Gå til innhold

Små akvarier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke fisker egner seg best til små akvarier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig få kan overleve. Ingen har det bra. Hvor smått er det snakk om, og har du pumpe&varmekolbe?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har så langt ingenting :)

Skrevet

Da ville jeg heller invistert i et større akvarium. Det er penere, lettere å holde, bedre for fisken, du kan ha flere forskjellige fisk og du slipper å måtte holde deg til noen få typer. :)

• Liker 4
Skrevet

Vil du ha ferskvann eller saltvann? Jeg har mest erfaring med saltvann, men er mange fine små akvarier med enkle koraller, 1 fisk og kanskje en reke. Du kan jo se på fluval edge som er et veldig pent akvarium, så får du sikkert noen ideer til både ferskvann og saltvann.

Fisk som egner seg til et lite ferskvannsakvarium er f.eks en trio med killifisk (mange fine) eller en kampfisk.

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Det spørs jo litt hva ts mener med "lite". Er det 10l eller 28l lissom?

Skrevet

Når jeg sier lite tenker jeg på slike som har størrelse alla en stooor gullfiskbolle, aner ikke hvor mange liter det er jeg? Stort akvarium er desverre utelukket pga plassbegrensning. Trenger ikke å ha så mange fisker, om det er plass til en så er det plass til en.

Gjest PinkLeaf
Skrevet (endret)

Jeg har et 28l, og der har jeg akkurat, såvidt det er, plass til en kampfisk og fem neontetra. Anbefaler deg IKKE runde boller, da kan fisken bli svimmel, redd og uvel. De trives best når de har noen hjørner forholde seg til.

Er du ny som akvarist anbefaler jeg at du kikker på nybegynnerforumet på nettakvariet, før du går til innkjøp av noe som helst :-)

Lykke til!

Endret av PinkLeaf
  • Liker 3
Skrevet

Vi hadde en kampfisk i et 60 l akvarium, tror den var ganske bortskjemt :ler: Så døde den og vi solgte akavriet, var ikke noe for oss.

Men er det ikke litt spesielt med kampfisk på vinflasker? Så noen som hadde en i et vinglass?!

Skrevet

Men er det ikke litt spesielt med kampfisk på vinflasker? Så noen som hadde en i et vinglass?!

Egentlig er det veldig spesielt, men fra naturens side så er kampfisken vant til små områder å bevege seg på. I vill tilstand lever de i små dammer dannet av regn, og i tørkeperioden kan dammene bli nokså små.

Men det må jo bli veldig vanskelig å holde et vinglass rent?? Fra naturens side så er det jord og bakke som sørger for gode vannverdier for fisken, men i ett pittelite vinglass så lever jo ikke fisken i annet enn sin egen dritt...?

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Mange mener kampfisk er som dekorasjon. Jeg har hørt at de har blitt solgt som tilbehør til blomster, og skal leve i glassvase. "De kan fint spise av plantene, og lever sjelden lenger en én måned, kanskje to, uansett". *grøss*

Jeg mener at en kampfisk bør har MINST 28 liter, noe annet er slemt. Det er også vanskeligere å opprettholde sunne vannverdier i et mindre akvarium.

Kampfisk lever i vannet i rismarker, som har ganske høy vannstand jevnt over.. Men jeg synes likevel det er best å la de få god plass, og dermed kan du beholde den vakre fisken i flere år. Den forrige jeg hadde levde nesten tre år, og de er jo som regel et halvt år når du får dem - altså var den nesten 3,5 år - som er ganske gammelt for en kampfisk.. :)

• Liker 1
Skrevet

Blir ikke noe fisk i vinglass her i gården, hilsen TS :) Tenk å plutselig ta feil glass en fuktig kveld? Huff nei!

Tenker å ha et lite avkarie. Har hatt stor gullfiskbolle tidligere og syns den var ubehagelig å rengjøre. Alltid redd for å miste den når jeg bar den til og fra pga. formen. Så ikke bare fisken som trives best uten bolle ;)

Skal ta en titt på det andre forumet, takk!

Gjest PseudonymBruker
Skrevet

Fisk i vinglass og alle andre glass og/eller boller er mishandling! :angry:

Kampfisk kan bo i et lite glass på ned mot 4 liter en KORT PERIODE.

Det skal IKKE være dens permanente hjem. :nei:

Små akvarier på 20-30 liter egner seg ikke til noe annet enn å ha vannplanter i.

Takk.

• Liker 3
Gjest PseudonymBruker
Skrevet (endret)

Egentlig er det veldig spesielt, men fra naturens side så er kampfisken vant til små områder å bevege seg på. I vill tilstand lever de i små dammer dannet av regn, og i tørkeperioden kan dammene bli nokså små.

Men det må jo bli veldig vanskelig å holde et vinglass rent?? Fra naturens side så er det jord og bakke som sørger for gode vannverdier for fisken, men i ett pittelite vinglass så lever jo ikke fisken i annet enn sin egen dritt...?

Den blir tynet på O2 mangel og nitritt, som et menneske med nyresvikt.

Tilby den et akavrie, eller glem det.

Endret av PseudonymBruker
  • Liker 1
Gjest PseudonymBruker
Skrevet (endret)

Tenker å ha et lite avkarie. Har hatt stor gullfiskbolle tidligere og syns den var ubehagelig å rengjøre.

Å ha et lite akvarie er minst like vanskelig å rengjøre, om ikke mer. Du kommer til å bli gæren. Ikke minst med tanke på vannverdiene.

Pluss at du vil erfare både fiskedød, og at de fiskene som overlever stresset med å bo der vokser ut av karet.

Skal du først ha akvarie, så skaff det et ordentlig et. Det er mitt ærlige råd.

Endret av PseudonymBruker
  • Liker 2
Gjest PseudonymBruker
Skrevet

Jeg har et 28l, og der har jeg akkurat, såvidt det er, plass til en kampfisk og fem neontetra. Anbefaler deg IKKE runde boller, da kan fisken bli svimmel, redd og uvel. De trives best når de har noen hjørner forholde seg til.

Det har ikke noe med hjørnene å gjøre, men med vannkvaliteten, som er umulig å holde sunn for en fisk i en bolle.

Tenk deg å leve med noe som ligner konstant astma-anfall, og se hvordan det går..

• Liker 1
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Det har ikke noe med hjørnene å gjøre, men med vannkvaliteten, som er umulig å holde sunn for en fisk i en bolle.

Tenk deg å leve med noe som ligner konstant astma-anfall, og se hvordan det går..

Hvis du leser gjennom det andre svaret mitt ser du at jeg også skriver at det er tilnærmet umulig å holde gode vannverdier i et lite kar også ;-)

Skrevet

Å ha et lite akvarie er minst like vanskelig å rengjøre, om ikke mer. Du kommer til å bli gæren. Ikke minst med tanke på vannverdiene.

Pluss at du vil erfare både fiskedød, og at de fiskene som overlever stresset med å bo der vokser ut av karet.

Skal du først ha akvarie, så skaff det et ordentlig et. Det er mitt ærlige råd.

Et akvarie er for meg lettere å flytte på enn en sleip bolle. Har desverre ikke plass til å ha et stort akvarie her, derfor må det bli et lite ett.

Skrevet

Jeg har akvarium på 60 liter. Der har jeg ti kardinaltetra og fem platy. Kjempefint er det og fiskene har levd der i to år. Tror de har det godt :)

Skrevet

Et akvarie er for meg lettere å flytte på enn en sleip bolle.

Hvorfor skal du flytte det?

Rengjøring av akvarie består av ukentlig delvannbytte på 20-30% - oftere ved små kar.

Man skal ikke bytte alt vannet på en gang.

Pumpen skal kun renses når den begynner å bli tett, og da kun skylles lett i akvarievann.

Fiskene skal ikke ha det sterilt, de er avhengig av de gode bakteriene som dannes i filteret og grusen.

Glasset pusser du lett over med litt filtervatt - og vips er det rent og fiskene er glade.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...