Gå til innhold

Sikkerhetskontroll på Gardermoen


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva vet du om hva jeg gjør? Jeg har ved minst 3-4 anledninger spurt om å få holde øye med bagasjen min, men de svarer bare nei, og snu deg rundt. Og jeg har aldri spurt på noen ufin måte. Hva skjer forresten hvis man må kontrolleres nøyere og blir tatt inn i en sånn "bås"? Skal bagasjen fortsatt ligge helt ubevoktet da? Jeg har også blitt bedt av vakten å ta av genseren, og har ikke fått mulighet til å bli tatt til side selv om jeg sa at jeg var ubehagelig tynt kledt under. Hva gjør dere om passasjeren bare står i BH eller ingenting under, er det fortsatt ingen bønn? Selv har jeg lært meg å ta på en godt dekkende t-skjorte, for å si det slik, men er ingen selvfølge at alle har det.

Jeg kan kun svare for hvordan jeg og mitt team jobber men jeg er fullstendig klar over at alle ikke er like gode på å behandle mennesker. Opplever du ubehageligheter så bruk klageretten du har, be kontrolløren om ansattnummeret og gå den veien(Be om å få snakke med vaktleder/områdeleder og evnt send inn klage til OSL).

Blir man tatt med inn i et avlukke så er det vanlig for oss at vi da tar bagasjen til side (Men minn de gjerne om det, det går ofte fort i svingene i stressperioder og ting kan bli glemt). Dette skjer såpass sjelden at vi har mulighet til det.

Du sier du ikke fikk mulighet til å gå inn i et avlukke i genserepisoden, ba du om å bli tatt inn der selv ? Det er ikke standard å ta folk dit, det er kun unntakstilfeller og folk må be om det selv.

Blir du bedt om å ta av genser og føler dette ubehagelig, svar bare at "nei, det er ikke mulig". Jeg har fortsatt aldri sett noen (ufrivillig) strippe ned til undertøy i sikkerhetskontrollen.

Det man derimot må tolerere er å kle av seg yttertøy selv om man bare har singlet etc under. Yttertøy er jo uansett noe man tar av etterhvert så dette ser jeg ikke et problem med.

Generellt sett så må folk bli flinkere til å klage hvis de opplever noe som er ubehagelig men det må klages på rette måten og på en konstruktiv og saklig måte. Mange saker løses allere som jeg skrev over ved at man spør og får en logisk forklaring på hvorfor man gjør som man gjør.

MEN... jeg innrømmer gladelig at en som står og hyler og skriker og oppfører seg som en barnehageunge i trassalderen (Pussig nok er dette også oftest forretningsreisende) fordi f.eks portalen plukket h*n ut til en stikkprøvekontroll ikke får mye service av meg. Vi er mennesker med behov for respekt alle sammen og et voksent menneske bør være i stand til å se at jeg som "vanlig dødelig arbeider" faktisk ikke har laget regelverket og hadde ikke jeg utført jobben så hadde noen andre gjort det.

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier du ikke fikk mulighet til å gå inn i et avlukke i genserepisoden, ba du om å bli tatt inn der selv ? Det er ikke standard å ta folk dit, det er kun unntakstilfeller og folk må be om det selv.

Jeg sa bare at jeg ikke hadde noe særlig under, men de svarte bare den må av. Jeg er nok litt redd for å gjøre opprør mot autoriteter, om man kan kalle det det. Vil jo ikke akkurat risikere å bli nektet å fly heller. Hva regner dere forresten som yttertøy? Jeg har sett mange gå gjennom med feks tynne strikkejakker, mens jeg har blitt bedt om å ta av både sånne og hettegenser.

Skrevet

Det er nytt at de kjenner under buksa og veldig nøye med hender på brystene. Jeg har blitt sjekket ofte, og de gjorde det ikke på den måten før. Det har jo også stått i avisene om mer nøye sikkerhetskontroll. Du synes det er greit, andre liker ikke å bli tatt på puppene i all offentlighet. Og hvor skal grensen gå? Skulle de virkelig sjekket nøye måtte jo alle klærne av og full undersøkelse av alle kroppsåpninger. Slik det er nå blir kontrollen kun for syns skyld.

De har ALDRI kjent under buksen min. Hadde de gjort det uten advarsel og samtykke hadde jeg anmeldt. Mellom brystene, ja, men det ser jeg ikke paa som noe problem - er saa flat der allikevel, haha. Dessuten er det alltid en dame som gjoer det :)

Som sagt, jeg vil heller bli kjent MELLOM brystene av en profesjonell dame, enn aa risikere terrorsiter og annet skummelt paa mitt fly. Men saann er jeg, da :)

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De har ALDRI kjent under buksen min. Hadde de gjort det uten advarsel og samtykke hadde jeg anmeldt.

Vi har full rettighet til å sjekke på innsiden av linning på bukse og skjørt. Det du bør gjøre hvis du er bekymret for dette er å be om å få en kontrollør av samme kjønn hvis det ikke er tilfelle når du blir stoppet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa bare at jeg ikke hadde noe særlig under, men de svarte bare den må av. Jeg er nok litt redd for å gjøre opprør mot autoriteter, om man kan kalle det det. Vil jo ikke akkurat risikere å bli nektet å fly heller. Hva regner dere forresten som yttertøy? Jeg har sett mange gå gjennom med feks tynne strikkejakker, mens jeg har blitt bedt om å ta av både sånne og hettegenser.

Da ville jeg klaget ifølge prosedyre som jeg skrev tidligere.

Yttertøy går litt på gefülen for min del. Tykke jakker, anorakker, åpenbare ytterplagg og plagg jeg ser kan bli potensiellt vanskelige å kjenne igjennom skal fjernes men vanlige gensere, cardigans etc plager ikke meg. Ser jeg derimot en cardigan o.l. med fullt av metallpynt eller knapper så pleier jeg å anbefale fjerning - merk "anbefale" i setningen.

Problemet er at så lenge det er en menneskelig faktor inne i bildet så vil det alltid være en viss variasjon i kontrollen. Derav... folk må bli flinkere til å klage på en saklig måte hvis de opplever noe ubehagelig. Det vil si - ikke hyl, skrik, bann, kast ting i gulvet, prøv å slå en vinflaske i hodet på en kontrollør etc (jepp, det har skjedd).

Ta en rolig prat med kontrollør/vaktsjef/områdeleder ved behov, oftest så hjelper det rett og slett å få forklart hvorfor ting skjedde sånn og slik og hvorfor vi gjør sånn og sånn.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

Jeg kan kun svare for hvordan jeg og mitt team jobber men jeg er fullstendig klar over at alle ikke er like gode på å behandle mennesker. Opplever du ubehageligheter så bruk klageretten du har, be kontrolløren om ansattnummeret og gå den veien(Be om å få snakke med vaktleder/områdeleder og evnt send inn klage til OSL).

Blir man tatt med inn i et avlukke så er det vanlig for oss at vi da tar bagasjen til side (Men minn de gjerne om det, det går ofte fort i svingene i stressperioder og ting kan bli glemt). Dette skjer såpass sjelden at vi har mulighet til det.

Du sier du ikke fikk mulighet til å gå inn i et avlukke i genserepisoden, ba du om å bli tatt inn der selv ? Det er ikke standard å ta folk dit, det er kun unntakstilfeller og folk må be om det selv.

Blir du bedt om å ta av genser og føler dette ubehagelig, svar bare at "nei, det er ikke mulig". Jeg har fortsatt aldri sett noen (ufrivillig) strippe ned til undertøy i sikkerhetskontrollen.

Det man derimot må tolerere er å kle av seg yttertøy selv om man bare har singlet etc under. Yttertøy er jo uansett noe man tar av etterhvert så dette ser jeg ikke et problem med.

Generellt sett så må folk bli flinkere til å klage hvis de opplever noe som er ubehagelig men det må klages på rette måten og på en konstruktiv og saklig måte. Mange saker løses allere som jeg skrev over ved at man spør og får en logisk forklaring på hvorfor man gjør som man gjør.

MEN... jeg innrømmer gladelig at en som står og hyler og skriker og oppfører seg som en barnehageunge i trassalderen (Pussig nok er dette også oftest forretningsreisende) fordi f.eks portalen plukket h*n ut til en stikkprøvekontroll ikke får mye service av meg. Vi er mennesker med behov for respekt alle sammen og et voksent menneske bør være i stand til å se at jeg som "vanlig dødelig arbeider" faktisk ikke har laget regelverket og hadde ikke jeg utført jobben så hadde noen andre gjort det.

:fnise: skulle vært filmet og lagt ut på nett :fnise:

Skrevet

Vi har full rettighet til å sjekke på innsiden av linning på bukse og skjørt. Det du bør gjøre hvis du er bekymret for dette er å be om å få en kontrollør av samme kjønn hvis det ikke er tilfelle når du blir stoppet.

Jeg er (eller kanskje heller var) ikke bekymret for det, for jeg trodde nemlig det var slik at dere ikke skal berore huden naar dere kjenner etter? Stemmer ikke det? Og jeg haaper for guds skyld du mener nede i buksebenet, ikke i livet? Isaafall er det greit, men trusa mi faar ingen kjenne paa saann rett uten videre...... :nei:

Men for ellers er jeg veldig enig i alt du skriver, som du sikkert ser fra mine andre innlegg. Jeg er veldig glad for at sikkerhetskontrollen er saappass "streng" som den er :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er (eller kanskje heller var) ikke bekymret for det, for jeg trodde nemlig det var slik at dere ikke skal berore huden naar dere kjenner etter? Stemmer ikke det? Og jeg haaper for guds skyld du mener nede i buksebenet, ikke i livet? Isaafall er det greit, men trusa mi faar ingen kjenne paa saann rett uten videre...... :nei:

Han mener nok i bukselinningen. Jeg har blitt sjekket der de to siste gangene. Det går ganske fort unna (i hvert fall når de ikke finner noe), og jeg har ikke rukket annet enn å bli paff så langt. Ei heller fått tid til å spørre etter en kvinnelig vakt. Ikke at det spiller så stor rolle når det står en lang kø av passasjerer av begge kjønn og følger med. :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er (eller kanskje heller var) ikke bekymret for det, for jeg trodde nemlig det var slik at dere ikke skal berore huden naar dere kjenner etter? Stemmer ikke det? Og jeg haaper for guds skyld du mener nede i buksebenet, ikke i livet? Isaafall er det greit, men trusa mi faar ingen kjenne paa saann rett uten videre...... :nei:

Men for ellers er jeg veldig enig i alt du skriver, som du sikkert ser fra mine andre innlegg. Jeg er veldig glad for at sikkerhetskontrollen er saappass "streng" som den er :)

Jo, jeg mener i livet. Prosedyre består i å sjekke linning fra innsiden men man forsøker etter beste evne å unngå direkte hudkontakt (tro meg, vi er like lite glad i dette som passasjeren er).

Og nei... trusene dine får du ha for deg selv, det er kun linning på bukse og skjørt vi er ute etter ;)

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han mener nok i bukselinningen. Jeg har blitt sjekket der de to siste gangene. Det går ganske fort unna (i hvert fall når de ikke finner noe), og jeg har ikke rukket annet enn å bli paff så langt. Ei heller fått tid til å spørre etter en kvinnelig vakt. Ikke at det spiller så stor rolle når det står en lang kø av passasjerer av begge kjønn og følger med. :gjeiper:

Du SKAL ha mulighet til å spørre etter kontrollør av samme kjønn, får du ikke det så klag som beskrevet over !

AnonymBruker
Skrevet

:fnise: skulle vært filmet og lagt ut på nett :fnise:

Tro meg... jeg har vært fristet... OFTE!

Jeg hadde ikke trodd det var mulig å se så mye rart på et offentlig sted men jeg skal innrømme at min tiltro til menneskeheten har fått seg noen seriøse slag av å jobbe der oppe :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jo, jeg mener i livet. Prosedyre består i å sjekke linning fra innsiden men man forsøker etter beste evne å unngå direkte hudkontakt (tro meg, vi er like lite glad i dette som passasjeren er).

Og nei... trusene dine får du ha for deg selv, det er kun linning på bukse og skjørt vi er ute etter ;)

Det ene er gjerne rimelig nær det andre? :gjeiper:

Skrevet

ts, jeg osgå opplevde dette. Og det var litt ekkelt da hun kjennte etter bh'n min og etter bøylene på den. For den pep jo, og viste klare indikasjoner på at det var noe i min BH. EHH ja, metallbøyler :fnise:

Hun var rask, men var over alt på noen sekunder.

I amsterdam vises bodeyscanningen din foran alle passasjerer som har passert kontrollen og plukker opp tingene sine ! Flævt!!!

  • Liker 1
Skrevet

Jo, jeg mener i livet. Prosedyre består i å sjekke linning fra innsiden men man forsøker etter beste evne å unngå direkte hudkontakt (tro meg, vi er like lite glad i dette som passasjeren er).

Og nei... trusene dine får du ha for deg selv, det er kun linning på bukse og skjørt vi er ute etter ;)

Vel, om du stikker tuppen av lillefingeren din innenfor bukselivet mitt er du i direktekontakt med bade huden min og trusa mi umiddelbart. Og det synes jeg iallefall at boer bli gitt beskjed om! Jeg har blitt sjekket mange ganger i kontroll, og hittil har det ikke skjedd, saa satser paa at det ikke kommer til aa skje heller, for da blir jeg nok ikke blid. Jeg er vanligvis svaert positiv og samarbeidsvillig, men tusa mi liker jeg aa ha for meg selv :)

Og jeg har full forstaaelse for at det ikke er behagelig for dere heller, men kanskje det hadde blitt bedre for begge parter om det ble gitt beskjed om paa forhaand? :)

AnonymBruker
Skrevet

Vel, om du stikker tuppen av lillefingeren din innenfor bukselivet mitt er du i direktekontakt med bade huden min og trusa mi umiddelbart. Og det synes jeg iallefall at boer bli gitt beskjed om! Jeg har blitt sjekket mange ganger i kontroll, og hittil har det ikke skjedd, saa satser paa at det ikke kommer til aa skje heller, for da blir jeg nok ikke blid. Jeg er vanligvis svaert positiv og samarbeidsvillig, men tusa mi liker jeg aa ha for meg selv :)

Og jeg har full forstaaelse for at det ikke er behagelig for dere heller, men kanskje det hadde blitt bedre for begge parter om det ble gitt beskjed om paa forhaand? :)

Og da er vi tilbake til dette med at passasjerer må generelt sett bli flinkere til å si ifra hvis noe oppleves som ubehagelig.

Når det gjelder å si ifra, jeg tør påstå at 99,9 % av mine passasjerer er kun interessert i å komme seg vekk fra kontrollen så fort som mulig og er ikke interessert i at jeg skal bruke tid på å forklare prosessen. Dessverre så vil denne erfaringen gjøre en litt "sløv" så det kan jeg godt ta selvkritikk for.

Men så kan vi også gå tilbake til tidsbruk. 5-10 sekunders ekstra forklaringstid per passasjer og gang opp det med antall personer som blir sjekket per dag (har dessverre ikke statistikken på dette) så vil man potensiellt ende opp med ganske mye kø og flere som mister flyet sitt (kjære forretningsreisende, det ER en fordel å komme litt mer en 20 minutter før avgang - SELV om du bare har håndbagasje).

Absolutt ingen unnskyldning men en av grunnene til hvorfor det ofte sviktes på forklaring av hva vi gjør og hvorfor.

AnonymBruker
Skrevet

I amsterdam vises bodeyscanningen din foran alle passasjerer som har passert kontrollen og plukker opp tingene sine ! Flævt!!!

Den er drøy, til og med jeg hadde reagert på dette.

Egentlig veldig glad det ikke har kommet til det punktet i Norge enda, ser mye potensielle problemer med denne tpe kontroll.

AnonymBruker
Skrevet

ts, jeg osgå opplevde dette. Og det var litt ekkelt da hun kjennte etter bh'n min og etter bøylene på den. For den pep jo, og viste klare indikasjoner på at det var noe i min BH. EHH ja, metallbøyler :fnise:

Hun var rask, men var over alt på noen sekunder.

I amsterdam vises bodeyscanningen din foran alle passasjerer som har passert kontrollen og plukker opp tingene sine ! Flævt!!!

Er det virkelig mulig? Mener du nakenskanning? Jeg trodde det var veldig strenge regler på det at den som ser bildet skal sitte i et annet rom. Og i hvert fall ikke at andre passasjerer skal se det?

  • 3 uker senere...
Skrevet

Dette var vanlig scanning foran alle med klær på. Men det synes jo igjennom... Hutte meg tu :flau:

Skrevet

Dette var vanlig scanning foran alle med klær på. Men det synes jo igjennom... Hutte meg tu :flau:

Det er jo det som er nakenscanning da, at man ser gjennom. Ikke at man går naken gjennom scanneren. :gjeiper:

Men jeg lurer på om ikke noe er misforstått her, det er vel ikke lov å gjøre dette så alle ser bildene? Selv om det ikke skulle forundre meg heller. Nå i helgen fikk jeg avkreftet det en skrev om at mannlige vakter på Gardermoen må bruke metalldetektor hvis de skal sjekke kvinner. Det var rett på med henda alle steder.

Skrevet

I amsterdam vises bodeyscanningen din foran alle passasjerer som har passert kontrollen og plukker opp tingene sine ! Flævt!!!

Jeg velger å tro at dette er feil observert eller misforstått. Finner dette på flyplassens nettsider:

"Security Scan at Amsterdam Aiport Schiphol no privacy issues

Schiphol is the only airport in the world with Security Scans provided with a screening technology that safeguards personal privacy. A computer analyses images instead of a human operator by means of harmless millimeter wave technology. "

Det ser tvert imot ut til at Amsterdam har den flyplassen som tar mest hensyn til folks privatliv.

Min lenke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...