AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 Hei! Jeg har ødelagt noen tenner i en ulykke og det er derfor veldig slitsomt å spise. Jeg kan spise vanlig mat, men det må deles opp i veldig små biter og så snikes forbi fortennene på en måte. Siden dette tar veldig lang tid og er vondt så trenger jeg litt tips til mat. Jeg har allerede gått ned mye i ukene etter ulykken, og det kommer til å ta tid før jeg får fiksa på tennene slik at jeg kan spise normalt igjen. Er det noen som har forslag til mat som har mye energi men lite volum om dere skjønner? Gjerne noe som ikke er så alt for usunt også, de tingene jeg kommer på er gjerne nesten bare sukker og fett, men har ikke lyst å leve på det i ukesvis heller..
Rumle Skrevet 17. desember 2011 #2 Skrevet 17. desember 2011 Huff, det høres ikke godt ut! Jeg vet egentlig ikke, men hva med litt kaloririke supper, og gode smoothies osv? De kan du jo i verste fall spise med sugerør? Nå er jeg ingen ekspert, men det er sikkert mye godt du feks. kan putte oppi en suppe og bruke stavmikseren på, så blir det godt og mettende? Feks bønner og litt parmesanost i en god hjemmelaget tomatsuppe? Kidneybønner er kjempegodt og sikkert fint å ha i tomatsuppe og mose med stavmikseren. Du kan jo også lage en taco-aktig tomatsuppe og mose avocado å ha ved siden av? Ellers må jo risgrøt være fint å spise i disse juletider? Og is! Ønsker deg riktig god bedring!
Rumle Skrevet 17. desember 2011 #3 Skrevet 17. desember 2011 (endret) Soppsuppe eller blomkålsuppe med matfløte/ fløte og finhakkede/ blomkål og brokkoli/ andre grønnsaker er jo også kjempegodt Hjemmelaget potetstappe kan du også lage. Jeg pleier ofte å bruke en del sellerirot i (den må ofte kokes litt lengre) for å få litt mer smak. Det er skikkelig godt! Du kan også lage speiderlapskaus; da koker du opp pølsebiter i melk og koker poteter, moser potetene, tar i smør og heller over den varme melken og lager potetstappe. Til slutt tar du pølsebitene oppi og blander godt. i ditt tilfelle ville jeg finhakket pølsene. Smak til med salt og pepper. Det er veldig godt Eggerøre er også sunt og godt og kan varieres i det uendelige. Sikkert lett å spise? Endret 17. desember 2011 av Rumle
Gjest PseudonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #4 Skrevet 17. desember 2011 Hei! Jeg har ødelagt noen tenner i en ulykke og det er derfor veldig slitsomt å spise. Jeg kan spise vanlig mat, men det må deles opp i veldig små biter og så snikes forbi fortennene på en måte. Siden dette tar veldig lang tid og er vondt så trenger jeg litt tips til mat. Jeg har allerede gått ned mye i ukene etter ulykken, og det kommer til å ta tid før jeg får fiksa på tennene slik at jeg kan spise normalt igjen. Er det noen som har forslag til mat som har mye energi men lite volum om dere skjønner? Gjerne noe som ikke er så alt for usunt også, de tingene jeg kommer på er gjerne nesten bare sukker og fett, men har ikke lyst å leve på det i ukesvis heller.. Karamellpudding. Vaniljeis. Honnicorn. Det er MASSE energi i den "maten".Fint når man ikke vil ned i vekt/ vil opp. Annet du kan ha i deg som ikke er så usunt er quinoa. Skyll, kok og spis. Har mye protein i seg, og er en sunn matvare. Yoghurt er bra og havregrøt er mat med masse næring som mennsker trenger. Det gir også vektøkning når man får det i seg hver dag i tilleg til annen mat.Spesielt om man koker det til suppe med h-melk. Skikkelig sikringskost, og sunt som pokker. Sil suppa om du ikke orker "gryn" i den, eller blitz den med stavmikser. Ellers bør du sjekke på apoteket, siden der selger de næringsdrikker som er beregnet på sånne situasjoner som din. Lykke til
mufi Skrevet 17. desember 2011 #5 Skrevet 17. desember 2011 Næringsdrikker selges på apoteket! Det finnes mange forskjellige, og ikke alle er like gode, men selv synes jeg det er flere av dem som er veldig gode. De har høyt kcalinnhold pr 100ml, og alt man trenger av næringsstoffer. Er de nødvendige for deg kan du få dem på blå resept også
mufi Skrevet 17. desember 2011 #6 Skrevet 17. desember 2011 Ellers bør du sjekke på apoteket, siden der selger de næringsdrikker som er beregnet på sånne situasjoner som din. Lykke til Du kom visst først...
Gjest Marregutt Skrevet 17. desember 2011 #7 Skrevet 17. desember 2011 YT før trening, og YT etter trening er gode mellommåltider med mye energi:)
Gjest PseudonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #8 Skrevet 17. desember 2011 (endret) PS, det er ikke måte på alt du kan mose med stavmikser, og få i deg av vanlig middagsmat.Omtrent sånn som mødre med små unger gjør, når baby lærer seg å spise fast føde. Alt fra kjøttkaker, til saus, gulrot og poteter. Orker du ikke lage det selv, så kjøp små glass for baby og spe på suppemåltider med sånne porsjoner... Strø på salt på babymaten og spis. Da mener jeg selvsagt at du tar suppa som "forrett." Dytter du på med karamellpudding eller is til dessert da, begynner det å bli endel næring. Spesielt med havresuppe/grøt til frokost. Det er igrunn bare fantasien som setter grenser om du skaffer deg stavmikser, og tenker på å ha forrett, hovedrett og dessert. Spiser du i tillegg frokost, lunsj, mellommåltid middag OG kvelds, begynner vekta å bli bedre. (Husk å tren jevnlig mens du spiser næringstett,da. Du vil jo ikke ha "putemage", men sunn kropp.) Endret 17. desember 2011 av PseudonymBruker 1
Gjest PseudonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #9 Skrevet 17. desember 2011 Most banan er også et tips.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #10 Skrevet 17. desember 2011 Ååh, tusen takk for alle tips! Har ikke stavmikser, men jeg får kjøpe meg en. Skal prøve alt her jeg Det med energidrikker og potetmos og sånn hørtes jo kjempelurt ut. Ser litt lysere på det nå. Er allerede ganske tynn, så jeg blir helt "vandrende sjelett" om jeg mister mer vekt, så jeg setter kjempestor pris på hjelp.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #11 Skrevet 17. desember 2011 PS, det er ikke måte på alt du kan mose med stavmikser, og få i deg av vanlig middagsmat.Omtrent sånn som mødre med små unger gjør, når baby lærer seg å spise fast føde. Alt fra kjøttkaker, til saus, gulrot og poteter. Orker du ikke lage det selv, så kjøp små glass for baby og spe på suppemåltider med sånne porsjoner... Strø på salt på babymaten og spis. Da mener jeg selvsagt at du tar suppa som "forrett." Dytter du på med karamellpudding eller is til dessert da, begynner det å bli endel næring. Spesielt med havresuppe/grøt til frokost. Det er igrunn bare fantasien som setter grenser om du skaffer deg stavmikser, og tenker på å ha forrett, hovedrett og dessert. Spiser du i tillegg frokost, lunsj, mellommåltid middag OG kvelds, begynner vekta å bli bedre. (Husk å tren jevnlig mens du spiser næringstett,da. Du vil jo ikke ha "putemage", men sunn kropp.) Jeg trener jevnlig, men det har gått litt dårlig i det siste siden jeg blir så fort sliten når jeg får i meg så lite mat. Men det skal det bli slutt på nå
Gjest PseudonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #12 Skrevet 17. desember 2011 Jeg trener jevnlig, men det har gått litt dårlig i det siste siden jeg blir så fort sliten når jeg får i meg så lite mat. Men det skal det bli slutt på nå Ikke sett igang med for mye trening før du kommer opp litt i energimengde, da. Husk at du skal ikke brenne det du inntar nå, men trene så du bygger opp igjen muskelmassen din, og ikke legger på deg som fett. Ta det rolig, med andre ord. Blir du sliten, så stopp. 15 minutter til å begynne med, er nok. Spis og kos deg Stavmikser er gull.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå