Gå til innhold

Rassisme i engelsk fotball


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har vært flere saker om påstått rassime i engelsk fortball, men denne tar kaka :

http://www.dagbladet.no/2011/12/23/sport/fotball/premier_league/19536042/

Han kalte personer av afrikansk opprinnelse for fargede, det skapte sterke reaksjoner.

Det heter sort. Sky new gikk ut og beklaget på det dype. De med hukommelse kan kanskje huske at på 90-tallet var det tabu i en del engelsk tallende land å si sort. Da sa man farget i stedet. Mange sorte (beklager om noen ble støtt fordi jeg sa sort). Sa også farget om seg selv. Nå har altså en fått lide fordi han ikke sa sort. Hvordan det er i Norge vet jeg ikke, men jeg har fått med meg at man ikke skal si neger, selv om den eneste sorte jeg kjenner aldri har hatt noe problem med dette ordet. Dat var noe som het Afro-amerikaner (african american), eller norsk-afrikaner men jeg har hørt at noen ikke liker dette. Man kan jo være farget/sort uten å nødvendigvis være født i Afrika. Håper jeg i framtiden aldri må uttale meg om personer av Afrikansk opprinnelse, jeg kommer til å stivne helt i frykt for hva som er rett eller galt. Ellers er det vel heller ingen overraskelse at takhøyden er ekstra lav i UK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kalte personer av afrikansk opprinnelse for fargede, det skapte sterke reaksjoner.

Det spiller ingen rolle hva man kaller negrene, da det uansett får negative konnotasjoner med omtrent tjue års mellomrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke sett en svart person. Brune, altså fargede har jeg sett. Men hvis de vil bli kalt "svarte", er man da rasist hvis man kaller dem "svartinger" plutselig. Endingen av ordet avgjør om man er rasist altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig flesteparten som har problemer med dette er de hvite selv av en eller annen grunn. Og stort sett av "ikke-rasistene" som ofte uttaler seg "rasistisk" av likevel.

Jeg bruker ikke N-ordet, men jeg sier svart, akkurat som jeg sier hvit. De to ordene er likestilte. De fleste som er svart er jo ikke direkte svart og de fleste som er hvit er jo ikke direkte hvit, begge er farger. Jeg har hørt flere svarte som ikke liker at folk bruker N-ordet, men aldri hørt om noen som har problemer med svart.

Også kan ma jo spørre seg, hvorfor bruker vi et norsk ord for de som er hvit og et av spansk eller latinsk opprinnels med en liten norsk vri for de som er svart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke N-ordet, men jeg sier svart, akkurat som jeg sier hvit. De to ordene er likestilte. De fleste som er svart er jo ikke direkte svart og de fleste som er hvit er jo ikke direkte hvit, begge er farger. Jeg har hørt flere svarte som ikke liker at folk bruker N-ordet, men aldri hørt om noen som har problemer med svart.

Også kan ma jo spørre seg, hvorfor bruker vi et norsk ord for de som er hvit og et av spansk eller latinsk opprinnels med en liten norsk vri for de som er svart?

Det er godt gjort å demonstrere alt jeg intenst hater ved nordvesteuropeere i eneste innlegg. Oikofobi, virkelighetsfjernhet, absurditet, paradoksalitet og skam- og skylddyrking.

Du burde heller spørre hvorfor du bruker, og tillater ikke-norske å bruke, en amerikanisert tilnærming til det norske ordet neger? I tillegg burde du spørre deg hvorfor vi aksepterer noe så primitivt og tilbakestående som at ordet svart skal være så mye bedre å bruke framfor en tradisjonsrik lokalisering av det spanske ordet for svart?

Jeg nevner det igjen, det spiller ingen rolle hva vi kaller negrene, da det uansett vil utvikle negative konnotasjoner med omtrent tjue års mellomrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...