Gå til innhold

Legestudenter under undersøkelser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal inn til en undersøkelse på Ullevål og i brevet står det at det kan komme legestudenter inn når jeg blir undersøkt. Det står også at jeg kan be om at de ikke kommer.

Vil det si at det plutselig kan rase inn en masse studenter hvis jeg glemmer å si fra? Er det noen som har vært borti det?

Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Det raser ikke inn en hel hærskare av dem, det har jeg aldri opplevd. Som regel er det bare 4-5 stykker. Jeg sier alltid ja til at de kan komme inn og se på, for det er jo de som skal fikse meg om noen år og da er det flott om de har sett så mange tilfeller av saker og ting som mulig:)

• Liker 3
Skrevet

Det raser ikke inn en hel hærskare av dem, det har jeg aldri opplevd. Som regel er det bare 4-5 stykker. Jeg sier alltid ja til at de kan komme inn og se på, for det er jo de som skal fikse meg om noen år og da er det flott om de har sett så mange tilfeller av saker og ting som mulig:)

Jeg syns 4-5 stykker er ganske mange jeg da. Underlivsundersøkelser er det verste jeg vet og jeg kommer til å si nei. Orker ikke tilskurere når jeg føler meg svært utilpass fra før.

Er enig i at de skal lære og at de må få se det i praksis. Har aldri sagt nei til det før, men da har det vært andre steder på kroppen. Dette blir for privat og ekkelt for meg.

• Liker 4
Skrevet

Underlivsundersøkelse ville jeg nok ikke orket å ha en hel haug med studenter der nei.

Men når jeg måtte gjennom en kneoperasjon var jeg midtpunktet blant studentene :P

Du velger selv hva du er komfortabel med :)

Skrevet

Jeg skal inn til en undersøkelse på Ullevål og i brevet står det at det kan komme legestudenter inn når jeg blir undersøkt. Det står også at jeg kan be om at de ikke kommer.

Vil det si at det plutselig kan rase inn en masse studenter hvis jeg glemmer å si fra? Er det noen som har vært borti det?

Ja. "Stille samtykke" er regelen hos de aller fleste sykehus. Dette er spesielt vanlig om du er i narkose.

Skrevet

Jeg ble aldri spurt om jeg kunne tenke meg å ha med en student når jeg var på Ullevål, da han bare dukket opp turte jeg ikke å si noe (jeg var ung), ikke presenterte de han for meg heller. Jeg var som luft for begge når studenten kom inn, legen bare forklarte og snakket med studenten.

Dette var behandling for underlivsproblemer. Det var ikke gøy!

Skrevet

Kan fortså at det blir litt mye med så mange rundt deg, når det er underlivsundersøkelse. Nå vet ikke jeg hvilket semester disse medisinstudentene er fra, men vi var maks 3 studenter pr. klinikk på vår utplassering. Og som en over her skrev, det er jo meningen at studentene skal ha vært borti mest mulig i løpet av de 6 studieårene. Men gjør som du føler deg mest behagelig med :)

Skrevet (endret)

Når eg var sjuk og var innlagt på Haukeland spurte de om det var greit noen studenter kom innom for å kikke på journalen og undersøke meg litt (lytte bakpå ryggen og kjenne litt på magen). Eg var vel tiiidlig i tenårene, mellom 12 og 14 trur eg. Eg sa ja (mest fordi de allerede sto utenfor døra og kikka inn det lille vinduet i døra og det føltes litt "påtvunget", eg syns de burde spurt litt før de faktisk sto utenfor), det kom inn ein gjeng med ca 6 stk. Kun to av de undersøkte meg litt, mens resten bare sto og glodde.

Men du bør nok si nei når du er der, det er ikkje sikkert de spør, det er ikkje alle som føler seg komfortabel med at det plutselig skal være mange ekstra-øyne der. Eg hadde ikkje villa hatt fleire der om det var f.eks bryst eller underliv som måtte undersøkes liksom, kleint og ukomfortabelt nok med ein person.. :sjenert:

Endret av Apophis
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid blitt spurt på forhånd, og da har det kun vært én student som har vært med på undersøkelsen. Sist gang var det faktisk en underlivsundersøkelse, men jeg tenker som så at disse studentene må jo faktisk få lære profesjonen sin. Når jeg først ligger der og spriker, gjør det ikke så mye fra eller til heller om det er en eller to personer som undersøker meg. Nå var det kontroll av en stor muskelknute jeg skulle på, så studenten lærte nok mye av å få være til stede. Gynekologen ble glad for at jeg sa ja, da hun mente jeg var et interessant tilfelle. Det er jo til gode for både meg og andre at nye leger har peiling på forskjellige rare tilfeller :)

Men de skal alltid spørre pasienten, og det er lov å si nei dersom man ikke vil.

Skrevet

Kunne hatt tilskuere om jeg skulle operert kneet, men ikke under gynekolog.... uah.

Skrevet

Kunne hatt tilskuere om jeg skulle operert kneet, men ikke under gynekolog.... uah.

Studenten som var inne under min GU var ikke tilskuer. Hun undersøkte meg mens gynekologen ordnet til ultralydapparatet (skulle lære seg å foreta en standard undersøkelse). Det som var mest ubehagelig var at hun studenten ikke fikk til å sette i spekulumet (litt fysisk ubehagelig) og måtte få hjelp av gynekologen. Ellers var det verken kleint eller noen følelse av å sitte på utstilling. De var begge profesjonelle og hyggelige.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt student med en gang jeg var på en gynekologisk undersøkelse. Jeg ble spurt om det var greit, og for min del tenker jeg at de er der for å lære. Jeg kan skjønne at det er ubehagelig, men jeg syns det er såpass viktig at studenter for praktisere mest mulig.

Ikke tror jeg de tenker videre over underlivet ditt heller.

Mulig jeg tenker slik fordi jeg selv er sykepleier student og vet av erfaring hvor mye mer jeg har lært i praksis når jeg får se/observere/praktisere ting, og ikke bare lese om dem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg freaker ut når legen vil sjekke magen min... så. Han gikk forresten under bokser kanten. Er det normalt?

Skrevet

Jeg freaker ut når legen vil sjekke magen min... så. Han gikk forresten under bokser kanten. Er det normalt?

Hvis en del av magen din er under bokserkanten så var det vel nødvendig,vil jeg tro. :)

Når jeg er hos legen vil jeg at undersøkelsen er grundig så ikke noe blir oversett.

Skrevet

Greit å være medgjørlig, men et sted må grensen gå. Å ha med studenter inne til gynekologen eller til prostataundersøkelse er litt i drøyeste laget. Legestudenter er for øvrig noen av de største drittsekkene du kommer over. De sitter på fester og forteller detaljer om pasienter de har undersøkt. Ingen etikk eller respekt for andre. De føler seg som konger over verden fordi de valgte å bli leger og tror de kan oppføre seg som Dr. House.

Tenk på det neste gang du ligger i gynekologstolen og det kommer inn en 4-5-6-7 stykker som skal se og ta på underlivet ditt.

• Liker 2
Skrevet

Vel, var vel ikke akkurat en del av magen. Jeg vridde meg hvert fall rundt og stoppet opp fort. Og sa ingenting .. æsj, likte ikke denne legen.

Skrevet

Greit å være medgjørlig, men et sted må grensen gå. Å ha med studenter inne til gynekologen eller til prostataundersøkelse er litt i drøyeste laget. Legestudenter er for øvrig noen av de største drittsekkene du kommer over. De sitter på fester og forteller detaljer om pasienter de har undersøkt. Ingen etikk eller respekt for andre. De føler seg som konger over verden fordi de valgte å bli leger og tror de kan oppføre seg som Dr. House.

Tenk på det neste gang du ligger i gynekologstolen og det kommer inn en 4-5-6-7 stykker som skal se og ta på underlivet ditt.

Men vil du da heller om noen år komme til en lege som aldri har kjent på en prostata/gjort en underlivsundersøkelse før? Sjansen er da stor for at sykdom kan bli oversett, hvis man ikke har fått sett/kjenne på både normale og syke organer. Man trenger erfaring fra mange ulike pasienter for å bli flink, og den eneste måten man kan bli flink på er at pasientene faktisk lar studentene slippe til.

Men selvfølgelig bør det gjøres på den beste måten. Ved GU bør det kun være én student til stede, og selvfølgelig skal man hilse på pasienten også hvis man er student.

Og det med å snakke om pasienter - det har jeg opplevd også, men jeg har aldri opplevd at det har blitt sagt noe som kan identifisere en pasient, og jeg har heller aldri opplevd at det har blitt sagt noe nedsettende/fornærmende. Det er mer historier av slaget: "Gjett hva jeg klarte i dag!" eller "Jeg dreit meg litt ut når jeg ikke skjønte hva pasienten ville..."

• Liker 2
Skrevet

På alle universitetssykehus kan man risikere at det er studenter til stede, ikke bare legestudenter, men sykepleiestudenter, radiografsstudenter osv. Dette er en viktig del av utdanningen.

Hvis du absolutt ikke vil ha studenter til stede, kan du gi beskjed i luken når du sier fra at du har kommet. Da vil sekretæren sannsynligvis gi beskjed til legen hvis det er studenter der den dagen. Hvis det likevel skulle møte opp en student, kan du helt fint si at du ikke vil ha student der, og det bør ikke være pinlig for noen parter så lenge du sier det på en hyggelig måte. :)

Skrevet

Jeg synes GU er helt pyton, men sier allikevel ja til spørsmål om studenter kan delta. For om noen år er de ute " alene", og jeg vil helst at de faktisk vet hva de gjør. Har aldri opplevd studenter som ikke har hilst skikkelig, de har vært kjempetrivelige alle sammen. Men hele situajsonen er jo egentlig helt absurd, med bena sprikene og de edle deler eksponert så mye som det går ann....

Om det oppleves som ehlt utålelig å ha med studenter, si i fra! Men om man tenker at dette kan jeg kanskje strekke meg til fordi det er viktig og nyttig læring, la de bli med.

• Liker 2
Skrevet

Drittsekker finnes over alt. De jeg kjenner som har studerer medisin oppfører seg ikke sånn. Og om de snakker på en måte at pasienter kan identifiseres så har de faktisk brutt taushetsplikten sin.

Man kan så klart si at grensen må gå et sted, men for min del vil jeg mye heller gå til en lege osm har fått lære i praksisen sin og som ikke skal gjøre alt for første gang. Når man er student er det alltid en annen til stedet som veielder.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...