Gå til innhold

Festing vs. kjæledyr...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere unge som har skaffet dere kjæledyr (kanskje helst hund), hvordan har livet forandret seg? Da mest med tanke på festing, hvordan dere feirer nyttårsaften, planlegger om dere skal på byen osv.

Jeg vurderer sterkt å skaffe meg en hund, men vet at jeg "må" på byen et par ganger i mnd (såklart ikke når den er valp, men når den er trent til å være alene), og lurer på om det i det hele tatt er mulig? Må man være så etablert at man tar rolige hjemmekvelder for å kunne ha hund, eller kan man fortsatt dra på byen og være ung?

Og som et tilleggspørsmål: jeg har alltid invitert venner på middag/"rolig fest"/drikkelag hos oss på nyttårsaften, og lurer på om dette blir utelukket dersom man har en hund? Om hunden har senga si i et rom rett ved siden av, med døren åpen, og vi sitter ved bordet og spiser og drikker og koser oss, med musikk og sannsynligvis litt høye stemmer, blir hunden redd for dette? Har noen vors hjemme selv om de har hund?

Det er altså bare snakk om et par ganger i måneden, evt. rolige vinkvelder med en venn eller to hjemme, og evt. nyttårsaften dersom vi først vil feste litt. Ellers har jeg et liv perfekt tilrettelagt for å få en lykkelig hund :)

Hadde vært supert å få svar på dette, siden jeg vil vite absolutt alt FØR jeg skaffer meg hund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et vennepar av oss kommer ikke på nyttår i år ettersom de nå har fått seg hund. De vil ikke forlate den, noe jeg forstår godt. De ville heller ikke la andre passe på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på om de nettopp fikk den og den er valp eller voksen... Noen flere som har innspill til meg? :) ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg holder meg hjemme på nyttårsaftener, de fleste har planer den kvelden og kan ikke passe hund. Og jeg tar ikke sjansen på å la henne være alene, man vet aldri om noe skjer så hun blir redd eller en rakett lander feil og setter fyr på huset mitt. Liten sjanse, men man vet aldri.

Har heller ikke fester her hjemme, mye folk, mye lyder og drikking er ikke særlig ideelt.

Festing ute har det også blitt dårlig med da hun har seperasjonsangst og naboene mine ikke er særlig keen på å høre på uling midt på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten valp på 12 uker, og har naturligvis ikke vært ute på byen så lenge som jeg har hatt ham. Har derimot tenkt å venne ham til å være hos foreldre og søsken uten meg. Ikke bare slik at jeg kan gå ut på byen, men dersom det dukker opp noe spesielt hvor han ikke kan være med, og som i tillegg tar lengre tid enn et par timer. Tror nok det skal gå fint med tanke på nyttårsaften dersom du har litt besøk, så lenge det ikke blir helt utav kontroll og så lenge hunden/valpen har et eget, litt tilbaketrukket sted hvor han kan slappe av og være litt for seg selv hvis det blir for "voldsomt" for ham! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre hunder reagerer overhodet ikke på nyttårsaften, så da er vi i besøk eller har besøk og sånn. Vi drikker ikke pga ingen av oss her får noe utbytte av det og bare ligger og krangler om å spy i dassen når vi har vært på byn, men vi har altså vært det og vi har hatt fest noen ganger når vi har hatt han. Småfester har vi hatt han hjemme andre fester har han fått pass og når vi har vært på byn har han sovnet før vi har gått hjemmefra og sovet når vi kom hjem igjen. Det har gått greit, men jeg vil ikke anbefale å få hund hvis du føler deg pliktig til å drikke minst to ganger i mnd f. eks. Og ikke hvis du drikker deg veldig full og det kan skje at du gjør noe stygt eller glemmer hunden når du er full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en liten valp på 12 uker, og har naturligvis ikke vært ute på byen så lenge som jeg har hatt ham. Har derimot tenkt å venne ham til å være hos foreldre og søsken uten meg. Ikke bare slik at jeg kan gå ut på byen, men dersom det dukker opp noe spesielt hvor han ikke kan være med, og som i tillegg tar lengre tid enn et par timer. Tror nok det skal gå fint med tanke på nyttårsaften dersom du har litt besøk, så lenge det ikke blir helt utav kontroll og så lenge hunden/valpen har et eget, litt tilbaketrukket sted hvor han kan slappe av og være litt for seg selv hvis det blir for "voldsomt" for ham! :)

Det er fint å høre :) Jeg får prøve å venne ham til at det kan bli litt bråkete hjemme også enkelte ganger, jeg er jo glad i å høre på musikk ellers også, noe jeg må venne ham til. Ikke bare i forbindelse med sammenkomster hjemme. Jeg tenkte å ordne til et lite hjørne til ham i naborommet om vi skal ha en liten fest hjemme, på nyttårsaften og ellers, hvor jeg har buret hans med åpen dør, og kanskje en form for skillevegg som gjør det fint og lunt der inne i kroken, med leker, vann og alt han trenger :) Om han også får godbiter underveis ser jeg ikke for meg at det skal bli vanskelig å venne ham til å slappe av når det er litt bråkete eller folksomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke akkurat den som fester mest her da men. Hvis jeg skal ut på byen feks en lørdagskveld er det ikke noe problem for hunden å være hjemme alene. Det blir jo ikke så lenge uansett. Og om jeg skal være lenge borte skaffer jeg "barnevakt".

Fest hjemme har jeg aldri, hadde det en gang- aldri mer:p Så akkurat det er ikke en problemstilling. Men vil tro at en liten sammenkomst/vorspiel ville gått veldig bra altså.

På nyttårsaften må jeg nok belage meg på å være hjemme for å passe på vettaskremt hund:p Men det gjør meg absolutt ingenting, hadde sikkert ikke gjort noe annet uansett, synes nyttårsaften er oppskrytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre hunder reagerer overhodet ikke på nyttårsaften, så da er vi i besøk eller har besøk og sånn. Vi drikker ikke pga ingen av oss her får noe utbytte av det og bare ligger og krangler om å spy i dassen når vi har vært på byn, men vi har altså vært det og vi har hatt fest noen ganger når vi har hatt han. Småfester har vi hatt han hjemme andre fester har han fått pass og når vi har vært på byn har han sovnet før vi har gått hjemmefra og sovet når vi kom hjem igjen. Det har gått greit, men jeg vil ikke anbefale å få hund hvis du føler deg pliktig til å drikke minst to ganger i mnd f. eks. Og ikke hvis du drikker deg veldig full og det kan skje at du gjør noe stygt eller glemmer hunden når du er full.

Takk for svar :) Jeg har heldigvis kommet meg over den "fylleperioden" hvor man drikker for å drikke, og gjør det nå bare for å slappe ordentlig av og ha det morsomt med venner. Blir aldri stupfull, og tenker på hunden før meg selv, til og med nå før jeg har fått den :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en voksen hund som er trent til å være alene i noen timer av gangen. Den har ikke separasjonsangst, og gjør aldri noe galt når vi er borte. Den tåler dermed fint at vi er ute på en fest eller noe. Denne hunden finnes ikke redd for raketter eller skuddlyder av noe slag, og tåler å være hjemme på nyttårsaften. Noen nyttårsaftener har vi hatt selskap hjemme hos oss sammen med hunden, og vi ser at den er akkurat som ellers. Vi har også brukt denne hunden til å "trene" en unghund på nyttårsaften. Valpeeier og vi var alene sammen med hundene denne kvelden, og når den voksne hunden var fredelig, reagerte også valpen med ro.

Når vi har selskaper hjemme storkoser hunden seg. Den er ytterst sosial, men samtidig veldig rolig når den har fått nok turer og mental stimulans (og det får den :) ). Hunden ligger derfor gjerne under stuebordet og sover mens vi har fest. Det skal legges til at vi er "voksne", så det er ikke veldig støyende fester, men en del lyder og latter blir det jo hvis vi er 10-15 stykker samlet.

Man trenger derfor ikke bli bundet på hender og føtter, og kutte ut alt sosialt liv av å skaffe seg hund, men det er store individforskjeller, og valpeperioden kan sikkert sammenliknes med spedbarnsperioden for foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikkje, så det er ikkje eit problem for oss, men eg tipper det går an å ta seg noen kvelder på byen i ny og ne, så sant bikkja ikkje lider av separasjonsangst og man ikkje blir vekke heile dagen/glemmer bikkja som må ut på dotur mens man ligger godt under dyna, fyllesjuk.

Hunder tåler det nok, det spørs jo på hunden - noen kan bli redde, men om du arbeider med å få den sosial og trygg går det nok bra. Ang. nyttårsaften, eg hadde ikkje latt den være aleine. Man veit aldri, hunden kan bli redd bråket utenfor, kanskje den er trygg mens du er der, men redd når den er aleine.

Mine bryr seg ikkje (de boffer og knurrer litt bare, vakthunder begge to), men eg eller sambo er som regel heime med de når bråket begynner likevel og setter på litt musikk for å overdøve de verste brakene. Ein eg kjenner sin hund er livredd, gjemte seg i eit klesskap den første nyttårsaftenen så eiger måtte leite etter den (hunden var valp på det tidspunktet, hadde bare vært i hus i to uker på det tidspunktet) - og likevel gikk han fra den for å gå på familiemiddag, var vekke noen timer før han returnerte heim ein liten tur og stakk på fest etterpå. Bikkja låg igjen heime aleine i klesskapet :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund og fest et par ganger i måneden er ingen problem! Tenk deg at du skal ut en lørsdags kveld i 6+ timer, men du har vært hjemme på formiddagen og aktivisert og kost deg med hunden. Det vil jo være akkurat det samme som om du var borte en arbeidsdag og aktiviserte hunden på kveldstid :-) Raketter vil være null stress om du har valgt valp med omhu (tenker da at du har sjekket ut stamtavle og foreldredyr + pluss oppvekst i kjøkkenmiljø hvor valpene fra tidlig alder læres opp til skrammel med kasseroller)Ta hunden med ofte til skytebaner og belønn med godis for god atferd. Hyggekvelder vil heller ikke være noe problem om du har gjort godt arbeid med valpen. Hunder er fantastiske dyr som venner seg til det mest utrolige, tenk bare på politihundene og alt de er trent opp til å takle. Ufattelig egentlig..

Et tips er å ikke være urolig og stresse for om hunden vil takle det forskjellige (for de vil takle det meste med rett trening). Så lenge du ikke sitter med dårlig samvittighet for hunden (lite aktivisering/tid med hunden), skal du ikke bekymre deg :-)

Lykke til!

Forresten, hvilken hunderase har du tenkt deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på om de nettopp fikk den og den er valp eller voksen... :) ts.

Nei, ikke nødvendigvis.

Man kan selvfølgelig legge så mye arbeid som mulig i å sosialisere valpen, trene den til å være alene, til å møte nye mennesker, bli passet av andre og høye lyder (det er jo for så vidt noe som kan være lurt for de aller fleste hundeeiere, ikke bare de yngre). Men dyr er forskjellige akkurat som mennesker, og det kan hende du ender opp med en hund som ikke takler nyttårsaften så bra, og da må du være forberedt på å si sayonara til de helt store festelighetene. En kompis har en 8 år gammel hund som fortsatt er livredd raketter, men på alle andre måten en godt trent hund. Han inviterer gjerne en kompis eller to opp til seg på nyttårsaften hvor han spanderer nyttårsmiddagen, og de feirer i det stille.

I tillegg til å tenke på at kjæledyr må sosialiseres og trenes til å bli trygg i ulike situasjoner, er det jo også en idé å tenke på hva du egentlig vil eksponere hunden for (selv om den tilsynelatende tåler det). Jeg har aldri fest hjemme der mine dyr blir utsatt for fulle folk. Dersom jeg vet at jeg skal ha trivelig lag der det er sjanse for at noen skal ta seg et par glass for mye, får dyrene være i fred i kjellerstua (som er ekstra tilrettelagt for anledningen) for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hund og fest et par ganger i måneden er ingen problem! Tenk deg at du skal ut en lørsdags kveld i 6+ timer, men du har vært hjemme på formiddagen og aktivisert og kost deg med hunden. Det vil jo være akkurat det samme som om du var borte en arbeidsdag og aktiviserte hunden på kveldstid :-) Raketter vil være null stress om du har valgt valp med omhu (tenker da at du har sjekket ut stamtavle og foreldredyr + pluss oppvekst i kjøkkenmiljø hvor valpene fra tidlig alder læres opp til skrammel med kasseroller)Ta hunden med ofte til skytebaner og belønn med godis for god atferd. Hyggekvelder vil heller ikke være noe problem om du har gjort godt arbeid med valpen. Hunder er fantastiske dyr som venner seg til det mest utrolige, tenk bare på politihundene og alt de er trent opp til å takle. Ufattelig egentlig..

Et tips er å ikke være urolig og stresse for om hunden vil takle det forskjellige (for de vil takle det meste med rett trening). Så lenge du ikke sitter med dårlig samvittighet for hunden (lite aktivisering/tid med hunden), skal du ikke bekymre deg :-)

Lykke til!

Forresten, hvilken hunderase har du tenkt deg?

Tusen takk for fint svar! Nå ble jeg ganske lettet her, har tenkt på dette lenge. Ser for meg enten portis eller helst wheaten terrier, siden jeg kjenner ei som har en, og den hunden er fantastisk! :) det er jo en terrier, men jeg tror ikke de er så lettskremte, etter alt jeg har lest om dem. Og de blir jo veldig knyttet til eierne sine, men selv de tåler vel noen timer alene etter mye trening regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Hund og fest et par ganger i måneden er ingen problem! Tenk deg at du skal ut en lørsdags kveld i 6+ timer, men du har vært hjemme på formiddagen og aktivisert og kost deg med hunden. Det vil jo være akkurat det samme som om du var borte en arbeidsdag og aktiviserte hunden på kveldstid :-) Raketter vil være null stress om du har valgt valp med omhu (tenker da at du har sjekket ut stamtavle og foreldredyr + pluss oppvekst i kjøkkenmiljø hvor valpene fra tidlig alder læres opp til skrammel med kasseroller)Ta hunden med ofte til skytebaner og belønn med godis for god atferd. Hyggekvelder vil heller ikke være noe problem om du har gjort godt arbeid med valpen. Hunder er fantastiske dyr som venner seg til det mest utrolige, tenk bare på politihundene og alt de er trent opp til å takle. Ufattelig egentlig..

Et tips er å ikke være urolig og stresse for om hunden vil takle det forskjellige (for de vil takle det meste med rett trening). Så lenge du ikke sitter med dårlig samvittighet for hunden (lite aktivisering/tid med hunden), skal du ikke bekymre deg :-)

Lykke til!

Forresten, hvilken hunderase har du tenkt deg?

Det stemmer ikke, mange hunder inkl min finnes ikke redd for bråking og smelling hjemme, men en rakett er et smell og bråk fra en uviss kilde. De hører noe som smeller masse, men klarer ikke lokalisere hvor lyden kommer fra , noe som forsterker angsten.

Blir jo det samme som at du er jo heller ikke redd for lyden av en kasserolle, du vet hvor det er og du kan se hvor lyden kommer fra. Men er det noe som eksploderer rett utenfor vinduet ditt, så blir du usikker du også, fordi du ikke vet hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke, mange hunder inkl min finnes ikke redd for bråking og smelling hjemme, men en rakett er et smell og bråk fra en uviss kilde.

Men nå er det en voksen hund du har? Ja, det finnes tusenvis av hunder som ikke takler raketter og smell, men det er absolutt flertall av voksne hunder som ikke har fått nok trygghet og opplæring rundt situasjonen. Jeg sier ikke at ALLE hunder takler raketter, for det ville være å gjøre løgn. Men har du valgt rett valp og gjort godt sosialiseringsarbeid så vil dette ikke være et problem overhodet. Som som sagt; det forutsir at du har gjort leksene dine.

Til TS: wheaten terrier er en nydelig rase, og med tanke på opprettere er det mye bra ute å går. Rasen er klok, lettlært og menneskekjær så med dine problemstillinger ville jeg si at du har valgt en stabil rase. Massevis av lykke til deg og valpen! Gled deg!

Endret av EliseK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men nå er det en voksen hund du har? Ja, det finnes tusenvis av hunder som ikke takler raketter og smell, men det er absolutt flertall av voksne hunder som ikke har fått nok trygghet og opplæring rundt situasjonen. Jeg sier ikke at ALLE hunder takler raketter, for det ville være å gjøre løgn. Men har du valgt rett valp og gjort godt sosialiseringsarbeid så vil dette ikke være et problem overhodet. Som som sagt; det forutsir at du har gjort leksene dine.

Til TS: wheaten terrier er en nydelig rase, og med tanke på opprettere er det mye bra ute å går. Rasen er klok, lettlært og menneskekjær så med dine problemstillinger ville jeg si at du har valgt en stabil rase. Massevis av lykke til deg og valpen! Gled deg!

Tusen takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Men nå er det en voksen hund du har? Ja, det finnes tusenvis av hunder som ikke takler raketter og smell, men det er absolutt flertall av voksne hunder som ikke har fått nok trygghet og opplæring rundt situasjonen. Jeg sier ikke at ALLE hunder takler raketter, for det ville være å gjøre løgn. Men har du valgt rett valp og gjort godt sosialiseringsarbeid så vil dette ikke være et problem overhodet. Som som sagt; det forutsir at du har gjort leksene dine.

Ja hun er litt over to nå, kommer fra et strålende oppdrett og gode linjer. Sosialisert som bare det fra hun var født og til dags dato, skuddtrent, stødig i de fleste situasjoner og lydigere enn de fleste, generelt bare trygg og god og glad. Men raketter gjør henne fortsatt urolig. At hun helt fint kunne vært hjemme alene på nyttårsaften uten å få panikk er helt sikkert, men som jeg skrev, man vet aldri hva som kan skje. Ikke bare med tanke på frykt, men også med tanke på brannfaren om man bor såpass sentralt at det sendes opp raketter rundt hushjørnene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i bunn og grunn ikke noe problem å være borte fra hunden en kveld.

Men det er klart det at man burde ha en hund som klarer å være hjemme alene en lang kveld og som ikke har seperasjonsangst. Og det er jo ikke sikkert at du klarer å venne hunden av med det før den er godt voksen, enkelte klarer det faktisk aldri.

Jeg har to pudler, en dverg og en stor. Den lille var ikke veldig glad i å være hjemme alene før vi fikk den store. Så nå er det ikke noe problem å være borte fra hundene en kveld. Men det forutsetter at man kommer hjem, så hunden får luftet seg.

Det er ingen tvil om at hundene klarer å holde seg lenge, så det burde gå rimelig bra om man passer på å lufte hunden før man stikker ut.

Minste puddelen har legger seg med meg ved midnatt og blir noen ganger i senga med meg til 14:00 hvis det er dyna som frister mest. (Hun får ofte muligheten til å stå opp for å tisse tidligere på morgenen, men i motsetning til den store, pleier hun å krype lenger under dyna. Den store kommer alltid tilbake for å sove videre)

Hos oss har aldri rolige selskap eller sammenkomster vært noe problem hva hundene angår. Men er det fest så pleier vi å låne dem bort. Og det er stort sett ikke noe problem.

Et tips er å ha en håndfull hundepassere for hånden, så man er sikret pass.

Nyttårsaften er null problem hos oss, begge hundene er svært trygge og om vi vil ha hundepass på nyttårsaften byr ikke det på noe problem for hundepasseren.

Nå er vi ganske heldige med det at hundene ikke er skuddredde. Den største var omplasseringshund, så den har ikke vi vært med på å prege, men den minste har vi spilt av nyttårsrakettlyder for, samtidig som at hun har fått spise noe godt eller fått sitte på fanget. Så hun har assosiert disse lydene med "kos". Vi har også servert gode tyggeben når rakettene skyter som verst. Noen ganger har de vært i kjelleren også, hvis det passet seg slik. Da har de faktisk vært i kjelleren alene og når jeg kommer inn ligger de gjerne avslappet på gulvet.

Det er fullt mulig å få seg en hund med din livssituasjon.

Jeg hadde tenkt mer på om jeg hadde hatt tid til hunden i hverdagen.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund på 2 1/2 år. Det skal sies at han er en rolig hund i alle situasjoner, men jeg har hatt både vors og nachspiel her hjemme. Han er innmari sosial av seg, og blir gjerne med, så lenge ingen blir "ramlefulle" og tryner rundt i leiligheten. :danser:

Han har plukket seg favoritter i vennegjengen, og vil helst sitte ved/oppå de når de er her. Han har også fått med seg at når folk tar litt vin eller mer, så er det enklere å tigge seg til både godbiter, en ekstra tur ut, lek og kos. Tror ikke han har hatt noen negative opplevelser av dette. Det eneste han reagerer på er hvis musikken blir for høy.

Han har buret sitt med åpen dør på kjøkkenet, så da trekker han seg tilbake dit. Og alle som er innenfor min dør, VET at når han ligger i buret, så skal han være i fred. Det er hans safe-zone.

Men dette gjorde vi selvsagt ikke med en gang han flyttet inn. ;)

Når det kommer til det å gå på byen, så sørger vi ganske enkelt for at han har fått god, lang luftetur før vi går ut. Alle hunder kan lære seg å være hjemme alene, det tar bare litt tid.

Det å ha en hund stopper deg ikke fra å gå ut, du må bare sørge for at de har det bra før du går ut, og at de er stille så de ikke plager naboene. :hund:

Den eneste kvelden jeg ikke går fra han er nyttårsaften. Han har ikke vist tegn til å være "skuddredd" eller plages av fyrverkeri, men man vet aldri. I fjor stod han på verandaen sammen med oss og så på, så jeg kunne sikkert gjort det hvis jeg ville.

I stedet har jeg venner her, slik at vi kan være sammen når det smeller og hyler som mest rundt hushjørnene.

Lykke til, hvis du bestemmer deg for å skaffe deg hund. Jeg er oppvokst med hunder, i alle størrelser og fasonger. De er en berikelse for livet, hvis du er forberedt på ansvaret; men du tar på deg et ansvar for 10-12-15 år alt etter rase, størrelse osv. :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...