AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #1 Skrevet 25. desember 2011 Jeg og sambo får besøk på nyttårsaften, og skal servere middag... Men jeg aner ikke hva??? De som kommer er generelt veldig gode på tradisjonell mat (vilt, steik etc), og jeg vil ikke prøve meg på noe som jeg vet de kan lage bedre selv... Har vurdert dette, for det har vi laget tidligere, men jeg føler kanskje at det ikke blir helt fest-mat? Har vurdert ribbe også (gjerne med litt alternativ krydring og tilbehør så det ikke blir juleribbe), men det har jeg ALDRI prøvd før, så jeg vet ikke om vi skal ta sjansen... Kan jo bli kaotisk og en kjip opplevelse. Råd og forslag?
-Englefjes- Skrevet 25. desember 2011 #2 Skrevet 25. desember 2011 Hva med å lage pinnekjøtt? Det er veldig enkelt, og lager seg omtrent selv. 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #3 Skrevet 25. desember 2011 Hva med å lage pinnekjøtt? Det er veldig enkelt, og lager seg omtrent selv. Du bør da vite at gjestene spiser pinnekjøtt. Det er den ene tingen jeg ikke orker i det hele tatt. Blir uvel av lukta. Hva med svin indrefilet surret med spenkeskinke rundt og en appelsinsaus til? Kjøttet gjør seg mer eller mindre selv.
murray Skrevet 25. desember 2011 #4 Skrevet 25. desember 2011 (endret) Jeg skal lage middag av hjort og det er ikke så vanskelig altså. Salt og pepper, frese i smør i panna og inn i ovnen med steketermometer. Viltsmaken i seg selv er så god at det trengs ikke noe hokus pokus. Men romtemperert kjøtt før man begynner å steke er viktig for å få et bra resultat synes jeg. Forslag til tilbehør: Mandelpotetpure (med masse smør) og rosenkål. Nam! Endret 25. desember 2011 av murray
Fashiondiva Skrevet 25. desember 2011 #5 Skrevet 25. desember 2011 Her i huset er det kalkun med mye tilbehør som gjelder, hvert eneste år!
murray Skrevet 25. desember 2011 #6 Skrevet 25. desember 2011 Har et forslag til. Elsker å lage mat! Fikk servert stangekylling en gang med pesto-risotto til. Det var kjeeeempegodt. Men må være stangekylling, eller noe tilsvarende. Ikke de tørre kyllingfiletene de har på rema..
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #7 Skrevet 25. desember 2011 Vilt får jeg ikke tak i, dessuten får jeg aldri til den gode sausen, så det lar jeg vær (gjestene er sausmennesker av dimensjoner... ). Må nok øve mer på det på egenhånd... Stangekylling er heller ikke å få tak i, dessverre, skulle gjerne prøvd det ut! Pinnekjøtt har nok de fleste fått nok av. Men hva synes folk om lenken jeg la ut? Blir det for lite selskapsmat-aktig? Tenkte at jeg kanskje kunne lage en god forrett? Svinefilet kan jeg også vurdere.
-Englefjes- Skrevet 25. desember 2011 #8 Skrevet 25. desember 2011 Hva med Boeuf bourguignon? Ellers støtter jeg forslaget om helstekt Stangekylling. Du kan f.eks bruke denne oppskriften som utgangspunkt.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #10 Skrevet 25. desember 2011 Hva med Boeuf bourguignon? Ellers støtter jeg forslaget om helstekt Stangekylling. Du kan f.eks bruke denne oppskriften som utgangspunkt. Får som sagt ikke tak i Stangekylling, så det er helt uaktuelt. Er litt skeptisk til å prøve en oppskrift jeg aldri har vært i nærheten av å smake, jeg vet jo ikke om jeg vil like det selv en gang... Ingen som kan kommentere mitt eget forslag? TS
Gjest Nuppdupp Skrevet 25. desember 2011 #11 Skrevet 25. desember 2011 Får som sagt ikke tak i Stangekylling, så det er helt uaktuelt. Er litt skeptisk til å prøve en oppskrift jeg aldri har vært i nærheten av å smake, jeg vet jo ikke om jeg vil like det selv en gang... Ingen som kan kommentere mitt eget forslag? TS høres helt ok ut selv om kylling er hverdagsmat :gjeiper: jeg hadde servert enten reinsdyr, kalkun eller biff
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #12 Skrevet 25. desember 2011 høres helt ok ut selv om kylling er hverdagsmat :gjeiper: jeg hadde servert enten reinsdyr, kalkun eller biff Forslag til noen spenstige oppskrifter med reinsdyr da? Jeg har vokst opp med reinsdyr selv, så den klassiske varianten med fløtegratinerte poteter, kokte grønnsaker og viltsaus er jeg litt lei av... Dessuten får jeg aldri til den viltsausen selv, og gjestene vi skal ha er som sagt superkresne på akkurat den type mat (har fått litt prestasjonsangst etter en del selskaper med dem, ja...). Akkurat for dem er nok viltsaus mye mer hverdagslig enn solbærsaus... Men hadde jeg hatt en ny vri på reinsdyr forsøker jeg gjerne det.
HopelessFear Skrevet 25. desember 2011 #13 Skrevet 25. desember 2011 Kalkun, gjerne fylt som om det skulle være thanks giving.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #14 Skrevet 25. desember 2011 Hva med denne eller denne oppskriften da? Kan det passe? Kommer an på hva de har på butikken, om det blir filet eller steik. Men jeg er litt bekymret for hvordan jeg skal få noe kraft hvis jeg prøver meg på den første oppskriften - erfaringsmessig blir det liiite kraft hvis jeg steker reinfileter i stekepanne.
Gjest Bobler Skrevet 25. desember 2011 #15 Skrevet 25. desember 2011 Kalkun med Waldorfsalat! :spise:
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2011 #16 Skrevet 25. desember 2011 Mange som foreslår kalkun her, så jeg får bare påpeke det - kalkun er ikke aktuelt. Det står mellom kyllinga og reinsdyr, men jeg trenger hjelp til detaljene. Hvis jeg blir overbevist om at reinsdyr er overkommelig (OG jeg får tak i det) går jeg nok for det. TS
AnimalFarm Skrevet 25. desember 2011 #17 Skrevet 25. desember 2011 Langstek steken i ovnen, på ca 65-70 grader i ca 7 timer, kommer an på størrelse, etter at du har brunet steken i stekepanne først. Sterk varme og kun et til to minutter på hver side slik at du får fin farve på steken. Potetmos lager du enkelt selv. Kok potene godt møre, hell av vann, ha i smør og la dette smelte. Tilsette fløte/melk og mos. Krydre med salt og pepper til slutt. Saus lager du slik: Surr løk blank, helst sjalottløk sammen med litt gulrot + hele pepperkorn. Tilsett hvitvin og kok inn til en tredjedel. Tilsett kraft fra steken og kok litt til. Ha igjennomsil, slik at kraften kommer over i en annen kjele. Kok opp igjen og hell på fløte. Kok opp igjen til sausen får litt tykkelse og tilsette en god spiseskje smør til slutt. Serveres med grønnsaker/sopp etter eget ønske.
Gjest ticket Skrevet 25. desember 2011 #18 Skrevet 25. desember 2011 Ikke kyllingbryst på nyttårsaften nei, det er veldig hverdagsmat. Da hadde jeg gått for rein.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2011 #19 Skrevet 26. desember 2011 Jeg tror jeg går for reinsdyrstek,krysser fingrene for at jeg får tak i det, hvis ikke blir det krise i heimen... Forslag til annerledes tilbehør? Jeg tenkte på glaserte grønnsaker, potetene har jeg ikke bestemt meg helt for ennå...
Gjest Nuppdupp Skrevet 26. desember 2011 #20 Skrevet 26. desember 2011 Langstek steken i ovnen, på ca 65-70 grader i ca 7 timer, kommer an på størrelse, etter at du har brunet steken i stekepanne først. Sterk varme og kun et til to minutter på hver side slik at du får fin farve på steken. Potetmos lager du enkelt selv. Kok potene godt møre, hell av vann, ha i smør og la dette smelte. Tilsette fløte/melk og mos. Krydre med salt og pepper til slutt. Saus lager du slik: Surr løk blank, helst sjalottløk sammen med litt gulrot + hele pepperkorn. Tilsett hvitvin og kok inn til en tredjedel. Tilsett kraft fra steken og kok litt til. Ha igjennomsil, slik at kraften kommer over i en annen kjele. Kok opp igjen og hell på fløte. Kok opp igjen til sausen får litt tykkelse og tilsette en god spiseskje smør til slutt. Serveres med grønnsaker/sopp etter eget ønske. har hørt at brunost skal være en slager i sausen. oppskriften finner du på matprat.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå