Gjest gjest Skrevet 20. desember 2011 #1 Skrevet 20. desember 2011 Jeg lurer på hvor mye dere sover for å være uthvilt og fungere dagen gjennom? Jeg må ha 11 timer, hvis ikke blir jeg et vrak hele dagen :-( syns det er litt mye, og har sjelden tid til å sove så lenge.. alle blodprøver er bra, og legen hadde ingen tips.. tar gjerne imot tips on dere har noen :-) Hilsen meg, som sover bort livet ditt...
Dragonfly84 Skrevet 20. desember 2011 #3 Skrevet 20. desember 2011 (endret) Ni timer Jeg funker på åtte timer, men da er jeg veldig trøtt. Sju timer går bra ei natt, men da får jeg ofte vondt i hodet. Endret 20. desember 2011 av Dragonfly84
Gjest Awzm me Skrevet 20. desember 2011 #4 Skrevet 20. desember 2011 Jeg behøver ikke å sove så mye om natten, kan sove alt fra 1 - 10 timer. Kan IKKE sove over 12 timer, da får jeg vondt i hodet hele dagen, samme hvor mye paracet jeg tar :/ Men er som regel konstant trett, og sovner nesten etter skolen hver dag.
Suzy Skrevet 20. desember 2011 #5 Skrevet 20. desember 2011 Har du forsøkt en sånn lyslampe (stimulerer melatoninproduksjonen og gjør at døgrytmen blir bedre, har jeg hørt)? Evt å ha en helt fast døgnrytme (alltid legge deg og stå opp på samme tid, for da er det lettere for kroppen), trene så du blir fysisk slite og dermed sover tyngre (og mer effektivt), ta multivitaminer, ta d-vitaminer, gjøre yoga (sover veldig godt av det) eller rett og slett få mer frisk luft? Aner ikke hva som kan gjelde eller passe for deg, så plukk og kast rådene som du vil 1
Lammelåret Skrevet 20. desember 2011 #6 Skrevet 20. desember 2011 Den som trenger store doser søvn hver natt bør se nærmere på hvordan han lever livet sitt, det er helt sikkert noe som kan gjøres for å oppnå bedring. Suzi har kommet med noen gode tips. Har det store søvnbehovet vært slik alltid, eller er det kommet i det siste? Du er kanskje gravid?
Dragonfly84 Skrevet 20. desember 2011 #7 Skrevet 20. desember 2011 (endret) Noen er jo bare sånn... Jeg har trengt ni timer så lenge jeg kan huske, de siste ti årene i hvert fall, mens jeg kjenner en som bare trenger seks... Men elleve timer er ganske ekstremt, ja. Endret 20. desember 2011 av Dragonfly84
Minya Skrevet 20. desember 2011 #8 Skrevet 20. desember 2011 Fungerer best på 6,5 til 7 timer, sover jeg kortere blir jeg ødelagt og sover jeg mer enn 8 timer blir jeg enda verre :S
Lucky Lips Skrevet 20. desember 2011 #9 Skrevet 20. desember 2011 Jeg er også sånn.. Uansett hvor mye jeg sover kan jeg fortsatt være trøtt når jeg f eks kommer hjem fra jobb og sovne på sofaen i opptil flere timer. I helgene sover jeg nok 11 timer pluss. Sliter med rolige "aktiviteter" som å se på TV eller lese etc. Da sovner jeg ofte. Kjæresten min er rimelig lei av alle de halvferdige filmene jeg har sett (som han har sett helt ferdig, men hvor jeg sovnet). Har også tatt blodprøver hos legen for et par år tilbake uten at jeg hørte noe om dem i ettertid så regner med alt var bra... Kjipt! Jeg spiser sunt og mosjonerer daglig, og har en aktiv jobb.
Especially Skrevet 21. desember 2011 #10 Skrevet 21. desember 2011 Jeg sover mellom 6-8 stort sett. Men er egentlig mest våken når jeg sover 2-4 timer... Men da blir jeg dårlig etterhvert. Mer enn 8 klarer jeg ikke. Blir også dårlig OM jeg av en eller annen grunn klarer det.
Sweet77 Skrevet 21. desember 2011 #11 Skrevet 21. desember 2011 Har du sjekket deg for ME (kronisk trøtthetssyndrom)?
Cathrine88 Skrevet 21. desember 2011 #12 Skrevet 21. desember 2011 7 timer. Sover ofte ikke mer enn 5.
Gjest ts Skrevet 21. desember 2011 #13 Skrevet 21. desember 2011 Takk for svar dere søte mennesker :-) Jeg har ikke blitt utredet for ME, men har flere av symptomene.. har en kronisk hovent lymfeknute på halsen som skal sjekkes om noen uker, samt en kul på ryggen. Jeg har trøbbel med kroppen og det hjelper ikke akkurat at jeg må sove så mye for å virke :-P Jeg er mye ute i friluft, hver eneste dag. Kostholdet kunne vært bedre- men jeg har ihvertfall ingen mangler av vitaminer og slik :-) Tar imot flere tips! Klem
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #14 Skrevet 21. desember 2011 Har du sjekket deg for ME (kronisk trøtthetssyndrom)? ME har jo ingenting med trøtthet å gjøre. UTmattelse og trøtthet er IKKE det samme. De fleste ME-pasienter sover heller for lite enn for mye.
Gjest henriett3 Skrevet 21. desember 2011 #15 Skrevet 21. desember 2011 Jeg er trøtt uansett hvor lenge jeg sover jeg. Reagerer veldig sterkt på midd uansett hvor rent soverommet er. Og legen bryr seg ræva uansett. (skal bytte fastlege så fort det er ledig hos noen andre)
Sweet77 Skrevet 21. desember 2011 #16 Skrevet 21. desember 2011 (endret) ME har jo ingenting med trøtthet å gjøre. UTmattelse og trøtthet er IKKE det samme. De fleste ME-pasienter sover heller for lite enn for mye. Skulle selvfølgelig stå "kronisk utmattelsessyndrom"... Og ja, en ME-pasient er utmattet hele tiden, men også trøtt, ofte vanskelig å kjenne forskjell - en ME-pasient er gjerne utmattet og trøtt, men får ikke nødvendigvis sove. Andre ME-pasienter sover uforholdsmessig mye, sykdomsforløpet kan være forskjellig fra person til person. Endret 21. desember 2011 av Flair
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #17 Skrevet 21. desember 2011 Det er ganske vanlig for en som har ME-diagnosen å være trøtt store deler av dagen. Og som Flair sier er det store individuelle forskjeller når det gjelder søvn.
Suzy Skrevet 22. desember 2011 #18 Skrevet 22. desember 2011 Takk for svar dere søte mennesker :-) Jeg har ikke blitt utredet for ME, men har flere av symptomene.. har en kronisk hovent lymfeknute på halsen som skal sjekkes om noen uker, samt en kul på ryggen. Jeg har trøbbel med kroppen og det hjelper ikke akkurat at jeg må sove så mye for å virke :-P Jeg er mye ute i friluft, hver eneste dag. Kostholdet kunne vært bedre- men jeg har ihvertfall ingen mangler av vitaminer og slik :-) Tar imot flere tips! Klem Har du forsøkt lysterapi da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå