Gå til innhold

Marsvin tenner


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har veldig lyst på marsvin men tror det er mere stell og sånnt enn det jeg tror. Har hadd mindre bur dyr i flere år og er vant med smågnagere.

Det jeg synes er ekklest er tann klipping på marsvin, det virker grufullt hehe. Lurer på om det er noe man må gjøre ofte eller om det bare er å gi den noe som sliter mye på tennene så jeg slipper det?

Er det ellers noe spesielt stell en korthåret marsvin tass trenger som ikke smågnagere normalt trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, for å si det sånn... Jeg har hatt marsvin i snart 20 år - hjelp, jeg begynner å bli gammel... Og jeg har aldri måttet klippe tennene deres.

Gi dem nok å gnage på, alt fra kvister, gnagestenger (sånne fra dyrebutikken), harde grønnsaker osv. Har aldri vært noe problem. Men det er bra du er obs på det, for tennene deres vokser jo hele livet!

Ellers er vel den største forskjellen på marsvin og andre smådyr at marsvin ikke produserer c-vitamin selv, og derfor er avhengig av å få dette tilført gjennom mat/vann.

Har både rotter, marsvin og degus i tillegg til hund - føler at det begynner å bli litt mye, og satser derfor på "naturlig avgang" etter hvert når det gjelder de små... Men marsvin skal vi ALLTID ha, det er sambo og jeg enige om :) Har tre stykker i øyeblikket!

Anbefales på det varmeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke å klippe tennene dens selv da. Du kan få hjelp både på dyrebutikker og hos veterinæren. Koster ikke så mye hos veterinæren heller det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei må ikke klippe selv, men staaakkars dyr da hehe, gir dem heller skikkelig gnagesaker for å ikke plage dem.

Cvitamin tilskudd var jeg klar over, men hva liker de fleste best å spise på bortset fra sånn korn, frø og pellets? Kinakål har jeg hørt at man skal styre unna men salat, agurk, gulrøtter og sånnt er vel godis. men av frukt er det kanskje noe som ikke bør brukes til snack?

Har så lyst på marsvin for de er både morsomme, fine, sosiale og prater litt. Liker dyr som ikke bare lever etter instinkter (Eller hva det nå heter hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel hoversaklig hannene som lukter strammest, klar over det. Har bur dyr så jeg vet hehe. Men det har jo endel med hvor ofte du rengjør også. Jeg har mest lyst på jente marsvin for de blir litt mindre enn hannene og skal vist være roligere, men har man den ute av buret så tasser de da rundt så lufting er viktig i mine øyner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virgo ikke pålogget

Jeg har vært borti tannstillingsfeil på både kaniner, marsvin og hamster og har klippet og klippet og også dratt til dyrlegen for å klippe. Det går greit å gjøre selv - men det er skummelt for jeg er alltid redd for å klippe tungen som de ikke greier å holde i ro ..... :-? :o jeg kikket på tv her en kveld da de klippet - og jeg satt med hjertet i halsen for jeg trodde hun kom til å klippe i munnen på det flere ganger - for makan til amatørmessig klipping da ..huff ....heldigvis gikk det bra

jeg advarer mot å bruke spisse sakser og tenger. Fort å gjøre skade. Jeg bruker en katteklotang til marsvinet. Den griper rundt tennene og kan ikke skade. Til kanin har jeg brukt en klotang til hunder. Den har også grepet rundt tennene og klippet de av fra alle kanter. jeg har prøvd saks og det gikk ikke- ble masse styr for dyrene og jeg glapp tannen. har også vært til dyrlege som har insistert på å bruke saks og nesten revet tennene ut av munnen på de for det har vært så tungt å klippe over og de har måttet holde på lenge med begge hender i en liten dyremunn! :o

man kan forebygge med å tilby tiing å gnage på - men er bittstillingen feil så hjelper ikke dette. Derfor - inspiser munnen før kjøp- og ta en kikk med gjevne mellomrom for å se at alt er som det skal.

Når det først går galt og man må inn og bedøve de for å slipe ned jeksler som vokser uten kontroll pga for lange forrtenner - da er det ikke gøy.

jeg hadde forøvrig en kanin med bare en tann oppe- den andre hadde sikkert brukket av en gang og kom ikke ut igjen. Hun sleit med å spise stakkar.

Så pass på tennene deres - det er viktig. ! :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...