Gå til innhold

Hva skjer med Munchmueet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg en kortversjon om hva som skjer med Lambda og hvor Munchmuseet skal ligge? Må ærlig talt si at jeg ikke skjønner noe av den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lamda er død og det skal utredes mulighet for å legge munchmuseet til Nasjonalgaleriet eller Tøyen. Hovedkonsekvensen er at det ikke er realistisk med et nytt munchmuseum på svært mange år. Bildene forfaller og utstillingene har dårlige forhold.

Oslo har vist seg ute av stand til å få til en tverpolitisk løsning og å ta vare på en nasjonal kulturskatt.

Munchmuseet bør flyttes fra Oslo, til en norsk by som er i stand til å ta vare på kunsten og gjøre det til et nasjonalt utstillingsvindu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamda er død og det skal utredes mulighet for å legge munchmuseet til Nasjonalgaleriet eller Tøyen.

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munchmuseet bør flyttes fra Oslo, til en norsk by som er i stand til å ta vare på kunsten og gjøre det til et nasjonalt utstillingsvindu.

Det er nok ikke så enkelt, all den tid det er Oslo Kommune som eier kunstverkene.

Jeg mener selv at Munch-museet skal fortsette å ligge på Tøyen, dog må nytt bygg på plass. Passer kanskje fint å ha dette på plass til 2013 for å markere 150 siden Munch ble født og 50 år siden Munch-museet åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så enkelt, all den tid det er Oslo Kommune som eier kunstverkene.

Jeg mener selv at Munch-museet skal fortsette å ligge på Tøyen, dog må nytt bygg på plass. Passer kanskje fint å ha dette på plass til 2013 for å markere 150 siden Munch ble født og 50 år siden Munch-museet åpnet.

Jeg vet at Oslo kommune eier samlingen. De er bare så totalt ute av stand til å ta vare på det de eier. I tilleg så syter jo Karl I om at resten av landet skal betale for bygget. Da bør resten av Norge også få et ord med i laget.

Dersom det skulle kunnet åpne et nytt munchmuseum på Tøyen i 2013 så måtte de ha startet byggingen for lenge siden. 2023 er mer sansynelig. I mellomtiden forfaller kunstverkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyrebyrådet lar bevisst kunstskatten etter Munch forfalle for å presse frem en bygging av et museum. Det er en kynisk maktstrategi, men fordi de eier kunsten er det vanskelig å stoppe dette.

Den kjente kunstneren Franz Widerberg har testamentert vekk all kunsten sin til private for å hindre Oslo Kommune å få kloa i den. Det skjønner jeg godt!'

Munch sin kunst fungerer utmerket i den nåværende bygningen som faktisk er bygget nettopp for dette, nemlig å huse kunsten til Munch. Trenger man bedre lagerplass finnes det hundrevis av muligheter i Oslo. trenger man en større bygning kan man utvide den eksisterende uten problemer. Det er en lav og fin bygning som fint kan bygges på. Lar man utenlandske proffer gjøre jobben går det greit på en sommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lambda bygget er utrolig stygt, og asymetriskt. Jeg så et bygg som lignet engang i tidligere Øst-tyskland, det var et flytårn. :skratte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambda bygget er utrolig stygt, og asymetriskt. Jeg så et bygg som lignet engang i tidligere Øst-tyskland, det var et flytårn. :skratte:

Utrolig respektløs kommentar! :kjefte: Trekk tilbake kommentaren og lær deg folkeskikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambda bygget er utrolig stygt, og asymetriskt. Jeg så et bygg som lignet engang i tidligere Øst-tyskland, det var et flytårn. :skratte:

Ha ha ha!

Jeg er også sjeleglad for at Lambda ble vraket. Det er nok av sjeleløse bygg langs Bjørvikapromenaden som det er, så like greit de sparte oss for dette bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...