AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #1 Del Skrevet 19. desember 2011 Jeg skal ut på langtur med tog snart, og gruer meg. Jeg bestilte på nett, og det kom ikke opp noe informasjon om hva slags sete det er. Dvs forlengs/baklengs, vindu/gang. Og ikke minst, om man risikerer å havne i en av de fryktelige firergruppene? Jeg bestilte komfort, da jeg kanskje tenkte de hadde bedre beinplass osv. Men like etter jeg hadde bestilt leste jeg en artikkel om noen som hadde reist med såkalt komfort og at ALLE plassene var i firergrupper?? Og alle sammen måtte sitte med beina skrått pga lite beinplass. Er det virkelig sånn, eller kommer det an på hva slags tog man reiser med? Har kikket litt på bilder på nettet, og der ser det i hvert fall ut som de har noen normale vogner på komfort også, med de fleste setene riktig vei. Noen her som har reist med tog Trondheim-Oslo og vet om det er stor sjanse for å havne i en av de firergruppene? Jeg bare hater å sitte sånn i timevis med passasjerer som stirrer og ingen plass til bein eller bagasje. Kjører heller baklengs enn i en firergruppe. Men begge deler samtidig, grøss... sikkert morsomt å være bil(tog)-syk med en passasjer rett overfor seg som knasker og spiser... Og et annet litt sært spørsmål, har de vann på toalettene på tog? Høres kanskje som et dumt spørsmål, men jeg var nylig på langtur med buss, og til min skrekk kom det ikke vann fra krana. Og sjåføren bekreftet at nei, de har ikke vann i krana på de bussene. Ganske moro når man står der med tampongsøl på hendene. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betty2 Skrevet 20. desember 2011 #2 Del Skrevet 20. desember 2011 Ja de har vann på toalettene på togene. Når det gjelder pøassering, så blir du tilfeldig plassert. du kan ringe NSB og legge frem at du blir lett togsyk, og høre om de har mulighet til å sjekke hvilken plass du har fått evt om de kan flytte deg. De "nye" lang distanse togene, der kan tog personellet selv snu setene, slik at alle kan sitte riktig vei, eller lage firer grupper. Signatur togene, har fast satte sete, men der er det bare (2?? firer gruppe) hvis jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grønnblomst Skrevet 20. desember 2011 #3 Del Skrevet 20. desember 2011 Broren min kjører med komfort når han tar tog. Han sier det er mye bedre seter, strøm til pc, serveringsmuligheter, og ja, toalettet er mye finere. Har sett det en gang når da jeg gikk forbi komfort vogna. Eneste han syntes var irriterende en gang, var en liten "jævelunge" som han kalte det, som satt og bråkte, mens den "åndsvake" mora ikke sa noenting. Hans ord. Han trodde ikke det var lov på i komfort vogner. Hehe. Må innrømme jeg lo litt da jeg leste meldingen han sendte meg, men er for så vidt enig. Unger har ingenting i en kofort vogn å gjøre. De kan holde seg i familievognene, og bråke der i stedet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brukernavn Skrevet 20. desember 2011 #4 Del Skrevet 20. desember 2011 Alle gangene jeg har kjørt komfort har det kun vært firerseter, og jeg har blitt plassert helt vilkårlig. Ikke synes jeg setene er noe bedre heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noteknekk Skrevet 20. desember 2011 #5 Del Skrevet 20. desember 2011 Jeg er fra vestlandet og studerer på østlandet og har dermed tatt mye tog mellom, da i de fleste tilfellene med komfort. Pleier å reise alene og uavhengig av om jeg bestiller tidlig eller sent så pleier jeg å havne i en 4-seters. Sist jeg reiste så reiste jeg sammen med ei til på vanlig vogn, og da havnet vi også i en 4-seters halve strekningen (de snudde stolene halvveis og da var vi ikke lenger i 4-seteren). Syns egentlig ikke at det gjør så mye med 4-seters, ofte opplever jeg at de ikke blir fylt opp og da sitter jeg med beina på stolen rett ovenfor meg - blir ikke bedre enn det:). Og skulle 4-setersen bli fylt opp bruker det også å gå bra. Får plass til både bein og bagasje, og kommer i tillegg gjerne i snakk med hyggelige folk. Koser meg på toget jeg, og har nesten bare positive erfaringer - spesielt på langdistansetog. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #6 Del Skrevet 20. desember 2011 Toget som går gjennom her har oftest bare èn vogn med komfort og der har jeg som regel bare sett to firesetergrupper og så er det fire vanlige seter. Blir alltid plassert i komfort når jeg har med bikkja, har inntrykket av at det er der alle hundene havner for vi må alltid "sloss" om de enkeltsetene så ikke to fremmede hunder ender opp i firergruppe. Trodde ikke det var lov med hunder på komfort i det hele tatt... Jepp tar mye tog Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 20. desember 2011 #7 Del Skrevet 20. desember 2011 Jeg reiser mye mellom Oslo og Bergen og Oslo og Stavanger. Alltid komfort. Jeg opplever veldig ofte å bli sittende mot kjøreretningen, fordi de ikke snur setene på komfort på disse strekningene. I de nyoppussede togene kan ikke setene snus pga måten bord er satt opp på og sånt. Jeg har opplevd å bli plassert i firergruppe to ganger på seks år. Hvis det er viktig hvor man sitter så bør billetten bestilles på telefon eller på bemannet NSB-kontor. Da får man ytret ønske om hvilket sete man vil ha. Jeg hører også rykter om at nettbestillingen i relativt nær framtid også vil inkludere setevelger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BamseB Skrevet 20. desember 2011 #8 Del Skrevet 20. desember 2011 Trives best i førersetet, der er det best utsikt og sete 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #9 Del Skrevet 20. desember 2011 Hvis det er viktig hvor man sitter så bør billetten bestilles på telefon eller på bemannet NSB-kontor. Da får man ytret ønske om hvilket sete man vil ha. Jeg hører også rykter om at nettbestillingen i relativt nær framtid også vil inkludere setevelger. Det har jeg hørt i over et år nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 20. desember 2011 #10 Del Skrevet 20. desember 2011 Hehe, ja, det er NSB vi snakker om, så det forundrer meg ikke spesielt mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 21. desember 2011 #11 Del Skrevet 21. desember 2011 Kjører ofte tog mellom sørlandet og oslo og jeg må si at det virkelig ikke er verdt pengene. Synes setene ikke er så mye bedre, og hva man får inkludert er for meg ganske lite ift hva man betaler. Og ja, jeg har opplevd å bli plassert i slike firergrupper, hvilket jeg misliker ganske sterkt. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VidarJ Skrevet 21. desember 2011 #12 Del Skrevet 21. desember 2011 Bilder og setekart av fjerntog finnes på http://home.no/toget . I standard sitteavdeling er de fleste setene vendbare (dvs. sitter i kjøreretningen), mens på Komfort er det kun faste seter med større bord. Selve setene er så å si de samme på Komfort som i standard vogn. På fjerntog type 7 er det strømuttak ved alle seter i toget, mens på tog type 73 er det kun i Komfort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Greengrass Skrevet 21. desember 2011 #13 Del Skrevet 21. desember 2011 Jeg kjører mye tog, og de gangene det er viktig hvor jeg sitter (f.eks hvis jeg må hvile etc) ringer jeg og bestiller billett. Har valgt komfort noen ganger, siste gangen satt vi mer eller mindre oppå hverandre, helt stappfullt, mens resten av toget var glissent. Da ba jeg pent konduktøren om å bli "oppgradert" til vanlig plass. Har aldri tatt meg bryet med å kjøpe komfort etter det. Nå er det mange plasser i vanlige vogner også som har strømuttak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 22. desember 2011 #14 Del Skrevet 22. desember 2011 Jeg visste jeg skulle sitte i firergruppe på toget hjem i dag, siden det sto på billetten min. Sjekka linken lenger ned og fant ut at jeg skal sitte innerst, mor kjøreretningen og i kafevogna med folk gående forbi konstant. Hurra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Filifjonka Skrevet 26. desember 2011 #15 Del Skrevet 26. desember 2011 Min erfaring er at det er lurt å ha med seg våtservietter på slike turer. Har opplevd togtoaletter uten vann. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 27. desember 2011 #16 Del Skrevet 27. desember 2011 Jeg skal ut på langtur med tog snart, og gruer meg. Jeg bestilte på nett, og det kom ikke opp noe informasjon om hva slags sete det er. Dvs forlengs/baklengs, vindu/gang. Og ikke minst, om man risikerer å havne i en av de fryktelige firergruppene? Jeg bestilte komfort, da jeg kanskje tenkte de hadde bedre beinplass osv. Men like etter jeg hadde bestilt leste jeg en artikkel om noen som hadde reist med såkalt komfort og at ALLE plassene var i firergrupper?? Og alle sammen måtte sitte med beina skrått pga lite beinplass. Er det virkelig sånn, eller kommer det an på hva slags tog man reiser med? Har kikket litt på bilder på nettet, og der ser det i hvert fall ut som de har noen normale vogner på komfort også, med de fleste setene riktig vei. Noen her som har reist med tog Trondheim-Oslo og vet om det er stor sjanse for å havne i en av de firergruppene? Jeg bare hater å sitte sånn i timevis med passasjerer som stirrer og ingen plass til bein eller bagasje. Kjører heller baklengs enn i en firergruppe. Men begge deler samtidig, grøss... sikkert morsomt å være bil(tog)-syk med en passasjer rett overfor seg som knasker og spiser... Og et annet litt sært spørsmål, har de vann på toalettene på tog? Høres kanskje som et dumt spørsmål, men jeg var nylig på langtur med buss, og til min skrekk kom det ikke vann fra krana. Og sjåføren bekreftet at nei, de har ikke vann i krana på de bussene. Ganske moro når man står der med tampongsøl på hendene. :gjeiper: Altså nå skriver ikke du hvilken strekning det er snakk om. Men det er langt større sjanse for å kunne sitte fremover hvis du reiser med et loktrukket tog med B7 vogner fremfor et såkalt Signaturtog BM73. Da det i BM73 kun er halvparten av en vogn i et 4 vogneres sett. Mens det i B7 vogner kan snues alle seter untatt 4 rader i hver vogn. På strekket Oslo - Bergen og motsatt er det avgang ved 11 tiden som har B7. Tilsvarende på Oslo - Kristiansand - Stavanger. Og det er avgangen rundt kl 14 på Oslo - Trondheim som kjører B7. På de aller fleste andre avganer på disse strekk kjøres dagtogene med BM73. Med unntak av tog på bergensbanen hvor det står E (Enkel servering) isteden for bestikk. De avgangene kjøres med enda eldre vognmatriell. (Hvor de aller fleste stoler kan snues) Det samme gjelder Nordlandsbanen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noteknekk Skrevet 27. desember 2011 #17 Del Skrevet 27. desember 2011 Altså nå skriver ikke du hvilken strekning det er snakk om. Men det er langt større sjanse for å kunne sitte fremover hvis du reiser med et loktrukket tog med B7 vogner fremfor et såkalt Signaturtog BM73. Da det i BM73 kun er halvparten av en vogn i et 4 vogneres sett. Mens det i B7 vogner kan snues alle seter untatt 4 rader i hver vogn. På strekket Oslo - Bergen og motsatt er det avgang ved 11 tiden som har B7. Tilsvarende på Oslo - Kristiansand - Stavanger. Og det er avgangen rundt kl 14 på Oslo - Trondheim som kjører B7. På de aller fleste andre avganer på disse strekk kjøres dagtogene med BM73. Med unntak av tog på bergensbanen hvor det står E (Enkel servering) isteden for bestikk. De avgangene kjøres med enda eldre vognmatriell. (Hvor de aller fleste stoler kan snues) Det samme gjelder Nordlandsbanen Vet du hvilke av disse togene som er de litt nyere, de som har strømuttak i alle vogner og ikke bare på komfort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 27. desember 2011 #18 Del Skrevet 27. desember 2011 (endret) Vet du hvilke av disse togene som er de litt nyere, de som har strømuttak i alle vogner og ikke bare på komfort? Nå så jeg på siden vidar hadde linket til. Alle B7 togsettene har strømuttak i hele toget. Signatur (BM73) har kun strømuttak i komfortavdeling. Dette kan du se nærmere på hvis du går litt lenger opp i denne tråden og ser på den linken Endret 27. desember 2011 av Kjetil E 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solsmil Skrevet 27. desember 2011 #19 Del Skrevet 27. desember 2011 Jeg reiste fra Oslo til Bodø med tog for ikke lenge siden, da med komfor fra oslo til trondheim. De fleste setene var parseter, og to firergrupper tror jeg. Men tror ikke at setene der var mye bedre enn i andre vogner. (Ihvertfall var setene på nordlandsbanen mye bedre, og der har de ikke komfor). Ellers så var setene snudd bakvendt, noe som var en smule irriterende. Og det var gratis kaffe og te, noe jeg ikke benyttet meg av, og gratis aviser - som jeg heller ikke benyttet meg av, da jeg hadde nok lesestoff. Og strøm - som jeg ikke benyttet meg av, fordi jeg hadde med meg både ipad og mac med batteritid som holdt ihvertfall det dobbelte av turen. Så for min del var det ikke verdt pengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 27. desember 2011 #20 Del Skrevet 27. desember 2011 (endret) Tok tog til og fra Oslo-Bergen i 2010, og da bestilte vi komfort. Det eneste positive med det var fri tilgang til kaffe/te/aviser og strøm. Selve komfortvogna var noe av det eldste jeg har sittet i, setet gynget frem og tilbake fordi det var så slitt, og vi satt i firer-gruppe slik at beina fikk dårlig plass. Vet ikke om dette er vanlig på alle komfortvogner, men jeg fikk nesten skrekken. Syv timer i et gyngende sete i en vogn som skramlet og skrallet og stinket var ikke verdt å betale ekstra for. Følte meg rett og slett lurt. Endret 27. desember 2011 av Rødtoppen86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå