Labello Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 Hei! Jeg har kjøpt en ny ubrukt mobil (i forseglet pakke) av en privatperson. Det fulgte ikke med noen kvittering. Hvordan ligger jeg an når det gjelder garantier, reklamasjoner osv hvis det skulle skje noe med den? Mobilen er en HTC, om det har noe å si..
gullhjerte Skrevet 16. desember 2011 #2 Skrevet 16. desember 2011 Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer jeg, men garantier gjelder jo en viss periode, og når du ikke har noe form for kjøpsbevis kan du jo aldri bevise at den fortsatt er innenfor garantiperioden. Om du får problemer med telefonen kan du jo forsøke å ta kontakt med leverandøren, hvis du er heldig vil de hjelpe deg Men jeg tror i utgangspunktet kjøpers rettigheter ligger i kvitteringen.
Labello Skrevet 16. desember 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. desember 2011 Det er det jeg tenkte også. At leverandøren er jo ansvarlig for reklamasjonsbiten. Og mobilen kom ut i oktober, så jeg kan jo ikke ha kjøpt den før Vet at apple har garanti verden over, er det noen som vet om det er noe tilsvarende slik for Htc?
Gjest Survival Skrevet 16. desember 2011 #4 Skrevet 16. desember 2011 Kan hende at dette er feil, men jeg tenker at når du kjøper noe fra en privatperson er det per definisjon privatkjøp selv om at tingen er ubrukt, og da er det Kjøpsloven som gjelder, ikke Forbrukerkjøpsloven. Dermed har du få rettigheter som garantier og reklamasjon dersom det skulle skje noe. Er jeg helt på viddene nå eller?
Labello Skrevet 16. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 16. desember 2011 Kan hende at dette er feil, men jeg tenker at når du kjøper noe fra en privatperson er det per definisjon privatkjøp selv om at tingen er ubrukt, og da er det Kjøpsloven som gjelder, ikke Forbrukerkjøpsloven. Dermed har du få rettigheter som garantier og reklamasjon dersom det skulle skje noe. Er jeg helt på viddene nå eller? Er vel egentlig litt det samme jeg lurer på.. Men et produkt har jo en funksjon som skal fungere (reklamasjonstid), selv om det har vært skifte av eiere?
Gjest Survival Skrevet 16. desember 2011 #6 Skrevet 16. desember 2011 Er vel egentlig litt det samme jeg lurer på.. Men et produkt har jo en funksjon som skal fungere (reklamasjonstid), selv om det har vært skifte av eiere? Ja tenkte på det jeg også. Så lenge at man har alle nødvendige dokumenter og papirer.
Glitnir Skrevet 17. desember 2011 #7 Skrevet 17. desember 2011 Kan hende at dette er feil, men jeg tenker at når du kjøper noe fra en privatperson er det per definisjon privatkjøp selv om at tingen er ubrukt, og da er det Kjøpsloven som gjelder, ikke Forbrukerkjøpsloven. Dermed har du få rettigheter som garantier og reklamasjon dersom det skulle skje noe. Er jeg helt på viddene nå eller? Det er fremdeles forbrukerkjøpsloven som gjelder overfor opprinnelig forhandler, og TS kan derfor henvende seg dit (om hun/han hadde visst hvem det var). Det forutsetter imidlertid at den er kjøpt derfra som forbruker (altså at den TS kjøpte den av er forbruker), og at det er et norsk firma. Mellom TS og den hun har kjøpt av er det kjøpsloven som gjelder, med mindre vedkommende selger for en virksomhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå