Gå til innhold

Små akvarier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor skal du flytte det?

Rengjøring av akvarie består av ukentlig delvannbytte på 20-30% - oftere ved små kar.

Man skal ikke bytte alt vannet på en gang.

Pumpen skal kun renses når den begynner å bli tett, og da kun skylles lett i akvarievann.

Fiskene skal ikke ha det sterilt, de er avhengig av de gode bakteriene som dannes i filteret og grusen.

Glasset pusser du lett over med litt filtervatt - og vips er det rent og fiskene er glade.

Der jeg bodde før måtte jeg flytte det for å få vasket det skikkelig de gangene det måtte gjøres. Kan jo ikke ha greia stående på kjøkkenbenken heller :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde ikke lages akvarier mindre enn 60-80 L mener nå jeg!

Skal man først ha et akvarium er det like greit å ha et såpass stort et. Det er til fordel både for fiskene og for dem som skal drive det.

Et akvarium på 28 L blir du etterhvert møkkalei pga rengjøring og vannskifte hele tiden. Det dreper både fiskene og akvarieinteressen til eieren.

Og et akvarium på 60 L er heller ikke stort i akvariemiljøene, det er også lite, men da er du i allefall på minimumsgrensa til det som kan kalles et forsvarlig og greit akvarium sånn dyrehelsemessig sett.

• Liker 1
Skrevet

Hvor stort er et slikt akvarie på 60 liter i mål da?

Akvarieinteressen vil nok ikke dale, så det trenger du ikke bekymre deg for. Jeg bare lurer på hvor lite jeg kan ha da jeg har liten plass. For meg er det ikke fiskeplageri.

Gjest PseudonymBruker
Skrevet (endret)

Hvorfor skal du flytte det?

Rengjøring av akvarie består av ukentlig delvannbytte på 20-30% - oftere ved små kar.

Man skal ikke bytte alt vannet på en gang.

Pumpen skal kun renses når den begynner å bli tett, og da kun skylles lett i akvarievann.

Fiskene skal ikke ha det sterilt, de er avhengig av de gode bakteriene som dannes i filteret og grusen.

Glasset pusser du lett over med litt filtervatt - og vips er det rent og fiskene er glade.

En liten melkekartong som et akvarie på 28 liter er, vil flyte med fiskeavføring og dritt i bunnen, som du ikke får opp og ut. Dermed svømmer fisken i kloakk om du legger opp til bare delvannbytter og vasking av rutene.

Slamsuging blir umulig uten å omtrent tømme karet hver gang.

Dermed starter du i praksis med "nytt", uinnkjørt akvarievann HVER uke, noe som er drepen for fisker, og drepen for stabile vannverdier og bakteriebalanse.

Du vil og få problemer med at det bygger seg opp nitritt til en topp der du opplever fiskedød.

Filter i sånne små sølepytter blir overfylt av dritt, og må skylles såpass at også der dør de "sunne" bakteriene som skal være med å filtrere vannet.

Planter får heller ikke etablert seg.

Det blir bare søl, og til slutt gir du opp etter mye styr.

Fisk er også liv.

Ikke steng dem inne i en liten, lunken søledam der miljøet er fullt av gifter.

De største karene er lettest å holde uansett.

De er også penest.

Endret av PseudonymBruker
  • Liker 2
Skrevet

PseudonymBruker, jeg stusser litt over utsagnenene dine angående små akvarier.

jeg er enig i at nybegynnere bør starte med noe større en dette men å slamsuge og generellt vedlikeholde små kar er da ikke noe større problem hvis man tilpasser litt. bruker du en slange med mindre diameter så går slamming fint som bare det uten å "tømme karet hver gang".

jeg har opp til flere kar i størrelsen 10 - 35 liter som jeg sjelden trenger å vaske rutene på, vannverdiene er fine og alt det levende trives. det fordrer såklart at man vet hva man gjør (ref nybegynnere bør ha større) men å fullstendig avskrive mindre kar blir litt drøyt.

• Liker 3
Gjest PinkLeaf
Skrevet

PseudonymBruker, jeg stusser litt over utsagnenene dine angående små akvarier.

jeg er enig i at nybegynnere bør starte med noe større en dette men å slamsuge og generellt vedlikeholde små kar er da ikke noe større problem hvis man tilpasser litt. bruker du en slange med mindre diameter så går slamming fint som bare det uten å "tømme karet hver gang".

jeg har opp til flere kar i størrelsen 10 - 35 liter som jeg sjelden trenger å vaske rutene på, vannverdiene er fine og alt det levende trives. det fordrer såklart at man vet hva man gjør (ref nybegynnere bør ha større) men å fullstendig avskrive mindre kar blir litt drøyt.

Pluss fra meg! :jepp:

Skrevet
Hvor stort er et slikt akvarie på 60 liter i mål da?

Her er noen standardmål på akvarium, noen er kanskje litt høyere og kortere etc.

25 liter, 40x25x25 cm

45 liter, 50x30x30 cm

63 liter, 60x30x35 cm

112 liter, 80x35x40 cm

160 liter, 100x40x40 cm

Dersom du har f.eks kun 60 cm, men ønsker et større kar kan du også ha en kube eller et hjørneakvarium, da går du raskt opp i liter.

Kube på 55x55x55 cm er f.eks 166 liter.

Jeg ville selv ha valgt det største jeg har plass til under 800 liter, men du må også tenke på at utstyr og innhold til et større akvarium koster mye mer enn for et lite.

Det er veldig greit å ha et stort akvarium med stabile vannverdier og mer slingringsmonn når det kommer til å gjøre feil, men det er også kjipt om du synes det blir for stort. Har du et stort akvarium bruker du også mer tid på vannbytter og vedlikehold, du bør også ha et form for slangesystem slik at du slipper å bære deg ihjel med vann.

Dersom du har lyst på noe mindre, la oss si 45 liter er det greit å se hva slags fisk du kan ha (anbefaler http://www.liveaquaria.com/ for generell info om fisk, hva som går sammen og størrelse på akvarium), hvilket utstyr du bør kjøpe etc før du handler akvariet slik at det blir som du vil. Kjipt å kjøpe 19 liters akvarium dersom favorittfisken din bør ha 80 liter pluss og så videre.

TS, hvilke fisk har du lyst på? Hva så du for deg da du begynte å tenke på dette? Et lite akvarium på kjøkkenbenken eller et større i stua? Om du forteller oss litt om hva du vil så er det mye lettere å anbefale bra utstyr og foreslå fisk som kan passe sammen :)

Skrevet

Et lite ett på kjøkkenbenken med et par fisker oppi som jeg kan prate med. Gjerne fisker i farger, for de er pene å se på. Ser for meg å sitte der med rødvinsglasset på fredagskveldene og se på dem.

Skrevet

Jeg har en slik en på 5 liter. Har 2 gullfisk og 2 eplesnegler. De har levd i ett par år nå. Ikke alle planter som trives oppi der, men har en som fiskene ikke har spist opp som ser ut til å klare seg bra.

AA_Aqua_Box_Aquarium_Series.jpg

Skrevet

Mener å huske at de som har disse fine 6kantete karene har et som er større, rundt 48 l.

Dette måtte jo vært supert å hatt "masse" fine reker i, samt en mindre fisk som kan gå alene(altså ikke type gullfisk).

Disse karene tar lite plass, og er store nok til at at fisken/rekene/sneglene får et fint liv. Det er også mye lettere å styre med, enn et lite kar på 15l.(jo større kar, jo mindre arbeid!)

Vær så snill, ikke anskaff 15 l kar å stapp det fullt av "nybegynnerfisk" og stimer med neon tetra eller lignende:(

Les først, akvaforum.no og nettakvariet.no har kjempefine forum, med mange tips, kjøp og salg og generelle artikler om hold av fisk, sykdommer, oppstat, osv!

Gjest PseudonymBruker
Skrevet

Jeg har en slik en på 5 liter. Har 2 gullfisk og 2 eplesnegler. De har levd i ett par år nå. Ikke alle planter som trives oppi der, men har en som fiskene ikke har spist opp som ser ut til å klare seg bra.

AA_Aqua_Box_Aquarium_Series.jpg

To gullfisk oppi det i et par år = Guantanamo. Etter min mening.

Men når folk har sett for seg noe i tankene og begynner å ønske seg det, så hjelper ingen gode råd, dessverre.

Gjest PseudonymBruker
Skrevet

Et lite ett på kjøkkenbenken med et par fisker oppi som jeg kan prate med. Gjerne fisker i farger, for de er pene å se på. Ser for meg å sitte der med rødvinsglasset på fredagskveldene og se på dem.

Velg deg da for all deg ÉN kampfisk.

Og få karet over 20 liter.

• Liker 1
Skrevet

Om du skal ha det på kjøkkenbenken ville jeg valgt et ganske langt lavt og smalt akvarium, de er kjempefine. F.eks 45x25x30.

Forslag til fisk til akvarium mellom 20-40 liter.

2-3 klovnekilli (finnes andre killifisk du kan se på også)

eller

2-3 guppy (av samme kjønn)

eller

1 kampfisk

eller

5-6 mikro rasbora (finnes flere typer på under 2 cm)

Gullfisk synes jeg er et dårlig forslag. Om du vil ha et bittelite akvarium kan du kanskje se på reker og morsomme snegler. Reker er veldig artige dyr.

Skrevet

Gullfisk er ikke fisken jeg har spesielt lyst til å ha, heller ikke neontetra. Hadde gullfisk for en ti år siden.

Har vært å sett på dyrebutikken nå, massevis av små akvarier der og har sett på kampfisken. De hadde akvarier som var mindre enn en gullfiskbolle, og det kan jeg gå med på er lite.

Kampfisken var virkelig vakker. Så også mange andre artige fisker som jeg gjerne kunne tenkt meg om jeg hadde større plass, men det har jeg jo ikke. Reker så jeg ikke noe til, men så snakket jeg heller ikke med noen av de som jobbet der. Svømmer reker?

Skrevet

Pakistansk botia var den festligste fisken, men den trenger jo en god del større plass. Artig utseende og svømmestil på den da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...