Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenker selvfølgelig etter det som skjedde 22.juli. Anders er jo et ganske vanlig og velbrukt navn, som mange heter. I følge SSB heter nærmere 20.000 menn Anders som første fornavn og over 16.000 Anders som eneste fornavn, og i 2010 ble 99 nyfødte kalt for Anders.

Personlig kunne det ikke falt meg inn å bruke dette navnet nå. Har tenkt litt på Andreas, nevnte det for noen og da fikk jeg kommentaren "så lenge du ikke kaller han Anders så".. Føler Andreas blir litt likt, men det er jo et annet navn :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ikke kalle ungen Anders pga breivik blir for dumt...unnskyld meg.

• Liker 19
Skrevet

Å ikke kalle ungen Anders pga breivik blir for dumt...unnskyld meg.

Støtter denne. Kan forstå at Anders blir mindre populært enn før, men jeg hadde ikke reagert hvis jeg hadde møtt en baby som het Anders, som var født etter 22. juli.

• Liker 1
Skrevet

I alleste dager, dette har jeg ikke vurdert en gang. Anders er et så vanlig navn at jeg neppe tror det er det nye "Quisling". Blir helt forundret over at noen slang ut den kommentaren til deg.

ABB er en mentalt syk person, det er bare trist og han kommer til å bety veldig lite i det store og det hele. Hvis Anders var et navn jeg hadde vurdert så hadde jeg ikke latt være å bruke det på grunn av ABB.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde forresten aldri tenkt å bruke navnet Anders selv, hverken før eller etter 22.juli. Men om det hadde vært et aktuelt navn hadde jeg kanskje valgt et annet nå..

• Liker 2
Skrevet

Jeg har faktisk bare dårlige relasjoner til det navnet. :/

• Liker 4
Skrevet

Det kommer selvfølgelig an på assosiasjonene man har fra før, men om jeg hadde hatt for eksempel besteforeldre eller andre som het Anders og som jeg ønsket å kalle opp barnet mitt etter, så er hendelsene 22. juli helt irrelevant og uten innvirkning på valget.

Hvis man ikke har noen annen motivasjon enn at man synes navnet er "fint", så er det jo en drøss med alternativer som er av samme kaliber.

• Liker 1
Gjest Survival
Skrevet

Jeg kunne godt kallet ungen min for det. Det er et pent navn, kjenner flere som har det navnet som ikke er psykopater. Det finnes mordere med navn Roger eller Stian også.

• Liker 2
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg skjønte ikke engang hva du mente med overskriften, hvorfor det skulle bli borte liksom :fnise:

Jeg tar altså ikke koblingen overhodet, og hadde ikke tenkt tanken på at det som for meg er et helt vanlig guttenavn med positive assosiasjoner plutselig skulle bli noe negativt pga ABB.

• Liker 4
Skrevet

Tenker selvfølgelig etter det som skjedde 22.juli. Anders er jo et ganske vanlig og velbrukt navn, som mange heter. I følge SSB heter nærmere 20.000 menn Anders som første fornavn og over 16.000 Anders som eneste fornavn, og i 2010 ble 99 nyfødte kalt for Anders.

Personlig kunne det ikke falt meg inn å bruke dette navnet nå. Har tenkt litt på Andreas, nevnte det for noen og da fikk jeg kommentaren "så lenge du ikke kaller han Anders så".. Føler Andreas blir litt likt, men det er jo et annet navn :sjenert:

Da foreslår jeg det sjeldne men staute navnet Vidkun.

• Liker 2
Skrevet

Da foreslår jeg det sjeldne men staute navnet Vidkun.

:fnise:

Skrevet

Navnet skjemmer ingen :jepp:

Skrevet

Navnet skjemmer ingen :jepp:

Si det til britiske Steve Pick (si navnet høyt).

• Liker 1
Skrevet

Og om man er britisk så betyr jo Pick å velge..så da er det jo plutselig ikke skjemmende i det heletatt.

Skrevet

:fnise:

• Liker 2
Skrevet

Og om man er britisk så betyr jo Pick å velge..så da er det jo plutselig ikke skjemmende i det heletatt.

Får ikke håpe han kommer til Norge på ferie da eller flytter hit :gjeiper:

Skrevet

Jeg kjenner fler som heter Anders, men tenker ikke på Behring Breivik når jeg tenker på dem. I alle dager!

• Liker 5
  • 10 måneder senere...
Skrevet

Dette er så 2011...........

Anonym poster: 7d4370339eff72a3afbee8e7d01f6b2f

Skrevet (endret)

Vet dette er en gammel tråd - men her står det om navnet Anders etter 22. juli i fjord:

http://www.ssb.no/emner/00/navn/

Navnet Anders etter 22. juli

På bakgrunn av mange mediehenvendelser har vi sett på hvor mange som fikk navnet Anders etter 22. juli. I 2010 fikk 99 gutter navnet Anders. Det gav en 86. plass på listen over mest brukte guttenavn, og utgjorde 0,3 prosent av gitte guttenavn i 2010. Til og med juli i 2011 fikk 59 gutter navnet Anders, og utgjorde fortsatt 0,3 prosent. Av dem som hittil er registrert resten av året, fikk 9 gutter eller 0,1 prosent navnet Anders. Det er en betydelig reduksjon, til en tredel.

Det har ikke vært noe rush for å bytte bort navnet Anders. Endringen er som for andre vanlige mannsnavn.

Så jo det er nok endel som tenker på det ;)

Endret av Eplenepe
  • Liker 3
Skrevet

Vet dette er en gammel tråd - men her står det om navnet Anders etter 22. juli i fjord:

http://www.ssb.no/emner/00/navn/

Så jo det er nok endel som tenker på det ;)

Tenkte meiner du vel? Dei fleste har vel gløymd både Behring Breivik og Utøya no tenkjer eg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...