Gå til innhold

Medisiner i bagasjen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det lov å ta med medikamenter i håndbagasjen? Blir de på noen som helst måte sjekket?

Tenker på valtres (for herpesutbrudd) og p-piller.

Reiser med noen venninner til london, og er redd for å få herpesutbrudd når jeg minst ønsker det. Vil være på den sikre siden å ta med medisin, men vil jo ikke at de skal få vite at jeg har herpes...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies jo at reseptbelagte medisiner må man ha med resept for og begrenset mengde osv.

Men siste to gangene jeg har vært i utlandet, i Storbritannia i sommer og i Italia på høsten, så hadde jeg med to astma-inhalatorer i veska, samt p-piller som begge er reseptbelagte. Og jeg tok med fulle pakkene, mer enn jeg trengte for turen. I tillegg hadde jeg reseptfrie paracet, allergitabletter og diverse annet småsnusk som er reseptfritt.

Jeg ble bråbremset i sikkerhetsjekken på Gardermoen.

(Om du er en fortoller som jobbet den dagen: Ja, jeg er gærne dama med 5 lightere i veska, uten styring på HVOR i veska de fem lighterene var og derfor måtte tømme hele greia foran deg)

De kicka på at jeg hadde to lightere for mye, men mannen stod faktisk og holdt astmamedisinen min sammen med paracet og almanakk for meg, mens jeg desperat gravde rundt etter snikende lightere.

Ingen sjekket resepter. Men det var nok en sjanse å ta, antar jeg.

Skrevet

Jeg reiser alltid med reseptbelagte medikamenter i håndbagasjen (og har ofte med meg mer enn nødvendig, for sikkerhets skyld), og har aldri blitt stoppet/fått problemer. Har hatt med reseptene innimellom, men ingen har noen gang spurt om å få se dem.

Skrevet

Ingen problem,

Jeg bruker mye reseptbelagte medisiner som beroligende, antipsykotikum, sovemedisiner og slikt, har aldri hatt problemer i europa, er ofte i UK, men om du skal utenfor europa er det greit å sjekke ut mer.

Feks i Dubai står tre av mine medisiner på ''doplisten''.

God tur :-)

Skrevet

Har alltid med p-pillene i håndbagasjen når jeg reiser, både innenlands og utenlands. Har aldri blitt stoppet for å bli sjekket. Jeg har heller ikke med meg resepten.

Skrevet

Hvordan er det med å ta migrenemedisin fra UK (hvor det er reseptfritt, jeg tror det er tilsvarende Imigrain her) inn i Norge? Jeg bor i UK til daglig, og vil helst ha med meg en pakke nå jeg skal hjem til jul.

Skrevet

Ok, tusentakk for svar alle sammen!

Har reist med p-piller én gang før, uten resept til Tyrkia, og da gikk det fint. Så satser på at det går greit med medisiner denne gangen også. Skal jo ikke ta med meg store mengder, så burde vel egentlig gå greit. Jeg kan jo bare ta med resept i tilfelle, da. Det er jo egentlig ikke noe stress det. Men har ikke herpesmedisinen i orginal pakke, men bare to brett liksom. Det bør vel gå greit, for navnet står jo bak på brettene?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...