AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Hei! Jeg er en jente som er 19 år. I dag hadde jeg praksis på tannklinikken, og vi hadde en pasient og det jeg gjorde var å observere og se hvordan tannlegen arbeidet. Mens jeg sto der følte jeg meg plutselig litt rar i hodet og "tung" i kroppen og så besvimte jeg og falt. Jeg merket at jeg ble litt rart med synet også, sånn type 1-2 sek. Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men jeg følte at jeg var våken hele tiden, men når jeg akkurat falt/traff gulvet våknet jeg med en gang. Da sto tannlegen og den tannpleieren og løftet bena mine opp, men jeg sa til dem at det gikk bra og så sto jeg fort opp. Jeg trodde at jeg bare hadde snublet, men jeg hadde blitt sånn tung i kroppen og bare falt ned og stått opp med en gang. Det skjedde bare i løpet av noen sekunder tror jeg. Det er første gang i hele mitt liv at jeg besvimer på denne måten. De spurte meg om jeg hadde sovet nok, spist nok og sånt. Jeg hadde trent før praksisen i dag, og jeg hadde spist men bare to brødskiver og i tillegg sov jeg veldig lite i natt: type 5 timer. Derfor tolket jeg dette som at jeg har blitt litt overbelastet/sliten/stressa - kan man besvime på grunn av sånt? De bare ba meg gå hjem og slappe av og det gjorde jeg. Jeg følte meg liksom bra med en gang når jeg sto opp, litt sliten og vondt i hodet, men ellers ingenting. Je3g er ellers helt frisk, går ikke på noen medisiner og har det alltid bra. Litt forkjøla er jeg for tiden og stresset på grunn av nærmende eksamen. Har noen av dere opplevd noe sånt og vet dere hva årsaken kan være? Da de på tannklinikken tok det ganske greit regner jeg med at dette bare er et engangstilfelle, og jeg vet at jeg er sliten/stresset/overbelastet for tiden - kan det være en logisk forklaring på det? Nå i etterkant har jeg tenkt litt på dette, da jeg er helt frisk og sånt aldri skjer med meg. Derfor tenker jeg at det ikke er vits å gå til legen med det, men hva mener dere?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Blodmangel/jernmangel? Da hadde jeg vel merket det tidligere, type andre symptomer? Er normalvektig og spiser helt normalt - så jeg føler at det er manglende søvn + stress som er årsak
Linnea Sophie Skrevet 14. desember 2011 #4 Skrevet 14. desember 2011 Hvis det virkelig setter seg på tankene, så burde du dra til legen. For meg høres det ut som sånn som du sier, manglende søvn + stress. 1
Gjest Eurodice Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Kanskje du reagerte psykisk da du så på hva tannlegen gjorde? Var det ekkelt? 2
Pene sko... Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 Spiser og/eller drikker du for lite? Jeg har besvimt pga av dette et par ganger. Det skal sies at jeg selv var dum som trente uten å spise for så å sette meg i badstua rett etterpå. I det jeg gikk inn på badet ble synet plutselig kornete og sløret, så hørte jeg masse dunk og smell før jeg våknet opp på flisgulvet.
Minya Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Du hadde spist litt lite og sove lite før du svimte av, det er en ganske naturlig reaksjon, spesielt om du står mye på jobb. Hvis det ikke skjer flere ganger ville jeg ikke bekymret meg, men det hadde kanskje vært en ide å høre med legen om du har litt lav blodprosent. I alle tilfeller føler jeg med deg, det er skikkelig udigg å svime av
mufi Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Uff, det er ganske ekkelt egentlig.. Men det trenger ikke være noe farlig. Og det kan være jernmangel. Jeg besvimte slik du beskriver pga blodtrykksfall. En tur til legen hadde sikkert ikke vært dumt, med mindre du VET at det er fordi du er overbelastet og hadde trent.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 Første gang jeg skulle hjelpe en lege med å legge inn et kateter på en gammel mann, så skjedde det samme med meg.... Tålte faktisk ikke påkjenningen med den situasjonen jeg var i. Første og eneste gangen det har skjedd, og har gjort samme prosedyre hundrevis av ganger etterpå, uten trøbbel. Hilsen sykepleier
Gjest gjest1 Skrevet 15. desember 2011 #10 Skrevet 15. desember 2011 Var det tannklinikken på Haukeland?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå