Gå til innhold

Vekttap uten grunn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ikke gått inn for å slanke meg, og ikke endret radikalt på kosthold eller aktivitetsnivå. Eneste jeg har gjort er å kutte ut hvetemel og melk etter legens anbefaling, fordi jeg har hatt litt kvalme.

Har i det siste fått kommentarer som "har du blitt mye tynnere eller?" og jeg har ledd og sagt "jeg nei, tror ikke det altså". Men nå har jeg vært en runde i klesbutikkene for å kjøpe klær til julebord, og ikke minst funnet vekta da jeg leita frem julepynt på loftet. Er godt innenfor størrelse 34 jo!! Hvordan kan jeg ha unngått å merke det? I vår april/mai var jeg størrelse 38 og 63 kg. Skjønner ingen ting.

Føler meg veldig opplagt og frisk nå, særlig etter at jeg kutta ut melk og hvetemel for en måneds tid siden. Men begynner jo å lure på om jeg er syk?

Kan man ha bendelorm uten å merke det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du erstattet kaloriene fra melet og melken da, så du får i deg like mye?

Skrevet

Får i meg mer kalorier nå enn før tror jeg. Men har jo gått over til grove kornsorter, og mer fett for å få nok kalorier. Kanskje vanskelig for kroppen å følge med? Men jeg tror ikke dette har skjedd etter at jeg la om kostholdet, men i løpet av det siste halvåret?

Kanskje begynne å følge med litt mer på vekta fremover ja. Tenker jo kreft og alt som verre er. Men da ville jeg vel følt med dårlig.

Skrevet

Ikke nødvendigvis, men jeg ville nok tatt dette opp med legen først som sist da det kan skyldes litt av hvert.

Skrevet

Det samme skjedde med både meg og min datter da vi fikk cøliaki.

Vi ble mindre oppblåste, fikk bedre fordøyelse, bedre næringsopptak, og gikk ned i vekt.

Malabsorpsjon på grunn av matintoleranser kan sette kroppen i sparemodus, når kroppen da får nok og riktig næring, vil det ofte virke vektregulerende.

Skrevet

Det samme skjedde med både meg og min datter da vi fikk cøliaki.

Vi ble mindre oppblåste, fikk bedre fordøyelse, bedre næringsopptak, og gikk ned i vekt.

Malabsorpsjon på grunn av matintoleranser kan sette kroppen i sparemodus, når kroppen da får nok og riktig næring, vil det ofte virke vektregulerende.

Vet du, akkurat den tanken har jeg vært innom selv. At det er nå jeg er sånn som jeg er ment å være, og er det motsatte av syk? Det er på grunn av mistanke om cøliaki jeg er satt på "diett". Men jeg visste ikke at å legge om kosten kunne få sånne konsekvenser.

Da jeg var yngre og var jeg veldig slank/tynn, og jeg føler meg plutselig som meg selv igjen nå.

Får vel vite mer hos legen etter hvert da kanskje, men skal ikke tilbake før i februar.

Fikk litt hetta da jeg så vekta, og tenkte jeg kanskje burde sjekke helsa asap. Men har roet meg litt nå.

Skrevet

Ikke nødvendigvis, men jeg ville nok tatt dette opp med legen først som sist da det kan skyldes litt av hvert.

Hmmm, ja. :/

Skrevet

Melk og mel har jo bare blitt erstattet den siste måneden. Du går ikke ned 10 kg på den korte tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...