Moscato Skrevet 17. desember 2011 #421 Del Skrevet 17. desember 2011 Ehh, man betaler jo skatt PR. MND da.. Nei, det trekkes et cirkabeløp hver mnd, basert på en viss prosent av det du sannsynligvis kommer til å tjene i løpet av året (eller ut fra en tabell som bestemmer månedlig beløp ut fra bruttolønn den mnd, men også tabellen er utformet med tanke på årslønnen). Når året er omme har man en selvangivelse der den nøyaktige lønnen blir oppført, sammen med eventuelle skattetrekk som man har rett på (kjøregodtgjørelse, BSU-sparebeløp osv). Deretter må man enten betale mer skatt (man får restskatt hvis man har tjent mer enn det man antok ved årets start) eller man får igjen penger (skatt tilgode får man hvis man har tjent mindre/har større fradrag enn det som ble estimert da man fikk skattekortet. Da får man tilbake det man har blitt trukket for mye i løpet av året). Altså betaler man skatt ut fra årsinntekt (pluss minus evt fradrag eller tillegg (feks formueskatt, skatt av arv)). SkatteTREKK blir derimot regnet per mnd for en del av oss. Men ikke for alle, for noen/mange blir bare trukket en bestemt prosent. Skattetrekket er altså ikke det samme som det man faktisk betaler i skatt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hipphurra Skrevet 17. desember 2011 #422 Del Skrevet 17. desember 2011 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 18. desember 2011 #423 Del Skrevet 18. desember 2011 Det er meget mulig, men SANGEN HANDLER IKKE OM DET. Nei, sangen slik eg forstår den handlar om kva som skjedde sumaren 1969... Men iflg folka her kan den altså handle om andre ting og 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 18. desember 2011 #424 Del Skrevet 18. desember 2011 D alærte jeg noe nytt i dag også. Trodde også at baby-gulerøtter var en egen type gulerøtter Gjelder det samme for baby-mais og da kanskje? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 18. desember 2011 #425 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg skjønner fortsatt ikke hva rente er Mange har forsøkt å forklare meg det, men jeg skjønner det fortsatt ikke. Så når folk snakker om at i år så er boligrenta høy, gitt, så aner jeg ikke om det er bra eller dårlig, så jeg bare nikker, og prøver å snakke om noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 18. desember 2011 #426 Del Skrevet 18. desember 2011 Hvis du har lån må du betale noen prosent i "avgift" for å låne de. Skjønte du det? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjøa Skrevet 18. desember 2011 #427 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg vet fortsatt ikke forskjellen på fele og fiolin... Ikke jeg heller. Har alltid trodd det er ulike navn på samme instrument. Wikipedia er enig ser det ut til. Husker en eller annen kjent ”fiolindame” ble intervjuet på TV for noen år siden og ble spurt om hvor lenge hun hadde spilt fele. Da klikket hun og ropte: DET ER IKKE FELE DET ER FIOLIN! Føler at de som vil være litt fine kaller fele for fiolin. Har jo hardingfele også da. Den har flere strenger enn en fele/fiolin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 18. desember 2011 #428 Del Skrevet 18. desember 2011 Og har du pengar i banken, får du nokre kr "i betaling" for å ha dei i banken (mindre enn kva du betalar for å ha lån). Differansen mellom det folk betalar i renter, og det dei får inn i renter for sparepengar, er "lønna" til bankane. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 18. desember 2011 #429 Del Skrevet 18. desember 2011 Ikke jeg heller. Har alltid trodd det er ulike navn på samme instrument. Wikipedia er enig ser det ut til. Husker en eller annen kjent ”fiolindame” ble intervjuet på TV for noen år siden og ble spurt om hvor lenge hun hadde spilt fele. Da klikket hun og ropte: DET ER IKKE FELE DET ER FIOLIN! Føler at de som vil være litt fine kaller fele for fiolin. Har jo hardingfele også da. Den har flere strenger enn en fele/fiolin. Feler blir brukt til folkemusikk og fiolin til klassisk musikk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjøa Skrevet 18. desember 2011 #430 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg har aldri skjønt offside regelen i fotball. Har fått den forklart utallige ganger, men det vil ikke inn. Hvorfor har man den regelen? Og hvorfor er det ikke offside i håndball? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjøa Skrevet 18. desember 2011 #431 Del Skrevet 18. desember 2011 Feler blir brukt til folkemusikk og fiolin til klassisk musikk. Men er det ikke hardingfele som blir brukt til folkemusikk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2011 #432 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg husker vi hadde en diskusjon på ungdomsskolen om abort skulle være lovlig eller ikke, og vi argumenterte for og mot dette. Jeg trodde helt ærlig abort var det samme som adoptering på den tiden, har nok blanda sammen ordene siden de er ganske like, og skjønte ikke helt argumentene fra eller til. Bare flaks at jeg var sjenert den gang, og ikke åpna kjeften for å si imot de som mente det var et drap.. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 18. desember 2011 #433 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg har aldri skjønt offside regelen i fotball. Har fått den forklart utallige ganger, men det vil ikke inn. Hvorfor har man den regelen? Og hvorfor er det ikke offside i håndball? Jeg skjønner ikke hvordan dere ikke klarer å forstå hva offside er! Men nå er jo jeg litt over snittet interessert i fotball, iallefall til å være jente:p Hvorfor man har den regelen kan jeg dessverre ikke svare deg på.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 18. desember 2011 #434 Del Skrevet 18. desember 2011 Men er det ikke hardingfele som blir brukt til folkemusikk? Jo, men hardingfele er vel ein særnorsk greie, fiolin/fele med fleire strengar. Trur eigentleg "vanleg" fiolin (altså utan dei underliggande ressonansstrengane) kan kallas fele også, at det er det same instrumentet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 18. desember 2011 #435 Del Skrevet 18. desember 2011 Håndball og fotball er jo relativt forskjellig, så det er ikke rart at man ikke har offside i håndball. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 18. desember 2011 #436 Del Skrevet 18. desember 2011 Jeg skjønner ikke hvordan dere ikke klarer å forstå hva offside er! Men nå er jo jeg litt over snittet interessert i fotball, iallefall til å være jente:p Hvorfor man har den regelen kan jeg dessverre ikke svare deg på.. Jeg tror at grunnen til at man har offside er fordi ellers kunne spissene ha stått fremme med målet hele tiden og bare snappa opp alt som kom. Husker da vi spilte sjuerfotball at jeg (som back) stod nede i forsvaret hele tiden. Det var litt av en overgang å gå over til elleverfotball og plutselig skulle være med i resten av spillet også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjøa Skrevet 18. desember 2011 #437 Del Skrevet 18. desember 2011 Håndball og fotball er jo relativt forskjellig, så det er ikke rart at man ikke har offside i håndball. Men håndball kunne jo faktisk trengt en slik regel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 18. desember 2011 #438 Del Skrevet 18. desember 2011 Så når folk snakker om at i år så er boligrenta høy, gitt, så aner jeg ikke om det er bra eller dårlig Det er sikkert fordi det kommer an på om de som prater om det skal selge eller skal kjøpe hus. Er det ikke sånn? Er lettere forvirret selv. Men er boligrenta høy, så er det selgers marked, og er den lav, så er det kjøpers marked? Eller er det omvendt? Oi, jeg skjønner ikke boligrente selv jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 18. desember 2011 #439 Del Skrevet 18. desember 2011 Men håndball kunne jo faktisk trengt en slik regel. Nei? Der står aldri en spiller langt framme og bare venter på ballen: Det har de ikke "råd" til i forsvar. Men dette er off topic.. Mer ting noen har vært trege til å skjønne!!! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 18. desember 2011 #440 Del Skrevet 18. desember 2011 Men håndball kunne jo faktisk trengt en slik regel. De har jo på en måte det, bare motsatt vei liksom. Hjemmelaget blir straffet dersom de tråkker på streken når de forsvarer. I fotball er det omvendt. Bortelaget blir straffet dersom de ''tråkker på streken'' (som da altså er en imaginær strek som går hvor enn forsvarsspillerne til hjemmelaget er). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå