MsLeela Skrevet 22. desember 2011 #1 Skrevet 22. desember 2011 Hei på dere. Julen nærmer seg med stormskritt og vi skal lage vår første (og selvfølgelig perfekte :gjeiper: ) ribbe I dag var vi hos slakteren og stod 2!!! timer i kø for å få den biten vi ønsket oss og nå ligger den i kjøleskapet og godgjør seg. Men det er et par ting jeg lurte på: skal den f.eks. ligge i plastpose mens den marinerer seg (har nemlig lest at den ikke skal gjøre det), hva er prosessen under stekingen, HVORFOR må man ha sjett under ribba når man steker den (svorte blir jo kjempe ugjevnt)?! Alle tips og triks taes imot med stor takk! OG God Jul alle sammen
Brunhilde Skrevet 23. desember 2011 #2 Skrevet 23. desember 2011 Jeg har ikke stekt ribbe de siste årene, men grunnen til at du skal ha tallerken under er at fettet skal renne av, dermed blir svoren lettere sprø.
Brunhilde Skrevet 23. desember 2011 #3 Skrevet 23. desember 2011 (endret) Dobbelpost Endret 23. desember 2011 av Brunhilde
MsLeela Skrevet 23. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 23. desember 2011 Ok, men da hadde det kanskje vært et poeng å ta den vekk de siste 10 minuttene når svoret skal bli sprø?!
Pria Skrevet 23. desember 2011 #5 Skrevet 23. desember 2011 Men kjære deg Leela hvorfor går du ikke bare inn på feks. TV2 sine nettsider nå, der på forsiden viser kokk Wenche deg hvordan du gjør dette både med tekst og video.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #6 Skrevet 23. desember 2011 Hvis du syns den steker ujevnt når du har asjett under så bygger du bare opp med sølvpapir til ribba står rett igjen.
Orchideae Skrevet 23. desember 2011 #7 Skrevet 23. desember 2011 Jeg langsteker ribba, da blir den ikke så fet. Krydre GODT med salt og pepper(kan nesten ikke bli for mye) og legg i kjøleskapet innpakket i folie 1-2 dager før steking. 1. Kvelden før du skal servere ribben legger du den OPP-NED på en rist, over ei langpanne med vann. Ta folie over ribba. Sett i ovnen på kvelden, på 75 grader. 2. Sett opp til 90 grader når du står opp. 3. Skru opp til 125 grader ca. 4 timer før servering. 4. 2 timer før servering SNU ribba og fjern eventuelt det "kjøttskummet" som er på svoren. Nå er svoren veldig "slapp" så du må være forsiktig med den. Salt og peppre svoren litt ekstra. Sett inn med svoren OPP. 5. Skru opp til 170 grader og stek som vanlig i 1,5-2 timer. 6. Kommer ikke svoren så skrur du på varmluft og setter opp temperaturen. På denne måten slipper du alt fettet i ribba, får mer "kjøtt". 1
Brunhilde Skrevet 23. desember 2011 #8 Skrevet 23. desember 2011 Tror det må ha vært metoden min kamerat benyttet sist jeg fikk ribbe der, den var ihvertfall dampet lenge, supergod og med knasende sprø svor.
MsLeela Skrevet 23. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 23. desember 2011 Jeg langsteker ribba, da blir den ikke så fet. Krydre GODT med salt og pepper(kan nesten ikke bli for mye) og legg i kjøleskapet innpakket i folie 1-2 dager før steking. 1. Kvelden før du skal servere ribben legger du den OPP-NED på en rist, over ei langpanne med vann. Ta folie over ribba. Sett i ovnen på kvelden, på 75 grader. 2. Sett opp til 90 grader når du står opp. 3. Skru opp til 125 grader ca. 4 timer før servering. 4. 2 timer før servering SNU ribba og fjern eventuelt det "kjøttskummet" som er på svoren. Nå er svoren veldig "slapp" så du må være forsiktig med den. Salt og peppre svoren litt ekstra. Sett inn med svoren OPP. 5. Skru opp til 170 grader og stek som vanlig i 1,5-2 timer. 6. Kommer ikke svoren så skrur du på varmluft og setter opp temperaturen. På denne måten slipper du alt fettet i ribba, får mer "kjøtt". Åh herregud, prestasjonsangst.... Så etter denne metoden skal man egentlig begynne å lage ribba I DAG!?
MsLeela Skrevet 23. desember 2011 Forfatter #10 Skrevet 23. desember 2011 Men kjære deg Leela hvorfor går du ikke bare inn på feks. TV2 sine nettsider nå, der på forsiden viser kokk Wenche deg hvordan du gjør dette både med tekst og video. Joda, har lest og sett litt her og der, men det er så mange forskjellige metoder som blir presentert her og der, så jeg tenkte å høre hvordan folk faktisk gjør det.
Pria Skrevet 23. desember 2011 #11 Skrevet 23. desember 2011 Joda, har lest og sett litt her og der, men det er så mange forskjellige metoder som blir presentert her og der, så jeg tenkte å høre hvordan folk faktisk gjør det. Du får jo like mange forskjellige svar her :-) men ja du må salte og pepre ribben NÅ, ikke i kveld. NÅ!
MsLeela Skrevet 23. desember 2011 Forfatter #12 Skrevet 23. desember 2011 Du får jo like mange forskjellige svar her :-) men ja du må salte og pepre ribben NÅ, ikke i kveld. NÅ! Hehe, rolig rolig, saltet og pepret gjorde jeg allerede i går Men så leste jeg at den skal ligge i folije og ikke i plast og på svorsiden og ikke beinsiden (eh, hvis det ga noe mening). Så i dag morges var det inn i kjøleskapet og snu og vende på ribba :D Dette blir spennende kjenner jeg
vimse Skrevet 23. desember 2011 #13 Skrevet 23. desember 2011 Det blir sikkert bra uansett Det finnes ørten forskjellige måter å gjøre det på, og jeg er sikker på at jeg ikke gjør det likt fra år til år heller Men så lenge det smaker godt så er det det aller viktigste
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2011 #14 Skrevet 23. desember 2011 Skjønner ikke hvorfor ikke alle spiser pinnekjøtt.. Hører jo ikke annet rundt juletider enn hvor vanskelig det er å lage svineribbe
Brunhilde Skrevet 23. desember 2011 #15 Skrevet 23. desember 2011 Skjønner ikke hvorfor ikke alle spiser pinnekjøtt.. Hører jo ikke annet rundt juletider enn hvor vanskelig det er å lage svineribbe Godt poeng! Hvis det hadde vært opp til meg ville pinnekjøtt stått på morgendagens meny, men jeg skal være gjest og da har jeg ikke så mye jeg skulle sagt. Slipper jo å lage ribba også, så jeg klager ikke.
MsLeela Skrevet 23. desember 2011 Forfatter #16 Skrevet 23. desember 2011 Skjønner ikke hvorfor ikke alle spiser pinnekjøtt.. Hører jo ikke annet rundt juletider enn hvor vanskelig det er å lage svineribbe Hehe, sant. Det har vi laget mange ganger og det blir alltid bra! Men julaften = ribbe hos oss! Og siden det er første gang vi skal ha gjester hos oss på julaften, så må vi lære oss å lage den
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå