Thomasine Skrevet 25. desember 2011 #1 Skrevet 25. desember 2011 Fikk en reise i julegave!!! Har lyst til å ta med mannen til Skottland - men hvor?? Trenger tips til steder som MÅ sees, hotell og eventuelt andre tips!
Lady Lovelylocks Skrevet 25. desember 2011 #2 Skrevet 25. desember 2011 Jeg har vært i Edinburgh 3 ganger. Det er den beste og vakreste byen jeg noensinne har vært i. (Vært i Aberdeen og Glasgow også, men ingenting står Edinburgh) Bra shopping, masse god mat og vakre bygninger. Jeg hadde dratt dit iallfall.
reiselyst72 Skrevet 25. desember 2011 #3 Skrevet 25. desember 2011 Har selv vært i Edinburgh og det er en vakker by som ThePink skriver. Vi leide bil (med automatgir...hehe) og kjørte 4 dager rundt i Skottland. Opp til Speyside, forbi Loch Ness og ned til Oban og tok Harry Potter toget fra Fort Williams til Mallaig. Bodde en natt på et slottshotell også og avsluttet med et døgn i Glasgow for shopping. Kan anbefales:-)
Anglofil Skrevet 25. desember 2011 #4 Skrevet 25. desember 2011 Jeg liker meg alltid godt i Glasgow, men Edinburgh er også fint. Mvh Yvonne
Mermaid Blues Skrevet 26. desember 2011 #5 Skrevet 26. desember 2011 Jeg ville anbefalt både Glasgow og Edinburgh, med toget tar det ca 50 minutter fra den ene byen til den andre. Byene kan omtrent ikke sammenlignes, de er så utrolig forskjellige. Edinburgh er intim, koselig og stappfull av severdigheter, mens Glasgow er stor og sexy - kun slått av London i UK når det gjelder shopping og uteliv. Slott er det mange av rundt i landet - jeg likte Stirling Castle spesielt godt - selve Stirling er også skikkelig trivelig. Loch Lomond er veldig verdt et besøk, særlig fint der om våren Ayrshire er fint og mange synes Kelburn Castle har blitt ekstra stilig etter oppussingen fra de brasilianske grafittikunstnerne. Har ingen særlige hotellanbefalinger, men tripadvisor.com er fin for å sjekke kvalitet, og finn.no for å sammenligne pris Jeg kjenner utvilsomt Glasgow best, kan ta med mine beste "stalltips": - Kelvingrove Galleries, både naturhistorisk museum og kunstmuseum i samme bygg, i Kelvingrove Park (West End). Selve bygget er verdt en titt, utrolig vakkert Selv elsker jeg parken, pleier ofte å ta meg en rusletur der når jeg blir gal av å sitte på lesesalen. Tar med litt frukt og mater ekornene, fin avkobling. Inngang til muséet er gratis (frivillig donasjon) - Glasgow Necropolis og Glasgow Cathedral. Sightseeing på kjempestor kirkegård er kanskje en smule makabert, men det ligger ganske mange historiske storheter begravd der, og gravmonumentene er imponerende. Utsikten er ikke dum den heller. Like ved katedralen ligger St. Mungo religionsmuseum, med kunst og artefakter fra alle de store religionene. Blant annet en zen-hage. - Glasgow University. Universitetet ble stiftet i 1451 og er Skottlands nest eldste. Har eget museum, og i perioder er det guidede omvisninger på campus for turister. Et av Mackintosh-husene er flyttet til campus, plassert rett ved hovedbiblioteket. - The Lighthouse, Mackintosh tearooms, Glasgow School of Arts (hovedbygn. designet av Mackintosh med et fantastisk spesielt bibliotek), SECC (The Armadillo) og Science Centre er også populære severdigheter. - Glasgow er teaterby nr 1 i Skottland (og nr 2 i UK), et av de mest kjente er kanskje Citizens Theatre i Gorbals, nå vet jeg ikke når dere kommer til å være der, men de har mye pent på vårprogrammet, blant annet Pinter, Shakespeare og Beckett. Citz er nærmest en institusjon i Glasgow, og kjær for glaswegians. Jeg er også innmari begeistret for the Tron og the Arches, begge har gode spisesteder tilknyttet seg, og Arches har foruten scener for dans og teater, en av Glasgows beste nattklubber, og det er stadig konserter på huset. - Fotball er stort i Glasgow, om man ikke er heldig nok til å få med seg the Firm, er det likevel høy stemning på kamp, og man trenger ikke være ihuga supporter for å ha det gøy. - Det er veldig lett å shoppe seg blakk i Glasgow om man vil, i sentrum er kjøpesentrene Buchanan Galleries og St Enoch ganske innholdsrike, ellers finner man mange butikker i Buchanan Street, Argyle Street og Sauchiehall Street, for ikke å glemme alle de fine småbutikkene i West End. Litt færre suvenirsjapper enn i Edinburgh, men de finnes innimellom dersom det skulle være behov. - Mat. Selv spiser jeg oftest på pub når jeg er ute, noe som sjelden er en dårlig idé. De gangene jeg har slått på stortromma har jeg havnet på the Ubiquitous Chip, Khublai Khan eller Two Fat Ladies. Og verdens beste burger fås på Ketchup i Ashton Lane. (Hvis vanlig aberdeen angus blir kjedelig, kan man jo feks få burger av bisonokse.) Godbyen Mye jeg har glemt nå sikkert, men det er bare å spørre hvis du lurer på noe spesielt
Thomasine Skrevet 27. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 27. desember 2011 Oj, her var det mange gode tips!! Takk! Skal vel inn å finne billetter og hotell i løpet av januar!!
reiselyst72 Skrevet 29. desember 2011 #7 Skrevet 29. desember 2011 Skal vel inn å finne billetter og hotell i løpet av januar!! Har hatt gode erfaringer med å bestille billige hotellrom i Edinburgh og Glasgow via Hotwire. I Glasgow bodde vi i juni for rundt kr 400 per natt på Marriott
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå