Gå til innhold

Når noen mister noen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min stemor og min far har hatt et vanskelig år.

Først døde far til min stemor, så døde bestefar, og no i går moren til min stemor.

Jeg ser jo at dette tærer på de, bor jo i samme hus som dem.

Begge to har mistet foreldrene sine på så kort tid (min bestemor døde for mange år siden).

Men di er veldig flinke til å sette opp et smil, og blir liksom litt usikker på hvordan jeg best skal trøste og støtte de.

Noen som har vært i en lignende situasjon som har noen forslag?

Eneste hittil er at jeg har gitt klem til min stemor, (vi er ikke noen klemmefamilie) og da virket det som hun følte litt på sorgen og fikk gråte litt.

Men merker at hun blir litt ukomfertabel med å vise at hun faktisk sørger.

Men jeg tror det er viktig at hun forstår at det er lov å vise at hun er trist og "gråte ut"..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan jo hjepe til litt ekstra hjemme og tilby dem hjelpen din. de har sikkert masse å tenke på og setter sikkert pris på at noen andre tar seg av husarbeid og juleforbredelser :) Ellers så hørtes det jo ut som om denne klemmen ble godt likt - du kan jo fortsette med det! :D Lykke til!

Endret av EtraM
Skrevet

Kan svare ut fra hva hvordan jeg hadde det da jeg mistet moren min for 1,5 år siden.

Man blir veldig satt ut, sliten, har vanskelig for å tenke, glemmer ting osv. Alle sa at si ifra om du trenger hjelp til noe, eller gjøre noe. Men det som hadde vært det beste var om noen kom og sa - at du, nå tar du det med ro så vasker jeg huset for deg, tar oppvasken eller kom å bli med på tur. Eller om vedkommende spør deg om du vil bli med på noe - så svar JA!

Jeg opplevde at alle sa at si i fra... men når jeg spurte om om noen ville komme en tur, eller bli med å gå tur så kunne de aldri. Er utrolig slitsomt for den som sitter oppe i dette å måtte være den som hele tiden tar initiativ. Man trenger at noen stiller opp uten at man ber om dette.

De fleste tenker kanskje at de ikke skal trenge seg på, men det er så viktig at man viser at man bryr seg.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar.

Skal prøve å gjøre ting lettere for henne, og være flink å ta intiativ.

For trur ikke hun kommer til å be noen om noe, hun er så redd for å være til bry.

Har sørget for at vi samles no i jula, for å vise henne at hun har oss, og at vi alle(min fars side) ser på henne som familie og at hun ikke er alene.

Vondt å se noen gå gjennom noe slik :sukk:

Skrevet

Min stemor og min far har hatt et vanskelig år.

Først døde far til min stemor, så døde bestefar, og no i går moren til min stemor.

Jeg ser jo at dette tærer på de, bor jo i samme hus som dem.

Begge to har mistet foreldrene sine på så kort tid (min bestemor døde for mange år siden).

Men di er veldig flinke til å sette opp et smil, og blir liksom litt usikker på hvordan jeg best skal trøste og støtte de.

Noen som har vært i en lignende situasjon som har noen forslag?

Eneste hittil er at jeg har gitt klem til min stemor, (vi er ikke noen klemmefamilie) og da virket det som hun følte litt på sorgen og fikk gråte litt.

Men merker at hun blir litt ukomfertabel med å vise at hun faktisk sørger.

Men jeg tror det er viktig at hun forstår at det er lov å vise at hun er trist og "gråte ut"..

At du er der for dem. Bak en kake,rundstykker eller noe.Kjøp med god kaffe og dra på besøk.

Ikke vær redd for å ta opp temaet,det gjør utrolig godt for de å få snakke om sine som de har mistet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...