Gå til innhold

Så var det denne elgsteken da..

Fremhevede innlegg

Gjest HuskyPusky
Skrevet

Jeg fikk en svææær pakke med elgkjøtt av en venn. Uheldigvis var pakken fryst allerede når jeg fikk den, så jeg hadde ikke så mye annet valg enn å putte den i frysern.

En dag tenkte jeg å veie den, og etter at det ble konstatert at den var for tung for kjøkkenvekta, dro jeg fram badevekta. Elgsteken veide ca 4 kg.

Da lurer jeg på hva i alle dager jeg skal finne på med en klump med 4kg elgkjøtt. Det er ikke såå aktuelt å invitere en haug med mennesker på etelag, for det har jeg ikke plass til :fnise:

Men hvordan er det å tine kjøttet (hvor lang tid tar det tro?), surre det, steike det som en steik, la det hvile, dele det opp i skriver og fryse ned skiver i porsjonspakker. Er det en grei løsning? Noen andre ideer? Noen som har peiling på hvor lang tid det evt vil ta å steke en slik stek?

Hadde jo vært greit med litt elgstek en juledag :rodmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at det er et stort stykke kjøtt?

Uansett, laget elgstek til masse mennesker i sommer. Det var stykker på ca en kg. Langstekte dem i ovn på ca 65 grader i rundt 7 timer. Da blir kjøttet utrolig mørt, saftig og ikke minst jevnt stekt. Du kan sette på grillelementet til slutt for å få litt farve på kjøttet.

Gjest HuskyPusky
Skrevet

Takk for tips :) Jeg er ganske sikker på at det er ett stykke, uansett må jeg tine hele greia for å finne ut om det er et eller flere.. og da kan jeg vel uansett ikke fryse det igjen?

Skrevet

Nei, det er ikke anbefalt. Men stek opp alt og skjær opp i mindre stykker og frys ned igjen :)

Gjest HuskyPusky
Skrevet

Ser ut som jeg får ta meg en stekedag! Og en eller to tinedager? Er sikkert greit å tine det i kjøleskapet?

Skrevet

Det er best å tine det i kjøleskapet. :)

Og, for øvrig, hvis du kan få lånt deg en kjøttkvern (om du ikke har selv), så kan du jo f.eks. lage burgere/kjøttkaker/kjøttboller, steke opp, og fryse ned. Eller, dersom du ikke har lyst til å styre med kverning av kjøtt, lage en gryterett (innbiller meg forresten at det funker best med en rett uten meieriprodukter, kanskje noe à la chili con carne, boeuf (dvs. elg) bourguignon, en bologneseaktig saus, eller lignende). :)

Eller søk på oppskrifter på pastrami på nettet. Det lages jo egentlig av oksekjøtt, men jeg er helt overbevist om at elgpastrami også er glimrende.

Så lenge du varmebehandler det du lager etter at kjøttet er tint, kan det gjerne fryses ned igjen, nemlig. :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Ja, det er best å tine den i kjøleskapet. då tek det fort to døgn. Husk på at det ofte kan vere bein på ei slik steik. Slaktet vert delt opp i hui og hast, og då vert det ikkje alltid så strøkent delt opp. Du kan jo også bruke ein kilo eller to til å lage ein porsjon med ei god elggryte. Den er veldig god, og grei å fryse i porsjonar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...