AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 La oss ta ett saklig blikk på hvordan man kan stoppe galskapen som disse mennene forårsaker. Mange roper opp om høyere straffer, og jeg er enig i at strafferammen for voldtekt er ALT for lav som den er nå. Men en økning av straffen alene har jeg liten tro på skal ha noen preventiv virkning på disse mennene. Jeg mener, er du sprø nok i hodet av øyeblikkets kåtskap og ville hormoner til at du går og voldtar den første og beste kvinnen du ser så er du neppe i stand til å tenke langt nok til at «nei, dette kan jeg ikke gjøre for det gir for lang straff». Derfor er fengselsstraff i seg selv ikke nok, men mer en måte å gi offeret en liten oppreisning å vite at mannen som gjorde noe så grusomt mot henne i alle fall blir straffet LITT for det. Det eneste som vil kunne ha en PREVANTIV virkning for menn som lar seg styre så til de grader av pikken sin må være å sørge for at de ikke KAN gjøre det samme om igjen. Personlig tror jeg ikke kjemisk kastrering av menn som har begått sånne grusomheter egentlig har så mye for seg om hensikten er å beskytte samfunnet ved å hindre gjentakelse. Det er jo snakk om en sprøyte som må tas jevnlig for å holde kåtskapen i sjakk. Så lenge dem sitter inne er det jo uansett ingen fare for gjentakelse, men hvordan i all verden skal man kunne forsikre seg om at dem fortsetter å ta sprøyten sin fast hver uke/mnd/whatever for resten av livet etter at dem har sluppet ut? Det er nok at en av dem lar hver å møte opp en gang for å få sin faste sprøyte, og så får ett annet menneske livet sitt lagt i grus! Vanlig fysisk kastrering holder heller ikke. Å kutte av dem testiklene nedsetter det meste av sexappetitten, men ikke alt, og det er fremdeles fullt mulig for en mann som har fjernet testiklene å få ereksjon ved å sette en sprøyte med testosteron. For å forsikre samfunnet mot at disse mennene kan gjenta sine grusomme, menneskeødeleggende handlinger mener jeg full fysisk kastrasjon og penektomi må være den eneste veien å gå. For de som ikke er så kjent med begrepene så betyr kastrering at man skjærer av testiklene, og penektomi er å fjerne penis. Ved full penektomi fjernes både den utvendige og innvendige delen av svamplegemet som utgjør penis og setter i stedet inn en liten gummislange som gjør det mulig å urinere. Da har man fjernet både viljen og evnen til å begå nye overgrep. Ja, jeg vet dette høres veldig drastisk ut med en gang, men i forhold til trusselen disse menneskene utgjør for alle kvinner i samfunnet mener jeg det faktisk er det eneste riktige å gjøre. Om en mann som eier en pistol bruker den til å skyte og skade noen andre så lar man da ikke han beholde våpenet etterpå bare fordi det var HANS våpen? Vel, disse mennene har brukt penisen sin som et våpen, og at det våpenet sitter fast på dem kan IKKE være en unnskyldning for at de skal fortsette å ha det! Noen mener dette er en «grusom og umenneskelig straff», men det er ikke snakk om straff i det hele tatt slik jeg ser det – det er snakk om å beskytte samfunnet mot sinnsyke, farlige individer. Det må man faktisk kunne ha mulighet til i et sivilisert samfunn… Det eneste saklige motargumentet jeg har hørt er muligheten for justismord på grunn av hevngjerrige ekser o.l. Men om man zoomer litt ut og prøver å ta en titt på situasjonen fra et fugleperspektiv er jeg slett ikke sikker på om dette argumentet heller er særlig saklig. Ja, det finnes en del ustabile kvinner der ute som i ett øyeblikks raseri, når hun føler seg såret og fortvilet, har spredd usanne rykter om eksen sin. Men hvor mange av dem har gått til det skrittet og faktisk anmelde eks typen, og STÅ VED den anmeldelsen? Ikke særlig mange vil jeg tro. Jeg har jo ingen håndfaste tall, men tviler sterkt på at så mange som en av hundretusen menn har opplevd å måtte forsvare seg i retten mot usanne påstander om voldtekt, og enda færre er blitt dømt for det. Er ikke dette da noe vi strengt tatt burde kunne forvente at menn bare må akseptere for samfunnets beste; At det må finnes en ørliten sjanse, mindre enn 0,1 promille faktisk, til at de urettmessig kan få fjernet det kjære utstyret sitt, for å bidra til at tusenvis av kvinner skal kunne leve i trygghet for ikke å bli voldtatt? Jeg mener svaret er selvinnlysende… For øvrig er det jo ikke bokstavelig snakk om noe justisMORD. Det finnes tross alt tusenvis av aseksuelle mennesker der ute, både kvinner og menn, som lever fulle, rikholdige liv uten noen form for sex. Straffen, altså å måtte sitte i fengsel for noe de ikke har gjort, løper jo menn allerede risikoen for hvis eksen skulle finne på å anmelde dem, men så vidt meg bekjent beveger da allikevel de aller fleste menn seg fritt omkring uansett… Hva mener dere her inne om denne spørsmålsstillingen? Ps! Ett annet spørsmål som åpner seg hvis en slik lov innføres er om offeret bør kunne kreve å få være tilstede under operasjonen? Om det kan hjelpe henne å få tilbake i alle fall litt av den selvfølelsen som er blitt revet brutalt fra henne når hun ved selvsyn kan se at det som har skjedd med henne aldri kan gjenta seg, hverken med henne eller andre, bør hun da få mulighet til det om hun ønsker? 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #2 Skrevet 16. desember 2011 Hva mener du man så skal gjøre med kvinner som voldtar? Det må vel da bli å fjerne deres livmor, vagina, klitoris, indre og ytre kjønnslepper, og så sy det hele godt igjen. For det kan jo ikke bli slik at man kun innføre en så streng straff for kun ett av kjønnene. Man må heller ikke glemme at voldtekt nok ofte ikke er seksuelt motivert, og penis/vagina er ei heller alltid innvolvert. Jeg er ikke direkte imot forslaget ditt, bare lurer på om det er godt gjennomtenkt.
HedvigR Skrevet 16. desember 2011 #3 Skrevet 16. desember 2011 Men hva hvis det viser seg i etterkant at han var uskyldig? Ekstremt sjeldent det skjer, men muligheten er aldri fraværende.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #4 Skrevet 16. desember 2011 Hva mener du man så skal gjøre med kvinner som voldtar? Det må vel da bli å fjerne deres livmor, vagina, klitoris, indre og ytre kjønnslepper, og så sy det hele godt igjen. For det kan jo ikke bli slik at man kun innføre en så streng straff for kun ett av kjønnene. Fengsel er straff. Kastrering er å hindre at de gjør det en gang til. Straffen er lik for begge kjønn. Men ja, om en kvinne klarer å bruke vaginaen til å gjøre noe like forferdelig mot et annet menneske burde hun sys igjen. Man må heller ikke glemme at voldtekt nok ofte ikke er seksuelt motivert, og penis/vagina er ei heller alltid innvolvert. Nei, det er ofte også motivert av voldelige tendenser i utgangspunktet. Dette er jo da ofte et utslag av for høyt testosteron, noe som vil bedre seg drastisk etter kastrering. Penis er vel innvolvert i iallefall 99% av voldtektene vil jeg tro, og med en penektomi tar du fra dem våpenet. Vil også tro motivasjonen ikke er like stor for å voldta uten penis. Om motivasjonen er maktsyke eller mindreverdighetskomplekser for eksempel så kan det neppe være like morsomt for dem å måtte sitte å stikke ett kosteskaft opp i dama fordi de selv ikke kan gjøre noe med henne... Jeg er ikke direkte imot forslaget ditt, bare lurer på om det er godt gjennomtenkt. Vel, det er gjennomtenkt fra mitt perspektiv. Heldigvis har vi alle forskjellige perspektiv på ting, og det er bra vi kan diskutere sakene. Hilsen TS 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #5 Skrevet 16. desember 2011 Men hva hvis det viser seg i etterkant at han var uskyldig? Ekstremt sjeldent det skjer, men muligheten er aldri fraværende. Ja, hva så? Som jeg skrev i innlegget mitt annser jeg ikke dette som så stort et problem at det bør hindre at dette gjennomføres. Det er jo selvfølgelig synd for den enkelte mannen som må leve uten sex, men i forhold til alle de kvinnene som ikke orker sex mer i sitt liv etter å ha fått selvbilde og sexønsket sitt brutalt knust under en voldtekt så synes jeg faktisk det er en liten pris den lille håndfull menn må betale for å sikre at resten av oss kan leve i fred. Og som jeg også skrev i innlegget mitt; Det finnes faktisk tusenvis av aseksuelle mennesker der ute som lever gode, meningsfulle liv, bare uten noen form for sex. Så så FORFERDELIG ett justismord er det faktisk ikke...
HedvigR Skrevet 16. desember 2011 #6 Skrevet 16. desember 2011 Deg og det. Jeg synes et justismord er så forferdelig. Det er helt forferdelig for kvinnene som har fått livet sitt ødelagt. Men jeg ser ikke at det skal gjøre livet deres bedre at voldtekstmenn blir kastrert i etterkant. Det gjør ikke om på den grusomme hendelsen. Den eneste aspektet som ligger til grunn virker da å være hevnaspektet. Det vil antagelig ikke fungere allmennprevantivt, siden dødsstraff ikke har vist seg å være det. 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #7 Skrevet 16. desember 2011 Deg og det. Jeg synes et justismord er så forferdelig. Det er helt forferdelig for kvinnene som har fått livet sitt ødelagt. Men jeg ser ikke at det skal gjøre livet deres bedre at voldtekstmenn blir kastrert i etterkant. Det gjør ikke om på den grusomme hendelsen. Den eneste aspektet som ligger til grunn virker da å være hevnaspektet. Det vil antagelig ikke fungere allmennprevantivt, siden dødsstraff ikke har vist seg å være det. Hensikten er ikke hevn, hensikten er å se til at de ikke gjentar ugjerningen. Hensikten er ikke å skremme potensielle nye voldtektsmenn fra å begå sin første voldtekt, det er dem altfor skrudd i hodet til at man klarer. Hensikten er å se til at de ikke gjentar ugjerningen. Hilsen TS 2
HedvigR Skrevet 16. desember 2011 #8 Skrevet 16. desember 2011 Jeg tviler sterkt på at kastrering vil få dem til å slutte med overgrep, hvis de først er så skrudde. Det forandrer jo ikke psyken deres.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #9 Skrevet 17. desember 2011 Jeg tviler sterkt på at kastrering vil få dem til å slutte med overgrep, hvis de først er så skrudde. Det forandrer jo ikke psyken deres. Er jo nettopp det det gjør. Menns psyke er i veldig stor grad styrt av hormonet testosteron. For mye testosteron medfører aggressiv og voldelig adferd, i tillegg til å øke libidoen og sexappetitten kraftig. Om man fjerner testiklene nedsettes kroppens produksjon av testosteron kraftig. Er derfor menn som har blitt kastrert f.eks. på grunn av kreft får tilført ekstra testosteron med sprøyte. For at de skal kunne fortsette å interressere seg for vanlige manneting, og at de skal kunne fungere seksuelt. 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #10 Skrevet 17. desember 2011 Jeg er enig med deg i at menn som bruker pikken sin som et våpen bør miste bæretillatelsen for pikk, men jeg er sterkt uenig i at man skal godta eventuelle justismord. Terskelen for penektomi skal være svært høy. Det skal ikke være skygge av tvil. Fritzl-saken er et åpenbart eksempel. Andre eksempler er hvor den perverse grisen har vært dum nok til å videresende bildebevis av deg selv mens han utfører overgrep til andre medlemmer i en pedoring. 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #11 Skrevet 17. desember 2011 Selvfølgelig er det forferdelig å bli utsatt for justismord, har aldri ment noe annet. Men risikoen for å bli utsatt for justismord blir jo ikke noe større eller mindre om man innfører kastrering/penektomi som en forholdsregel overfor folk som er dømt. Det må jo ikke være noen tvil når man dømmer noen for en voldtekt uansett hva straffen er, eller hvilke forholdsregler som tas overfor den dømte etter endt soning. Men om man mener at prinsippet er at man ALDRI kan straffe noen hvis det kan finnes noen tvil overhodet, selv om det bare er snakk om 0,1 promille, ja da bør man kjappest mulig få åpnet portene i alle landets fengsler - for 100% sikker kan man aldri bli, uansett. Det kan sitte en person eller to blant de tusener av fanger som faktisk er uskyldig... Jeg mener at når man først godtar tanken og dømmer noen for voldtekt selv om det kan finnes ett hundretusenedels mulighet for at han er uskyldig, til det beste for samfunnet, slik at også skyldige blir dømt, så må man også godta tanken på at den beste måten å beskytte samfunnet på er å kastrere vedkommende.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2011 #12 Skrevet 17. desember 2011 Overgrep begås ikke bare med penis. Hvis man fjerner penis vil vedkommende være fullt i stand til å begå nye overgrep - i fravær av behandling vil det som drev ham til å voldta drive ham til å begå overgrep på de måtene han har igjen (med fingre eller gjenstander, til informasjon). Behandling av overgripere fungerer faktisk. Ikke alltid, men i mange tilfeller kan de få god hjelp til å slutte å begå overgrep. Mange av dem ønsker heller ikke selv å gjøre det, men klarer ikke la være når det skjer traumatiske triggere i livet deres. Å fjerne testikler vil ikke nødvendigvis hjelpe: Sexlysten reduseres, men det som motiverer ham til å begå overgrep vil fortsatt være der (behov for makt/domianse, til å endelig ikke føle seg som den svake som alltid blir tråkket på, behovet for nærhet med en annen person, en måte å håndtere vonde følelser på er alle årsaker til at menn begår overgrep). Dette må behandles. Hanne G. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #13 Skrevet 18. desember 2011 Når jeg leser mange av de håpløse meningene her (at man skal kasterere menn, og at prisen for justismord er verdt å betale), så minnes jeg på hvorfor jeg knapt gidder å være inne på dette forumet lenger. 2
Mann 42 Skrevet 18. desember 2011 #14 Skrevet 18. desember 2011 Korporlige avstraffelser er primitivt og unødig grusomt, og løser ingen problemer. Derimot tror jeg at de kan skape nye. F.eks tror jeg at en mann som blir skamfert slik, vil ta hevn. 1
Norna Skrevet 18. desember 2011 #15 Skrevet 18. desember 2011 (endret) Sexistisk! Alle seksualforbrytere burde få samme behandling, uansett kjønn. Her lukter det penissjalusi forresten Endret 18. desember 2011 av Norna 1
Sugerøret Skrevet 18. desember 2011 #16 Skrevet 18. desember 2011 slike burde egentlig avlives,men siden en skal være litt mer mild,kast dem i fengsel og la dem dø der. Har ingen sympati med voldtektsforbrytere,uansett kjønn. 2
Jalp Skrevet 18. desember 2011 #17 Skrevet 18. desember 2011 Dette høres ut som et oppkok av mannshat som dessuten neppe ville ha effekt. Mange av de mennene som begår overgrep i voksen alder, er selv misbrukt av søstre, mor, bestemor, tanter eller nabokjærringer. Disse guttene blir neglisjert og oversett fordi det ikke passer feministstaten å ta inn over seg at sekseuelle overgrep ikke er kjønnsbetinget. De får ikke hjelp og de opparbeider et hat mot kvinner generelt som de hevner seg på ved bl.a. å voldta. Mye av problemet kan altså avhjelpes ved å ta disse guttene på alvor når de forteller om sine kvinnelige overgripere. Hatet vil selvfølgelig ikke bli mindre hvis det samme samfunnet som bare lo da de fortalte om de overgrepene de ble utsatt for, i tillegg kommer og lemlester underlivet. Drap trenger man ikke kjønnsorganer for å begå. Så bagatelliseres dette med falske anmeldelser og justismord i kjent stil. Disse tallene er langt høyere enn det antydes her. 2
elSandman Skrevet 19. desember 2011 #18 Skrevet 19. desember 2011 Jeg må si jeg har ingen etiske motforestillinger mot at voldtektsmenn og pedofile overgripere kastreres. At de "sikkert har opplevd noe lignende når de selv var barn" kan da umulig brukes som et argument for at de selv skal få lov å fortsette sirkelen med å gjøre det samme mot andre og ødelegge enda flere menneskers liv. Forsøk med frivillig kastrering har så vidt jeg har lest hatt positiv effekt på dem som har gått med på det. Men det er vel nettopp dem som IKKE frivillig går med på det, de som IKKE innser selv hvor forferdelig det er det de har gjort og tar følgene av det, det er vel nettop dem som er mest i faresonen for å gjenta ugjerningen. Sånn sett er det vel et spørsmål hvor mye frivillig kastrering har for seg. Nå har jeg over årene opplevd at to jenter i min egen vennekrets har blitt voldtatt, og har ved selvsyn fått se dem gå fra å være selvsikre, livsbejaende glade damer til å bli innesluttede og engstelige for hver minste ting. Den ene måtte til og med slutte studiene hun holdt på med fordi hun ikke klarte å bo alene på hybel lenger, og flyttet hjem til foreldrene sine i en alder av nesten 30 år. Der bor hun enda fem år etterpå. Det er rett og slett hjerteskjærende å se hvordan begge to nærmest virker å ha lagt livet sitt "på hylla"... Det er INGNTING som kan forsvare at noen skulle få lov til å gjøre noe slikt mot ENDA flere mennesker! Det er slett ikke uvanlig å kastrere hannhunder som har utagerende og aggressiv atferd nettopp fordi de da blir mye roligere og sedat og mister mye av sin aggressive natur. Nå er ikke jeg noen lege, så jeg er ikke inne på hvordan vi menn fungere helt sånn i detalj, men vil jo tro at dette i stor grad også vil fungere slik på aggressive menn, og at det dermed IKKE er "bare" sexdriften som reduseres. MEN, det er ett veldig stor MEN! Man må absolutt ikke tillate noen form for justismord! Jeg har selv kjent på kroppen hva det vil si å bli beskyldt for noe slikt. For noen år siden slo jeg opp med en dame jeg hadde vært sammen med ett års tid. Dete taklet hun VELDIG dårlig! Hun forsøkte å spre alle mulige rykter og sladder om meg til alle felles kjente og venner, blant annet at jeg skulle ha voldtatt henne rett før "hun" slo opp. (Sannheten var at jeg ikke hadde orket å ha sex med henne de siste tre månedene fordi den oppførselen hennes var så total turn-off). Det var heldigvis de færreste som trodde henne siden de fleste var fullt klar over til da hvor sprø hun var. Hun forsøkte ikke å anmelde meg, hun "bare" baksnakket og løy om meg. Men i den tilstanden hun var i, om det var en mulighet for at hun kunne oppnådd å få meg kastrert så ser jeg ikke bort ifra at hun godt kunnet finne på å prøve å fabrikere "bevis" mot meg for å hevne seg. Så skulle man gå til det skritt å kastrere så måtte det i så fall være kun saker hvor det ikke fantes fnugg av tvil. Som en klar tilståelse eller bildebevis. Eller f.eks ha en "tree-strike-rule". Har du først blitt dømt tre ganger for noe slikt så kan det da ikke være mye tvil lenger, hverken om at du har gjort det, eller at det er overhengende fare for at du kan gjøre det igjen...
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #19 Skrevet 19. desember 2011 så en voldtektsforbryter skal kunne ødelegge 3 liv før det skjer noe ? fy f.. 1
elSandman Skrevet 19. desember 2011 #20 Skrevet 19. desember 2011 så en voldtektsforbryter skal kunne ødelegge 3 liv før det skjer noe ? fy f.. Nei, jeg mener jo ikke det er fritt frem selvfølgelig. Men å bruke kastrering må jå også være siste utvei, når det er klart at ingenting annet nytter. Det vil jo uansett være en enorm forbedring fra dagens system, hvor det er fritt frem å ødelegge så mange liv du bare orker med, om det er 1, 2, 3, eller 20....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå