Gå til innhold

Jeg vil få bedre syn!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg var ikke helt sikker på hvor jeg skulle plassere dette spørsmålet, så beklager om dette er feil plass.

Jeg er nærsynt. Husker ikke akkurat hvor mye, men det var hovedsakelig på venstre øye. Jeg har kjøpt meg briller og bruker disse hele tiden når jeg er hjemme. Jeg sitter / har vært en person som er ganske opptatt av å sitte på pc'en, å det har sikkert påvirket synet til en viss grad. Jeg bruker ikke brillene på skolen fordi jeg blir mobbet en del for hvordan jeg ser ut med briller, og dessuten så liker jeg virkelig ikke hvordan jeg ser ut med briller selv. De fleste tenker sikkert at linser er et annet alternativ, men ikke for meg. Har hele livet hatt en "fobi" mot å få ting på øyet / ta på øyet. Jeg takler det bare ikke. Det jeg lurer på er om det finnes noen andre alternativer for meg? For å illustrere hvordan jeg ligger an når det kommer til synet, så sliter jeg en del med å se hva læreren skriver på tavla når jeg sitter ca 5m unna på venstre side av klasserommet. Og jeg tok foresten en legesjekk for å skaffe helseattest, og det var bare så vidt jeg klarte minimumsgrensen for å få godkjent helseattest. Jeg sleit med å tolke noen av bokstavene på minimumsgrensen. Er det noe lure triks jeg kan gjøre for å forbedre synet? Vil nærsyntheten korrigeres etter hvert hvis jeg går mye med briller? Tar i mot alle råd / tips.

Tusen takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at det er noe annet å gjøre enn å enten bruke briller eller linser. Laser er et alternativ, men det gjøres ikke før synet ditt har stabilisert seg.

Men; jeg mener at alle kan kle briller, så lenge de finner riktig innfatning! Selv syntes jeg jeg så helt håpløs ut med briller, men så måtte jeg bare få det. Jeg har store, kraftige briller, og synes nå at jeg er finere med de enn uten faktisk! Men du må bruke litt mer enn 5 minutter på brillebutikken for å finne de som kler deg.

Skrevet

Er nok ikke så mye du kan gjøre for å forandre nærsyntheten din nei. Å gå med briller vil ikke gjøre at du får mindre minus, det vil bare hjelpe deg til å se bedre når du har brillene på ;). Utviklingen på styrken din kan gå begge veier, litt avhengig av alderen din. Og som nevnt før meg så tror jeg så absolutt at det finnes briller som du ser bra ut i, det gjelder bare å finne riktig innfatning. Gå til en optiker og se litt, takk gjerne ja til hjelp fra de ansatte da de har litt mer greie på hvilke briller som kan passe deg.

Kan også være verdt å forsøke tilpasning av linser, selv om du selv tror du ikke vil få det til. De fleste er "redd" for å få ting på øyet i starten, og det kreves en opplæring og tilvenningsprosess. Men optikere og ansatte i optikere har erfaring i slik opplæring og som oftest kommer man forbi det stadiet hvor det føles umulig. Informer om at du er vanskelig i så måte, du kan jo i tillegg spørre om det er mulig å få igjen penger om det ikke går - og se om de tar utfordringen ;-).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...