Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på om noen her inne vet hva som er lønningen til en revisor med 3 årig bacheleor grad og hva man kan forvente hvis man noengang blir statsautorisert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må du bli revisor, det blir du ikke bare med en bahcelorgrad i regnskapsføring.

Skrevet

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/revisor

"Gjennomsnittlig årslønn for revisorer og regnskapsførere 451 200 kroner (Kilde: Statistisk sentralbyrå 2009). Tallet gjelder for revisorer og regnskapsførere i handelsbransjen. Begynnerlønnen vil naturlig være lavere."

Skrevet

Først må du bli revisor, det blir du ikke bare med en bahcelorgrad i regnskapsføring.

Det finnes egen bachelor for revisjon. (Skal kanskje omlegges til neste studiestart vel og merke da).

Skrevet

Registrert revisorFor å bli registrert revisor kreves bachelorgrad med fordypning i fagene revisjon, regnskap, skatterett og rettslære (tidligere revisoreksamen), samt tre års relevant praksis. Bachelor i revisjon tilbys ved 13 universitet, handelshøyskoler og distriktshøgskoler over hele landet.

Statsautorisert revisor For å bli statsautorisert revisor må man ta en mastergrad i regnskap og revisjon (MRR), tidligere kalt høyere revisorstudium (HRS). Studiet tilbys ved Handelshøyskolen BI i Oslo, og ved Norges Handelshøyskole i Bergen. Opptak til master i regnskap og revisjon stiller blant annet krav til gjennomført bachelorgrad, fagsammensetning og karakterer. Også for dem som har gjennomført MRR kreves det tre års relevant praksis for å få godkjenning. Praksiskravet kan, for kandidater med bachelor i revisjon, gjerne oppfylles før man gjennomfører MRR.

Skrevet

Registrert revisorFor å bli registrert revisor kreves bachelorgrad med fordypning i fagene revisjon, regnskap, skatterett og rettslære (tidligere revisoreksamen), samt tre års relevant praksis. Bachelor i revisjon tilbys ved 13 universitet, handelshøyskoler og distriktshøgskoler over hele landet.

Statsautorisert revisor For å bli statsautorisert revisor må man ta en mastergrad i regnskap og revisjon (MRR), tidligere kalt høyere revisorstudium (HRS). Studiet tilbys ved Handelshøyskolen BI i Oslo, og ved Norges Handelshøyskole i Bergen. Opptak til master i regnskap og revisjon stiller blant annet krav til gjennomført bachelorgrad, fagsammensetning og karakterer. Også for dem som har gjennomført MRR kreves det tre års relevant praksis for å få godkjenning. Praksiskravet kan, for kandidater med bachelor i revisjon, gjerne oppfylles før man gjennomfører MRR.

Ja og poenget ditt er? Ja du må jobbe litt utenom etter bacheloren men du kan forsatt bli revisor (registrert revisor) med bachelor. Tro meg, studerer det selv...

Skrevet

Ja og poenget ditt er? Ja du må jobbe litt utenom etter bacheloren men du kan forsatt bli revisor (registrert revisor) med bachelor. Tro meg, studerer det selv...

Jo man blir registrert revisor, men siden TS også nevner statsautorisert revisor må det også tas med at utdannigen her er på masternivå, da blir også lønna deretter høyere.

Skrevet

Det finnes egen bachelor for revisjon. (Skal kanskje omlegges til neste studiestart vel og merke da).

ts her

Hmm vet du hva slags endringer det er snakk om, og hvorfor endringene vurderes?

Tror du jobbmarkedet blir påvirket av at endel selskaper fra i år mister revisjonsplikten?

Jo man blir registrert revisor, men siden TS også nevner statsautorisert revisor må det også tas med at utdannigen her er på masternivå, da blir også lønna deretter høyere.

Jeg lurer forresten på forventet lønn etter endt bachleor og forventet lønn hvis man noengang blir statsautoriser ikke hvordan man blir det.

Gjest IngvildSF
Skrevet

Ifølge pappa (regnskapsfører) så vil det antageligvis bli færre jobber for revisorer, fordi selskaper som har under 5 millioner i omsetning ikke trenger revisjon.

Skrevet

Ifølge pappa (regnskapsfører) så vil det antageligvis bli færre jobber for revisorer, fordi selskaper som har under 5 millioner i omsetning ikke trenger revisjon.

I følge min pappa som er revisor vil det antageligvis ikke bli færre jobber. Det kommer til å gå seg til av seg selv fordi regnskapsførere kan gjøre feil, og uten revisorer er det ingen som sjekker regnskapet og ops, der var det gjort en feil som kan bli fatal. Det er i tillegg mange regnskapsførere som mangler endel kunnskap om skatt eller lignende, og de trenger derfor hjelp av revisorer.

Dette bekreftet også en fra Riksrevisjonen som jeg snakket med på en karrieredag. Det er safe å bli revisor, du kan jobbe i mange yrker og hvis man blir statsautorisert kan man tjene bra med penger :) Kan lett ligge rundt millionen, kommer litt an på stillingen i bedriften. Usikker på lønn etter bachelor, tipper begynner lønn på rundt 350, men muligheter for å stige raskt tror jeg!

Skrevet (endret)

I følge min pappa som er revisor vil det antageligvis ikke bli færre jobber. Det kommer til å gå seg til av seg selv fordi regnskapsførere kan gjøre feil, og uten revisorer er det ingen som sjekker regnskapet og ops, der var det gjort en feil som kan bli fatal. Det er i tillegg mange regnskapsførere som mangler endel kunnskap om skatt eller lignende, og de trenger derfor hjelp av revisorer.

Dette bekreftet også en fra Riksrevisjonen som jeg snakket med på en karrieredag. Det er safe å bli revisor, du kan jobbe i mange yrker og hvis man blir statsautorisert kan man tjene bra med penger :) Kan lett ligge rundt millionen, kommer litt an på stillingen i bedriften. Usikker på lønn etter bachelor, tipper begynner lønn på rundt 350, men muligheter for å stige raskt tror jeg!

Beklager for manglende svar i forhold til lønn. Master er eg usikker på men er nok en del høyere.

En kan regne med ca 380 000 i begynnerlønn etter bachelor. Om eg ikke husker helt feil hadde skatteetaten 390 og riksrevisjon 380 elns med begynnerlønn. Kjenner noen forøvrig som har blitt ferdig og de har fått jobb på 380-400.

Ellers er revisjon et rimelig sikkert yrke å ta utdanning innen i forhold til jobb selv om at de med mindre omsetning slipper revisjonsplikt da det er mange eldre revisorer og om noen år så går mange av med pensjon.

Masteren er derimot veldig vanskelig og det er faktisk snakk om strykprosent oppe i 75% (NHH).

Men undersøk litt om hvordan reformene innen utdanningen da eg personlig ikke er helt sikker på hvordan det vil bli. Er forøvrig såpass langt inne i utdanningen at eg vil følge gamle "måten". :jepp:

Edit: Verdt å nevne at en stiger for i lønnen ettersom en får erfaring. Mener det var snakk om 10-20k + i året.

Endret av Pixtive
Skrevet

Tok statsautorisasjonen på toppen av siviløkonomstudiet etter å ha jobbet som revisor i ett år.

Begynnerlønnen var lav. Men nå har jeg vært i jobb i 6 år, og har passert 1 million i årslønn inkludert bonuser. Dette er hos en av de største selskapene, og i Oslo.

Dersom man ikke tar statsautorisasjonen, eller jobber i distriktene eller i mindre selskap, er lønnen betydelig lavere. Hos oss ansetter de ikke lenger de som ikke tar master i revisjon og regnskap (som fører til statsautorisasjon), de rekrutterer nesten utelukkende fra NHH og BI.

Skrevet

Tok statsautorisasjonen på toppen av siviløkonomstudiet etter å ha jobbet som revisor i ett år.

Begynnerlønnen var lav. Men nå har jeg vært i jobb i 6 år, og har passert 1 million i årslønn inkludert bonuser. Dette er hos en av de største selskapene, og i Oslo.

Dersom man ikke tar statsautorisasjonen, eller jobber i distriktene eller i mindre selskap, er lønnen betydelig lavere. Hos oss ansetter de ikke lenger de som ikke tar master i revisjon og regnskap (som fører til statsautorisasjon), de rekrutterer nesten utelukkende fra NHH og BI.

Vel, om de kun rekruterer masterstudenter så har man jo kun NHH og BI da :gjeiper: Men hvor jobber du da? E&Y, PWC, DELOITTE osv?

Gjest IngvildSF
Skrevet

Hehe. Det kan alltids hende. Spørs jo helt hvor gode regnskapsførerne er. Samtidig kan man ikke nekte for at det vil være en nedgang i markedet. Har man en god regnskapsfører som alltid har gjort regnskapene riktig, og man er trygg på det, så trenger man ikke en revisor til å gå over regnskapet (for de under 5 millioner i omsetning). Det vil altså bli en ekstra utgift man ikke trenger. De over 5 mill vil fortsatt trenge revisor, så man vil fortsatt trenge revisorer. Det er ikke et døende marked.

Skrevet

Vel, om de kun rekruterer masterstudenter så har man jo kun NHH og BI da :gjeiper: Men hvor jobber du da? E&Y, PWC, DELOITTE osv?

Jeg ordla meg litt dårlig. De fleste jobber 1-2 år før de tar autorisasjonen, selv om stadig flere tar den direkte etter at de la om til master. Det jeg mente var at de stiller krav om at man tar autorisasjonen innen to år, selv om man jobber litt først. Da er det teoretisk en rekke studier man kan komme fra, selv om du har rett i at selve statsautoriasjonen må være tatt hos en av de nevnte institusjonene.

Du nevner de tre største selskapene - alle disse har omtrent det samme lønnsnivået, BDO og KPMG ligger nok litt lavere nå, og mindre selskap ligger betydelig lavere i lønn.

Skrevet (endret)

Har også hørt at startlønn ofte ligger på 400 000 og at den stiger ganske mye med en gang man får autorisasjon.

Endret av mousepad
Skrevet

Startlønnen i de 4 store ligger på ca 380 000 - 400 000 om man har bachelor. (i hvertfall i de store byene) Man stiger fort, og kan stige mye hvis man i tillegg tar master :)

Skrevet

Er det ikke veldig vanlig å jobbe for seg selv som statsautorisert revisor, eller er det bare den eldre generasjonen? Jeg kjenner en hel haug av disse, og de tjener langt over millionen.

Skrevet

http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/revisor

"Gjennomsnittlig årslønn for revisorer og regnskapsførere 451 200 kroner (Kilde: Statistisk sentralbyrå 2009). Tallet gjelder for revisorer og regnskapsførere i handelsbransjen. Begynnerlønnen vil naturlig være lavere."

Det høres veldig lavt ut til å være gjennomsnittslønn for en revisor, spesielt i Oslo, så det kan nok virke som at regnskapsførerlønningene ute i distriktene trekker ned snittet.

Du har en minst like sikker jobb som autorisert regnskapsfører, og det er stor mangel på denne yrkesgruppen. Vi har hatt flere ledige stillinger de siste årene, og det er helt håpløst og få tak i noen. Revisjonsbransjen har allerede merket at de mister kunder, og nettopp derfor er det veldig mange revisorer som har registrert seg som autoriserte regnskapsførere og de aller største selskapene har også startet egne regnskapsavdelinger. Har for øvrig inntrykk av at de fleste kunder som ikke er revisjonspliktige lenger helst vil slippe å ha noe med revisor å gjøre pga den ekstra kostnaden som de ikke ser betydningen av.

Du vil forresten alltid finne gode og dårlige regnskapsførere, på samme måten som du finner gode og dårlige revisorer.

• 1 år senere...
Skrevet

Her var det mye synsing og faktafeil, så skal bidra med å gjøre svarene bedre.

1. Bortfallet av revisjonsplikt for små selskaper hadde liten effekt for revisjonsmarkedet. Dette var også forventet. I USA har ingen revisjonsplikt, allikevel er det markedet med høyest etterspørsel etter revisjonstjenester.

2. Jobben til en revisor er i veldig liten grad å sikre at regnskapsfører ikke har gjort et dårlig arbeid. Revisor ser til at ledelsen har i all vesentlighet gjort vurderinger i samsvar med loven, at regnskapet i all vesentlighet er korrekt og at regnskapene gir god informasjon til eksterne brukere. Uten revisor, så vil du vanskelig få lån, og vanskelig kunne hente inn midler fra markedet.

3. Gjennomsnittlig startlønn i de 4 (5) store revisjonsselskapene er i overkant av 400.000kr, uavhengig av om du begynner i Oslo, eller i de mindre byene/tettstedene. Dette er ikke medregnet overtid. Det er naturligvis mer overtid i de større byene, enn i de små. I Oslo er det ikke unormalt å tjene mellom 500 og 600.000 allerede fra år 1, overtid inkludert.

I mindre selskaper, ligger nok lønna nærmere grunnlønna (400.000).

4. BI og NHH tilbyr MRR-studier. Opptakskravene er en relevant bachelor/master. Man trenger ikke MRR for å jobbe som revisor, men man blir ikke statsautorisert uten. For å nå opp til Managernivå (mellomleder) i de store selskapene, så må man ta en MRR. Da blir denne betalt av arbeidsplassen.

5. Strykprosenten på MRR er IKKE i nærheten av 75%. Den er nok nærmere 5-10% i enkeltfag. Dette faget tar man da opp neste semester (NHH) eller neste år (BI), og så har man graden sin.

6. Lønnsutviklingen for revisorer er god. Man stiger raskt opp til et nivå på 7-800.000 i grunnlønn i de store selskapene. Dersom man blir partner ligger lønna ink bonus normalt på 2 - 10 millioner kroner.

7. De fleste skifter arbeid etter 5-6 år (ikke unormalt i noen yrker), og går da vanligvis inn i en lederstilling i det øvrige private næringsliv, gjerne hos en av klientene man har jobbet tett med som revisor. Lønna ligger da, som normalt for en mastergradsutdannet siviløkonom/MRR, på millionen eller over.

8. Revisjon er mye mer spennende enn det høres ut som, men jeg ville satset på å jobbe i ett av de store selskapene, dersom du er dyktig nok til det.

Mvh

Mann, Siviløkonom NHH, MRR BI, Revisor i én av de fire store.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...