Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2011 #21 Skrevet 19. desember 2011 Tror du må lese hovedinnlegget til Ts en gang til jeg. Han skriver at han og mor har delt bosted. Dette er ikke noe han skriver i en setning og er ikke formulert som det er slik.
skruf Skrevet 19. desember 2011 #22 Skrevet 19. desember 2011 Dette er ikke noe han skriver i en setning og er ikke formulert som det er slik. Dette skriver Ts i hovedinnlegget; Mor til barnet flyttet og fikk ny samboer, vi har delt bosted for barnet og deler alle utgifter på barnet, Hvordan klarer du ikke å lese at han ikke skriver dette i en setning? 1
Gjest gjest Skrevet 19. desember 2011 #23 Skrevet 19. desember 2011 Nettobidrag er ment for å jevne ut forskjellen i levestandard når inntekten til den ene er vesentlig større enn den andres. Det er sjeldent store summer det er snakk om, og skjønner ikke at dette er noe å sutre for! Og begynne å tenke på at en skal redusere ferieutgiftene er bare helt på trynet. Jeg ville ikke kalt 11280kr i året for småpenger.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2011 #24 Skrevet 19. desember 2011 Ville betenk meg når vi hadde en avtale om å dele alt likt og så andre forelder til barn ville kreve bidrag. Ville prøvd redusere tilsvarnede 940 kr x 12 mnd. Har vel ikke blitt "så" mye likt forbruk på barn heretter. Dette uansett delt bosted eller ikke 50 prosent samvær.
Kontormus Skrevet 19. desember 2011 #25 Skrevet 19. desember 2011 Jeg ville ikke kalt 11280kr i året for småpenger. Jo, hvis barnet nyter godt av disse er det småpenger!
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2011 #26 Skrevet 20. desember 2011 Jo, hvis barnet nyter godt av disse er det småpenger! Det er svært få vil jeg tro (vet ikke om noen som betaler fullt bidrag) som tror og vet at 100 prosent av barnebidraget går til barn. Det er klart noen vil svare det koster mer å ha barn enn det barnebidraget er. Men det er avhengig av levekostnader. Sifo kostnader er høye og det er kun de familier med god økonomi som klare bruke Sifo kostnader på barn. Så da er 940 kr.mnd et vesentlig beløp for de som har knappe ressureser både hos BY og BM. BY vil knappe ned og BM vil bruke av dette. 1
Kontormus Skrevet 20. desember 2011 #27 Skrevet 20. desember 2011 Det er svært få vil jeg tro (vet ikke om noen som betaler fullt bidrag) som tror og vet at 100 prosent av barnebidraget går til barn. Det er klart noen vil svare det koster mer å ha barn enn det barnebidraget er. Men det er avhengig av levekostnader. Sifo kostnader er høye og det er kun de familier med god økonomi som klare bruke Sifo kostnader på barn. Så da er 940 kr.mnd et vesentlig beløp for de som har knappe ressureser både hos BY og BM. BY vil knappe ned og BM vil bruke av dette. Så Sifo er helt på jordet? Det tviler jeg på. Tror faktisk de er ganske flinke til å få med alle kostnadene, og de tar i tillegg utgangspunkt i et nøkternt forbruk. Måtte lese startinnlegget en gang til, og kunne ikke finne at det sto noe om knappe ressurser. Det er også lov til å avstå fra disse slantene for de som ikke trenger dem. Selv har jeg en eksmann med betalingsvegring, men som tjener 4 ganger så mye som meg, har millioner på sparekonto og en sønn som ikke vil bo hos faren. Ser ikke urimeligheten i at gutten nyter litt godt av hans velstand ved. f.eks å ha egen TV på rommet. Men slikt skal vi altså ikke ha noe av, jeg kan jo tross alt komme til å se på den jeg også!
Gjest gjest Skrevet 20. desember 2011 #28 Skrevet 20. desember 2011 Reglene er urettferdig. De fedrene som kommer dårligst ut er de som ikke har sååå god inntekt og mor til barn ikke gidder å jobbe. Ho har fått barn med ny mann og siden ho da er hjemmeværende og NAV kun tar hennes inntekt til grunnlag så må jeg belage meg å betale 3000,- imnd på en inntekt på 330'. Jeg har bodd i en bitteliten hybel og derfor hatt alle samværene med barnet hos foreldrene mine. Det føles så nedverdigende. Men med veeeldig stramt økonomi har jeg kjøpt meg en liten bolig med 1 soverom slik at jeg kan ha samvær med barn i egen bolig. Jeg har knapt penger til å underholde meg selv, men NAV tenker ikke at det går ut litt penger for samværsforeldre å ha barnet. Synes det er usosialt at jeg ikke har mulighet til å ta barn ut på kino, mat etc... blir som regel å se på tv og trykke på datamaskinen... 1
Lexandra Skrevet 20. desember 2011 #29 Skrevet 20. desember 2011 Synes det er litt underlig at bidragsyter skal betale penger til omsorgsforeldren, beregnet i forskjell i inntekt og samvær, og at bidragsmotaker skal bruke disse pengene helt fritt uten at BY skal kunne bestemme hva pengene skal brukes til... BM burde dokumenere utgiftene de har til barna og så fått refundret den % BY skal betale. Og så burde denne % blitt overført til BY selvangivelse slik at BY også fikk si"sin " del av barnefradraget.. Slik systemet er i dag er det en ren gavepakke til BM, som er HELT skattefri og som i tilleg fører til fradrag på skatten når pengene brukes.. 1
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2011 #30 Skrevet 21. desember 2011 Lurte på hva dere syns,eller noen som vet hva som er rett? Mor til barnet flyttet og fikk ny samboer, vi har delt bosted for barnet og deler alle utgifter på barnet, nå har jeg fått på meg at jeg må betale underholdningsbidrag på 940,- på grunnlag av inntekten vår. Greit det men når vi allerde har delt utgiftene på barnet den mnd hvorfor/hvor rettferdig er det da at jeg skal betale 940,- til barnemor i bidrag? Hvorfor skal jeg straffes for at jeg tjener litt mer en henne, det er trossalt penger jeg kunne spart til f.eks ferie for meg og min datter. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder/lenkeliste/Veiledning/Merknader+til+det+beregnede+bidragsbel%C3%B8pet.90692.cms Delt bosted for samme barn Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget. Bidragsveilederen tar ikke hensyn til delt bosted. I TS`s tilfelle blir det aldri barnebidrag. Ut fra det NAV skriver kan du TS bare la være å høre på hva mor skriver. Tror ikke hun kommer noen vei. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2011 #31 Skrevet 21. desember 2011 Hei du mann. Hvem har opplyst deg om dette? Hva slags avtale har dere,delt bosted? Har du samvær mor bosted. Altså 50/50 samvær. Alt dette er viktig. Ved 50/50 bosted har du krav på halve barnetrygden. Du har krav på skattekl.2 annet vært år. Barnebidrag ved delt bosted er mindre enn ved 50/50 samvær. Det begregnes nettobidrag og ikke vanlig barnebidrag. Nettobidrag regnes ut på en annen måte enn vanlig bidrag. NAVs bidragskalkulator kan ikke brukes. NAV eller andre kyndige kan regne ut nettobidrag for deg. Googler du dette finne du en del om det i tillegg til www.nav.no Har dere 50/50 samvær er det barnebidrag på vanlig måte. Bostedsforelder får vanligvis hele barnetrygden og skattekl.2 om dere ikke avtaler annet. Uansett må endringer barnetrygd avtales nav skriftlig fra begge foreldre. Skattekl,2 dvs.bosted (ved delt bosted) annet hvert år må meldes nav annet vært år vanligvis. Se på hva det står i din avtale om det er delt bosted eller samvær 50/50 har dere delt bosted kan du kreve litt av barntrygd og skattefordel kl 2 annet hvert år. Vil ikke mor frivillig kan en advokat hjelpe deg med dette ganske greit, Noen brev i første omgang om mor ikke frivillg vil endre seg om dere har delt bosted. Videre er dette en grei sak for retten. Du kan muligens få noe fri advokat gjennom fagforening.Det beste er advokat som er spesialist på dett området. Går det ikke din vei kan du kutte kostnader for barn. Du kan du lett knipe inn de 940 kr.ved å bruke mindre på barn. Har dere 50/50 samvær på avtalen kan du droppe en del helt lovlig av det du bruker på barn. Du trenger du ikke dele på alt. Eksempel er at mor skal da koste,pc, sykkel og ski etc. Dette er hennes sak for hun er bostedforelder. Hun har makten og plikten. Du ser makt ang.barn medfører plikt.Har du "bare samvært" er du bare med med du kan ikke bestemme noe videre ang.barn. Du plikter ikke dekke opp halvparten ang,utgifter barn om det de samvær 50/50. Samvær er hjemlet i banrneloven og hav mor eller andre synes er uten betydning, Virker som du er blitt lurt uten at alle opplysninger er framme. Husk samvær barn er ikke bare samvær opp mot det økonomiske. Lykke til. Dette fikser du. Ved delt bosted og lik fordeling av utgifter barn blir det ALDRI BARNEBIDRAG/NETTOBIDRAG - GJENTAR ALDRI. Delt bosted for samme barn Dersom foreldre har avtalt delt bosted etter barneloven § 36, skal bidraget fastsettes som et nettobidrag. I de tilfellene underholdskostnaden fordeles med nøyaktig 50 % på hver av partene, blir det ingen bidragsbetaling. Når den ene parten blir tillagt mer enn 50 % av underholdskostnaden, skal denne parten betale den andelen som overstiger 50 % av underholdskostnaden til den andre, begrenset til 33,3 % av underholdskostnaden. Dette blir da bidraget. Bidragsveilederen tar ikke hensyn til delt bosted. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder/lenkeliste/Veiledning/Merknader+til+det+beregnede+bidragsbel%C3%B8pet.90692.cms
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2011 #32 Skrevet 21. desember 2011 Synes det er litt underlig at bidragsyter skal betale penger til omsorgsforeldren, beregnet i forskjell i inntekt og samvær, og at bidragsmotaker skal bruke disse pengene helt fritt uten at BY skal kunne bestemme hva pengene skal brukes til... BM burde dokumenere utgiftene de har til barna og så fått refundret den % BY skal betale. Og så burde denne % blitt overført til BY selvangivelse slik at BY også fikk si"sin " del av barnefradraget.. Slik systemet er i dag er det en ren gavepakke til BM, som er HELT skattefri og som i tilleg fører til fradrag på skatten når pengene brukes.. Wow, støtter, dette er superbra forslag. BM for mange ganger "bidrag i form av skattelette og skattefritt bidrag.
Gjest Forundret Skrevet 20. juli 2012 #33 Skrevet 20. juli 2012 Nå ble jeg nysgjerrig. Selv betaler jeg 2600,- pr mnd for mine to barn pga av inntekt. Vi har barna 50/50. Men et står oppført på meg og et står oppført på henne. Høres jo ut som jeg betaler for mye ?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2012 #34 Skrevet 20. juli 2012 Dvs vi har barnet annenhver uke, og vi har barnet folkeregistrert på hver vår adresse annethvert år. Herregud, for et sykt samfunn vi har fått! Og dette tror dere er BARNETS BESTE? Å flytte barnet fram og tilbake og skifte folkeregistrert adresse annethvert år? Jeg stemmer for at foreldre som svikter barna ved å gp fra hverandre, ikek skal få straffe barna ytterligere ved slikt fjolleri som du beskriver, men ha et tredje hjem, som er BARNETS hjem, og hvor foreldrene skifter på å bo. Stakkars, stakkars barn som blir delt på den måten du beskriver!
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2012 #35 Skrevet 5. november 2012 Heisann TS Kan du si noe mer om hvordan det gikk i denne saken din? Stemmer det at bidragsveilederen ikke tar hensyn til delt bosted? Så mange forskjellige uttalelser om samme sak.. vanskelig å holde seg orientert..!
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2012 #36 Skrevet 5. november 2012 Nå ble jeg nysgjerrig. Selv betaler jeg 2600,- pr mnd for mine to barn pga av inntekt. Vi har barna 50/50. Men et står oppført på meg og et står oppført på henne. Høres jo ut som jeg betaler for mye ? Denne tråden er gammel men like aktuell. Du skal betale barnebidrag for kun det ene barnet som har bosted hos mor. Mor skal betale for det andre barnet til deg. Det kan tenkes hun kommer ut i null kr i bidrag men det får du svar på ved utregninger. 2600 kr høres mye ut uansett. Dette selv om du har høy inntekt i forhold til mor. Dette virker ikke være riktig. Du kan også kreve at mor skal ha en inntekt på minst 80 % av det hun kan klare.Vil hun ikke dette kan hun kreve bidrag gjennom NAV. Dette gjelder om hun ikke er i jobb miste 80 % eller går på skole. Bruk NAVs kalkulator på dette, Husk også legge innvariabelt samvær som ferier. Du kan bruke en 2 års periode da det ikke er likt vært år. Vil ikke mor sammarbeide eller du er usikker på hva som er riktig kan du la NAV gjøre jobbe for deg mot et engangsgebyr på ca 900 kr.(Både til deg og mor).
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2012 #37 Skrevet 5. november 2012 Nå ble jeg nysgjerrig. Selv betaler jeg 2600,- pr mnd for mine to barn pga av inntekt. Vi har barna 50/50. Men et står oppført på meg og et står oppført på henne. Høres jo ut som jeg betaler for mye ? Denne tråden er gammel men like aktuell. Du skal betale barnebidrag for kun det ene barnet som har bosted hos mor. Mor skal betale for det andre barnet til deg. Det kan tenkes hun kommer ut i null kr i bidrag men det får du svar på ved utregninger. 2600 kr høres mye ut uansett. Dette selv om du har høy inntekt i forhold til mor. Dette virker ikke være riktig. Du kan også kreve at mor skal ha en inntekt på minst 80 % av det hun kan klare.Vil hun ikke dette kan hun kreve bidrag gjennom NAV. Dette gjelder om hun ikke er i jobb miste 80 % eller går på skole. Bruk NAVs kalkulator på dette, Husk også legge innvariabelt samvær som ferier. Du kan bruke en 2 års periode da det ikke er likt vært år. Vil ikke mor sammarbeide eller du er usikker på hva som er riktig kan du la NAV gjøre jobbe for deg mot et engangsgebyr på ca 900 kr.(Både til deg og mor).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå