og å ha sex. Og en ellers fornuftig jente (det er jo ikke slik at alle som har smakt alkohol og hatt sex er generelt ufornuftige, som aldri passer barn eller hjelper til hjemme), kan fort gi etter for godmodig mas om å prøve, timevis fra hjemme, og når en vet at det ikke skal være noen voksne i nærheten på flere dager. Det er vel i slike tilfeller det er lettest å prøve, fordi sjansen for å bli tatt, er minimal.
She_Leiva Skrevet 25. desember 2011 #13 Skrevet 25. desember 2011 Synes det er litt tidlig når hun bare er 15 år... Jeg tror ikke jeg fikk gjøre slikt før jeg var nærmere 18? Nei, jeg hadde ikke latt min 15 år gamle datter dratt alene med venner av begge kjønn til ei hytte ei hel helg så langt hjemmefra! Hva med å inngå ett kompromiss? At noens foreldre ligger på hotellet som er "så nærme" eller at noen har tilgang til å komme til hytta når de skulle ønske det, uten forvarsel.
Wildy Skrevet 25. desember 2011 #14 Skrevet 25. desember 2011 Jeg har en eksemplarisk 16-åring i hus; som ringer hjem om venninner blir overstadig beruset eller om hun selv har drukket og føler seg uggen. Jeg liker ikke at hun drikker, hun har ikke aksept for at hun drikker,får ikke alkohol av meg; men når alt annet går galt; ring mamma og selvfølgelig vil jeg stille opp. Hun hadde ikke fått lov til å dra på en slik hyttetur, og det hadde ikke vært rom for diskusjon. Jeg vet hun drikker, jeg vet hun har har sex ( det er jeg som betaler p-pillene....), men det er ikke det samme som at jeg synes det er greit. Tre timer unna med bil er også langt unna, skulle det være slik at hun faktisk trenger hjelp så tar det tid! Enten får jeg får til å komme selv eller til at jeg får ordnet hjelp på annet vis.
Gjest NozMonster Skrevet 25. desember 2011 #15 Skrevet 25. desember 2011 potte sur er hun allerede og det er virkelig ikke en fryd.. Hun er jo alltid så flink med å passe brødrene sine og vasker hus.. Jeg vet at hun har endel vett og lærdom fra meg og far så om hun vil på fest er det ikke noe problem! hva slags forhold har du til de andre foreldrene til de som vil dra på denne turen? får de lov? Hytta ligger ifølge henne bare to minutter unna et hotell og togstasjonen. Jeg er faktisk hundre prosent sikker på at hun ikke drikker! Jeg sier alltid at hun ikke skal overnatte hos andre men komme hjem etter fester så jeg ville nok merka det! ¨ det sa min mor også, til andre, helt til jeg, som 24 åring fortalte mamma hva jeg drev på meg fra jeg var 14 år gammel..da fikk hun heeelt bakoversveis! jeg fikk aldri lov å sove over hos venninner engang jeg ( har en veldig streng mor) , så jeg kom alltid hjem, men hun merket aldri noe til alt det ulovlige jeg drev på med. hva vil du egentlig med denne tråden? for jeg synes du kommer med motargumenter til det vi sier- på at hun faktisk skal få lov å dra av deg. 1
Gjest NozMonster Skrevet 25. desember 2011 #16 Skrevet 25. desember 2011 Synes det er litt tidlig når hun bare er 15 år... Jeg tror ikke jeg fikk gjøre slikt før jeg var nærmere 18? Nei, jeg hadde ikke latt min 15 år gamle datter dratt alene med venner av begge kjønn til ei hytte ei hel helg så langt hjemmefra! Hva med å inngå ett kompromiss? At noens foreldre ligger på hotellet som er "så nærme" eller at noen har tilgang til å komme til hytta når de skulle ønske det, uten forvarsel. veldig godt forslag om siden du ts, sier at datteren din ofte pynter på sannheten, så finner du jo fort ut om hun lyver- om det ikke er noe hotell rett ved!
Gjesten Skrevet 25. desember 2011 #17 Skrevet 25. desember 2011 Jeg synes du gjør rett i å si nei. Det er faktisk ikke sikkert du hadde merket om hun hadde drukket selv om hun kommer hjem om kvelden. Unge lærer fort å drikke mye tidlig slik at de er relativt edru når det er på tide å dra hjem. Men selv om hun kanskje er en grei jente som ikke drikker, så er det mye press på en slik hyttetur, og selv om vi voksne vet bedre, kan det føles som en "trygg atmosfære" å prøve ut alkohol i, siden de er på en hytte og ikke skal noe sted, og ikke minst: Ingen foreldre. Det kan hende hun har holdt seg unna alkoholen til nå nettopp fordi hun vet hun får trøbbel hvis hun blir tatt. Å være borte en hel helg gir henne jo 100% frihet. Det er ingen god ide.
juliane Skrevet 25. desember 2011 #18 Skrevet 25. desember 2011 Finse ligger fire - ikke tre - timer med tog fra Oslo, og det er ikke engang bilvei dit hvis det skjer noe. Jeg hadde aldri latt henne få lov. 2
She_Leiva Skrevet 25. desember 2011 #19 Skrevet 25. desember 2011 Finse ligger fire - ikke tre - timer med tog fra Oslo, og det er ikke engang bilvei dit hvis det skjer noe. Jeg hadde aldri latt henne få lov. Da hadde det faktisk vert så uaktuelt at jeg egentlig hadde blitt forbannet for at hun hadde tort å spørre...
Feeky Skrevet 25. desember 2011 #20 Skrevet 25. desember 2011 (endret) Da hadde det faktisk vert så uaktuelt at jeg egentlig hadde blitt forbannet for at hun hadde tort å spørre... Ja det er jo én måte å få ungen din til å fortelle deg minst mulig om det er målet ditt. Endret 25. desember 2011 av Feeky 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå