Tullamore Dew Skrevet 18. desember 2011 #461 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg vedder på at mange av dere ikke vet at de fleste okser heller ikke har (får beholde) horn. De fleste oksekalvene blir jo slakta før de er blitt spesielt gamle, men av sikkerhetsgrunner blir det utført avhorning på de fleste oksekalvene i løpet av de første to ukene etter fødselen. Da dreper man eller fjerner hornanleggene slik at horn ikke vokser ut. Så selv om oksekalvene har anlegg for horn når de blir født, så er det altså ikke et gjenkjennelsestegn hvis man skal kjønnsbestemme dem på litt avstand noen måneder senere. Dette lærte i alle fall jeg for bare noen måneder siden, i forbindelse med at jeg ble assistent hos veterinæren. Regner med de som er oppvokst på gård vet om dette, men for andre er det nok en sånn ting som man aldri har tenkt over... Jeg er oppvokst på gård, og vi hadde oksekalver som fikk beholde horna, jeg husker de fikk vokse til å bli temmelig store. Moren min hadde alltid så god kontakt med de, og med henne var de fromme som lam, ikke fullt så glade i resten av oss Derfor nevner jeg at både kuer og okser har horn, men når du nevner det der så vet jeg jo fra avløsertiden min at småkalver ble avhornet, i hvertfall om det ble oksekalv. Kvigekalvene var så som så med, flere fikk horn etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #462 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg avhorner kalver og geiter, det lukter prince mild og lærstoler. Vedder på at det er kunnskap dere kommer langt i livet med å ha 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 18. desember 2011 #463 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg er oppvokst på gård, og vi hadde oksekalver som fikk beholde horna, jeg husker de fikk vokse til å bli temmelig store. Moren min hadde alltid så god kontakt med de, og med henne var de fromme som lam, ikke fullt så glade i resten av oss Derfor nevner jeg at både kuer og okser har horn, men når du nevner det der så vet jeg jo fra avløsertiden min at småkalver ble avhornet, i hvertfall om det ble oksekalv. Kvigekalvene var så som så med, flere fikk horn etterhvert. Ja, det er jo litt forskjellig fra bonde til bonde, men her i området foretrekker de fleste å avhorne oksekalvene, og dermed kan man jo ikke si at "det der er ikke en okse, for den har ikke horn". Så konklusjonen må bli at man ikke må skue kyrne på hornene, eller noe sånt :gjeiper: 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rusken Skrevet 18. desember 2011 #464 Del Skrevet 18. desember 2011 Det er faktisk en laang tråd om kua i stratosreklamen her inne et sted Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 18. desember 2011 #465 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg avhorner kalver og geiter, det lukter prince mild og lærstoler. Vedder på at det er kunnskap dere kommer langt i livet med å ha Lukta er spesiell, ja De første gangene jeg skulle avhorne var jeg dritnervøs. Ser jo/føles ganske brutalt ut, og siden det var jeg selv som hadde satt lokalbedøvelsen var det spennende å se om jeg hadde truffet riktig på den fronten! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullamore Dew Skrevet 18. desember 2011 #466 Del Skrevet 18. desember 2011 Ja, det er jo litt forskjellig fra bonde til bonde, men her i området foretrekker de fleste å avhorne oksekalvene, og dermed kan man jo ikke si at "det der er ikke en okse, for den har ikke horn". Så konklusjonen må bli at man ikke må skue kyrne på hornene, eller noe sånt :gjeiper: Nei nettopp, så kanskje blir det en slutt på påstanden om at Stratos KUA er okse fordi hun har horn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HedvigR Skrevet 18. desember 2011 #467 Del Skrevet 18. desember 2011 Denne diskusjonen minner meg om kompisen min som var veldig treig med å skjønne at kyr alltid vil være hokjønn. Han drev alltid og snakka om jente- og guttekuer 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 18. desember 2011 #468 Del Skrevet 18. desember 2011 Hehe, både ku og okse har eigentleg horn, kua i mindre grad, og avhengig av rase, mange NRF kyr har vel dårleg med horn. Men dei fleste føretrekk å fjerne hornanlegg når dyra er små. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #469 Del Skrevet 18. desember 2011 Storferaser som er kolla har vel ikke hornanlegg, enten de er okser eller kyr. Men ellers er det riktig at både ku og okse kan ha horn, ja 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 18. desember 2011 #470 Del Skrevet 18. desember 2011 Hehe, både ku og okse har eigentleg horn, kua i mindre grad, og avhengig av rase, mange NRF kyr har vel dårleg med horn. Men dei fleste føretrekk å fjerne hornanlegg når dyra er små. Hmm, her i området er det få som har NRF, men de jeg har hilst på har hatt skikkelige horn, både hunner og hanner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rusken Skrevet 18. desember 2011 #471 Del Skrevet 18. desember 2011 Kan ikke ku/okse diskusjonen tas et annet sted? Let's stay on topic! 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 18. desember 2011 #472 Del Skrevet 18. desember 2011 (endret) Hmm, her i området er det få som har NRF, men de jeg har hilst på har hatt skikkelige horn, både hunner og hanner. Det varierar jo veldig men andre raser har ofte meir horn enn NRF. Endret 18. desember 2011 av imli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 18. desember 2011 #473 Del Skrevet 18. desember 2011 Ja, det var det eg meinte - andre raser har meir horn enn NRF Siste fra meg her nå, det jeg mente var at jeg ikke har fått inntrykk av at NRF har dårlig med horn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 18. desember 2011 #474 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg trodde også det het HenniNg Olsen i mange år Og da jeg var liten og var fan av Spice Girls og andre grupper som sang på engelsk, tolket jeg teksten som jeg ville og sang liksom-engelsk av hjertens lyst. "If you wanna fjushe, forgetapæs" -> "If you want my future, forget my past". Opplever fremdeles at jeg plutselig får "Ahaaa, så det var deeet de mente!" når jeg oppdager teksten til gamle 90-tallsklassikere på nytt. Og jeg trodde en stund at de sang "if you wanna be my liver" Broren min som kunne engelsk hørte meg synge det en gang, og forklarte meg hva de egentlig sang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 18. desember 2011 #475 Del Skrevet 18. desember 2011 Siste fra meg her nå, det jeg mente var at jeg ikke har fått inntrykk av at NRF har dårlig med horn. Ja eg misforstod deg Men som sagt trudde eg NRF kyr hadde dårlegare med horn enn andre, men er ikkje sikkert det er sånn, det er berre mi erfaring. Eller er det kanskje slik at dei med meir "gode gamle" raser ynskjer å ha dyra meir "naturlege" og difor let horna vakse ut? Dei fleste eg har sett av t.d telemarksfe har hatt bra med horn i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 18. desember 2011 #476 Del Skrevet 18. desember 2011 Feler blir brukt til folkemusikk og fiolin til klassisk musikk. Men fysisk forskjell da? Jeg reagerte litt på utsagnet om at babygulrøttene er oppkappa store gulrøtter, for jeg har selv sett at noen av babyvariantene har en egen kjerne (gulrøtter har jo en lysere kjerne i midten, som man kan skrelle av om man vil) som står i forhold til størrelsen på resten av gulroten. Kjernen i store gulrøtter er jo mye tykkere enn det! Så etter litt søking har jeg fått bekreftet det jeg trodde: det finnes to forskjellige typer. "Baby carrots" er gulrøtter som er blitt høstet i liten størrelse. "Baby-cut carrots" er store gulrøtter som har blitt kuttet og formet som små gulrøtter. Disse dyrkes gjerne for å oppta mer sukker slik at smaken ligner mer på de små umodne. Men noen egen gulrottype er det jo ikke i noen av tilfellene. Babymais er vanlig søt mais som blir høstet før modning Men hva er de norske ordene på dette? Jeg har bare sett babygulrøtter og minigulrøtter, hva er hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 18. desember 2011 #477 Del Skrevet 18. desember 2011 Men fysisk forskjell da? Så vidt eg har forstått er det inga fysisk forskjell, berre at dei nyttar forskjellig namn til forskjellig bruk. Når me ser bort i frå den norske hardingfela då, som altså har underliggande ressonansstrengar og brukast til folkemusikk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Levitate Skrevet 18. desember 2011 #478 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg har fortsatt ikke innsett at det heter prostituert og ikke protistruert... Talefeil fra min side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 18. desember 2011 #479 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg har fortsatt ikke innsett at det heter prostituert og ikke protistruert... Talefeil fra min side. Haha, pappa tulla så ofte med ordet "insinuere" og sa "inseminere" i stedet, så jeg må konsentrere meg skikkelig hardt for å si det riktig! Det er lissom ikke heelt samme betydning... Jeg syns fortsatt at insinuere ser skikkelig rart ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 18. desember 2011 #480 Del Skrevet 18. desember 2011 Haha, pappa tulla så ofte med ordet "insinuere" og sa "inseminere" i stedet, så jeg må konsentrere meg skikkelig hardt for å si det riktig! Det er lissom ikke heelt samme betydning... Jeg syns fortsatt at insinuere ser skikkelig rart ut. Der er jeg også. Min filleonkel som tuller med dette, så har liksom satt seg fast hos meg, så jeg også må virkelig konsentrere meg for å si insinuere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå