Gå til innhold

Hvor mye menstruasjonsblod er vanlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Neida, jeg tror ikke helt ærlig at jeg kan blø ihjel av mensen. Men jeg husker da jeg var yngre og trodde bokstavelig talt at jeg skulle blø i hjel når jeg hadde mensen. Jeg blødde "så utrolig mye". Vel, jeg lærte jo etter hvert at det fantes ikke mye og det var jo normalt.

Det er mange, mange år siden jeg hatt ordentlig mens (altså, mens uten p-piller) men siden jeg slutta på pillen i fjor sommer (og når mensen omsider startet å komme) har jeg begynt å blø noe helt infernalsk!!

Jeg gikk fra å bruke en gul o.b som måtte skiftes hver tredje til fjerde time, til å bruke GRØNN o.b (som passer til en som nettopp har født, leste jeg i pakken :kjefte: ) PLUSS ett lilla always ultra long pluss-bind. Men uansett, selv med en svær neve oppi "hihu" og ett ekstra stort bind klarer jeg å blø igjennom i løpet av timer.. Dette har skjedd flere ganger nå. En gang var jeg på to-dagers kurs og satt på rævva på lyse stole ( :kjefte: ), og jeg måtte skifte annenhver time. Jeg brukte vel opp en pakke tamponger og ett par pakker bind den helga!

I dag er også en slik dag. Merket at jeg blødde mye da jeg våknet i morges og tok i en grønn O.B og satte på et bind, just in case. Men så presterte jeg å sovne på sofaen og våknet etter to timer. Takk GUD for at jeg lå slik at det ikke hadde rennet igjennom. Jeg har for nemlig tenk LYS sofa! :sjenert:

Det skal sies at jeg har veldig uregelmessig mens, men for akkurat en mnd. siden hadde jeg kraftigere blødninger enn vanlig (blør så og si litt hele tiden, forstå det den som kan) :sukk:

Er det virkelig normalt å blø så utrolig masse?? (ja, jeg vet at normalen ligger på rundt 30-40-50 ml. men hvem i h*lvettet målet hvor mye en blør?!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du er heldig som greier deg i TO TIMER med "bare" en grønn OB og et vanlig, stort bind. Jeg blør gjennom denslags på maks halve tida...

Men helt ærlig? Jeg tror ikke verken dine eller mine blødninger er helt normale. Dine mer normale enn mine, men likevel.

Skrevet

Begge dere over her bør vel ta en sjekk hos legen. Er nok sannsynligvis hormonelt, vil jeg tro.

Skrevet

Her i gården så holder det med blå OB og da trenger jeg ikke å skifte oftere enn hver 3-4 timer. Heldig sånn sett, men det var ikke slik før. Før jeg startet på p-piller var saken en helt annen, da måtte jeg bruke rosa eller grønn OB + Nattbind om dagen og skifte OFTE. P-pillene ble min redning og jeg vil anta at det var på grunn av hormonene i pillen.

Ville hørt med legen om dette, for om du oppfatter det som ett problem, så må man få gjort noe med det. Lykke til. :klemmer:

Skrevet

Jeg synes du er heldig som greier deg i TO TIMER med "bare" en grønn OB og et vanlig, stort bind. Jeg blør gjennom denslags på maks halve tida...

Men helt ærlig? Jeg tror ikke verken dine eller mine blødninger er helt normale. Dine mer normale enn mine, men likevel.

Godt å høre at jeg ikke er alene! Huff, føler virkelig med deg! Har du vært til legen?

Jeg har vært til legen i forbindelse med henvisning til fertillitetsklinikken, og jeg vet hormonene mine er helt ut av balanse. Men legen har ikke sagt noe om hva vanlig eller uvanlig slike blødninger er. Det eneste jeg kan gjøre er å sjekke blodprosenten min en gang i måneden og ta jerntabletter hvis den blir for lav.

TS (som nok en gang har vært og skiftet tampong :kjefte: )

Skrevet

Her i gården så holder det med blå OB og da trenger jeg ikke å skifte oftere enn hver 3-4 timer. Heldig sånn sett, men det var ikke slik før. Før jeg startet på p-piller var saken en helt annen, da måtte jeg bruke rosa eller grønn OB + Nattbind om dagen og skifte OFTE. P-pillene ble min redning og jeg vil anta at det var på grunn av hormonene i pillen.

Ville hørt med legen om dette, for om du oppfatter det som ett problem, så må man få gjort noe med det. Lykke til. :klemmer:

På pillene hadde jeg så vidt det var blødning, iallefall sammenliknet med nå :gjeiper:

Savner å gå på pillene, men den tid er forbi! Iallefall for nå :rodmer:

TS

• Liker 2
Skrevet

Hm.. Og jeg blør så lite at jeg bekymrer meg for om jeg blør for lite.. Jeg kan "glemme" at jeg har mensen, og gå med et lite truseinnlegg i mange timer uten at det blør gjennom. :klo:

• Liker 1
Skrevet

Hm.. Og jeg blør så lite at jeg bekymrer meg for om jeg blør for lite.. Jeg kan "glemme" at jeg har mensen, og gå med et lite truseinnlegg i mange timer uten at det blør gjennom. :klo:

:fnise: Ja, det er ikke enkelt å være kvinne... It's a bloody waste of fucking time :lur:

TS

Skrevet

Det hørtes utrolig mye ut! Normalt kan jeg bruke en blå OB omtrent en hel dag omså. Ikke at jeg gjør det da.

Skrevet

Det kan være hormonelt, men det kan også være normalt for din kropp.

Det finnes reseptbelagte tbl som du kan få som minsker blødningene, de skal tas når det begynner å blø.

Skrevet (endret)

:fnise: It's a bloody waste of fucking time :lur:

TS

Seconed. :fnise:

Endret av Minya
  • Liker 1
Skrevet

Det kan være hormonelt, men det kan også være normalt for din kropp.

Det finnes reseptbelagte tbl som du kan få som minsker blødningene, de skal tas når det begynner å blø.

Hva heter de?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...