Gå til innhold

Bhg har ansvar for skader?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

En ny tanke har meldt seg nå som småbarna har vært inne i mange dager i barnehagen fordi det er for glatt ute...

Her har kommunen dårlig råd, så de som har eldre barn her sier at det skorter litt på strøing og brøyting om vinteren, og foreldrene må på rundgang måke veier der traktoren ikke kommer til, og vi må strø når det er glatt.

Å sikre en barnehage er da vel barnehageeierens hele og fulle ansvar?

Hva hvis et barn eller voksen sklir og skader seg på området? Kommunen må da ha et juridisk ansvar for sikkerheten til barn og voksne? Hvis ikke kommunen har strødd i perioder når det er glatt, så er jo det verre enn om de ikke brøyter når det er kommet 5 cm snø?

Mye heller at ungen min vasser i snø enn at de sklir på isen. Og hvis foreldre ikke strør "bra nok", hvem er ansvarlig?

Her kjiper forøvrig kommunen også på muligheten til å sette inn vikar ved sykdom for ansatte i bhg,så det merkes at de har innstramminger på økonomien. Men man kan vel ikke bare "stramme bort" sikkerheten for barna i barnehagen, og forvente at de må holde seg innendørs hele dagen fordi de ikke kan ferdes trygt ute?

De ansatte måker og strør når de har tid, men jeg skulle gjerne ønske at de hadde fokus på ungene i steden for.

Søren ta det samfunnet her som ikke har råd med viktige ting, og heller ikke greier å få til ordninger der feks arbeidsledige i mindre grupper "tjenestegjør" med enkle oppgaver som snømåking, vedlikehold, samvær med barn i barnehage eller skole eller gamle på sykehjem....

Men nå pratet jeg meg litt bort. Hva kan man forlange av barnehageeieren for å sikre barnas trygghet uten at de bare må holdes inne? Hva er deres erfaringer fra barnehager?

-Sinna mamma-

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes rart ut at foreldrene må måke og strø i bhg...er den foreldreeid? Hos oss kommer vaktmester fra barneskolen og måler og strør. Siden han også har ansvar for skolen hender det at han må ta skolen først. (Kommunal bhg). Mtp ansvar så har de det og jeg regner med det er slik som på skolene altså at bhg skal dekke legeutgifter som følger etter skader barnet har fått mens det oppholdt seg i bhg.

Skrevet

Takk for svar! Så heldige dere er der du bor! I Oslo er det 1 vaktmester som skal betjene alle barnehagene i tilsammen 3 hele bydeler, og i min bydel er det 35 barnehager... Så altså 1 vaktmester på kanskje 100 barnehager.

Styrer sier vaktmesteren kommer innom et par ganger i måneden. Jaha.

Det blir bare grovmåkt inn til barnehagen, så det er all "finmåking" foreldre må gjøre dersom det skal bli gjort...

Det har vært hålke en ukes tid, og jeg har ikke sett at det er strødd fra kommunens side. Det var foreldre og ansatte i barnehagen som strødde hele uteområdet slik at småbarna kunne komme ut uten fare for liv og helse.

Så derfor lurer jeg på hva man skal gjøre for å få kommunen til å gjøre en bedre jobb og med tettere oppfølging av værskifter som påvirker utemulighetene til barnehagebarna.

Fortsatt interessert i andres innspill og synspunkter!

Skrevet

Her er det kommunal, men jeg har også jobbet i private barnehager før, og ingen av stedene har vaktmester-budsjettet vært prioritert til strøing. Så det har vi gjort selv. Det blir måket da, tror brøytebilen stikker innom når den likevel er ute.

Det jeg gjør når vi skal strø, er at jeg tar med meg noen av de store, med hver sin bøtte og spade, så henter vi sand fra kassa med strøsand, og så strør vi alle sammen grundig. Barna synes det er veldig moro, og dessuten føler de at de gjør noe nyttig for de voksne, og det er slett ikke alle barn som får oppleve det i dag.

• Liker 2
Skrevet

Der jeg har jobbet, både i kommunal og privat, så har det vært de ansatte som strødde og måkket snø. Jeg kan ikke se hvorfor foreldrene skal måtte gjøre det.

• Liker 1
Skrevet

Hei!

En ny tanke har meldt seg nå som småbarna har vært inne i mange dager i barnehagen fordi det er for glatt ute...

Her har kommunen dårlig råd, så de som har eldre barn her sier at det skorter litt på strøing og brøyting om vinteren, og foreldrene må på rundgang måke veier der traktoren ikke kommer til, og vi må strø når det er glatt.

Å sikre en barnehage er da vel barnehageeierens hele og fulle ansvar?

Hva hvis et barn eller voksen sklir og skader seg på området? Kommunen må da ha et juridisk ansvar for sikkerheten til barn og voksne? Hvis ikke kommunen har strødd i perioder når det er glatt, så er jo det verre enn om de ikke brøyter når det er kommet 5 cm snø?

Mye heller at ungen min vasser i snø enn at de sklir på isen. Og hvis foreldre ikke strør "bra nok", hvem er ansvarlig?

Her kjiper forøvrig kommunen også på muligheten til å sette inn vikar ved sykdom for ansatte i bhg,så det merkes at de har innstramminger på økonomien. Men man kan vel ikke bare "stramme bort" sikkerheten for barna i barnehagen, og forvente at de må holde seg innendørs hele dagen fordi de ikke kan ferdes trygt ute?

De ansatte måker og strør når de har tid, men jeg skulle gjerne ønske at de hadde fokus på ungene i steden for.

Søren ta det samfunnet her som ikke har råd med viktige ting, og heller ikke greier å få til ordninger der feks arbeidsledige i mindre grupper "tjenestegjør" med enkle oppgaver som snømåking, vedlikehold, samvær med barn i barnehage eller skole eller gamle på sykehjem....

Men nå pratet jeg meg litt bort. Hva kan man forlange av barnehageeieren for å sikre barnas trygghet uten at de bare må holdes inne? Hva er deres erfaringer fra barnehager?

-Sinna mamma-

Der jeg jobber hjelper barna til å strø sand i bhg når det er glatt, sammen med personalet. Dette er noe barna liker godt å gjøre. Dette har vi alltid tid til i utetida.

Ellers prøver vi å få måket og strødd ved behov om morgenen. Da kan vi iblandt ha litt dårligere tid, men må man så må man. Vi blir glade om en forelder hjelper til her, så vi får ta oss av barna.

Bhg vår er foreldredrevet,så foreldrene bestemmer. Men bygget og eiendommen leier vi, og jeg vil tro at huseier er ansvarlig ved evt fallulykker pga is. Men man må jo gjøre så godt man kan alle sammen for å forhindre ulykker.

• Liker 1
Skrevet

Vil tro det er kommunen som er ansvarlige dersom det oppstår skader pga dårlig strøing. Jeg vet at dersom noen faller uten for mitt hus på hålka, så er jeg etter loven ansvarlig for dette. Ettersom eiendommen min skal være sikret. Dette gjelder uansett om de det gjelder er uvedkomne eller ikke. Hadde denne problemstillingen i rettslære på vgs, der vis studerte lover. Husker ikke hvordan lov.

Skrevet

Rettslære er læren om rett og rett er ikke bare lover.

Barnehagen vil være ansvarlig på grunnlag av alminnelig erstatningsrett (som ikke er en lov, men ulovfestet rett) samt politivedtektene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Trådstarter her.

Takk for alle svar og godt nytt år!

Det har ikke vært mange glatte dager hittils i Oslo, men jeg tror jeg skal undersøke med FAO om problemstillingen hvem som har ansvaret dersom noen skader seg. Da er det forsåvidt for sent om en skade allerede er skjedd, så derfor spør jeg i forkant...Og FAO har kanskje litt mulighet til å bearbeide kommunen dersom vi synes sikkerheten er for dårlig?

Gjest navnelapp
Skrevet

Kva er FAO? Meiner du FAU? Eg syns du skal foreslå for barnehagen at dokke gjer det som beskrive over her, at dei store barna hjelper til med å strø. Det gjorde dei i "vår" barnehage, og barna var veldig stolte over å hjelpe til. Eg kjenner eg blir litt irritert på syting og mangel på løysingsvilje.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...