Gå til innhold

Psykologtime

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har kontaktet en psykolog privat og fått time i januar.Nå har jeg begynt å tvile på om jeg skal ta timen fordi jeg ikke ønsker noen diagnose.Trenger bare å lufte og få kontroll på tanker.Jeg ser for meg at et par timer vil holde.Må de sette diagnose på alle pasienter de har? Og sendes papirer til fastlege?Vil ikke at de sendes til fastlegen min...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du nødvendigvis vil få en diagnose, men en "arbeidsdiagnose" som sier noe om hva dere jobber med.

Jeg har iallefall ingen diagnoser som grunn til mine psykologtimer.

Skrevet

Hvorfor vil du ikke ha noe diagnose?

Hvis du sier det til psykologen, trenger hun heller ikke å navngi problemene dine med en diagnose. Det kan være veldig nyttig å snakke med en psykolog hvis du tror du trenger det.

De må ikke sette diagnose, du har rett på innsyn i journal og de sendes ikke til fastlegen din med mindre du ber om det.

Ta timen du :)

Skrevet

Så "arbeidsdiagnosen" blir ikke sendt med papirene mine til fastlegen.Vil helst ikke ha noen diagnose stående i papirer.

Skrevet

Hvorfor vil du ikke ha noe diagnose?

Hvis du sier det til psykologen, trenger hun heller ikke å navngi problemene dine med en diagnose. Det kan være veldig nyttig å snakke med en psykolog hvis du tror du trenger det.

De må ikke sette diagnose, du har rett på innsyn i journal og de sendes ikke til fastlegen din med mindre du ber om det.

Ta timen du :)

Takk for svar :)

Trenger veldig den timen,og har egentlig ønsket det lenge. Betryggende å vite at vi kan arbeide med problemene mine uten noen diagnose.Tror det blir lettere for meg å åpne opp.

Skrevet

Har du en spesiell grunn for at fastlegen ikke må vite noe da? Helsevesenet har taushetsplikt, så du er uansett trygg.

Skrevet

Har du en spesiell grunn for at fastlegen ikke må vite noe da? Helsevesenet har taushetsplikt, så du er uansett trygg.

Ja,jeg har en god grunn.Vil gjerne skille psyke og soma fra fastlege.Og hun har hatt litt attitude til meg andre ganger jeg har vært der.Så synes det er likegreit at hun ikke får det inn i papirene sine at jeg har hatt problemer med psyken.

Skrevet

Ingenting vil bli sendt til fastlegen med mindre du ber om det.

De vil nok sette en diagnose, hvis denne er opplagt, men ofte tar det lang tid og er mye usikkerhet om hvilken diagnose det er snakk om. Ofte er det fornuftig å finne ut hvilken diagnose som er ditt største problem, for å lettere kunne gi riktig behandling.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

jeg råder deg til å skifte lege etterhvert. så du kan ha et mer åpent forhold til legen din. er ikke noe hyggelig når man må skjule sånne ting for legen

• Liker 1
Skrevet

Psykologen vil gjøre seg en formening om mulige diagnoser, ja, og du kan regne med at det havner i journalen.

Mange har dog en misforstått oppfatning av at fastlegen har rett til all helseopplysningene dine og at det finnes noe felles journal-/diagnosesystem i Norge. Det stemmer ikke. Fastlegen din har faktisk ikke en gang tilgang til eksterne somatiske opplysninger om deg uten din samtykke. Et slikt samtykke er dog gitt implisitt når du velger å ha fastlege (det er frivillig), noe som betyr at du må spesifisere at du ikke vil at noe skal deles med fastlegen.

Hva som står i journalen til en privat psykolog er ikke så utrolig viktig og også noe du i utgangspunktet har rett til å få slettet om du ønsker (det er ikke opplysninger som er nødvendig for å yte helsehjelp for deg).

Om du er innom den offentlige psykiatrien er ting litt verre. Her kan diagnoser (og dokumenter) bli hengende med deg og kan også krysse grensen mellom psykiatri og somatikk til tross for at dette i utgangspunktet nå er adskilte journalgrupper i de fleste helseforetakene. Det betyr at en psykiatrisk diagnose kan havne på et somatisk dokument og konsultasjon dersom den har relevans for somatisk behandling.

Det viktigste er dog å få hjelp.

• Liker 1
Skrevet

Du kommer uansett til å få en diagnose i papirene dine. Og denne kan psykologen endre som han vil. Og fastlegen kommer selvsagt til å få vite det. Helsevesenet har taushetsplikt ja, men de har muligheter til å innhente informasjon innad seg innad. Om det er å holde det at du går til psykolog hemmelig for fastlegen din så vil nok ikke det gå. Tror faktisk psykologen sender papirer automatisk til din fastlege. For hvem henviste deg? Er det til en privat-klinikk så vil ikke fastlegen vite noe såfremt du ikke sier noe (tror jeg).

Skrevet

Helsevesenet har taushetsplikt ja, men de har muligheter til å innhente informasjon innad seg innad.

Med mindre det er snakk om henviser krever det faktisk samtykke fra pasienten for å innhente opplysninger. Som nevnt kan man også i utgangspunktet kreve at fastlegen ikke blir informert om noe du ikke ønsker å dele slik at noe som ellers ville blitt automatisk sendt til fastlegen ikke blir det.

Helsen er som sagt det viktigste og man bør tenke seg godt om før man stikker kjepper i egne hjul.

Skrevet

Ikke alle som feiler noe som gir en diagnose da..

• Liker 1
Skrevet

Min fastlege har ingen opplysninger om min psykiske helse, bortsett fra dem DPS har sendt henne (med mitt samtykke, selvsagt). Legekontoret har IKKE felles journalsystem med psykiatrien, og ulike helseforetak har heller ikke noe felles system. Da jeg flyttet, og ble henvist til ny psykolog, måtte den forrige behandleren min sende han all nødvendig informasjon, fordi han hadde ingen annen måte å få tak i den. Begge jobber i det offentlige.

Hvorfor ønsker du ingen diagnose, forresten? En diagnose vil ofte være nyttig for behandler, for å vite hva slags behandling du trenger. Depresjon kan være fremkalt av andre ting, feks PTSD, spiseforstyrrelser eller personlighetsforstyrrelser, og hva som fører til depresjonen vil jo være veldig vesentlig for videre behandling (bare for å gi et eksempel).

Skrevet

Det fra DPS hos meg ble sendt til lege uten at jeg visste om det, så tror rapporten går automatisk, jo

Skrevet

Jeg har gått ukentlig hos privatpraktiserende psykolog i to år nå og har ikke fått noen diagnose. Det er ikke nevnt noen diagnose noe sted i journalen min, siden psykologen er helt bestemt på at jeg er psykisk frisk som en fisk. At jeg synes min mildt sagt kompliserte livssituasjon og bakgrunn er vanskelig å håndtere og at jeg trenger profesjonell hjelp til det, anser han som helt normalt og absolutt ikke sykelig.

En privatpraktiserende psykolog har absolutt ikke lov til å kontakte fastlegen din uten ditt samtykke, nei. Det måtte i såfall være om du ansees som en direkte fare mot eget eller andres liv; da vet jeg ikke hvordan regelverket er.

Skrevet

Jeg har kontaktet en psykolog privat og fått time i januar.Nå har jeg begynt å tvile på om jeg skal ta timen fordi jeg ikke ønsker noen diagnose.Trenger bare å lufte og få kontroll på tanker.Jeg ser for meg at et par timer vil holde.Må de sette diagnose på alle pasienter de har? Og sendes papirer til fastlege?Vil ikke at de sendes til fastlegen min...

Kjære deg! :)

Så tøff du er som tør å ta skrittet - og tør å oppsøke psykolog! :) For mange er det et stort skritt i seg selv.

Nei - Psykologer setter ikke alltid diagnoser på klientene sine. Og målet er ikke alltid en 'behandling' eller 'kurering'

Jeg synes du skal gå på den første timen - for da er mye gjort, mange skumle tanker 'rives ned' og det blir lettere å fortsette.

Lykke til! :)

Jeg synes du er kjempe tøff

Skrevet

Jeg tror de er pliktig til å sette en diagnose, og antakeligvis blir det en eller annen quasi-diagnose som sier noe om det dere snakker om. Ikke nødvendigvis at det blir en sykdomsdiagnose. I det offentlige derimot er det strengere krav, der ville du ikke fått behandling engang uten de rette diagnosene.

Skrevet

I det offentlige derimot er det strengere krav, der ville du ikke fått behandling engang uten de rette diagnosene.

Hva mener du?

Skrevet

Du trenger ikke å få diagnose. Det trengs bare hvis du ikke jobber og går til psykolog, for da må nav vite hvorfor du ikke jobber. Men om du bare går dit for å lufte tanker trenger du ikke bekymre deg for at vedkommende sitter og leter etter en diagnose som passer deg. De er jo der for å hjelpe, og ikke for å bare finne noen "hatt" som kan brukes på pasientene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...