Gå til innhold

Sikkerhetskontroll på Gardermoen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Å bli tatt på med håndflata på bare lår og rett på rumpa under skjørtet var ubehagelig, rett foran mange mennesker. Det var selve måten han gjorde det på som jeg reagerte på......

Ok, jeg oppfattet det som at du synes det var ekkelt å bli tatt ut også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, jeg oppfattet det som at du synes det var ekkelt å bli tatt ut også.

Det å bli tatt ut for sjekk gjør meg ingenting, de gjør jo bare jobben sin!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid opplevd vaktene som profesjonelle når jeg har reist. Men jeg reagerer på at de ikke har bedre rutiner for håndbaggasjen. Skulle likt å se noe statistikk for tyveri.

• Liker 2
Skrevet

Jeg var i kontroll to ganger i romjulen, og ja, de har faktisk blitt veldig mye mer nærgående. Har jo lest historier om dette og de nye rutinene fra blant annet USA, hvor det har vært mye oppstyr. Men har på en måte regnet med at det bare er amerikanerne som er litt hysteriske. Men nå er de såpass nærgående at det faktisk blir pinlig. Og ikke minst fryktelig ubehagelig når man er kilen. Jeg klarer ikke stå stille med armene ut sånn som vaktene vil. Og jeg skjønner ikke hvorfor de sjekker med bare hendene og ikke håndholdt metalldetektor. Det føles også litt mindre ubehagelig å bli strøket over kroppen med detektoren, enn når man har noens hender i alle kroppsdeler.

På Gardermoen så jeg en som ble sjekket med detektor, mens jeg har blitt sjekket med bare hender i det siste. Er det kanskje de som faktisk slår når de går gjennom metalldetektor som fortsatt sjekkes med sånn håndholdt? Mens vi som får gleden av beføling er de som er tatt ut til tilfeldig sjekk? Det var forøvrig ganske lik behandling på Gardermoen og den andre flyplassen, de har tydeligvis klare rutiner på dette. Klemmer nøye under BH, løfter genser og kjenner nøye ved bukselinningen etc. Eneste forskjellen var at på Gardermoen må jeg alltid ta av skoene når det piper, det måtte jeg ikke det andre stedet. Mens andre flyplasser igjen må alle av med skoene.

Jeg synes sjekken denne gangen var såpass inngående at neste gang vil jeg nok svare ja til å få en kvinnelig vakt. Selv om det fortsatt føles ubehagelig. De kan være så profesjonelle de vil, for meg vil dette uansett føles for intimt.

Skrevet

På Gardermoen så jeg en som ble sjekket med detektor, mens jeg har blitt sjekket med bare hender i det siste. Er det kanskje de som faktisk slår når de går gjennom metalldetektor som fortsatt sjekkes med sånn håndholdt?

Ops, jeg mente selvsagt de som faktisk slår ut på detektoren. Hvis man fysisk slår så spørs det kanskje om man kommer gjennom. Selv om det kan være vanskelig å legge bånd på seg når de begynner å kile som verst. :sjenert:

Gjest Nuppdupp
Skrevet

om det piper blir man spurt om man har noe i lommene. sier man nei, så kan de begynne å kjenne utenpå klærne ja. helt normalt, men de drar ikke ned buksa forand andre. jeg har dratt avgårde med en kremert far. de spurte bare hva det var for noe og spurte om bhen min. jeg tror de vurderer hvordan folk reagerer og spør kun derfor. mistenker de deg for å skjule noe, så tar de deg nok bak til et rom hvor man må kle av seg

AnonymBruker
Skrevet

Taushetsplikten er noe herk til tider for hjelpes - her var det mye teorier, feil og desinformasjon om sikkerhetskontrollen i Norge.

• Liker 1
Skrevet

Sikkerhetskontrollen paa Gardermoen (og de fleste andre flyplasser jeg har blitt sjekket paa) de siste 3 aarene, minst, har vaert akkurat de samme. Har flydd i gjennomsnitt annenhver maaned til og fra Gardermoen og mange andre europeiske flyplasser. Ser ikke problemet her, jeg er bare glad for at de tar sikkeret paa alvor!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkerhetskontrollen paa Gardermoen (og de fleste andre flyplasser jeg har blitt sjekket paa) de siste 3 aarene, minst, har vaert akkurat de samme. Har flydd i gjennomsnitt annenhver maaned til og fra Gardermoen og mange andre europeiske flyplasser. Ser ikke problemet her, jeg er bare glad for at de tar sikkeret paa alvor!

Det er nytt at de kjenner under buksa og veldig nøye med hender på brystene. Jeg har blitt sjekket ofte, og de gjorde det ikke på den måten før. Det har jo også stått i avisene om mer nøye sikkerhetskontroll. Du synes det er greit, andre liker ikke å bli tatt på puppene i all offentlighet. Og hvor skal grensen gå? Skulle de virkelig sjekket nøye måtte jo alle klærne av og full undersøkelse av alle kroppsåpninger. Slik det er nå blir kontrollen kun for syns skyld.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes det er på høy tid at vi slutter å finne oss i beføling i all offentlighet. Jeg synes det har vært drøyt å måtte fjerne belter og sko og finne seg i sure sikkerhetskontrollører (ja de på Gardermoen er noen surpomper) men hvis jeg hadde blitt bedt om å fjerne eller løfte genser i all offentlighet så hadde jeg spurt dem om det hadde rablet for dem. Det får da være grenser for hva jeg skal gjøre i all offentlighet.

OG jeg finner meg heller ikke i å bli tatt bort fra lommebok, pc og andre verdisaker.

Hva slags virkelighet lever disse gjøkene i?

Kan de ikke først som sist be oss gå nakne gjennom i all offentlighet?

Når skal vi slutte å finne oss i det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er på høy tid at vi slutter å finne oss i beføling i all offentlighet. Jeg synes det har vært drøyt å måtte fjerne belter og sko og finne seg i sure sikkerhetskontrollører (ja de på Gardermoen er noen surpomper) men hvis jeg hadde blitt bedt om å fjerne eller løfte genser i all offentlighet så hadde jeg spurt dem om det hadde rablet for dem. Det får da være grenser for hva jeg skal gjøre i all offentlighet.

OG jeg finner meg heller ikke i å bli tatt bort fra lommebok, pc og andre verdisaker.

Hva slags virkelighet lever disse gjøkene i?

Kan de ikke først som sist be oss gå nakne gjennom i all offentlighet?

Når skal vi slutte å finne oss i det?

Gjøkene gjør nok bare som de får beskjed om, så det er de som bestemmer disse reglene man må henvende seg til. Og du sier du ikke finner deg i det, hva gjør du da når du blir stoppet? Jeg har selv bedt om å få bagasjen min før jeg blir sjekket, og blitt nektet hver gang. Og det med løfting av genser som de nylig har begynt med, det er ikke slik at de spør på forhånd. Så det er jo for sent å nekte når det først er gjort. Dessuten har jeg en mistanke om at man ikke kommer gjennom sikkerhetskontrollen om man begynner å nekte dem å gjennomføre den slik de har fått beskjed om fra høyeste hold.

• Liker 1
Skrevet

Gjøkene gjør nok bare som de får beskjed om, så det er de som bestemmer disse reglene man må henvende seg til. Og du sier du ikke finner deg i det, hva gjør du da når du blir stoppet? Jeg har selv bedt om å få bagasjen min før jeg blir sjekket, og blitt nektet hver gang. Og det med løfting av genser som de nylig har begynt med, det er ikke slik at de spør på forhånd. Så det er jo for sent å nekte når det først er gjort. Dessuten har jeg en mistanke om at man ikke kommer gjennom sikkerhetskontrollen om man begynner å nekte dem å gjennomføre den slik de har fått beskjed om fra høyeste hold.

det er helt riktig det...for begynner folk å nekte så blir de bare sendt ut igjen..så klag heller til OSL om det..vi gjør bare jobben vår...kanskje det skjer noen forandringer hvis OSL får nok klager..

Skrevet

Ops, jeg mente selvsagt de som faktisk slår ut på detektoren. Hvis man fysisk slår så spørs det kanskje om man kommer gjennom. Selv om det kan være vanskelig å legge bånd på seg når de begynner å kile som verst. :sjenert:

det er blitt nye regler på det nå..nå skal man ikke bruke håndsøker lenger...så sant det ikke blir quote(helsjekk) på motsatt kjønn...(altså menn må sjekke damer med den)

AnonymBruker
Skrevet

det er helt riktig det...for begynner folk å nekte så blir de bare sendt ut igjen..så klag heller til OSL om det..vi gjør bare jobben vår...kanskje det skjer noen forandringer hvis OSL får nok klager..

Hvordan ser de egentlig på dette med bagasjen på OSL? De går jo stadig ut og ber folk passe godt på bagasjen sin. Har det vært vurdert å faktisk la folk få lov å gjøre det? Hvorfor kan ikke kontrollen foregå ved siden av bagasjen, hvis de ikke har nok folk til å la en vakt passe på?

AnonymBruker
Skrevet

det er blitt nye regler på det nå..nå skal man ikke bruke håndsøker lenger...så sant det ikke blir quote(helsjekk) på motsatt kjønn...(altså menn må sjekke damer med den)

Aha! Men går det an å faktisk be om en kontrollør av motsatt kjønn også? Heretter skal jeg sannelig sikte meg inn på der gutta står :)

Skrevet

Hvordan ser de egentlig på dette med bagasjen på OSL? De går jo stadig ut og ber folk passe godt på bagasjen sin. Har det vært vurdert å faktisk la folk få lov å gjøre det? Hvorfor kan ikke kontrollen foregå ved siden av bagasjen, hvis de ikke har nok folk til å la en vakt passe på?

nei jeg er enig i det..det var jo derfor de fant opp dette med forskjelige fargene på de boksene,så folk skulle vite hva som var dems..men samtidig vet ikke den vekterene som str bak,hvem som eier hva..så ja de burde nok hatt sjekken litt nærmere der all håndbagasje er..men sånn det er nå,må vi dessverre bare gjøre det beste ut av det...men som sagt..hvis de som er misfornøyde gidder å klage til OSL i steden,så kan man kanskje få gjort no med det..

AnonymBruker
Skrevet

Her er en artikkel om tyverier i sikkerhetskontrollen.

Pass på verdisaker i sikkerhetskontrollen

"Det er umulig for personalet i sikkerhetskontrollen å holde oversikt over hvem som eier hva. Det er passasjerenes ansvar å passe på egne eiendeler, og de bør skjerme verdisakene mest mulig før de legger dem på båndet"

"Han forteller at politiet er i dialog med OSL og selskapet som bemanner sikkerhetskontrollen om å bedre rutinene. Ifølge stasjonssjefen er det i hovedsak andre passasjerer som stjeler fra båndet, men det har også vært tilfeller av uærlige ansatte i sikkerhetskontrollen."

Denne saken er fra 2009, så da kom det tydeligvis ikke noe ut av den dialogen. Det er klart man bør pakke mobil og lommebok etc så langt ned i bagasjen som mulig, men det hjelper lite hvis noen tar hele kofferten. Og laptoper må man jo ta ut av veska. På enkelte flyplasser er de flinkere til å passe på hva som tilhører hvem. Blant annet ved at de ikke kjører bagasjen gjennom før passasjeren går gjennom. Men på Gardermoen opplever jeg ofte at de kjører gjennom min bagasje mens passasjeren foran blir stoppet og sjekket. Da har jeg ingen mulighet til å følge med på mine saker.

Gjest Blondie65
Skrevet

Vel, en mannlig vekter kan jo prøve å løfte på min genser ...

Hvis dette skulle hende meg kommer jeg til å klage skriftlig til de rette myndigheter, noe jeg håper alle andre også gjør. Jeg er 100 % i mot sikkerhetskontrollen slik den foregår nå allerede og enhver innskjerping som ytterligere krenker mine personlige grenser VIL bli innklaget.

Gudskjelov og takk at en ikke er nødt til å dra over Gardermoen på ukentlig basis. Jeg har ALDRI opplevd uhøflige sikkerhetsvakter noe annet sted enn Gardermoen og Stansted.

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt, bagasjen er godkjent kontrollert men en passasjer som blir plukket ut til kontroll er ikke godkjent før kontrollen er utført. Derfor skal ikke passasjer og bagasje føres fysisk sammen før passasjeren er kontrollert. For min del må gjerne passasjeren stå vendt mot bagasjen sin ved kontroll (Men spør meg i det minste på en skikkelig måte om det er greit. Kommer du med spydige eller aggressive slengkommentarer så faller servicenivået mitt til null) men passasjeren får ikke fysisk tilgang til bagasje før kontrollen er utført.

Vi som jobber der er fullt klar over problemet med bagasje og avstand ved kontroll men vi har ingen mulighet til å gjøre noe med dette, det er det OSL som må gjøre.

Angående vakt passe på bagasjen... Hvis vi tar et snitt på 40 000 passasjerer som igjen bruker et snitt på 3 bokser hver. Det sier seg selv at å holde styr på hvem som eier hva i 120 000 bokser per dag er relativt umulig.

Det som derimot sjokkerer meg er hvor blaffen en stor andel av folk gir i tingene sine. Her slenges det lommebøker, mobiltelefoner, kortholdere, løse mynter og sedler for en lav sko i bokser. Gjerne oppå jakker og sekker med null innsikt i at dette kanskje ikke er så lurt. Noe så enkelt som å løfte på jakken eller vesken og legge verdisaker under dette faller utrolig vanskelig for en stor andel reisende (Merkelig nok oftest de vante forretningsreisende).

Aha! Men går det an å faktisk be om en kontrollør av motsatt kjønn også? Heretter skal jeg sannelig sikte meg inn på der gutta står :)

Nei. Man kan kun be om kontrollør av det samme kjønn hvis det står en av motsatt ved kontrollpunktet.

Ser det blir tatt opp tidligere i tråden at noen reagerer på at kontrollen blir utført rett foran portalen, dette har en ganske enkel grunn:

En passasjer blir tatt ut til kontroll og kontrollør står enten alene i løpet eller begge er opptatt. Dessverre så har passasjerene bak i køen en tendens til å bare gå på selv om begge kontrollører/den ene kontrolløren er opptatt. Dette løser man da ved å bruke passasjeren som er under kontroll som en fysisk sperre for resterende passasjerer.

Har aldri noensinne hørt om negative reaksjoner på dette og dere som klager her inne, hvorfor tar dere ikke opp problemstillingen når dere er i situasjonen ? Snakk til oss på en skikkelig måte og dere skal ikke se bort i fra at vi kan komme med en fornuftig forklaring på mye av det vi gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri noensinne hørt om negative reaksjoner på dette og dere som klager her inne, hvorfor tar dere ikke opp problemstillingen når dere er i situasjonen ? Snakk til oss på en skikkelig måte og dere skal ikke se bort i fra at vi kan komme med en fornuftig forklaring på mye av det vi gjør.

Hva vet du om hva jeg gjør? Jeg har ved minst 3-4 anledninger spurt om å få holde øye med bagasjen min, men de svarer bare nei, og snu deg rundt. Og jeg har aldri spurt på noen ufin måte. Hva skjer forresten hvis man må kontrolleres nøyere og blir tatt inn i en sånn "bås"? Skal bagasjen fortsatt ligge helt ubevoktet da? Jeg har også blitt bedt av vakten å ta av genseren, og har ikke fått mulighet til å bli tatt til side selv om jeg sa at jeg var ubehagelig tynt kledt under. Hva gjør dere om passasjeren bare står i BH eller ingenting under, er det fortsatt ingen bønn? Selv har jeg lært meg å ta på en godt dekkende t-skjorte, for å si det slik, men er ingen selvfølge at alle har det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...