Gå til innhold

Finnbiff

Fremhevede innlegg

Skrevet

Laget denne i dag for første gang, og ble ikke noe imponert. Om det er jeg som ikke liker vilt / viltsmaken vet jeg ikke.

Hva er det som skal være godt innen vilt? Noen er vel mildere/sterkere i smak?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er godt, det blir tørt hver gang. Anbefaler å langsteke kjøttet i stekovn, rundt 65, maks 70 grader. Tiden avhenger av hvor stor stykket med kjøtt er.

Gjest Survival
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet. Du lurer på hva slags viltkjøtt som smaker godt? I så fall er jo svaret veldig subjektivt. Jeg mener at finnbiff av reinsdyrskav er nydelig, men jeg liker veldig sterk viltsmak. Liker du ikke viltsmak liker du heller ikke det kjøttet. Så må kvaliteten på kjøttet være god, og kjøttet må tilberedes riktig for å smake godt.

Ellers kan du jo prøve andre typer kjøtt i, men jeg for min del mener at ordentlig finnbiff skal bestå av reinsdyr.

Gjest navnelapp
Skrevet

Elg er mildare på smak enn rein, syns eg, så du kan jo prøve å lage ei gryte av det etter same oppskrift. Ofte kan det hjelpe å få ein fyldigare saus. Eg brukar ofte ripsgelé eller solbærsaft i sausen, det gir ein friskare smak på sausen, som også kan gjere at kjøtet smakar betre. Mange syns smaken av einebær blir for dominerande, så du kan jo prøve å droppe det, eller redusere til to, til dømes.

Skrevet

Hjort er godt, det samme er elg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...