AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #1 Skrevet 18. desember 2011 Heisann, Jeg er gravid, i 5 uke og passe hormonell, med hodet fullt av tanker. Jeg strever med et medlem av familien til samboer. Denne personen har latterligjort meg en del før, og liker ikke de sidene av meg som jeg er stolt av - jeg er kunstner. Når jeg lager kunst så hinter hun frempå at jeg bare skal "vise meg frem" Kunst er for meg et uttrykk av mine følelser og det jeg har inne i meg - jeg må kunne klare å lage kunst for å være lykkelig. Jeg er gravid og vi har begynt å tenke på fadder, og sambo ønsker å ha denne kvinnen og hennes mann som fadder på barnet bare fordi min sambo er fadder på deres barn. Kvinnen er flink med barn men misliker meg, så hvordan skulle hun da klare å ta vare på barnet som kansje arver mine talenter med kunst - om hun misliker sånn denne kunsten?? Jeg griner nesten, jada, hormonell.. Er det virkelig et must å gi et fadderskap tilbake bare fordi man har blitt gitt tittelen fadder?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #2 Skrevet 18. desember 2011 For det første er det vel litt tidlig å planlegge faddere når du er fem uker på vei? Du har vel nettopp funnet ut at du er gravid? For det andre så er det ikke sånn at fadderne er de som skal ta vare på barnet hvis foreldrene dør. En fadder er ofte ikke mer enn en venn av familien som gir barnet gaver til bursdag, jul og konfirmasjon. Og dere er da to som skal bestemme faddere, så det er jo bare å forklare mannen at du ikke føler deg komfortabel med denne kvinnen som fadder. Det er langt fra en selvfølge at man ber folk være fadder til egne barn bare fordi man selv er fadder for deres barn.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #3 Skrevet 18. desember 2011 Jeg ville aldri valgt denne personen som fadder. Ikke pga at det er så veldig viktig for meg hvem som er fadder, men mest pga at jeg ikke ville hatt mer kontakt enn absolutt nødvendig med denne personen. Alle fadderne vi valgte til barna våre er familiemedlemmer. Dette er visst vanlig i mannens familie. I min familie er det ikke vanlig med dåp.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #4 Skrevet 18. desember 2011 For det første er det vel litt tidlig å planlegge faddere når du er fem uker på vei? Du har vel nettopp funnet ut at du er gravid? For det andre så er det ikke sånn at fadderne er de som skal ta vare på barnet hvis foreldrene dør. En fadder er ofte ikke mer enn en venn av familien som gir barnet gaver til bursdag, jul og konfirmasjon. Og dere er da to som skal bestemme faddere, så det er jo bare å forklare mannen at du ikke føler deg komfortabel med denne kvinnen som fadder. Det er langt fra en selvfølge at man ber folk være fadder til egne barn bare fordi man selv er fadder for deres barn. TS her - Jeg visste denne ville komme - Vet du hva,jeg klarer ikke kontrollere følelsene mine ei heller tankene som svirrer i hodet mitt. Det er kanskje litt urealistisk å forvente at alle andre føler og tenker på en måte som du mener er naturlig. Så jeg tenker tanker som er naturlig for meg - takk for svar
Viljaa Skrevet 18. desember 2011 #5 Skrevet 18. desember 2011 La være å døpe barnet, så slipper du det problemet. mamma og pappa er faddere på flere barn, men de døpt verken meg eller søster, så vi har ingen faddere. Så vidt jeg vet har det ikke vært noe trøbbel på grunn av det. Det er jo foreldrene selv som bestemmer om barna skal døpes, og man kan jo ikke tvinge noen til å døpe et barn bare fordi de er faddere.
Gjesten Skrevet 18. desember 2011 #6 Skrevet 18. desember 2011 Jeg ville ikke valgt denne personen som fadder. En fadder bør være noen dere har full tillit til, og i alle fall ikke en person som latterliggjør moren til barnet. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #7 Skrevet 18. desember 2011 Nei, det er ingen "regel" at man må være fadder tilbake. Man velger de man vil. For meg personlig er det viktig at det er personer som kan ta med barnet i kirken og støtte opp om en kristen oppdragelse. For meg er det uaktuelt å velge faddere som ikke er medlemmer i et kristent samfunn. På den andre side trenger de ikke gi gaver til slike merkegaver. Men det er nå bare meg.
Zoë Castillo Skrevet 18. desember 2011 #8 Skrevet 18. desember 2011 Jeg er fadder på barn av venninner av meg. Jeg er imidlertid vant med at en velger familie til fadder, og kommer derfor ikke til å spørre dem. Jeg og mannen min velger faddere sammen, og må være enig om alle. Det er jo tilstedeværelse under dåpsdagen som i praksis er faddernes viktigste oppgave. Jeg vil i allefall kun omgi meg med folk jeg er glad i på denne dagen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå