Gjest Anonymfar Skrevet 18. desember 2011 #1 Skrevet 18. desember 2011 Lurte på hva dere syns,eller noen som vet hva som er rett? Mor til barnet flyttet og fikk ny samboer, vi har delt bosted for barnet og deler alle utgifter på barnet, nå har jeg fått på meg at jeg må betale underholdningsbidrag på 940,- på grunnlag av inntekten vår. Greit det men når vi allerde har delt utgiftene på barnet den mnd hvorfor/hvor rettferdig er det da at jeg skal betale 940,- til barnemor i bidrag? Hvorfor skal jeg straffes for at jeg tjener litt mer en henne, det er trossalt penger jeg kunne spart til f.eks ferie for meg og min datter.
skruf Skrevet 18. desember 2011 #2 Skrevet 18. desember 2011 Reglene er bare sånn..... Her skal egentlig eksen min betale 700kr i barnebidrag pga ujevne inntekter, men jeg har valgt å avstå pga vi samarbeider så bra og jeg vil ikke ødelegge noe ved å kreve småsummer. Var de på Nav som sa jeg hadde rett på 700kr.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #3 Skrevet 18. desember 2011 Det heter faktisk barnebidrag. Fordi systemet er sånn. Du tjener tydligvis en hel del mer enn mor og bidraget regnes ut i forhold til din og hennes inntekt.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2011 #4 Skrevet 18. desember 2011 Lurte på hva dere syns,eller noen som vet hva som er rett? Mor til barnet flyttet og fikk ny samboer, vi har delt bosted for barnet og deler alle utgifter på barnet, nå har jeg fått på meg at jeg må betale underholdningsbidrag på 940,- på grunnlag av inntekten vår. Greit det men når vi allerde har delt utgiftene på barnet den mnd hvorfor/hvor rettferdig er det da at jeg skal betale 940,- til barnemor i bidrag? Hvorfor skal jeg straffes for at jeg tjener litt mer en henne, det er trossalt penger jeg kunne spart til f.eks ferie for meg og min datter. Hei du mann. Hvem har opplyst deg om dette? Hva slags avtale har dere,delt bosted? Har du samvær mor bosted. Altså 50/50 samvær. Alt dette er viktig. Ved 50/50 bosted har du krav på halve barnetrygden. Du har krav på skattekl.2 annet vært år. Barnebidrag ved delt bosted er mindre enn ved 50/50 samvær. Det begregnes nettobidrag og ikke vanlig barnebidrag. Nettobidrag regnes ut på en annen måte enn vanlig bidrag. NAVs bidragskalkulator kan ikke brukes. NAV eller andre kyndige kan regne ut nettobidrag for deg. Googler du dette finne du en del om det i tillegg til www.nav.no Har dere 50/50 samvær er det barnebidrag på vanlig måte. Bostedsforelder får vanligvis hele barnetrygden og skattekl.2 om dere ikke avtaler annet. Uansett må endringer barnetrygd avtales nav skriftlig fra begge foreldre. Skattekl,2 dvs.bosted (ved delt bosted) annet hvert år må meldes nav annet vært år vanligvis. Se på hva det står i din avtale om det er delt bosted eller samvær 50/50 har dere delt bosted kan du kreve litt av barntrygd og skattefordel kl 2 annet hvert år. Vil ikke mor frivillig kan en advokat hjelpe deg med dette ganske greit, Noen brev i første omgang om mor ikke frivillg vil endre seg om dere har delt bosted. Videre er dette en grei sak for retten. Du kan muligens få noe fri advokat gjennom fagforening.Det beste er advokat som er spesialist på dett området. Går det ikke din vei kan du kutte kostnader for barn. Du kan du lett knipe inn de 940 kr.ved å bruke mindre på barn. Har dere 50/50 samvær på avtalen kan du droppe en del helt lovlig av det du bruker på barn. Du trenger du ikke dele på alt. Eksempel er at mor skal da koste,pc, sykkel og ski etc. Dette er hennes sak for hun er bostedforelder. Hun har makten og plikten. Du ser makt ang.barn medfører plikt.Har du "bare samvært" er du bare med med du kan ikke bestemme noe videre ang.barn. Du plikter ikke dekke opp halvparten ang,utgifter barn om det de samvær 50/50. Samvær er hjemlet i banrneloven og hav mor eller andre synes er uten betydning, Virker som du er blitt lurt uten at alle opplysninger er framme. Husk samvær barn er ikke bare samvær opp mot det økonomiske. Lykke til. Dette fikser du.
Gjest Gest Skrevet 18. desember 2011 #5 Skrevet 18. desember 2011 Dersom mor har fått en vurdering ang bidraget sv NAV kan det god hende du må betale dette , men da skal du ikke dekke noe annet enn maten barnet spiser hos deg. Mor plikter å kjøpe alt av klær, sko, leker barneutstyr osv- og plikter å stille dette til disposisjon når du har barna... Så sånn sett har mor med å kreve dette tabbet seg virkelig ut. Hun har med dette godt bort fra en ekstremt gunstig privat avtale til å få skarve 900 kr og alt av utgifter.. Morsomt!! Håper du har guts nok til å konfrontere henne med dette 1
skruf Skrevet 18. desember 2011 #6 Skrevet 18. desember 2011 Dersom mor har fått en vurdering ang bidraget sv NAV kan det god hende du må betale dette , men da skal du ikke dekke noe annet enn maten barnet spiser hos deg. Mor plikter å kjøpe alt av klær, sko, leker barneutstyr osv- og plikter å stille dette til disposisjon når du har barna... Så sånn sett har mor med å kreve dette tabbet seg virkelig ut. Hun har med dette godt bort fra en ekstremt gunstig privat avtale til å få skarve 900 kr og alt av utgifter.. Morsomt!! Håper du har guts nok til å konfrontere henne med dette Dette er feil. Da vi var på NAV og ordnet delt omsorg med delt samvær fikk vi beskjed om at vi skal betale halve hver, så og si hver vår sokk. I tillegg skulle far egentlig betale 700kr i bidrag pga inntektsforskjell (noe jeg avsto fra). Vi har halve barnetrygden hver, og ingen av oss har skatteklasse 2 pga begge er gift på nytt.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2011 #7 Skrevet 18. desember 2011 Dette er feil. Da vi var på NAV og ordnet delt omsorg med delt samvær fikk vi beskjed om at vi skal betale halve hver, så og si hver vår sokk. I tillegg skulle far egentlig betale 700kr i bidrag pga inntektsforskjell (noe jeg avsto fra). Vi har halve barnetrygden hver, og ingen av oss har skatteklasse 2 pga begge er gift på nytt. Hallo du hva er delt omsorg? Det er ikke et ord om det i barneloven. Tror du må forklare hvor barnet bor og hva som står i samværsavtalen. Ordet delt omsorg finnes ikke lenger. Det er delt bosted eller samvær. Andre ord foklarer ikke noen del av det som gjelder opp mot regler.
skruf Skrevet 18. desember 2011 #8 Skrevet 18. desember 2011 Hallo du hva er delt omsorg? Det er ikke et ord om det i barneloven. Tror du må forklare hvor barnet bor og hva som står i samværsavtalen. Ordet delt omsorg finnes ikke lenger. Det er delt bosted eller samvær. Andre ord foklarer ikke noen del av det som gjelder opp mot regler. Ro ned skriften da... Vi har, etter møte på NAV, delt omsorg og delt samvær. Dvs vi har barnet annenhver uke, og vi har barnet folkeregistrert på hver vår adresse annethvert år. Far skal egentlig betale 700kr i mnd pga jeg tjener mindre (noe han ikke gjør pga jeg ikke vil ha bidrag). Barnet bor da hos oss begge.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2011 #9 Skrevet 18. desember 2011 Ro ned skriften da... Vi har, etter møte på NAV, delt omsorg og delt samvær. Dvs vi har barnet annenhver uke, og vi har barnet folkeregistrert på hver vår adresse annethvert år. Far skal egentlig betale 700kr i mnd pga jeg tjener mindre (noe han ikke gjør pga jeg ikke vil ha bidrag). Barnet bor da hos oss begge. Var ikke det jeg spurte om. Du skjønner ikke forskjell på delt bosted og samvær 50/50? Det er dette som ligger til grunn og ikke delt omsorg. Det er ikke noe som heter dette i ordninger om samvær.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2011 #10 Skrevet 18. desember 2011 Ro ned skriften da... Vi har, etter møte på NAV, delt omsorg og delt samvær. Dvs vi har barnet annenhver uke, og vi har barnet folkeregistrert på hver vår adresse annethvert år. Far skal egentlig betale 700kr i mnd pga jeg tjener mindre (noe han ikke gjør pga jeg ikke vil ha bidrag). Barnet bor da hos oss begge. Dere har da delt bosted siden dere bytter adresse annet hvert år på barnet? Er det nettobidrag det ble regnet på eller vanlig bidrag. Er det nettobidrag tjener faktisk far mye mer enn deg om det skulle være 700 kr i bidrag. Hvem regnet ut nettobidraget?
skruf Skrevet 18. desember 2011 #11 Skrevet 18. desember 2011 Dere har da delt bosted siden dere bytter adresse annet hvert år på barnet? Er det nettobidrag det ble regnet på eller vanlig bidrag. Er det nettobidrag tjener faktisk far mye mer enn deg om det skulle være 700 kr i bidrag. Hvem regnet ut nettobidraget? Ts skriver at han og mor har delt bosted, ergo samme som meg. Det er forskjell på delt bosted og annenhver uke samvær. Ergo likt som oss. Far tjener en god slump mere enn meg ja. Og det var NAV som regnet ut bidrag. Men, som sagt så vil jeg ikke ha de pengene. Både faren og meg er etablert på nytt med ny ektefelle og barn, og ingen av oss lider noen økonomisk nød. Det er faktisk vanlig at det blir regnet ut et bidrag hvis inntektene til mor og far har en stor differanse, det kan like gjerne være mor som må betale far, selv om barnet bor like mye hos begge foreldrene. Så Ts er nok ikke snytt eller lurt her.
skruf Skrevet 18. desember 2011 #12 Skrevet 18. desember 2011 Var ikke det jeg spurte om. Du skjønner ikke forskjell på delt bosted og samvær 50/50? Det er dette som ligger til grunn og ikke delt omsorg. Det er ikke noe som heter dette i ordninger om samvær. Jo, jeg skjønner det. Men jeg tror ikke helt du skjønner. 1
Gjest "gjest" Skrevet 18. desember 2011 #13 Skrevet 18. desember 2011 Reglene er bare sånn..... Her skal egentlig eksen min betale 700kr i barnebidrag pga ujevne inntekter, men jeg har valgt å avstå pga vi samarbeider så bra og jeg vil ikke ødelegge noe ved å kreve småsummer. Var de på Nav som sa jeg hadde rett på 700kr. Vel, men han bidrar vel økonomisk til sitt barn? For det har barnet krav på i følge loven og i følge samme lov er det ikke lov å avtale at det ikke skal betales noe bidrag.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2011 #14 Skrevet 18. desember 2011 Ts skriver at han og mor har delt bosted, ergo samme som meg. Det er forskjell på delt bosted og annenhver uke samvær. Ergo likt som oss. Far tjener en god slump mere enn meg ja. Og det var NAV som regnet ut bidrag. Men, som sagt så vil jeg ikke ha de pengene. Både faren og meg er etablert på nytt med ny ektefelle og barn, og ingen av oss lider noen økonomisk nød. Det er faktisk vanlig at det blir regnet ut et bidrag hvis inntektene til mor og far har en stor differanse, det kan like gjerne være mor som må betale far, selv om barnet bor like mye hos begge foreldrene. Så Ts er nok ikke snytt eller lurt her. Hvet du hva nettobidrag er, Det står heller ikke delt bosted hos TS. Bare at barn bor like mye hos hver.
skruf Skrevet 18. desember 2011 #15 Skrevet 18. desember 2011 Vel, men han bidrar vel økonomisk til sitt barn? For det har barnet krav på i følge loven og i følge samme lov er det ikke lov å avtale at det ikke skal betales noe bidrag. Både far og meg bidrar like mye til barnet. Siden vi har delt så betaler vi like mye i klær, utstyr, fritidsaktiviteter og generelt ting jenta trenger. Barnetrygden får vi halve av hver måned. Ingen av oss har skatteklasse 2. Det er ingen lov som sier at en ikke kan nekte å motta bidrag! Da vi var på NAV og ordnet ordnet dette (vi gikk fra 60/40 der hun bodde mest hos meg pga hun var så liten, og da betalte far bidrag) var det hun som jobbet der som regnet ut hva han skulle betale. Men jeg følte på at det ville vært smålig av meg å motta 700kr fra far i mnd når jeg ikke trenger det. Han har nå kone og to barn til hjemme hos seg som han er hovedforsørger for.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2011 #16 Skrevet 18. desember 2011 Jo, jeg skjønner det. Men jeg tror ikke helt du skjønner. Hva er det jeg ikke skjønner? Jeg skjønner ikke hvorfor du bruker odet delt omsorg. Ordet det omsorg finnes ikke i regleverk om barnebidrag. Ordet delt omsorg er ikke nevnt i barneloven en gang. Hva mener du med ordet delt omsorg. Hvis du mener dere har barnet like mye og begge har foreldre ansvar betyr det ikke om dere har delt bosted eller 50/50 samvær. Det er forkjell på barnebidrag ved delt bosted og 50/50 samvær. Tror uansett at barnemor har gjort seg bort om hun krever barenbidrag og de har 50/50 samvær. Da har hun tabbet seg ut kraftig for hun har hatt det gunstig. 940 kr dekker ikke opp mye til pc og ski etc. TS har ikke nenvt delt bosted eller 50/50 samvær.
skruf Skrevet 18. desember 2011 #17 Skrevet 18. desember 2011 Hvet du hva nettobidrag er, Det står heller ikke delt bosted hos TS. Bare at barn bor like mye hos hver. Ts skriver delt bosted i en av de første setningene i innlegget sitt. Ja, jeg vet hva nettobidrag er.
skruf Skrevet 18. desember 2011 #18 Skrevet 18. desember 2011 Hva er det jeg ikke skjønner? Jeg skjønner ikke hvorfor du bruker odet delt omsorg. Ordet det omsorg finnes ikke i regleverk om barnebidrag. Ordet delt omsorg er ikke nevnt i barneloven en gang. Hva mener du med ordet delt omsorg. Hvis du mener dere har barnet like mye og begge har foreldre ansvar betyr det ikke om dere har delt bosted eller 50/50 samvær. Det er forkjell på barnebidrag ved delt bosted og 50/50 samvær. Tror uansett at barnemor har gjort seg bort om hun krever barenbidrag og de har 50/50 samvær. Da har hun tabbet seg ut kraftig for hun har hatt det gunstig. 940 kr dekker ikke opp mye til pc og ski etc. TS har ikke nenvt delt bosted eller 50/50 samvær. Tror du må lese hovedinnlegget til Ts en gang til jeg. Han skriver at han og mor har delt bosted.
Kontormus Skrevet 18. desember 2011 #19 Skrevet 18. desember 2011 Nettobidrag er ment for å jevne ut forskjellen i levestandard når inntekten til den ene er vesentlig større enn den andres. Det er sjeldent store summer det er snakk om, og skjønner ikke at dette er noe å sutre for! Og begynne å tenke på at en skal redusere ferieutgiftene er bare helt på trynet. 1
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2011 #20 Skrevet 19. desember 2011 Lurte på hva dere syns,eller noen som vet hva som er rett? Mor til barnet flyttet og fikk ny samboer, vi har delt bosted for barnet og deler alle utgifter på barnet, nå har jeg fått på meg at jeg må betale underholdningsbidrag på 940,- på grunnlag av inntekten vår. Greit det men når vi allerde har delt utgiftene på barnet den mnd hvorfor/hvor rettferdig er det da at jeg skal betale 940,- til barnemor i bidrag? Hvorfor skal jeg straffes for at jeg tjener litt mer en henne, det er trossalt penger jeg kunne spart til f.eks ferie for meg og min datter. Hei TS. synes dette er litt i overkant om dere virkelig har delt bosted. Har regnet ut at ved en alder på 10 år. Mor tjener 400 000 kr og far tjener 500 000 kr. Blir det ca.450 kr i bidrag uten barnepass. Har dere delt bosted er det ikke tilskudd på dokumentert barnepass. Er det samvær kan det gies støtte til bostedsforelder for dokumentert barnepass. Der ca 450 kr enten dere har delt bosted eller samvær 50/50 i eksempel. Så evt.sfo plass er avgjørende her for bidrag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå