AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #1 Skrevet 15. desember 2011 Jeg lurer litt på dette. Hvor mye hensyn skal vi ikke-vegetarianere ta til vegetarianere og veganere? Skal vi i det hele tatt ta hensyn? Det er vel greit å ta hensyn slik at man tvinger ikke noen til å spise noe de ikke vil, det gjelder da vel alt. Men bør ikke vegetarianrre ta hensyn til oss også? Hvorfor skal vi kun ta hensyn til dem? Det skjønner jeg bare ikke. Og skal man virkelig akseptere at en vegetarianer ikke kan servere kjøtt, kjøpe kjøtt til andre og sånt? Hva er egentlig problemet der? Man må jo ikke spisedet bare fordi man serverer eller kjøper for en annen. Tenk om jeg hadde hatt et rart syn på grønnsaker og nekter å ta på det, ja, til og med nekte å se på det fordi jeg ikke likte det. Tenk om alle skulle tenkt sånn om ting. Da hadde jo verden stoppet opp sikkert. Eller tenk om en vegetarianert skal på butikken og siden vegetarianeren skal den veien så spør naboen om hun kan kjøpe med en pakke grillpølser siden naboen ikke får start på bilen og det er et stykke å gå. Skal virkelig vegetarianer nekte? Er ikke det ganske slemt? Da vil vel ikke naboen stille opp en annen gang og plutselig så har man et uvennskap. Er vel egentlig ikke så rart at det er krig, uvennskap og den slags i denne verden, eller hva? Hva mener dere da? 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #2 Skrevet 15. desember 2011 Bor du med denne veggisen? Hvis ikke ser jeg ikke helt problemet, det finnes mye god grønnsaksmat. Og nei, han eller hun har ingen rett til å klage på hva du har på din tallerken. Men om personen velger deg bort fordi du spiser kjøtt må du bare leve med det.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #3 Skrevet 15. desember 2011 Bor du med denne veggisen? Hvis ikke ser jeg ikke helt problemet, det finnes mye god grønnsaksmat. Og nei, han eller hun har ingen rett til å klage på hva du har på din tallerken. Men om personen velger deg bort fordi du spiser kjøtt må du bare leve med det. Nei, det er bare et generelt spørsmål. Ble noe inspirert av et annet innlegg bare.
Spirali Skrevet 15. desember 2011 #4 Skrevet 15. desember 2011 Hvor mye hensyn skal vi ikke-vegetarianere ta til vegetarianere og veganere? Skal vi i det hele tatt ta hensyn? Det er vel greit å ta hensyn slik at man tvinger ikke noen til å spise noe de ikke vil, det gjelder da vel alt. Men bør ikke vegetarianrre ta hensyn til oss også? Hvorfor skal vi kun ta hensyn til dem? Det skjønner jeg bare ikke. Vi skal respektere hverandres matvaner
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #5 Skrevet 15. desember 2011 Jeg har hørt på en del vegetarienere og synes noen har en instilling som "jeg er et så godt menneske". Men er man egentlig et godt menneske når man nekter å handle for andre, nekter å gjøre ditt, nekter å gjøre datt? Synes nesten det er er forferdelig holdning, jeg. Egoistisk rett og slett. At vi skal ta hensyn når dem (eller de som ) ikke gjør det er for meg helt uforståelig. Skal selvsagt ikke sette alle i bås her, men det er jo snakk om de som er av den typen.
Spirali Skrevet 15. desember 2011 #6 Skrevet 15. desember 2011 Jeg har hørt på en del vegetarienere og synes noen har en instilling som "jeg er et så godt menneske". Rasshøl finnes overalt.
Gjest strykebrett Skrevet 15. desember 2011 #7 Skrevet 15. desember 2011 Det at noen ikke vil handle for deg er vel ikke det samme som at du må ta hensyn eller? Men, jeg spiser ikke kjøtt selv jeg, men jeg har ingen problemer med at andre gjør det. Syns folk kan ta såpass hensyn at de lar vær å mase om det, men ellers så er det jo ikke noe mer hensyn å ta?
HopelessFear Skrevet 15. desember 2011 #8 Skrevet 15. desember 2011 Jeg har opplevd veldig mange vegitarianere som ikke tar hensyn overhodet. De maser og sjaser om at vi hele tiden må ta hensyn. Men de gjør ikke noe selv. Nekter å gjøre en hver tjeneste som innebærer kjøtt og fett. Nekter å ta del i tradisjoner som har med kjøtt å gjøre, og om de gjør det, så provoserer dem veldig og nekter å se på at andre spiser kjøtt eller vil være nær andre som ikke føler får å spise vegetarisk.
Spirali Skrevet 15. desember 2011 #9 Skrevet 15. desember 2011 Jeg har opplevd veldig mange vegitarianere som ikke tar hensyn overhodet. De maser og sjaser om at vi hele tiden må ta hensyn. Men de gjør ikke noe selv. Nekter å gjøre en hver tjeneste som innebærer kjøtt og fett. Nekter å ta del i tradisjoner som har med kjøtt å gjøre, og om de gjør det, så provoserer dem veldig og nekter å se på at andre spiser kjøtt eller vil være nær andre som ikke føler får å spise vegetarisk. Jeg kan bare svare for meg selv, men grunnen til at jeg ikke lager eller tilbereder kjøttretter, er fordi jeg rett og slett ikke vet hvordan man gjør det. Også må jeg jo si at det virker som om du har truffet på en ufordragelig person.
HopelessFear Skrevet 15. desember 2011 #10 Skrevet 15. desember 2011 Jeg kan bare svare for meg selv, men grunnen til at jeg ikke lager eller tilbereder kjøttretter, er fordi jeg rett og slett ikke vet hvordan man gjør det. Også må jeg jo si at det virker som om du har truffet på en ufordragelig person. En ufordragelig person? Det er bortimot 95% av alle vegitarianere jeg har møtt. Det er ikke noe spørsmål om å tilbrede mat heller. Det har jeg aldri spurt dem om å gjøre.
Gjest Solmåne Skrevet 15. desember 2011 #11 Skrevet 15. desember 2011 Jeg vet om en som skal ha sin slektning som er vegetarianer på besøk på julaften, og da må de spise julematen som inneholder kjøtt før hun ankommer og så må de lufte ut i hele huset slik at det ikke lukter kjøtt til hun er der, alt må være vasket og borte. selv syns jeg det er litt ekstreme tiltak 1
Spirali Skrevet 15. desember 2011 #12 Skrevet 15. desember 2011 En ufordragelig person? Det er bortimot 95% av alle vegitarianere jeg har møtt. Det er ikke noe spørsmål om å tilbrede mat heller. Det har jeg aldri spurt dem om å gjøre. Ok, da har du møtt på en rekke ufordragelige personer. På vegne av vegetarianere må jeg få beklage at du har vært utsatt for slike representanter. De fleste av oss klarer helt fint å kjøpe, se på og ta på kjøtt. De fleste av oss har heller ikke den minste motforestilling mot å spise sammen med andre 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #13 Skrevet 15. desember 2011 Det med å tilberede kjøttretter og å kjøpe kjøttprodukter for en vegetarianer vs å kjøpe/tilberede grønnsaksprodukter for en kjøtteter... Hele forskjellen her ligger ganske enkelt i at en veganer/vegetarianer har et etisk problem med disse produktene og da blir det feil å gå på tvers av egen etikk for å glede noen andre. Jeg har derimot aldri hørt om en kjøtteter som har etiske problemer med å kjøpe/tilberede grønnsaksprodukter. Det er her hele forskjellen ligger. En kjøtteter (håper jeg iallefall) spiser vel også grønnsaker o.l. i tillegg til kjøttet. En vegetarianer/veganer spiser ikke kjøttprodukter i tillegg til grønnsakene. Hvorfor skal denne personen måtte kjøpe inn kjøtt og tilberede kjøttet ti len kjøtteter når det er etisk problematisk for vedkommende? Det finnes mengder av god vegetarmat som den kjøttetende kan tåle å få servert denne ene kvelden. Kjøtt er en luksusvare. Skulle alle spist så mye kjøtt som vi gjør her i vesten så hadde verden gått under på et blunk. Det handler i bunn og grunn om å kunne sette seg litt inn i andres situasjon. Hadde jeg hatt en venninne som hadde store etiske problemer med å handle på HM fordi det kunne hende at klærne var produsert av barnearbeid så hadde jeg da aldri i min villeste fantasi krevd at hun skulle stikke innom å kjøpe en t-skjorte for meg, kjøpt meg en bukse derfra i julegave osv. Da kunne vi heller gått på en annen butikk som ingen av oss hadde noen etiske problemer med. Win-win situasjon. Ser du analogien? 8
Spirali Skrevet 15. desember 2011 #14 Skrevet 15. desember 2011 Hele forskjellen her ligger ganske enkelt i at en veganer/vegetarianer har et etisk problem med disse produktene og da blir det feil å gå på tvers av egen etikk for å glede noen andre. Dette er ikke helt sant. For noen er det helt klart det etiske aspektet som gjør at de velger å leve vegetarisk, men for veldig mange er det andre årsaker som ligger bak. For min del ligger det ikke etiske forhold bak valget.
Gjesten Skrevet 15. desember 2011 #15 Skrevet 15. desember 2011 Tja, jeg kan på en måte skjønne at de ikke vil kjøpe eller servere kjøtt. Mange er jo vegetarianere av prinsipp. De mener det er galt å slakte og spise dyr. Da kan jeg jo skjønne at å kjøpe døde dyr og steke dem og servere dem i grunnen føles like feil som å spise dem selv. 2
Grønt blad Skrevet 15. desember 2011 #16 Skrevet 15. desember 2011 Sier som Spirali, vi skal respektere hverandres matvaner. Jeg er ikke vegetarianer eller veganer selv, men en av mine beste venninner er vegetarianer. Hun gjør ikke noe ut av det, og prøver ikke å overtale noen til å kutte ut kjøtt. Dersom vi handler mat samtidig, så har hun ingen problemer med at jeg går innom kjøttdisken. Er det middagsselskap eller tilstelninger der det blir servert kjøtt, så gjør hun aldri noe ut av at hun er vegetarianer. De andre vegetarianerne jeg kjenner er som min venninne, og de ønsker ikke at deres matvaner skal være til bry for andre. Om en vegetarianer handler kjøttvarer for en annen eller ikke er vel ganske individuelt. Årsak til at man har kuttet ut kjøtt har sikkert noe å si. Er vel egentlig ikke så rart at det er krig, uvennskap og den slags i denne verden, eller hva? Nei, det er ikke rart når slike som deg gjør så mye ut av noe så lite. 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #17 Skrevet 15. desember 2011 Dette er ikke helt sant. For noen er det helt klart det etiske aspektet som gjør at de velger å leve vegetarisk, men for veldig mange er det andre årsaker som ligger bak. For min del ligger det ikke etiske forhold bak valget. Sant det, men hos de som ikke legger noe etisk i det kan jeg heller ikke skjønne at det skal være noe problem for de å kjøpe/tilberede kjøttretter til andre. Og da er jo ikke noe hensyn å ta imotsetning til når valget er av etiske grunner. Og nå var det vel hvor mye hensyn man skal ta TS var ute etter. 1
Tabris Skrevet 15. desember 2011 #18 Skrevet 15. desember 2011 Jeg synes ikke man kan sidestille dette helt. En vegetarianer har (som oftest) tatt et etisk standpunkt mot kjøttindustrien. Det vil derfor bli etisk feil for dem å bruke av egne penger for å støtte kjøttindustrien, eller å tilberede kjøtt. En kjøttspiser har (som oftest) ikke et etisk standpunkt mot mat som ikke inneholder kjøtt. Det er dermed ikke snakk om samme utgangspunkt eller samme situasjon. Det kan heller sammenlignes med andre etiske standpunkt, som f.eks økologisk mat, kortreist mat, ikke bruke pels osv. 2
Neshorn Skrevet 15. desember 2011 #19 Skrevet 15. desember 2011 Jeg er vegetarianer og jeg forventer aldri at folk skal ta hensyn til det, fordi det er mitt valg. Faktisk pleier jeg ikke fortelle det engang, men heller spise tilbehøret og ikke lage noe oppstandelse rundt det. Jeg forventer aldri at noen skal lage noe ekstra til meg. Skal det f.eks serveres pizza kan det hende jeg spør om de kan ha en liten del uten kjøtt. Ellers spiser jeg som sagt tilbehøret og er strålende fornøyd med det Jeg spiser sammen med de som spiser kjøtt, holder kjeft om det (dvs ingen misjonering) og kan være med å tilberede. Skal innrømme at jeg ikke er veldig glad i å tilberede kjøtt, fordi jeg syns det er litt ekkelt Men skal jeg spise pizza sammen med andre kan jeg steke kjøttdeigen og handle den inn. Setter meg aldri ned og nekter på ting kun av prinsippsak, men det er jo naturlig at jeg ikke syns det kuleste i verden er å tilberede kjøtt eller kjøpe kjøtt for egne penger. Men som nevnt, jeg gjør det av og til av praktiske årsaker. Alle rundt meg spiser kjøtt, så å nekte å kjøpe en pakke kjøttdeig for mamma i butikken blir litt dumt... Er opptatt av at mitt valg ikke skal gå utover andre. De som er interesserte må gjerne spørre meg om ting og jeg forteller gjerne om livsstilen min, men prakker den ikke på folk. Min opplevelse er heller at "alle andre" lager stor sak utav at jeg er vegetarianer, og de kan ikke slå seg til ro med at jeg bare vil ha poteter og saus Jeg vil helst være i fred med valget jeg har tatt og for meg er det ingen big deal. Jeg har spist sånn i 10 år, er vant med å tilpasse meg og tenker ikke over det før folk begynner å lage nummer utav det. Synd at mange vegetarianer "ødelegger ryktet"
Neshorn Skrevet 15. desember 2011 #20 Skrevet 15. desember 2011 En ufordragelig person? Det er bortimot 95% av alle vegitarianere jeg har møtt. Det er ikke noe spørsmål om å tilbrede mat heller. Det har jeg aldri spurt dem om å gjøre. Det kan jo hende at du ikke vet at vegetarianerne som ikke er ufordragelige er vegetarianere? Er mange som ikke vet at jeg er vegetarianer, fordi jeg ikke lager noe nummer utav det. Er lett at de ufordragelige som bestandig skal misjonere er de som blir lagt merke til og da føler man at "alle" er sånn. Kjenner selv andre vegetarianere som skal prakke det på andre og markere kraftig hva de mener hele tiden, syns selv det er irriterende og det skaper hvertfall ikke mer respekt for vegetarianere. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå