Gjest MorAase Skrevet 21. desember 2011 #1 Skrevet 21. desember 2011 På grunn av noen uforutsette missforståelser har en behov for å få brukt noe over en liter med kremfløte. Har noen tips til oppskrift på hjemmelaget gourmet-is basert på fløte? Hva det koster er revnede likegyldig, poenget er at det smaker av en annen verden!
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #2 Skrevet 21. desember 2011 http://matoppskrift.org/andreas-viestad-lager-vaniljeis/ Uansett, må du bruke vaniljestang! Eller så kan du jo lage ditt eget smør?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #3 Skrevet 21. desember 2011 Forresten, for å få den perfekte juleisen tilsetter du multer til slutt
Gjest Ludovie Skrevet 21. desember 2011 #4 Skrevet 21. desember 2011 Denne. Forutsatt at man bruker melkesjokolade av god kvalitet, f.eks. fra Green and Black's. Og denne. Pluss denne.
Gjest MorAase Skrevet 21. desember 2011 #5 Skrevet 21. desember 2011 Meget spennende forslag! Takker så meget Men, hvor i denne gudsforlatte nasjonen kan en få tak i meleksjokolade av ypperste kvalitet? Spesielt med tanke på at en har en stor forkjærlighet for mørk sjokolade. Forøvrig, en bruker da aldri noe annet en ekte vaniljestang
Gjest Ludovie Skrevet 21. desember 2011 #6 Skrevet 21. desember 2011 (endret) Men amerikansk vanilla extract ER laget av vaniljestang. Det er altså på ingen måte det samme som norsk vaniljeessens. Se f.eks. oppskrift her. (Dvs., amerikanere (og briter) pleier vanligvis å kjøpe det ferdig.) Jeg kjøper Green & Black's-sjokolade på Helios. Men det finnes nok også i veldig gode matbutikker. Endret 21. desember 2011 av Ludovie
Gjest Ludovie Skrevet 21. desember 2011 #7 Skrevet 21. desember 2011 OG - for øvrig: Jeg foretrekker også generelt mørk sjokolade fremfor melkesjokolade, men akkurat her, med all den bitterheten som finnes i Guinness, er melkesjokolade så definitivt en mye bedre ting å kombinere med.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #8 Skrevet 21. desember 2011 Men amerikansk vanilla extract ER laget av vaniljestang. Det er altså på ingen måte det samme som norsk vaniljeessens. Se f.eks. oppskrift her. (Dvs., amerikanere (og briter) pleier vanligvis å kjøpe det ferdig.) Jeg vet det, men jeg mener at heller ikke det kan måle seg med å bruke vaniljestang i f.eks. is.
Gjest Ludovie Skrevet 21. desember 2011 #9 Skrevet 21. desember 2011 Jeg vet det, men jeg mener at heller ikke det kan måle seg med å bruke vaniljestang i f.eks. is. Tja? Jeg bruker vaniljeekstrakt av og til, og jeg kan ikke si at det er noen smaksforskjell. Fordelen med vaniljeekstrakt fremfor vaniljestang, er jo at det er mye mer lettvint å bruke, ettersom vaniljestang jo må trekke i væske en stund, mens vaniljeekstrakt jo er noe man bare kan tilsette. Så dermed, dersom man skal bruke vaniljestang fremfor -ekstrakt i oppskriften med Guinness og melkesjokolade, for eksempel, bør man ha vaniljestangen i melkeblandingen man koker opp, for så å la den stå en god stund. Dermed blir det mer omstendelig, og tar en god del lengre tid, enn om man skulle brukt vaniljeekstrakt. Og igjen - for meg er det ingen smaksforskjell. Alkohol er jo særdeles egnet til å trekke ut diverse smaksstoffer, så det er ikke akkurat så veldig rart. Pluss, selvfølgelig, at frøene er med i vaniljeekstrakten. 1
Brunhilde Skrevet 22. desember 2011 #10 Skrevet 22. desember 2011 Som Ludovie velger jeg også vaniljeekstrakt. Den er hjemmelaget og stappfull av både frø og smak, nesten enda bedre enn vanlijestang og, som allerede nevnt, alltid tilgjengelig!
Evitas Skrevet 22. desember 2011 #11 Skrevet 22. desember 2011 Pisk kremen lett stiv og bland med eggedosis av 10 egg og 2 dl sukker. Smak til med reven marsipan og mørk sjokolade! Fantastisk god
skrue Skrevet 24. desember 2011 #12 Skrevet 24. desember 2011 Forresten, for å få den perfekte juleisen tilsetter du multer til slutt Min erfaring med multer i iskrem er litt blandet. Bærene blir veldig harde når isren fryses ned og de tiner langsommere enn isen. Jeg tror det er bedre å lage en pure eller mos av noen bær som siles før den blandes i. Man kan så servere lunkne multer til isen i tillegg. 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2011 #13 Skrevet 24. desember 2011 Pisk kremen lett stiv og bland med eggedosis av 10 egg og 2 dl sukker. Smak til med reven marsipan og mørk sjokolade! Fantastisk god Du glemte link til bloggen din!
Gjest MorAase Skrevet 28. desember 2011 #14 Skrevet 28. desember 2011 Endte opp med å ta litt fra alt da Black&Green sin melkesjokolade ikke var å oppdrive. Den mørke ville blitt for mørk sammen med Guinness. Så det ble 1,5 l fløte, 12 eggeplommer, 375 gram sukker, 2,25dl vann, to vaniljestenger (som "schmackher gått" etter å ha blitt kokt i sukkerlake :gjeiper: ) og 400g FreiaMelkesjokolade. Så får en se hva som skjer når de kommer ut fra frysen Ble langt over 4 liter is
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå