Gå til innhold

Vedovn sprukket innvendig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet i en leilighet i september og fra dag 1 har vedovnen vært litt ødelagt. Dvs at den dobbeltveggen som er på siden inne i en slik ovn har manglet en stor bit. Det har aldri vært noe trøbbel med ovnen i den forbindelse, men jeg har aldri følt meg helt trygg når jeg har fyrt opp. Hvorfor? Vet ikke, muligens fordi jeg har så stor respekt for ildsteder og er redd for brann.

I gårkveld var det veldig kaldt her så jeg tente opp i ovnen igjen. Siden det var sent på kveld så skulle jeg egentlig bare få en liten lunk her, men det endte opp i at jeg måtte flytte alt rundt ovnen fordi det ble så varmt. Jeg trodde det hadde sloknet siden det var så stille inni der, men det viste seg at ovnen var full av glør. Da jeg åpnet ovndøren, kunne jeg sitte over 1 meter unna og likevel kjente jeg huden i panna skrumpe inn litt. :gjeiper:

Det var da jeg så at den andre dobbeltveggen, altså den på andre siden også hadde sprukket.

Så nå lurer jeg på... Er ovnen egentlig en brannfelle? Kan den sprekke enda mer, eventuelt på utsiden nå som den ikke har disse dobbeltveggene inntakt? Jeg har som skrevet ikke merket noe av dette før på den allerede ødelagte siden, men nå når den er sprukket på begge sider så blir jeg litt skeptisk...

Noen som har erfaringer? Må jeg erstatte ovnen? Kan jeg bytte den ut med en annen (større) en eller er dette noe jeg må ta opp med huseier først? Jeg leier bare her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er huseier sitt ansvar at ovnen er i god nok stand til å kunne brukes. Ta det opp med ham. Dette er ingenting du selv skal koste på. Eventuelt ta kontakt med noen som selger peisovner og fortell hva som er galt. Kanskje de kan si noe om det er ok eller ikke. Alternativet er brannvesenet siden de også har med feiing og godkjennelse av ildsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier er neste umulig å få tak i da han jobber i bortreist i flere uker i strekk. Og når han kommer tilbake så er han så opptatt med andre ting at han ikke får tid til å ta seg en tur.

Har tidligere prøvd å kontakte han i forbindelse med bråk fra naboer som har vart siden september, men desverre ingen svar å få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg snakket med brannvesenet. Dersom ildstedet er brannfarlig så må det ordnes før det kan brukes.

Synes det er rart at huseier er helt utilgjengelig. Jeg hadde sendt en sms/mail mm. Fortalt om problemet og at siden han er borte på jobb så sørger du å få ordnet opp med brannvesen. Kostnaden trekker du selvfølgelig av på husleia og dette gir du ham beskjed om på forhånd.

Huseier bør jo være glad for at du ordner opp. Alternativet kan jo være et nedbrent hus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingen fare hvis det er av den gode gamle sorten.

Du får bare bedre trekk så ovnen vil fungere som ei lita varmebombe :)

Men uansett, leier du så er det bare å forlange at utleier fikser.

Hvis det er varmesteinen inni som er sprukket så koster det ingenting heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Bare så det er sagt så er det en Jøtul 600 med slike varmesteiner som henger på "kroker" inni ovnen. Ser i grunn ut som de er lett å skifte. Virker som det er en veldig gammel ovn så det er vel ikke så lett å få tak i slike steiner sikkert....?

Ser for meg at slike steiner er med på å holde store deler av varmen borte fra sidene på ovnen slik at ikke den også sprekker eller vrir seg (om det er mulig?), men nå har jeg null peiling på vedovner så det jeg kommer med er bare teorier fra min side nå da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det høres ut som om det er brennplatene som har sprukket. De er det fullt mulig å skifte ut.

Men det høres ut som om det kanskje også er noe annet galt her, siden den blir så utrolig varn..

Ring en ildstedsforhandler i nærheten og forklar hvordan det er, eller spør om de kan komme og sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å ringe feier eller brannvernsetaten i området du bor, hvis ikke huseier gjør noe når du sier i fra. De vil da enten komme og se på det, eller gi pålegg til huseier om å gjøre noe med det innen et visst tidsrom.

Vår leieboer fikk nettopp ny ovn pga samme problemet; det var en sprekk i den gamle. Det ble oppdaget på den årlige sjekken vi får på husets ovner og pipa og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta en prat med brannsjefen i kommunen, eventuelt en feier. Jeg har liten kjennskap til vedovner, pipefeiing osv, men såvidt jeg kan huske så har jeg aldri opplevd at f.eks en feier kommer inn i huset og ser på ovnen. De har kun feiet pipa før de har tatt neste hus.

Skal prøve å få tak i huseier. Er jo ikke akkurat trygt. Senest i kveld var det pipebrann i et hus her i området. Fort gjort! :tristbla:

Får vel bare håpe på mildvær fremover en stund så jeg slipper å fyre, så får jeg bare håpe at jeg får tak i huseier innen nyåret om jeg starter allerede nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...