Gå til innhold

Kristendommen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke første gangen jeg leser om slike overgrepene i media, hva sier egentlig kristendomen om de som seksult misbruker barna???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bibelen nevner vel ikke misbruk av barn spesifikt i det hele tatt, så vidt jeg vet, men den sier en hel del om sex. Kort oppsummert:

- Seksuelle handlinger skal kun forekomme mellom gifte personer

- Gifte personer må være to personer av forskjellig kjønn

Dette utelukker homse- og lesbesex, sex med dyr, og sex med barn som er for unge til å være gift. Det finnes derimot ingen nedre aldersgrense (så vidt jeg vet) for ekteskap, lurer på om ikke det sto noe i det gamle testamentet om at jenter skulle ha fått sin første menstruasjon, men usikker her...

Hva angår kristendommen så sies jo den å være tuftet på Bibelen, eller rettere sagt Det nye tetamentet, da det er dette som omhandler Kristus, inkludert tolkninger av hans lære. Mens Det gamle tetamentet ses som en "veiledning". Men kristendommen er på ingen måte homogen, da det finnes mange forskjellige retninger - ref katolisismen, lutheranismen, div pinsemenigheter etc. Her er det en hel jungel å ta av.

Innenfor hver av dem finnes det dogmer og læresetninger, som alle hevdes å ha sin rot i Bibelen. Om alle retninger innen kristendommen har samme syn på spørsmålet misbruk av barn som Bibelen, vet jeg ikke, men dersom det skulle gå utover det jeg nevnte over er det altså ikke tuftet på Bibelen.

Men så har du det at det er vanskelig for en kristen å følge disse retningslinjene i dagens samfunn, fordi det er allment akseptert at disse normene er for strenge. I dette samfunnet vil en "svoren" kristen, eller en ekstremkristen, ofte føle at "fristelsene" er altfor store til at det kan forventes at de skal følge dem til enhver tid. Og "heldigvis" har de Kristi offer, som vil stryke over syndene deres dersom de angrer.

Og så syndes det. De har sex utenfor ekteskapet, sex med personer av samme kjønn, med dyr, og de forgriper seg på barn. Og angrer. Og ber. Og får tilgivelse. Og slik fortsetter det, inntil et eller annet medium plukker opp det som også er forkastelig fra et samfunnsmessig synspunkt, som overgrep av barn. Og DA reagerer vi.

Men det "kristne" trossamfunnet hans? Vel, her er en svakhet en svakhet samme hvilken, det er i prinsippet ingen gradering av svakheter. Og i Bibelsk sammenheng kan man ikke nekte å tilgi en angrende synder. De forblir ofte derfor i sine stillinger, til media setter fokus på det og de ikke har noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konseptet seksuelt misbruk av barn kom mye senere enn Bibelen. Det er noe man bestemte seg for for ikke så alt for mange hundre år siden egentlig. Den kristne helgenen, som jeg ikke husker navnet på, men som på mange måter bringte kristendommen til Europa var jo selv pedofil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konseptet seksuelt misbruk av barn kom mye senere enn Bibelen.

Nei, det kom lenge før bibelen...som legitimerer salg av barn og drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konseptet seksuelt misbruk av barn kom mye senere enn Bibelen. Det er noe man bestemte seg for for ikke så alt for mange hundre år siden egentlig. Den kristne helgenen, som jeg ikke husker navnet på, men som på mange måter bringte kristendommen til Europa var jo selv pedofil.

what ??? :sjokkert: så de som misjonerter var egentlig pedofile selv...... da er vel barnemishandling grunnmuren i Kristendomen... :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

what ??? :sjokkert: så de som misjonerter var egentlig pedofile selv...... da er vel barnemishandling grunnmuren i Kristendomen... :eeeh:

Grunnmur er vel litt å ta i. Men mange islamskeptikere har prøvd å påpeke at Muhammed hadde sex med sin 9 år gamle kone. Men de glemmer og nevne at St Augustin, som bringte kristendommen til Europa gjorde det samme.

Men det er først det seneste århundret at samfunnet har sett på seksuelt misbruk av barn på den måten vi gjør nå. Skal ikke lenger enn til 1800-tallet så var lavalderen rundt 10 år rundt omkring i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnmur er vel litt å ta i. Men mange islamskeptikere har prøvd å påpeke at Muhammed hadde sex med sin 9 år gamle kone. Men de glemmer og nevne at St Augustin, som bringte kristendommen til Europa gjorde det samme.

Men det er først det seneste århundret at samfunnet har sett på seksuelt misbruk av barn på den måten vi gjør nå. Skal ikke lenger enn til 1800-tallet så var lavalderen rundt 10 år rundt omkring i Europa.

Det at Muhammed (pbuh) hadde sex med sin 9 år gammle kone er ikke riktig, hun var gift da hun var 9 år, og flyttet til Propheten etter puberteten hennes. Det finnes forskjellige kilder som hevder at hun var enten 14, eller oppover det da hun begynte å bo med profeten, her er noen kilder, grunnen til jeg oppgir kilde er at jeg liker ikke blinde faktaer :fnise:

http://www.questionsonislam.com/question/how-old-was-aisha-pbuh-when-she-got-married-prophet-muhammad-pbuh-1

http://www.shia-nj.org/htm/Aisha%20Age1.1.pdf

http://www.islamicity.com/articles/articles.asp?ref=ic0811-3718&force_drive=geo2_based

Men ellers synes jeg det var vanlig at kvinner ble seksuel misbrukt i gamle dager.

men det at pavene misbruker små barn nå i 2011 er hårreisende. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at Muhammed (pbuh) hadde sex med sin 9 år gammle kone er ikke riktig, hun var gift da hun var 9 år, og flyttet til Propheten etter puberteten hennes. Det finnes forskjellige kilder som hevder at hun var enten 14, eller oppover det da hun begynte å bo med profeten, her er noen kilder, grunnen til jeg oppgir kilde er at jeg liker ikke blinde faktaer :fnise:

http://www.questionsonislam.com/question/how-old-was-aisha-pbuh-when-she-got-married-prophet-muhammad-pbuh-1

http://www.shia-nj.org/htm/Aisha%20Age1.1.pdf

http://www.islamicity.com/articles/articles.asp?ref=ic0811-3718&force_drive=geo2_based

Men ellers synes jeg det var vanlig at kvinner ble seksuel misbrukt i gamle dager.

men det at pavene misbruker små barn nå i 2011 er hårreisende. :kjefte:

Tja, samfunnet har jo bestemt at man skulle øke lavalderen vesentlig, så det som er seksuelt misbruk i dag ble ikke regnet som det for 100-200 år siden. Ungdommer mistet etter hvert retten til seksualliv. Til og med barn som onanerte havnet på psykiatriske klinikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, samfunnet har jo bestemt at man skulle øke lavalderen vesentlig, så det som er seksuelt misbruk i dag ble ikke regnet som det for 100-200 år siden. Ungdommer mistet etter hvert retten til seksualliv. Til og med barn som onanerte havnet på psykiatriske klinikker.

det at barna som onanerte havnet i psykiatriske klinikker er jo helt syk, hvis et barn eller ungdom gjør noe med vilje er noe helt annet enn det at godt velutdannet og profilerte personer av en trosamfunn skal misbruke dem. :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at Muhammed (pbuh) hadde sex med sin 9 år gammle kone er ikke riktig, hun var gift da hun var 9 år, og flyttet til Propheten etter puberteten hennes. Det finnes forskjellige kilder som hevder at hun var enten 14, eller oppover det da hun begynte å bo med profeten, her er noen kilder, grunnen til jeg oppgir kilde er at jeg liker ikke blinde faktaer :fnise:

http://www.questionsonislam.com/question/how-old-was-aisha-pbuh-when-she-got-married-prophet-muhammad-pbuh-1

http://www.shia-nj.org/htm/Aisha%20Age1.1.pdf

http://www.islamicity.com/articles/articles.asp?ref=ic0811-3718&force_drive=geo2_based

Men ellers synes jeg det var vanlig at kvinner ble seksuel misbrukt i gamle dager.

men det at pavene misbruker små barn nå i 2011 er hårreisende. :kjefte:

At paven misbruker barn er ny info for meg. At derimot religiøse utnytter sin maktposisjon er noe annet, det er vel ikke særlig mye innsyn i hva som foregår rundt omkring på madrasa-skolene heller.

Når det gjelder profeten. Han er altså regnet som et perfekt menneske og forbilde for alle muslimer i dag. Og han kan ikke kritiseres. Men burde ikke denne profeten, selveste gud sitt sendebud, forutse at tidene ville forandre seg og at han burde vite bedre enn å begi seg ut på slike eventyr bare fordi "det var helt vanlig på den tiden å ha sex med mindreårige"?

Jesus synes å være et noe bedre forbilde enn Muhammed. Han har veldig mange svin på skogen sammenliknet med den langhårede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at barna som onanerte havnet i psykiatriske klinikker er jo helt syk, hvis et barn eller ungdom gjør noe med vilje er noe helt annet enn det at godt velutdannet og profilerte personer av en trosamfunn skal misbruke dem. :trist:

Ja, men det var sånn hysteriet rundt barn og sex startet. Man mente onani var like skadelig som seksuelt misbruk av en voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At paven misbruker barn er ny info for meg. At derimot religiøse utnytter sin maktposisjon er noe annet, det er vel ikke særlig mye innsyn i hva som foregår rundt omkring på madrasa-skolene heller.

Når det gjelder profeten. Han er altså regnet som et perfekt menneske og forbilde for alle muslimer i dag. Og han kan ikke kritiseres. Men burde ikke denne profeten, selveste gud sitt sendebud, forutse at tidene ville forandre seg og at han burde vite bedre enn å begi seg ut på slike eventyr bare fordi "det var helt vanlig på den tiden å ha sex med mindreårige"?

Jesus synes å være et noe bedre forbilde enn Muhammed. Han har veldig mange svin på skogen sammenliknet med den langhårede.

At denne info er ny for deg, sier i seg selv hvor mye du vet og holder deg oppdatert. Når det kommer til å kritisere profeten så oppfører du deg meget barnslig, jeg anbefaler at du skal lese litt mer om profeten før du kommer med slike påstander, når det kommer til Jesus så respekterer jeg ham som profet, Og profetens ekteskap står ikke i Koranen. så det vi vet om ekteskapet er hadith og andre kilder. bruke litt tid på å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men det var sånn hysteriet rundt barn og sex startet. Man mente onani var like skadelig som seksuelt misbruk av en voksen.

jeg vet det er mange religioner som fordømmer onani, men jeg synes onani er lant bedre enn det å bli utsatt for seksuel overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes derimot ingen nedre aldersgrense (så vidt jeg vet) for ekteskap, lurer på om ikke det sto noe i det gamle testamentet om at jenter skulle ha fått sin første menstruasjon, men usikker her...

I slutten på Salomos høysang stilles det spørsmål rundt hva som er passende for en jente som ikke har kommet i puberteten/fått bryster. Svaret som gis er at hun ikke skal inn i noe forhold før hun er fullt utviklet (veldig kort fortalt; det hele er noe poetisk lagt frem).

På den tiden var det ikke vanlig å komme i puberteten i 10-12-årsalderen, 16-18 var mer alminnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at Muhammed (pbuh) hadde sex med sin 9 år gammle kone er ikke riktig, hun var gift da hun var 9 år, og flyttet til Propheten etter puberteten hennes. Det finnes forskjellige kilder som hevder at hun var enten 14, eller oppover det da hun begynte å bo med profeten, her er noen kilder, grunnen til jeg oppgir kilde er at jeg liker ikke blinde faktaer :fnise:

Det finnes langt flere kilder som sier at Aisha enten var 9 eller evt. 10 år (al-Tahari) da ekteskapet ble fullbyrdet. Du kan jo sjekke kildelisten i Wikipedia-artikkelen om Aisha, den er temmelig lang.

Men det er uansett ikke relevant i denne tråden, som handler om kristendommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At denne info er ny for deg, sier i seg selv hvor mye du vet og holder deg oppdatert. Når det kommer til å kritisere profeten så oppfører du deg meget barnslig, jeg anbefaler at du skal lese litt mer om profeten før du kommer med slike påstander, når det kommer til Jesus så respekterer jeg ham som profet, Og profetens ekteskap står ikke i Koranen. så det vi vet om ekteskapet er hadith og andre kilder. bruke litt tid på å lese.

Kom med link til at paven misbruker barn. Dette er grove påstander og du "oppfører deg meget barnslig" om du ikke kan komme med en troverdig link.

Du svarte ikke på hvorfor profeten ikke hadde noen forståelse av hvordan fremtiden ville dømme han. Det er tross alt "guds sendebud på jorda" vi snakker om her. Og det tar seg ikke bra ut slik han holdt på på en tiden. Det er en dårlig unnskyldning at "alle andre gjorde det jo!". Jesus holdt f.eks. ikke på på den måten. Lite å utsette på Jesus, sammenliknet med Muhammed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slutten på Salomos høysang stilles det spørsmål rundt hva som er passende for en jente som ikke har kommet i puberteten/fått bryster. Svaret som gis er at hun ikke skal inn i noe forhold før hun er fullt utviklet (veldig kort fortalt; det hele er noe poetisk lagt frem).

På den tiden var det ikke vanlig å komme i puberteten i 10-12-årsalderen, 16-18 var mer alminnelig.

Det hørtes rart ut siden jomfru Maria var 13-14 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes rart ut siden jomfru Maria var 13-14 år.

Var hun? Det har jeg aldri lest noe om i Bibelen. De eneste kildene jeg har sett som hevder å vite noe om Marias alder, er apokryfe skrifter av tvilsomt opphav.

Men jeg vet at man ikke behøver å gå lenger tilbake enn til første halvdel av 1800-tallet før gjennomsnittlig alder for første menstruasjon hos jenter var 17,5 år. (Også her har Wikipedia en grei samling referanser.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hun? Det har jeg aldri lest noe om i Bibelen. De eneste kildene jeg har sett som hevder å vite noe om Marias alder, er apokryfe skrifter av tvilsomt opphav.

Men jeg vet at man ikke behøver å gå lenger tilbake enn til første halvdel av 1800-tallet før gjennomsnittlig alder for første menstruasjon hos jenter var 17,5 år. (Også her har Wikipedia en grei samling referanser.)

Ja, paradoksalt nok blir ungdommer tidligere kjønnsmodne parallelt som lavalderen stiger. På 1800-tallet var lavalderen gjerne 10 år i Europa. Lavalderen ble innført for å stoppe barneprostitusjon, ikke seksuelt misbrukt per se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...