Gå til innhold

Selger nekter å betale omreg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om dette er rett plass, men moderatorer får bare flytte om det er feil!:-)

Sambo kjøpte seg en bil for noen mnd siden. Den skulle han få for 350.000 kr inkl omreg. I kontrakten står det at sambo betaler 343.253 kr for bilen. Selger betaler omreg på 6.747 kr.

Lenge nektet denne selgeren å betale og når han til slutt krøp til korset så overførte han bare 6.000 kr. 747 kr for lite. Disse 747 kr nekter han nå å betale, tør ikke svare når sambo ringer, og sender frekke meldinger til han.

Det jeg lurer på nå er hva vi gjør videre? Kan vi gå til politiet å anmelde dette for kontaktsbrudd? Evt hva annet kan vi anmelde han for? Greit det er et lite beløp, men vi er ikke akkuratt rike og rett skal være rett!

Takk for svar :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hmm... 350.000 inkludert omreg innebærer da at samboeren din skulle betalt 350.000 til selger, og at selger da skulle betale omreg av de 350.000 han fikk for bilen.

Hvis den opprinnelige avtalen (om 350.000 inkl omreg) skal holdes når samboeren din har betalt selger kun 343.253 kr, så må din samboer selv betale omreg, og vil da ende med å ha lagt ut 350.000 totalt.

Slik du forklarer det nå prøver dere å få bilen for 343.253 kr inkl omreg.

Så da lurer jeg på hva som konkret står i kontrakten? Står det kun at din samboer skal betale selger 343.253 kr, eller står det OGSÅ at selger skal betale omreg i tillegg til at han bare får 343.253.

Hvis avtalen var 350.000 inkludert omreg, og det har skjedd en glipp ved at det står 343.253 inkl omreg i kontrakten, så ville jeg følt meg ganske råtten om jeg krangla på de siste 747 kr, altså, Bare så det er sagt...

Endret av Moscato
  • Liker 2
Skrevet

Dere har jo betalt mindre for bilen slik at dere kan betale omregistreringsavgiften.. Bilen koster 350.000 INKLUDERT omreg.avgift, men dere har bare betalt 343.253 som er 6747 kr mindre.. altså prisen av omreg.avgiften! Ingening å anmelde for her dessverre..

Skrevet

Min feil! Sambo overførte 350.000 kr til selgeren! Men i kontrakten står det at bilen kostet 343.253 kr og at omreg skulle betales av selger. Sambo har altså betalt 350.000 til selgeren!

Skrevet

Da skal dere jo ha igjen penger for omregistreringsavgiften.. men om jeg ville brukt så mye tid og energi på å krangle om de resterende 700 kronene, det vet jeg ikke :/

Skrevet

Vil ha de 747 kronene. Hva kan vi anmelde han for?

Skrevet (endret)

Jeg må si jeg sliter litt med å forstå at dere er villige til å skape så mye drama for 700 kr. Du skriver at dere ikke akkurat er rike, men hvis man har dårlig råd virker det lite fornuftig å kjøpe bil til 350 000.

Jeg forstår frustrasjonen og prinsippet, men er det virkelig verdt å bruke så mye energi for skarve 7 hundrelapper.

Og jeg kan garantere at politiet ikke vil bruke noen ressurser på dette heller.

Endret av Iah
  • Liker 5
Gjest Nuppdupp
Skrevet

Jeg må si jeg sliter litt med å forstå at dere er villige til å skape så mye drama for 700 kr. Du skriver at dere ikke akkurat er rike, men hvis man har dårlig råd virker det lite fornuftig å kjøpe bil til 350 000.

Jeg forstår frustrasjonen, og prinsippet, men er det virkelig verdt å bruke så mye energi for skarve 7 hundrelapper.

du glemte 47kr hehehe ;)

• Liker 1
Skrevet

Kan vi gå til politiet å anmelde dette for kontaktsbrudd?

Nei. Slike saker har ingenting hos politiet å gjøre, de må løses sivilt. Dere kan iverksette inkasso og deretter om nødvendig sende saken videre til Namsmannen, så da er det bare å sette dere inn i hvordan en slik prosess foregår og vurdere om dere gidder det for 747 kr.

Evt hva annet kan vi anmelde han for?

Hva annet har han gjort da?

Skrevet

Du kan klage ham inn for forliksrådet. Det koster 850 kr eller rundt der for at de skal se på saken, tar deg et par mnd, og vinner dere, må han betale dere de 747 kronene pluss det det kostet å få saken opp dit.

Send selger en mail eller SMS der dere ber om at de resterende pengene betales til deres konto XXXX-XX-XXXXX, ellers vil det bli innsendt klage til forliksrådet, med dertil større utgifter for ham.

Så får dere avgjøre selv om dere vil bruke 8-900 kroner og masse tid og energi på å få inn de resterende 747 kronene dersom han fremdeles ikke betaler.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal snakke med sambo i morgen, takk for svar og tips.

Det er bare veldig irriterende at en såpass gammel mann (50-60år) gidder å snylte noen unge mennesker for 747 kr.

Sambo ville absolutt ha seg ny bil, men han klarte ikke kjøpe seg en billig en. Dette har ført til at vi har alt for mye lån og kanskje må selge bilen for å ha råd til mat.. Sambo er ikke så veldig smart sånn sett :-p Bare det dyreste er godt nok for han..

Skrevet

Du kan klage ham inn for forliksrådet. Det koster 850 kr eller rundt der for at de skal se på saken, tar deg et par mnd, og vinner dere, må han betale dere de 747 kronene pluss det det kostet å få saken opp dit.

Send selger en mail eller SMS der dere ber om at de resterende pengene betales til deres konto XXXX-XX-XXXXX, ellers vil det bli innsendt klage til forliksrådet, med dertil større utgifter for ham.

Så får dere avgjøre selv om dere vil bruke 8-900 kroner og masse tid og energi på å få inn de resterende 747 kronene dersom han fremdeles ikke betaler.

Eller lettere, send en epost der du skriver:

Siden du nekter og tilbakebetale pengene vi har krav på, og dette er lett for oss og dokumentere med kontrakten og bankutskrifter. Så kommer vi om en uke til å anmelde saken til forliksrådet, dette vil inbefatte ett gebyr på 850 kroner som taperen av saken må betale. I tillegg til de orginale 747 kronene. Hvis du vil unngå å ta saken i forliksrådet så kan du betale pengene inn på kontonr XXXXXXXXXXXXXX før den 22 desember..

Skrevet

Har dere råd til å betale 350 000,- for en bil så har dere råd med de siste 747 kronene.

Samme hvor mye prestisje som ligger i saken så er det dumt å legge seg ut med folk du ikke aner hvem er for så lite.

Skrevet

Så alle som bruker relativt mye penger på å kjøpe seg bil skal bare overse det hvis selger snyter dem for noen hundrelapper? Hvor går den grensa der man ikke skal bry seg om sånt da? Merker jeg heier på "rett skal være rett" i dette tilfelle jeg, syns det er simpelt av selger :nei:

Skrevet

Jeg ville prioritert å få orden på egen økonomi fremfor å bruke tid på å få igjen 0,21% summen for et dumt bilkjøp. Det er mye mer lønnsomt for dere å kvitte dere med gliset enn disse usle hundrelappene.

Bruk kreftene på å få samboeren til å skjønne hvor mye bilkjøpet kommer til å koste dere de kommende årene.

Dette fillebeløpet er jo ingenting selv om det er aldri så irriterende.

Skrevet

Så alle som bruker relativt mye penger på å kjøpe seg bil skal bare overse det hvis selger snyter dem for noen hundrelapper? Hvor går den grensa der man ikke skal bry seg om sånt da? Merker jeg heier på "rett skal være rett" i dette tilfelle jeg, syns det er simpelt av selger :nei:

Nei, på ingen måte riktig av selger, men beløpet er så lite i forhold til totalsummen (0,21%) at det blir å anse som avrunding.

Når bilkjøpet er dumt og de knapt har penger til mat så er det andre ting man bør prioriteres.

Skrevet

Nei, og som jeg skrev så skjønner jeg absolutt prinsippet. Men når TS skriver at de ikke kan kjøpe mat på grunn av dette bilkjøpet sier det seg selv at det ikke er disse 700 kronene som TS og samboer bør konsentrere seg om.

Skrevet

Skjønner virkelig ikke hvorfor dere gidder å krangle på 700kr.

Skrevet

Hvor går den grensa der man ikke skal bry seg om sånt da?

Den går vel omtrent der hvor man ender opp med en elendig timebetaling i forhold til innsatsen man legger i det. Hvor mange timer er det verdt å jobbe med å få igjen disse pengene, i forhold til hva man tjener på å bruke den samme tida på litt overtid på jobben? For ikke å snakke om utlegg til advokat, forliksklage osv.

Jeg hadde latt det gå. Og å bruke 350k på en bil når man har dårlig råd er jo en luksusfellen neste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...