AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #1 Skrevet 16. desember 2011 Har ei lita jente på 3 år som jeg forguder. Hun går fulltid i barnehage og jeg jobber 100%. Uansett, jeg jobber skift og derfor hender det at jeg leverer henne senere enn barnehagens ønskede tidspunkt (Innen kl 09.30) så jeg får litt tid med henne. Hun vil jo være i seng innen jeg er hjemme igjen. Jeg leverer henne som regel før samlingen som er kl 10, men noen ganger har jeg drøyd det til 12 tiden. Prøver å time det sånn at hun ikke kommer midt i et måltid, og er det turdag eller lignende passer jeg på å komme med henne innen de drar så hun rekker å bli med. Hun er alltid godt kledd, har med niste om hun ikke har spist frokost hjemme, og jeg tar meg alltid tid til en god klem før jeg drar igjen. Men; dette blir visst ikke sett på med blide øyne av de barnehageansatte. Noen ganger har de kommet med hint om at jeg leverer sent, de har kommentert det til mannen min når han henter gullet, og nå har jeg fått brev i posten om innkalling til et møte med styreren for å finne en løsning på "problemet". Jeg har forklart at jeg ønsker tid med ungen min siden jeg har så mange senvakter, og at jeg synes det blir lange dager om hun skal være der ifra morgenenen av til mannen min henter henne ved stengetid. (Han har lang reisevei, hun er ofte det siste barnet som blir hentet.) De ansatte mener jenta vår går glipp av organiserte aktiviteter, (tegne, perle, trolldeig, slike ting.) Men hvis jenta mi ikke får sett noe særlig til meg i løpet av flere dager blir hun utagerende hjemme, står opp om nettene, kommer og legger seg i senga vår og er generelt sutrete og tverr. Det er jo fordi hun savner meg. Og jeg savner henne. Og barnet er jo primært i barnehage fordi jeg jobber, ikke for at hun skal få med seg sangstund/eventyrstunda kl 9. Jeg kan ikke gå ned i stillingsprosent eller finne en annen jobb, dessuten trives jeg svært godt i jobben min. Skal jeg fortsette å levere henne til de tidspunktene som passer vårt tidsskjema best, eller føye meg etter barnehagens regler? Synes det er vanskelig... 1
Gjest Mille Skrevet 16. desember 2011 #2 Skrevet 16. desember 2011 Synes tiden med deg er viktigere enn de organiserte aktivitetene. Kan ikke skjønne at det skal være et problem. Men - du får forklare hva du tenker, og så får barnehagen si hva de synes er et problem, og begrunne det skikkelig. 9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #3 Skrevet 16. desember 2011 jeg leverer alltid min datter i seneste laget og det ved barnehagen godt om. Jobber ikke da, men er fulltids student på univeristet. De skjønner jeg vil ha kvalitetstid før vi skiller lag for dager. Jeg ringer eller sender melding de dagene hun kommer sent eller leverer hun i skogen der de er. Og til nå så har ikke det vært noe problem. Gleder meg bare til i morgen ettermiddag når juleferien starter for oss begge to Syns barnehagen din datter går i, viker litt snål- rett og slett.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2011 #4 Skrevet 16. desember 2011 sjønner at du ønsker å ha mest mulig tid med ditt barn,men sett fra barnehagens sider ser det kalrt at der er andre rutiner en hjemme hos deg. dette har med å innordne seg med venner og aktiviteter som skaper gode vennskap og kunnskap hos barn.å levere kl 12 er altfor seint.barn han kansje leket sammen fra kl 7 så kommer ditt barn inn så seint og barnehagen må organisere personal i forhold til aktivitet og mengde barn. kansje du bør gå ned i halv plass i barnehagen og heller satse litt på dagmamma. barne hage er en rutine anstalt spesielt den offentlige. se deg rundt etter private barne hager med fleksi ordning er også en mulighet. 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #5 Skrevet 16. desember 2011 Jeg har full forståelse for valget ditt. Tror jeg hadde stilt opp på møtet og forklart min situasjon, vært positivt innstilt på å finne en løsning på "problemet". Kanskje du må gi litt, men forhåpentligvis ser barnehagen din side også og kan forklare hvorfor dette er et problem. Faller feks ungen utenfor med tanke på lek ol med de andre barna? Hvis barnehagen setter seg på bakbeina tror jeg at jeg hadde begynt å sett etter en annen som var åpen for dette. 1
ferdig Skrevet 16. desember 2011 #6 Skrevet 16. desember 2011 jeg har en slik unge på avdelingen min. som regel går det helt fint om den ungen kommer seinere, menn ofte har da barnet problem med og komme i lek, de andre har allerede valgt dagens venner og lek og det barnet havner ofte utenfor. nå før jul er vi travelt opptatt med å lage gaver og pynt, dette barnet må da lage dette, ofte alene, etter de andre og går da glipp av mye av fellesskapet og kosen ved og lage ting. sammlinger brukes mye til og lære barn ting, bruke bøker for og fremheve sosial kommpetanse, øve på ting vi skal fremføre for foreldre osv, dette barnet går glipp av slike ting. menn, det er du som selv bestemmer hvordan du vil at ditt barn skal ha det i bhg og om bhg kritiserer deg for dette ville jeg også reagert, om de derimot forklarer at det er spesielle grunner for at de ønsker at barnet kommer tidligere ville jeg sett på det som at de vil det beste for barnet (noe jeg regner med er saken). så møt opp med åpent sinn og hør hva de sier, ikke gå ut i fra at dette er et angrep på deg som mor men gå heller ut i fra at de ser at ditt barn ville hat bra av og komme tidligere 2
Gjest Purple Haze Skrevet 16. desember 2011 #7 Skrevet 16. desember 2011 Jeg jobber i barnehage, og der er vi veldig fleksible på levering. Greit om foreldrene gir beskjed på forhånd, i tilfelle vi skal ut på noe spesielt. Kjedelig å stå å vente på noen, og man ikke vet når de dukker opp. Hvis du leverer veldig sent hver dag, kan jeg skjønne at barnehagen tenker på at datteren din kan gå glipp av mye. Spesielt om hun faller utenfor det sosiale med de andre barna. Mye er jo "satt" når det begynner å komme litt ut på formiddagen, og det kan være vanskelig å få innpass hos de andre barna. Om det bare er en gang i blant at hun kommer sent, synes jeg barnehagen gjør en alt for stor sak ut av det. Det er jo flott for dere begge å få ekstra tid sammen, i og med du har skiftarbeid. Barnehagen er et servicetilbud, og du kan benytte det som det passer deg. Hør på hva de argumenterer med, men om du synes de er urimelige, er du i din fulle rett til å benytte barnehagen slik det passer dere best. 2
makkapakka Skrevet 16. desember 2011 #8 Skrevet 16. desember 2011 Det er ikke vanskelig Si hvordan du vil ha det! Du betaler barnehagen for å ha barnet ditt der antar jeg? mer enn du bruker den? Sett bare opp tidene barnet ditt kommer til å være der og si at aktivitetene er ikke avgjørende. Hvis du til nå bare har dukket opp til tidspunkter som har passet deg å levere og barnehagen ikke vet dette, så er det "problemet" så der ligger roten til samarbeidet dere i mellom.
Zoë Castillo Skrevet 16. desember 2011 #9 Skrevet 16. desember 2011 Vi er i samme arbeidssituasjon som ts, og har en 3-åring. Vi leverer halv 10 hver dag, som er barnehagens kjernetid. Om vi vil levere senere varsler vi fra dagen før. Jeg forstår godt at bhg vil ha henne der mtp inkludering i aktiviteter. Om barnet til ts hadde vært 1 år hadde hjemmekos vært viktigere enn trolldeig i bhg, men når 3-åringen kommer kl 12 får hun jo bare høre om alt de andre har gjort. Men så er jeg en sånn en som mener at større barn har godt av noen timer i bhg, da. 1
Gjest abba Skrevet 16. desember 2011 #10 Skrevet 16. desember 2011 Håper du kan gå inn i møte med styreren med åpent sinn, ts, og at dere kan dele begge sider av saken og komme frem til den beste løsningen for barnet!! Det kan være mange årsaker til at de vil at barnet skal komme til kjernetid, ikke nødvendigvis fordi det er enklest for dem, men fordi det er best for barnet ditt... 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #11 Skrevet 16. desember 2011 Jeg har lik situasjon som deg, men bhg har ingen problemer med det. Men min sønn er bare 1,5 år, så det er kanskje litt annerledes for større barn, som har mer opplegg i bhg.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2011 #12 Skrevet 16. desember 2011 Ts her. Takk for gode svar, og støtten Det er bare et fåtall ganger hun har blitt levert etter kl 10, så i mine øyne er det ikke noe problem i det hele tatt. Men det kan sikkert være greit å få frisket opp luften med styrer og ped.leder, sånn at man kan ha litt forståelse begge veier. Det ordner seg nok...
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2011 #13 Skrevet 16. desember 2011 Barnehage er et TILBUD, IKKE EN TVANG!! Du betaler for en tjeneste og de må yte sitt ytterste for at dette skal passe dine behov. Jeg jobber selv i barnehage og syntes det er SUPERT når foreldre har den innstillingen du har, iallefall der vi ser barnet har det godt sammen med foreldrene. Stå på din mening og krev ditt behov ivaretatt! Og ser ikke det store problemet i at barnet går glipp av aktiviteter som perling, trolldeig osv. 1
Gjest O___o Skrevet 19. desember 2011 #14 Skrevet 19. desember 2011 Vanskelig problemstilling. Noen barnehager 'selger' dagplasser til andre på dagen. F.eks hvis et barn er syk - ringer barnehagen til noen andre foreldre og tilbyr de plassen. Ellers vet jeg at en del barnehageansatte irriterer seg over foreldrene som leverer barnet tidlig / sent eller henter barnet sent. Jeg synes det er litt merkelig at ansatte har en negativ holding til foreldre som leverer barnet 5 min etter barnehagen har åpnet eller 10 min før barnehagen stenger. Når foreldrene trossalt både finansierer plassen og det er innenfor barnehagens åpningstider.
Leanne Skrevet 19. desember 2011 #15 Skrevet 19. desember 2011 Jeg jobber selv i barnehage, og jeg synes det er flott om foreldre har mulighet til å være hjemme med barna en ekstra dag, eller leverer sent / henter tidlig. Kvalitetstid med foreldrene er jo gull verdt Jeg tenker også at det å ha kortere dager er bra for så små barn, for da blir de ikke like slitne.. og kanskje mindre syke.. Jeg ser også barnehagens problemstilling, spesielt hvis det er slik at datteren din faller utenfor, ikke knytter vennskap, ikke kommer inn i leken. Barn begynner jo gjerne en lek etter frokost, de fordeler roller og har gjerne den samme leken lenge, når man kommer inn "for sent" er det ikke alltid så lett å komme inn i leken. Det å få deltatt på samling, lekegrupper, formingsaktiviteter er også viktig, for barnehagepersonalet er jo og pliktig å observere barnet, se språkutivkling, motorisk utvikling etc. Dette er jo lettest å observere mens barna er i spesielle aktiviteter. Men det er jo du som betaler for plassen, og det er opp til deg hvordan du vil bruke den.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2011 #16 Skrevet 19. desember 2011 Vi er oppe i det samme med min sønn sin barnehage, han er også 3 år. Jeg jobber selv i barnehage så jeg leverer sent de dagene jeg har senvakt og leverer tidlig de dagene jeg har tidlig vakt, men ped.lederen til min sønn mente han hadde en dårlig dag i bhg de dagene han kom sent, å så klart at han hadde en bedre dag i bhg de dagene han fikk begynne tidlig. Selv var jeg ikke klar over dette "problemet" før hun tok det opp med meg, annet en at det av og til var vanskelig å levere han når jeg leverte han sent, for alle hadde funnet sine venner for dagen og var godt igang med leken. Kansje bhg til din datter ser at hun har det best når hun har faste rutiner og dere kansje kan møtes på halvveien!?
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2011 #17 Skrevet 19. desember 2011 Når foreldrene trossalt både finansierer plassen og det er innenfor barnehagens åpningstider. Vel..foreldrene betaler en liten egenandel hva en barnehageplass faktisk koster. Resten dekkes av staten. En barnehageplass er veldig dyr, og ingen hadde hatt råd til å bruke barnehage om de skulle dekke hele beløpet selv. 3
SøsterLiten Skrevet 20. desember 2011 #18 Skrevet 20. desember 2011 Vi har samme arbeids situasjon, men barnehagen vår tenker som deg. Bedre med tid med foreldre enn perle tid. Jeg leverer som regel 10-10.30 når jeg ar senvakt for da får hun gjort aktiviteter med de andre før mat og soving og jeg og knøttet får litt kosetid på morgenen. Jeg henter også kl 13.30 de dagene jeg har fri og ikke har hatt henne hjenne med meg. I barnehageb synes de dette er helt fint så lenge vi gir beskjed på morgenen så de får planlagt og ikke jeg leverer sent når de skal på tur. Barnehagen er som flere sier, et tilbud fordi du jobber. Bruk det som det passer deg, men vær åpen i møtet med pedlederen, da kanskje dere kan finne en løsning som funker for alle?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå