AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #1 Skrevet 19. desember 2011 Syntes alle jeg hører om, og som har greid å slanke seg med lavkarbo i utgangspunktet har veid veldig mye, ofte langt over 80 kg. Finnes det mange som ikke er så veldig overvektige som også greier å bli lettere med dette opplegget, eller er det noe som funker bare inntil en viss vekt?
mittlilleland Skrevet 19. desember 2011 #2 Skrevet 19. desember 2011 Lavkarbo er vektregulerende så om du bør gå ned i vekt så gjør du det. Burde du derimot gå opp i vekt, gjør du det. Lavkarbo regulerer vekten din til det du skal veie. Helt genialt )
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #3 Skrevet 19. desember 2011 Lavkarbo er vektregulerende så om du bør gå ned i vekt så gjør du det. Burde du derimot gå opp i vekt, gjør du det. Lavkarbo regulerer vekten din til det du skal veie. Helt genialt ) Beklager, men dette er en myte! Det finnes ikke et såkalt intelligent kosthold som finner ut hvor mye du bør veie... om du går opp eller ned avgjøres av energiinntak og energiforbruk, hverken mer eller mindre. 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #4 Skrevet 19. desember 2011 Syntes alle jeg hører om, og som har greid å slanke seg med lavkarbo i utgangspunktet har veid veldig mye, ofte langt over 80 kg. Husk også det at lavkarbo er veldig vanskelig å holde seg til livet ut. Jeg kjenner flere som har kjørt streng lavkarbo, og samtlige har sakte men sikkert gått tilbake til karbohydrater med lav GI fremfor å holde seg helt unna poteter, ris, og noe kos en gang i blandt. Savnet etter fiberrike karbohydrater kom etter et par mnd, og de var nær ved å gi opp siden de ikke fikk det de faktisk hadde lyst på.
OPIgirl Skrevet 19. desember 2011 #5 Skrevet 19. desember 2011 Jeg har slanket meg over 20 kilo på vanlig kaloritelling og trening. Så å si at lavkarbo er den rette/eneste veien å gå, er renspikka tøv. Er såååå drittlei alt dette lavkarbohelvetet som blir lovprist over alt. Lurer på når denne motedilla tar slutt. 2
daemonia Skrevet 19. desember 2011 #6 Skrevet 19. desember 2011 (endret) Jeg har slanket meg over 20 kilo på vanlig kaloritelling og trening. Så å si at lavkarbo er den rette/eneste veien å gå, er renspikka tøv. Er såååå drittlei alt dette lavkarbohelvetet som blir lovprist over alt. Lurer på når denne motedilla tar slutt. Signerer! Endret 19. desember 2011 av daemonia
Gjest *Maja* Skrevet 19. desember 2011 #7 Skrevet 19. desember 2011 Har fått drømmekroppen min ved hjelp av variert kosthold og trening. Det er ingen fasit svar på hva som fungerer; en må finne sin vei. For meg handler det om livsstil; ikke dietter. Det å spise variert, litt av alt og med måte og jevnt med trening og en ellers aktiv hverdag. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #8 Skrevet 19. desember 2011 ts her.. Var inne og kikka på lavkarbo forumet og så på disse tickerne til folk som hadde tatt av seg en drøss med kilo, og fellesnevneren for alle de der inne var at de fremdeles hadde en BMI på 30+ , bortsett fra en som hadde BMI på 26. Så virker iallefall på de der inne som at det funker best på folk med ordentlig fedme og ikke like bra på de som ligger i 25-30 området. Er det noen som kjenner til historier om folk som bare har vært bare litt overvektige og ikke ordentlig fedm og som har gått ned med dette opplegget?
en kompis Skrevet 19. desember 2011 #9 Skrevet 19. desember 2011 Skal du ned i vekt så må den totale mengden energi du inntar være under vedlikeholdsnivået ditt (antall kallorier for å holde vekten stabil). For de fleste vil det være nok å redusere litt på inntaket av karbohydrat. Dvs at man spiser 2 brødskiver istedenfor 3. Spiser en potet mindre til middagen osv. Spiller ingen rolle om du legger om til lavkarbo hvis du uansett spiser mere enn hva kroppen trenger. Litt reduksjon i matinntaket pluss å øke aktivitetsnivået vil for de fleste være løsningen på en bedre kroppssammensetning. Så om du ikke trener så start med det. Styrketrening har utrolig mange gode egenskaper for en bedre hverdag:-) 1
en kompis Skrevet 19. desember 2011 #10 Skrevet 19. desember 2011 Når det gjelder redusert vekt for de som veldig stor, så vil nedgangen i vekt komme uansett om de spiser lavkarbo eller ikke så lenge de spiser mindre enn hva kroppen trenger. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #11 Skrevet 19. desember 2011 Husk også det at lavkarbo er veldig vanskelig å holde seg til livet ut. Jeg kjenner flere som har kjørt streng lavkarbo, og samtlige har sakte men sikkert gått tilbake til karbohydrater med lav GI fremfor å holde seg helt unna poteter, ris, og noe kos en gang i blandt. Savnet etter fiberrike karbohydrater kom etter et par mnd, og de var nær ved å gi opp siden de ikke fikk det de faktisk hadde lyst på. Og jeg kjenner flere som har spist lavkarbo i mange år. Det finnes ingen fasit som passer alle. Jeg har slanket meg over 20 kilo på vanlig kaloritelling og trening. Så å si at lavkarbo er den rette/eneste veien å gå, er renspikka tøv. Er såååå drittlei alt dette lavkarbohelvetet som blir lovprist over alt. Lurer på når denne motedilla tar slutt. Jeg er sååååå drittlei alle de som henger seg på "må-hate-lavkarbo"-hysteriet som dominerer nå, som ikke klarer å sette seg inn i at dette funker for noen, og at det ikke er noen motehype for flertallet. 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #12 Skrevet 20. desember 2011 Jeg er sååååå drittlei alle de som henger seg på "må-hate-lavkarbo"-hysteriet som dominerer nå, som ikke klarer å sette seg inn i at dette funker for noen, og at det ikke er noen motehype for flertallet. Det er ikke snakk om å "må hate". Det er snakk om at enkelte sitter med kunnskaper som tilbakeviser mange påstander som lavkarbo fremsetter. F.eks. at alle karbohydrater omdannes til glukose i kroppen. Og at lavkarbo kan kurere ADHD, kreft, og helt sikkert HIV også bare for å argumentere for effektene... Vi som vet bedre enn hva veldig mange klarer å lire av seg som forsvar for lavkarbo blir drittlei av å bevitne den skremmende vranglæren folk sluker rått om det kostholdet. 5
Vulpes Skrevet 20. desember 2011 #13 Skrevet 20. desember 2011 (endret) Jeg var ikke overvektig en gang og gikk ned 3kg på lavkarbo (ikke ketolyse). Spiser nå moderat lavkarbo og skeier ut fra tid til annen men er fortsatt stabil i vekten. Spiser lavkarbo pga helsa, ikke for å gå ned, selv om jeg så klart håpet på å miste de 3kg jeg hadde gått opp det siste året. Nå må du huske på at lavkarbo kan være så mangt, da. Jeg spiser ikke uhemmede mengder bare fordi jeg spiser lite karbo, og jeg prøver å spise mest grønnsaker. Endret 20. desember 2011 av Tonje! 1
OPIgirl Skrevet 20. desember 2011 #14 Skrevet 20. desember 2011 Det er ikke snakk om å "må hate". Det er snakk om at enkelte sitter med kunnskaper som tilbakeviser mange påstander som lavkarbo fremsetter. F.eks. at alle karbohydrater omdannes til glukose i kroppen. Og at lavkarbo kan kurere ADHD, kreft, og helt sikkert HIV også bare for å argumentere for effektene... Vi som vet bedre enn hva veldig mange klarer å lire av seg som forsvar for lavkarbo blir drittlei av å bevitne den skremmende vranglæren folk sluker rått om det kostholdet. Signerer denne. 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2011 #15 Skrevet 20. desember 2011 Det er ikke snakk om å "må hate". Det er snakk om at enkelte sitter med kunnskaper som tilbakeviser mange påstander som lavkarbo fremsetter. F.eks. at alle karbohydrater omdannes til glukose i kroppen. Og at lavkarbo kan kurere ADHD, kreft, og helt sikkert HIV også bare for å argumentere for effektene... Vi som vet bedre enn hva veldig mange klarer å lire av seg som forsvar for lavkarbo blir drittlei av å bevitne den skremmende vranglæren folk sluker rått om det kostholdet. Du vet tydeligvis ikke nok. 1
Viljaa Skrevet 20. desember 2011 #16 Skrevet 20. desember 2011 Jeg kjørte lavkarbo i ca. seks måneder. Var ganske streng, men motivasjonen beilet. For meg var det først og fremst maten. Vet at mange elsker å kokkelere på lavkarbo, men for meg som spiser over halvparten av dagens måltider som matpakke (og uten mulighet for kjøleskap ect.) ble det trist og trassig. Jeg gikk ned raskt de første to ukene, men det stagnerte raskt, og til tross for at jeg før og underveis trente, følte jeg at kroppen ble litt dvaskere og formen litt dårligere. Så nei, det var nok ikke noe for meg. Er ikke en person som elsker brødmat, ris og pasta, så har et moderat forhold til karbs, men ikke mer lavkarbo på meg.
Zakuro Skrevet 21. desember 2011 #17 Skrevet 21. desember 2011 Syntes alle jeg hører om, og som har greid å slanke seg med lavkarbo i utgangspunktet har veid veldig mye, ofte langt over 80 kg. Finnes det mange som ikke er så veldig overvektige som også greier å bli lettere med dette opplegget, eller er det noe som funker bare inntil en viss vekt? Joda, gjør man det riktig går nok noen ned i vekt, men jeg er nå bekymra for hva det gjør med resten av kroppen. Kolesterolet for eksempel? Mutter'n gikk på den i en måned, og kolesterolet hennes gikk fra 4(under 5 er bra) til nesten 8 som er skyhøyt etter hva jeg har forstått. Så jeg styrer glatt unna lavkarbo'n:P Pass me the veggies!^^, 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #18 Skrevet 21. desember 2011 Du vet tydeligvis ikke nok. Nei, overhodet ikke. Jeg vet ingenting jeg til tross for at jeg har kryssjekket forskjellig informasjon om karbohydrater, eller hva som skjer i kroppen når disse brytes ned. Men jeg forventer ikke at noen som sverger til lavkarbo og tilber dette mer fanatisk enn hva religiøse fanatikere tviholder om bibelen skal klare å la slik informasjon synke inn. RESISTENT STIVELSE: ”NYTT” OG KRAFTIG NÆRINGSSTOFF Selv om du aldri har hørt om resistent stivelse før, har det sannsynligvis vært en del av kosten din hele livet. Resistent stivelse er en type fiber man finner i mat som er rik på karbohydrater, som poteter, korn og bønner, særlig hvis disse er avkjølt etter tilberedning. Navnet resistent kommer av at fibrene er ”fordøyelsesresistente”. Dette er noe som gjelder for mange typer kostfiber, men det som gjør resistent stivelse annerledes er den sterke effekten det har på vekttap og generell helse. Ikke bare øker det kroppens evne til å forbrenne fett, det fyller også opp magen og reduserer sultfølelsen. Studier viser videre at det gir mer stabilt blodsukker, er godt for immunforsvaret og til og med kan redusere riskoen for kreft. Resistent stivelse tar opp plass i magesekken. Og siden du ikke kan fordøye det, går det ikke inn i blodstrømmen din. På den måten skiller det seg fra karbohydrater som tas opp og som lagres som fett hvis de ikke brukes. Resistent stivelse kan hjelpe deg med å gå ned i vekt på to måter: Kilde Som du ser så brytes ikke ALLE karbohydrater ned til glukose i kroppen. Faktisk så forhindrer disse typene karbohydrater opptak av fett i kroppen. Det er faktisk ikke slik at alle som spiser karbohydrater stapper seg fulle av sukker og hvitt mel slik som lavkarbo-debattanter ofte ser ut til å tro. 1
Vulpes Skrevet 21. desember 2011 #19 Skrevet 21. desember 2011 Nei, overhodet ikke. Jeg vet ingenting jeg til tross for at jeg har kryssjekket forskjellig informasjon om karbohydrater, eller hva som skjer i kroppen når disse brytes ned. Men jeg forventer ikke at noen som sverger til lavkarbo og tilber dette mer fanatisk enn hva religiøse fanatikere tviholder om bibelen skal klare å la slik informasjon synke inn. Kilde Som du ser så brytes ikke ALLE karbohydrater ned til glukose i kroppen. Faktisk så forhindrer disse typene karbohydrater opptak av fett i kroppen. Det er faktisk ikke slik at alle som spiser karbohydrater stapper seg fulle av sukker og hvitt mel slik som lavkarbo-debattanter ofte ser ut til å tro. Jeg var ikke klar over at det kaltes «resistent stivelse», men det at karbohydrater som fungerer som fiber ikke påvirker blodsukkeret som raske karbohydrater gjør, og at f.eks. poteter er bedre kjølt ned, er noe jeg lærte for lenge siden på lavkarbo-forumet. Ps: Take a chill pill
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2011 #20 Skrevet 21. desember 2011 Nei, overhodet ikke. Jeg vet ingenting jeg til tross for at jeg har kryssjekket forskjellig informasjon om karbohydrater, eller hva som skjer i kroppen når disse brytes ned. Men jeg forventer ikke at noen som sverger til lavkarbo og tilber dette mer fanatisk enn hva religiøse fanatikere tviholder om bibelen skal klare å la slik informasjon synke inn. Kilde Som du ser så brytes ikke ALLE karbohydrater ned til glukose i kroppen. Faktisk så forhindrer disse typene karbohydrater opptak av fett i kroppen. Det er faktisk ikke slik at alle som spiser karbohydrater stapper seg fulle av sukker og hvitt mel slik som lavkarbo-debattanter ofte ser ut til å tro. Og det er ikke slik at alle som spiser lavkarbo spiser nullkarbo og stapper seg fulle med fett slik som anti-lavkarbodebattanter ofte ser ut til å tro. Forøvrig mister du all troverdighet i det du drar frem "...tilber dette mer fanatisk enn hva religiøse fanatikere tviholder om bibelen...". Det er mer enn nok fiber, næringsstoffer og vitaminer i det man spiser på lavkarbo, man trenger ikke putte poteter eller brød i alle måltider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå