Gå til innhold

Kjønn på hund!!!


Thea

Anbefalte innlegg

Jeg har store planer om å gå til anskaffelse av hund, Pomeranian om ikke lenge, men hva skal jeg velge??

Skal jeg få meg tispe kommer jeg sansynligvis ikke til å sette valper på henne med det første, om så i det hele tatt. Og da kommer jo dette med innbilt svangerskap inn for det er etter som jeg har forstått ganske utbredt hos tisper som ikke har fått egne valper.

Kan hann hunder være vanskligere å få lydhør siden de ofte føler seg litt mer "sjef" enn det tisper gjør?? Hvordan løser man dette??

Er det flere forskjeller på tisper og hanner??

Håper alle hunde eiere kaster seg på nå :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er forskjeller på tisper og hanner. Noen liker det ene og noen liker det andre.

Tisper er vanligvis enklere enn hannhunder som førstegangseier, men det varierer fra kull til kull!

Tisper har løpetid en gang i året og kan da bli litt surrete i hodet. Hannhunder har løpetid hele tiden, men noen kan allikevel kontrolleres og trenes rimelig normalt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt både tisper og hanner......og jeg foretrekker absolutt hanner. Våre tisper hadde derimot løpetid 2-3 ganger i året de, og det ble jeg lei av. Med varighet 1 mnd av gangen :x Dette varierer derimot fra hund til hund - noen kan ha løpetid bare en gang i året. Du kan jo ha flaks.

Hanner er mer egenrådige, men trener du dem riktig blir de minst like flotte som tisper. Har aldri hatt problemer. Hvordan løpetid i "nabolaget" (eller x kilometer unna....) påvirker hannen varierer vel også. Vi hadde en som ble helt tullete. Stakk av ved den minste anledning og uuuulte som en gal hele natta. De andre har vi vært umåtelig heldige med, og de to vi har nå gidder ikke å bry seg.

Uansett, med en sånn liten hund som du tenker på hadde jeg nok valgt en hannhund. De er jo ikke større enn at du kan putte den i håndveska likevel :wink:

Lykke til med valget - håper vi får høre da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer tilhenger av hanner. De er mye mer stabile enn tispene i lynne pga løpetid etc. Det er ikke noe værre å trene en hann fremfor en hunn, og det er ikke noe vesentlig forskjell bortsett fra lynne. Tispene har tendens til PMS som oss jenter...

Dette med innbilt svangerskap og livmorkreft er ikke en ting alle tisper vil komme borti. Det er litt opp til rasen, og kan være "arvelig".

P.S jeg og vil ha pom... knallsøte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du også pomme-fan??? De er så søte. Ser ut som bitte små teddybjørner. Jeg så en pomeranian første gangen da jeg var 14-15 år, og siden det har jeg vært helt frelst på dem :hjerter:

Tusen takk til dere som har svart. Har tippet mer mot hanner jeg også, men det er jo greit å høre litt :)

Jeg skal holde dere oppdat jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best tisper.

Løpetiden har jeg aldri opplevd problemer med. Alle hundene jeg/vi har hatt hadde løpetid 2 ganger i året. En av dem hadde innbildt svangerskap til stadighet.

De fleste som har hund for første gang blir rådet til å skaffe og tisper, særlig når det gjelder større hunder. Det er stor forskjell på raser og "personlighet", så det er ingen garanti heller. Men stort sett er vel tispene roligere, lettere/mykere å oppdra. De "krangler" ikke så ofte med andre hunder (men det skjer selvsagt). Ofte møter jeg hundeeiere som roper: "Er det hanhund du har?" før de kommer innpå oss. Når jeg svarer ja, så er det liksom greit.

Jeg har ingen erfaring med rasen du ønsker deg. Derfor kan jeg heller ikke uttale meg om den. Men jeg har hatt både små hunder (terriere) og store hunder og utfra det jeg vet, så vil jkeg anbefale deg å velge en tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brunhilde

Jeg har en hanne og er godt fornøyd, MEN jeg har en søster som er hundevant og som hjelper meg å oppdra. Syns du skal satse på tispe hvis du ikke har erfaring med hund fra før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sats på hannhund, så slipper du blandt annet løpetid maset og sånnt. Tisper er somregel det samme når det gjelder oppførsel men hanner kan være mere konkurerende og "breiere over skuldrene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på hannhund, så slipper du blandt annet løpetid maset og sånnt. Tisper er somregel det samme når det gjelder oppførsel men hanner kan være mere konkurerende og "breiere over skuldrene"

Noe mer inkompetent svar skal man lete lenge etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunn dette takk...

Ja, her kommer noen punkter:

Tisper:

- er det noen som krangler til blods og gjerne døden, så er det tisper

- er det noen som blir dauhørte og helt rare, så er det løpetidstisper

- innbilt svangerskap er også noen ganger et stort problem

- alt for ofte får tisper jurkreft eller livmorbetennelse

- løpetidsblod er vanligvis ikke noe problem, da tispene vasker godt etter seg

Hanner:

- hanner kan være litt tøffere i trynet

- hanner krangler mer høylytt, men snillere enn tisper

- hanner har løpetid hele tiden

- noen hanner blokkerer i ukesvis når tisper har løpetid i nærheten (og da snakker jeg om kilometernærheten)

- hanner kan få lengre pubertet, og senere enn tispene - og i puberteten er innlæring svært vanskelig

Min oppfatning (helt privat) er at tispene er mindre selvstendige og mer flokkdyr enn det hannene er. Mitt valg er uten tvil tispe, men det er mitt valg. Andre får ta sine valg.

Men i bunn og grunn er det store individuelle forskjeller som er viktigere å se på enn utover- eller innovertiss. Så kommentaren "så slipper du blandt annet løpetid maset og sånnt" blir bare alt for mangelfull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...