Gå til innhold

Ting du har vært litt treig med å skjønne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest uAnonymBruker

Jeg tror faktisk jeg vet hva offside er, til tross for at jeg aldri har sett en fotballkamp i hele mitt liv!

Det er om en angriper får ballen mens han er foran forsvaret på motstanderens halvdel av banen ikke sant?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror faktisk jeg vet hva offside er, til tross for at jeg aldri har sett en fotballkamp i hele mitt liv!

Det er om en angriper får ballen mens han er foran forsvaret på motstanderens halvdel av banen ikke sant?

Jepp, korrekt. :tommelsmil: Men offsideregelen gjelder fra lagkameraten sentrer ballen til angriperen. Så selv om det kan se ut som om han er i offside, trenger han ikke å være det. Han bare begynte å løpe fra forsvarerne i det lagkameraten sentret ballen. :jepp:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jepp, korrekt. :tommelsmil: Men offsideregelen gjelder fra lagkameraten sentrer ballen til angriperen. Så selv om det kan se ut som om han er i offside, trenger han ikke å være det. Han bare begynte å løpe fra forsvarerne i det lagkameraten sentret ballen. :jepp:

:ball:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke akkurat på offside-regelen som en allmennkunnskap som de fleste burde skjønne. Synes ikke det er vittig om noen ikke skjønner det.

Akkurat som å si at jeg ikke forstår reglene i hockey helt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk offside-regelen er ganske vittig. Sitter og leser om offside og ler høyt for meg seg. Jeg kan også forklare hva det er, men det gir liksom ikke menig. For meg blir det som å si at hvis en sparker ballen mens motspillerens skolisse har gått opp og keeperen er født i juni så blir målet annullert. Jeg tror fotball hadde vært morsommere uten offside og at håndball kunne trengt flere regler (og større bane, gjerne fotballbane stor). Det eneste de gjør er å løpe fra en banehalvdel til den andre og kaste ballen i mål. Godt jeg har andre ting å gjøre enn å se på sport…

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk offside-regelen er ganske vittig. Sitter og leser om offside og ler høyt for meg seg. Jeg kan også forklare hva det er, men det gir liksom ikke menig. For meg blir det som å si at hvis en sparker ballen mens motspillerens skolisse har gått opp og keeperen er født i juni så blir målet annullert. Jeg tror fotball hadde vært morsommere uten offside og at håndball kunne trengt flere regler (og større bane, gjerne fotballbane stor). Det eneste de gjør er å løpe fra en banehalvdel til den andre og kaste ballen i mål. Godt jeg har andre ting å gjøre enn å se på sport…

Det er jo målene som er gøy.. Derfor jeg ikke ser på fotball.. 90 minutter og kanskje 1 eneste lille mål... Gud så kjedelig!

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

D alærte jeg noe nytt i dag også. Trodde også at baby-gulerøtter var en egen type gulerøtter :sjenert:

Gjelder det samme for baby-mais og da kanskje?

Jeg reagerte litt på utsagnet om at babygulrøttene er oppkappa store gulrøtter, for jeg har selv sett at noen av babyvariantene har en egen kjerne (gulrøtter har jo en lysere kjerne i midten, som man kan skrelle av om man vil) som står i forhold til størrelsen på resten av gulroten. Kjernen i store gulrøtter er jo mye tykkere enn det!

Så etter litt søking har jeg fått bekreftet det jeg trodde: det finnes to forskjellige typer.

"Baby carrots" er gulrøtter som er blitt høstet i liten størrelse.

"Baby-cut carrots" er store gulrøtter som har blitt kuttet og formet som små gulrøtter. Disse dyrkes gjerne for å oppta mer sukker slik at smaken ligner mer på de små umodne.

Men noen egen gulrottype er det jo ikke i noen av tilfellene.

Babymais er vanlig søt mais som blir høstet før modning :)

Endret av Moscato
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, man betaler jo skatt PR. MND da.. :sjenert:

Ja, gud det vet jeg jo. Men det jeg mener er at jeg trodde det var umulig å få det tilbake dersom man feks betalte inn mer skatt enn man skulle. :fnise:

Ikke lett dette. :regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gud det vet jeg jo. Men det jeg mener er at jeg trodde det var umulig å få det tilbake dersom man feks betalte inn mer skatt enn man skulle. :fnise:

Ikke lett dette. :regn:

Oi da! No offence, men har du ikke hørt folk snakke om hvor mye de fikk igjen på skatten?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Bambi er gutt og ikke jente. Og lurer fortsatt på om Tussi er jente eller gutt...

Tussi er gutt, skikkelig grop i målet:p

Men synes han passer bedre som jente, han har jo tross alt rosa sløyfe i halen sin!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Correcto, correcto.

Det som er artig med offsideregelen er at den er egentlig ikke vanskelig i det hele tatt, men den har blitt en "greie", så folk forventer at det skal være superkomplisert. Og da blir den jo det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Bambi er gutt og ikke jente. Og lurer fortsatt på om Tussi er jente eller gutt...

Ja,det var når oppfølgeren til Bambi kom at jeg forstod at det var en gutt.Virket veldig som ei jente da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tussi er gutt, skikkelig grop i målet:p

Men synes han passer bedre som jente, han har jo tross alt rosa sløyfe i halen sin!

Grov i målet er Stratos-kua også, og hun har jur! Syns den reklamen er så sær...

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grov i målet er Stratos-kua også, og hun har jur! Syns den reklamen er så sær...

Det er mange som diskuterer om stratoskua faktisk er ei ku, men hun har jo jur. Da argumenterer de med at hun har horn også, men det de ikke skjønner er at både kuer og okser kan ha horn, men bare kua kan ha jur :) Men ja, hun er jo grov i målet, kanskje de skulle gitt henne en lysere stemme så det ble.. mer opplagt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som diskuterer om stratoskua faktisk er ei ku, men hun har jo jur. Da argumenterer de med at hun har horn også, men det de ikke skjønner er at både kuer og okser kan ha horn, men bare kua kan ha jur :) Men ja, hun er jo grov i målet, kanskje de skulle gitt henne en lysere stemme så det ble.. mer opplagt.

Kuer er da grove i målet de også. Jeg hører ihvertfall ikke forskjell på ei ku og en okse.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kuer er da grove i målet de også. Jeg hører ihvertfall ikke forskjell på ei ku og en okse.

Ja, sant nok, men kua i reklamen burde få litt lysere stemme. Hun er jo allerede mørkeblå fra før, så om de gir henne litt lysere stemme gjør det vel ikke mer enn at de som tror hun er okse blir overbevist om det motsatte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jo, men i tegneserieverden bruker jo mannlige dyr ha grovere stemme :)

Ja, kuer har så definitivt horn! Jeg møtte ei ku en gang som hadde et skikkelig horn i sia til meg, det var vondt...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vedder på at mange av dere ikke vet at de fleste okser heller ikke har (får beholde) horn.

De fleste oksekalvene blir jo slakta før de er blitt spesielt gamle, men av sikkerhetsgrunner blir det utført avhorning på de fleste oksekalvene i løpet av de første to ukene etter fødselen.

Da dreper man eller fjerner hornanleggene slik at horn ikke vokser ut.

Så selv om oksekalvene har anlegg for horn når de blir født, så er det altså ikke et gjenkjennelsestegn hvis man skal kjønnsbestemme dem på litt avstand noen måneder senere.

Dette lærte i alle fall jeg for bare noen måneder siden, i forbindelse med at jeg ble assistent hos veterinæren. Regner med de som er oppvokst på gård vet om dette, men for andre er det nok en sånn ting som man aldri har tenkt over...

Endret av Moscato
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det var når oppfølgeren til Bambi kom at jeg forstod at det var en gutt.Virket veldig som ei jente da :)

Hvordan har du ikke klart å få det med deg før i oppfølgeren?

Han får jo både gevir og dame og barn i første filmen...

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...