AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #1 Del Skrevet 21. desember 2011 Jeg lånte venninnen min sin sykkel i høst. Dette er en helt vanlig sykkel fra Biltema som koster under 2000 kroner. Da jeg byttet gir låste plutselig hele sykkel seg og jeg skled bortover. Det var da bakgiret som hadde "hoppet opp" og skilt seg fast mellom spilene på bakhjulet, slik at hjulet ikke gikk rundt. Det var altså ikke et "kræsj" som førte til skadene. Kunne jo ikke stoppe den så jeg skled ned i en busk, men det var ikke noe hardt i det hele tatt. Jeg lurer på hva dere synes jeg skal gjøre? Jeg har allerede sagt at jeg skal få det fikset, at jeg skal betale for ny sykkel... men nå har jeg begynt å tenke litt. Det var ikke min feil, det var tilfeldig. Jeg bare girte, og den drittsykkelen klikket i vinkel. Samtidig var det tross alt jeg som hadde lånt den, så jeg har vel noe ansvar? Vet bare ikke hva jeg skal gjøre. Hun er venninnen min og jeg vil jo ikke at hun skal bli forbannet på meg, men det er bare noe som skurrer med at jeg skal fikse alt dette selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pixtive Skrevet 21. desember 2011 #2 Del Skrevet 21. desember 2011 Låste hele sykkelen seg? Hadde du ikke bremser på rattet da? Eller var det sånn gammeldags på selve kjeden? Klarer ikke å se at du ikke klarte å stoppe...? I forhold til spørsmålet om du skal betale eller ei kan eg ikke svare på da eg ikke vet noe om standen på sykkelen før du lånte, men normal ville eg betalt selv med mindre den var falleferdig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #3 Del Skrevet 21. desember 2011 Jeg kunne ikke styre sykkelen når hele bakhjulet låste seg. Hadde jo litt fart så stoppet ikke før jeg skled ut i grøften. Bremser var det, men det hjalp ikke i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 22. desember 2011 #4 Del Skrevet 22. desember 2011 Men så lenge forhjulet virket kunne du vel styre....? Hadde jeg vært deg hadde jeg enten fikset sykkelen eller kjøpt en ny. Det er jo hvertfall ikke venninnen din sin skyld at du kræsja så hun skal ikke få noen kostnader ifm dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #5 Del Skrevet 22. desember 2011 "Jeg skal selvfølgelig være med å betale men jeg sykler jo bare bortover, syntes ikke det blir riktig om jeg skal ta hele regningen heller da blir det jo bedre enn det var." ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bachata Skrevet 22. desember 2011 #6 Del Skrevet 22. desember 2011 Du låner en annen persons eiendel. Den andre personens eiendel, går i stykker under ditt bruk. Dersom du ikke hadde brukt den der, da, slik, what ever, så vet man ikke om feilen hadde oppstått, til tross for at det ikke kom av uvøren bruk. Ja, det er helt naturlig å fortelle eier hva som har skjedd og tilby seg å betale reparasjon for den skaden som har oppstått. Dersom reparasjon blir dyrere for deg en å kjøpe en ny sykkel, så hadde jeg kjøpt en ny sykkel til henne, dette til tross for at "hun da får en "finere" sykkel" tilbake. Hun lånte bort SIN sykkel til en venn som trengte den, det bør være en selvfølge at man leverer den tilbake i samme stand som man fikk den i. Kan man ikke det, så sørger man ihvertfall for at den ikke blir levert tilbake i dårligere stand. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #7 Del Skrevet 22. desember 2011 Men så lenge forhjulet virket kunne du vel styre....? Hadde jeg vært deg hadde jeg enten fikset sykkelen eller kjøpt en ny. Det er jo hvertfall ikke venninnen din sin skyld at du kræsja så hun skal ikke få noen kostnader ifm dette Synes det er feil av deg å si at jeg kræsjet, fordi det gjorde jeg ikke. Jeg girte, girte ETT eneste hakk og sykkelen låste seg. Om det var jeg som hadde trynt i en grøft fordi jeg kjørte for fort hadde jeg lett tatt på meg skylden for dette. Om det hadde vært min sykkel som noen hadde lånt, og den hadde gjort det samme kun ved at noen GIRTE den jævla dritten, så hadde ikke jeg bedt dem om å fikset den. OG NEI jeg kunne ikke styre sykkelen!!! Når bakhjulet låser seg så LÅSER det seg, det går ikke rundt, hjelper ikke at forhjulet funger når sykkelen går helt andre veier uansett hva man gjør. Og det var IKKE "kræsjet" som ødelagte den, det var bare en konsekvens av at dritten hoppet av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edvarda Skrevet 22. desember 2011 #8 Del Skrevet 22. desember 2011 Synes det er feil av deg å si at jeg kræsjet, fordi det gjorde jeg ikke. Jeg girte, girte ETT eneste hakk og sykkelen låste seg. Om det var jeg som hadde trynt i en grøft fordi jeg kjørte for fort hadde jeg lett tatt på meg skylden for dette. Om det hadde vært min sykkel som noen hadde lånt, og den hadde gjort det samme kun ved at noen GIRTE den jævla dritten, så hadde ikke jeg bedt dem om å fikset den. OG NEI jeg kunne ikke styre sykkelen!!! Når bakhjulet låser seg så LÅSER det seg, det går ikke rundt, hjelper ikke at forhjulet funger når sykkelen går helt andre veier uansett hva man gjør. Og det var IKKE "kræsjet" som ødelagte den, det var bare en konsekvens av at dritten hoppet av. Det går ikke på reklamasjon da? En sykkel er jo ment å vare en stund, og dette virker da ganske uvanlig? Hvis sykkelen ikke er så gammel ville jeg prøvd å klage på den til Biltema jeg. Lykke til 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #9 Del Skrevet 22. desember 2011 Du låner en annen persons eiendel. Den andre personens eiendel, går i stykker under ditt bruk. Dersom du ikke hadde brukt den der, da, slik, what ever, så vet man ikke om feilen hadde oppstått, til tross for at det ikke kom av uvøren bruk. Ja, det er helt naturlig å fortelle eier hva som har skjedd og tilby seg å betale reparasjon for den skaden som har oppstått. Dersom reparasjon blir dyrere for deg en å kjøpe en ny sykkel, så hadde jeg kjøpt en ny sykkel til henne, dette til tross for at "hun da får en "finere" sykkel" tilbake. Hun lånte bort SIN sykkel til en venn som trengte den, det bør være en selvfølge at man leverer den tilbake i samme stand som man fikk den i. Kan man ikke det, så sørger man ihvertfall for at den ikke blir levert tilbake i dårligere stand. Signerer denne. Saken er hva som skjedde med sykkelen, men at du lånte en annen persons eiendel, og du er da erstatningspliktig ved skade på eiendelen. Et annet aspekt, som du selv sier TS, så er det en billig sykkel. Skal du beholde vennskapet uten en eneste ripe, så fikser du dette. Ikke gå tilbake på ditt ord, og nå si at du tenker at kanskje du ikke vil betale 100% allikevel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #10 Del Skrevet 22. desember 2011 Signerer denne. Saken er ikke hva som skjedde med sykkelen, men at du lånte en annen persons eiendel, og du er da erstatningspliktig ved skade på eiendelen. Et annet aspekt, som du selv sier TS, så er det en billig sykkel. Skal du beholde vennskapet uten en eneste ripe, så fikser du dette. Ikke gå tilbake på ditt ord, og nå si at du tenker at kanskje du ikke vil betale 100% allikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2011 #11 Del Skrevet 22. desember 2011 Jeg syns du har en usmakelig oppførsel når det kommer til dette, rett og slett fordi din venninne var snill og lot deg låne sykkelen og nå har den blitt ødelagt mens du har hatt den, og du prøver å vri deg unna dette på en usmakelig måte. Du får tenke om vennskapet er viktigere enn sykkelen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 22. desember 2011 #12 Del Skrevet 22. desember 2011 Lover, regler, folkeskikk ved lånte ting og sånt faller helt bort i denne saken. I mine øyne. Du lånte hennes sykkel. Sykkelen ble herpa. Du sa til henne at du skal betale for dette. Dette var i høst, da antar jeg 4-8 uker siden minst. Om du nå kommer 1-2 måneder etter uheller og sier "jeg vil ikke betale likevel", da driter du på draget. Skulle du ha bedt om å delbetalt problemet eller lignende, burde du gjort det med det samme. Gjør du det nå, så går du tilbake på ditt ord. Det er ripe i lakken på vennskapet som ikke er like lett å gjenopprette som dersom du hadde vært litt gniten til å begynne med. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Britt Banditt Skrevet 22. desember 2011 #13 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Du betaler for ny sykkel eller reparerer sykkelen i og med at du har sagt du skal det. Gjør du ikke det kommer du sannsynligvis til å bli uvenn med henne (det er utrolig dårlig gjort av deg å gå tilbake på det), så da kan du jo vurdere selv om det er viktigst for deg å beholde vennskapet eller å punge ut med inntil 2000,-? Endret 22. desember 2011 av Linelia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 22. desember 2011 #14 Del Skrevet 22. desember 2011 Synes det er feil av deg å si at jeg kræsjet, fordi det gjorde jeg ikke. Jeg girte, girte ETT eneste hakk og sykkelen låste seg. Om det var jeg som hadde trynt i en grøft fordi jeg kjørte for fort hadde jeg lett tatt på meg skylden for dette. Om det hadde vært min sykkel som noen hadde lånt, og den hadde gjort det samme kun ved at noen GIRTE den jævla dritten, så hadde ikke jeg bedt dem om å fikset den. OG NEI jeg kunne ikke styre sykkelen!!! Når bakhjulet låser seg så LÅSER det seg, det går ikke rundt, hjelper ikke at forhjulet funger når sykkelen går helt andre veier uansett hva man gjør. Og det var IKKE "kræsjet" som ødelagte den, det var bare en konsekvens av at dritten hoppet av. Ok, leste litt fort. Beklager Men mener uansett at du skal betale, spesielt siden du allerede har sagt at du skal gjøre det. Og skjønner fortsatt ikke hvordan en sykkel kan gå til f.eks venstre hvis forhjulet står til venstre.... Trenger forresten ikke bli sinna, jeg bare svarer det jeg mener Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geparden Skrevet 22. desember 2011 #15 Del Skrevet 22. desember 2011 (endret) Hvis bakhjulet låser seg er det vanskelig å unngå å kræsje, ja. Dette høres ut som en enkel feil. Dersom kjedet kilte seg mellom kassetten (dvs tannhjulene på bakhjulet) og eikene er det fordi giret er feiljustert. Det er en liten skrue som skal stoppe giret fra å komme så langt inn at dette kan skje. Denne må tydeligvis skrus på. Det er en annen skrue som stopper giret fra å gå for langt ut, så velg riktig skrue. Hvis det er alt er du ferdig reparert med dette. Dessverre kan en enkel feil føre til flere skader. Dersom tannhjulene bak ble bøyd må de eller det byttes. En billig Biltemasykkel kan ha spart litt penger på å velge myke tannhjul så det kan være. De syklene jeg har brukt opp har fortsatt vært over det dobbelte av 2000,- så jeg vet ikke dette. I verste fall er eikene ødelagt og du må ha nytt bakhjul. Det er også mulig, men med både hjul og kassett kan det kanskje bli mer enn ny biltemasykkel? Hvis giret har blitt dratt med rundt eller noe kan det ha blitt bøyd og du må ha nytt gir eller eventuelt en liten metalldings giret henger i. Men mest sannsynlig er reparasjonen gjort med en skrutrekker på to minutter. Hvis det var min sykkel hadde jeg tatt ansvaret for en sånn feil selv. Det er ikke bruksfeil, men teknisk feil. Og den av mine venner som hadde lånt den hadde mest sannsynlig kranglet på det... Siden din venninne ikke kan like mye sykkel og du har sagt det du har sagt er du nok fort fanget av ditt eget løfte. Endret 22. desember 2011 av Gepardieu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bachata Skrevet 22. desember 2011 #16 Del Skrevet 22. desember 2011 Om det hadde vært min sykkel som noen hadde lånt, og den hadde gjort det samme kun ved at noen GIRTE den jævla dritten, så hadde ikke jeg bedt dem om å fikset den. For det første, hva en selv ville gjort i motsatt situasjon, og hva man tilbyr (og mener) seg å erstatte som den som låner eiendelen, er to forskjellige ting. Hadde JEG lånt ut sykkelen, og noe slikt skjedde, så ville jeg blitt fryktelig bekymret for om det hadde gått bra med min venn, og når vedkommende tilbød seg å reparere, så ville jeg antagelig sagt at vi kunne dele på det, siden det ikke er en dyr sykkel. Men det er meg. Kanskje din venninne ikke hadde lyst å bruke penger på mer sykkel, er vel derfor hun har kjøpt billig? Mulig hun synes det er kjekt å ha sykkel, selv om hun ikke er avhengig, derav også HAR hun sykkel.. Hvorfor hun ikke motsa deg når du sa du skulle fikse det, er kun hun som vet, og er egentlig ikke vesentlig. Du lånte den, den gikk istykker, du sa du skulle fikse den, og nå flere måneder etter lurer du på om noen kan gå god for at du skal slippe unna likevel? Nope, tror jeg ikke du vil oppleve å høre, det virker nemlig litt gnient å NÅ trekke seg og ikke ville erstatte den. Og, dersom jeg lånte bort noe til en venn, som jeg senere fant ut at løp rundt og omtalte min bortlånte eiendel som "dritt", så er jeg ihvertfall rimelig sikker på at jeg ikke ville lånt noe til vedkommende igjen... Hva er det for slags respekt? Din venn lånte deg en sykkel når du spurte etter det, og du vil ikke fikse den når den går istykker, og kaller den dritt? Hva du synes er en ting, men hva du sier er en annen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2011 #17 Del Skrevet 24. desember 2011 Vet dere hva, jeg gir opp. Da jeg lånte sykkelen hennes hadde jeg så vidt kjent henne i noen uker. Når jeg da kommer tilbake fra tur med en ødelagt sykkel, så var jeg ganske frustrert, lei og trist. Aner ikke hva dere hadde gjort, men når jeg kommer tilbake og det første jeg ser er henne, så vet jo ikke jeg hva jeg skulle si. Jeg var jo sikker på at det var MIN feil. Var ikke før jeg kom hjem nå til jul og brodern kommenterte på dette, at jeg begynte å lure. Altså om hun blir sur for meg for å ta dette opp? Vel det gir jeg en god faen i, blir hun sur så blir hun sur. Hadde dere sagt det samme om dette var en bil? Om jeg hadde lånt bilen hennes, giret og hele driten klikker? Det tviler jeg på - eneste grunnen er at dette er en sykkel. 2000 virker kanskje ikke mye for dere, men for meg er det VELDIG mye. Dere snakker om at saken er ikke hva som skjedde, alt som betyr noe er at jeg lånte den og det ble skade. Hva er det for noe vrøvl? Vil også si at vennskapet blir mer ripete om jeg skal gå rundt og være forbannet og føle meg litt urettferdig behandlet, 2000 er veldig mye penger. Tror jeg gikk på helt feil forum ved å spørre om dette. Snakket med mine foreldre og søsken, og de synes venninnen min burde tatt mer ansvar. Hun satt jo der og sa at "det var jo ikke din feil". JA, og så skal jeg likevel betale hele greien?! Bare drit i å svare meg, kommer ikke til å lese mer i denne tråden uansett. Er det samme hetset og hatet her uansett hvor jeg snur meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 24. desember 2011 #18 Del Skrevet 24. desember 2011 Naturligvis skal du reparere eller kjøpe ny sykkel. Det var jo faktisk du som ødela den da du giret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grapefrukt Skrevet 24. desember 2011 #19 Del Skrevet 24. desember 2011 Du må tåle å få svar du ikke liker, du bør erstatte sykkelen eller reparere den, saken er enkel: DU lånte en sykkel, DU ødela den. Spiller ingen rolle hvorfor eller hvordan, dette er en del av ansvaret når man låner ting, også hvis det hadde vært en bil. Voks litt opp og innse at voksne mennesker gjør opp for seg når de låner ting og kommer til skade for å ødelegge det de har lånt, det er tross alt lånerens ansvar, og dette ansvaret blir ikke mindre bare fordi dere kun hadde vært venneren i noen uker før du lånte sykkelen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bachata Skrevet 28. desember 2011 #20 Del Skrevet 28. desember 2011 og foreldrene dine har ikke lært deg at når du låner en ting og den går i stykker, så tilbyr du deg å erstatte/reparere? eller at når du tilbyr deg å erstatte/reparere, så HOLDER du det du sier? Men ja fysj, vi er skikkelig ekle her på forumet, som gir deg svar du ikke ønsker. æsj og fysj. Du skjønner, dette er ett forum for voksne mennesker, og voksen mennesker står for det di sier, og tilbyr å erstatte eller reparere ting de låner som går istykker. Det er helt normalt faktisk. Ikke bare det, de fleste voksne mennesker, bortsett fra dine foreldre ifølge deg? mener man skal holde sitt ord. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå