cha Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Hei og god jul! Jeg finner ingen tråder om juletradisjoner, så lager en ny. Det jeg lurer på er hvordan dere feirer julaften hos dere? Jeg kan starte: Jeg og samboer drar til hver våres familie lille julaften. Lille julaften pynter vi huset med nisser, osv, og pynter treet. Senere på kvelden legger vi alle pakkene under treet, ser på TV og koser oss. Julaften står vi opp og spiser en god frokost med egg, rundstykker, sylte og kringler. Ser på TV og spiser godis. Starter med middagslagingen. Så reiser pappa, min lillebror og jeg til besteforeldrene mine. Der drikker vi kaffe og spiser kaker, koser oss og bytter gaver. Mamma er hjemme å slapper av og ordner til middagen. Så drar vi hjem igjen, og mamma, lillebror og jeg drar til onkelen min og spiser grøt og bytter gaver. Pappa er hjemme å slapper av. Så kommer vi hjem å lager ferdig middag, pynter oss, tenner lys, gjør ferdig siste rest på innpakking av julegaver og koser oss med TV. Så er det middag, vi har ribbe og pinnekjøtt annenhvert år, siden pappa er vant til ribbe, og mamma pinnekjøtt. Ser på TV, koser oss. Spiser godis, osv. Så er det gaveåpning. Vi åpner en og en gave, på rundgang. Det var min julaften. Hvordan er din? Og hva synes du om min? 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #2 Skrevet 14. desember 2011 Det hørtes ut som en koselig julaften! Her feirer jeg og samboer jul hver for oss. I min familie står pappa for juletrepyntinga på lille julaften (gode barndomsminner fra å stå opp tidlig på julaften og finne pyntet tre med pakker under ), mens vi andre gjør ferdig siste rest av julegavepakking, ser TV og koser oss. På julaften har det tidligere vært tradisjon for å se tre nøtter til askepott og reisten til julestjernen mens mamma og pappa har vært i kirka, men de siste år har vi dratt på gamlehjemmet til bestemor og hatt julekaffe med henne. Deretter en tur innom kirkegården for å tenne lys til besteforeldre som ikke er med oss lengre. Etter dette drar vi hjem og begynner sånn smått på middagen. Jeg tar meg gjerne en tur til en nabovenninne og overleverer årets julegaver. Når jeg da kommer hjem igjen er det som regel fullt kjør med middagslaging og pynting av hver enkelt, før middagen står på bordet klokka 17! Senere år har middagen blitt servert tidligere, da huset er fullt av små barn som skal legge seg tidligere enn resten av oss. Etter middagen blir det kaffe og julekaker, med gaveåpning. Her tar vi de minste barna først, for de skal legge seg tidligst. Så fortsetter vi utover kvelden til alt er åpnet, slapper av litt og går og legger oss. 1
Gjest uAnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Drar til foreldrene mine klokken seks på juleaften og ser på at de spiser, så åpner vi en og en pakke, og så drar jeg hjem
cha Skrevet 14. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 14. desember 2011 Det hørtes ut som en koselig julaften! Her feirer jeg og samboer jul hver for oss. I min familie står pappa for juletrepyntinga på lille julaften (gode barndomsminner fra å stå opp tidlig på julaften og finne pyntet tre med pakker under ), mens vi andre gjør ferdig siste rest av julegavepakking, ser TV og koser oss. På julaften har det tidligere vært tradisjon for å se tre nøtter til askepott og reisten til julestjernen mens mamma og pappa har vært i kirka, men de siste år har vi dratt på gamlehjemmet til bestemor og hatt julekaffe med henne. Deretter en tur innom kirkegården for å tenne lys til besteforeldre som ikke er med oss lengre. Etter dette drar vi hjem og begynner sånn smått på middagen. Jeg tar meg gjerne en tur til en nabovenninne og overleverer årets julegaver. Når jeg da kommer hjem igjen er det som regel fullt kjør med middagslaging og pynting av hver enkelt, før middagen står på bordet klokka 17! Senere år har middagen blitt servert tidligere, da huset er fullt av små barn som skal legge seg tidligere enn resten av oss. Etter middagen blir det kaffe og julekaker, med gaveåpning. Her tar vi de minste barna først, for de skal legge seg tidligst. Så fortsetter vi utover kvelden til alt er åpnet, slapper av litt og går og legger oss. Så kos
Orchideae Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Vi har feiret julaften annethvert år hjemme og hos besteforeldrene mine. Hjemme: Står opp tidlig, og ser til min store glede at mamma har fylt julestrømpen min med godteri i år også! Så er det ned å tenne juletrelysene og det morsomme er at jeg alltid vrir rett pære hvert år. Så fyrer man i peisen og setter på TV'en. Sitter der i noen timer(ser reisen til julestjernen på film, siden vi ikke rekker å se den seinere på dagen), så er det og ordne seg før vi drar på mølje hos tante. Etterpå reiser vi i kirken. Da vi kommer hjem fra kirken er pappa i full gang med siste finish på julemiddagen, og mamma hjelper han med resten. Bestemor og bestefar har da kommet mens vi var i kirken. Vi spiser i 17-18 tiden, ribbe med alt tilbehør til middag og riskrem til dessert. Slapper litt av før gaveåpningen. En og en pakke av gangen, mens alle ser på. Hos bestemor og bestefar: Akkurat samme som den andre, men istedet for å dra på mølje og i kirken drar til til dem. Det er ca 1 times kjøring, så vi er der i 3 tiden ca. Slapper av der mens vi snakker med andre slektninger vi ikke har sett på 2 år. Ellers samme tradisjoner som hjemme. Gleder meg til i år, skal feire første jul med samboeren min. Men det blir litt rart å feire uten min familie. 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 Her sover jeg lenge vil. Tar meg noe lettvint til frokost. Muligens jeg setter på tv. Har jeg glemt noe så er det en tur til butikken. Steker opp litt ribbe og medisterkaker en eller annen gang ut på kvelden. Leser litt og surfer på nett. Muligens at jeg setter på en film eller spiller et spill på PS3. Tusler til sengs når jeg er trøtt. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Jeg og samboeren feirer hver for oss. Et par dager før jul pynter vi treet og åpner hverandres gaver, så vi får sett den andres reaksjon. (Dette er strengt tatt bare andre året vi har jul sammen, så det er det vi gjorde i fjor og planlegger å gjøre i år. Min familie sin julaften: Jeg står opp tidlig og drar til gården der foreldrene mine bor. Skifter til stallklær og drar ut i stallen. Kler opp hesten min med nissedekken, "puser" på tøylene og nesereima, nisselue på hodet, bjellekrans over bringa og sløyfe i halen. Har på meg nisselue selv, og gaver i en vanlig ryggsekk. Søstera mi er med, og så rir vi rundt til venner med gaver og sprer julestemning i området. Etter turen gjør jeg stallarbeid og spiser lunsj mens jeg ser litt tegnefilmer, før jeg drar hjem for å dusje og skifte. Så drar jeg tilbake til foreldrene mine. Det er meg, søstera mi, mamma og pappa. Vi spiser ribbe, medisterkaker og pølser + riskrem til dessert. Så er det gaver, noe vi begynner med i åttetida, og da åpner vi gaver etter tur, og holder på med det i mange timer. Er gjerne ferdig rett før midnatt. 2
Luppa Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=606362
Benedicte22 Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 (endret) Feirer jul på Hemsedal. Drar opp et par dager før jul, eller lille julaften. Hogger ned et stygt juletre i hagen og pynter det, med hva enn vi måtte finne. Drikker masse vin på lille julaften mens vi sitter i boblebadet utenfor. På julaften drar vi bort i skibakken, mens pappa og damen prøver å lage pinnekjøtt i hytten. Spiser middag, og drikker alt for masse vin, så åpner vi pakker. (IKKE en og en) Det tar for lang tid, og er kjedelig. Julaften er som nyttårsaften hos oss. Skikkelig gøy partystemning. Vi er slått sammen flere vennefamilier og andre venner. (Vi er ingen under 18 år her, så ikke kom med pekefingeren angående høyt alkoholinntak) Julaften hos oss er helt super. Ikke noe kjedelige greier her i gården. Når jeg hører om andres julaften tenker jeg bare; zzzz. Endret 14. desember 2011 av Benedicte22 1
HedvigR Skrevet 14. desember 2011 #10 Skrevet 14. desember 2011 (endret) Lille julaften pynter vi tre, og spiser grøt med mandel! Ellers er det meste av julepyntinga allerede gjort. Pinnekjøttet blir satt i vann. Feirer julaften med mamma, pappa, lillesøster og mor til lillesøster. Storebror er med ca. annahver gang, og av og til moren hans og. Noen ganger kommer også ei tante og ett søskenbarn eller to. Så vi er alltid minst 5, men som regel flere. Vi har ikke felles frokost på julaften, bare dagen etter. Alle ordner litt med hvert sitt på morgenen, pappa står for det meste av maten. Vi har alltid på julespesialer, som Askepott og Disney Mora til søstra mi tar av og til en tur i kirka, men der blir ikke vi andre med. Vi drar gjerne og tenner lys på graven til besteforeldrene mine dog. Ofte får vi et lite besøk fra en slektning og. Vi spiser som regel rundt 5-6 og da har vi alltid pinnekjøtt, og av og til ribbe også. Middagen bruker vi laaaang tid på, koser oss skikkelig med maten og drikken, det er noe av det aller koseligste med hele jula synes jeg. Etter middag lar vi maten synke litt, sitter og skravler litt, før dessert og snacks og vi åpner gaver. Vi har alltid en som har hovedansvaret for å dele ut gavene, og så åpner vi dem en og en. Det tar i hvertfall to timer Etter gavene spiller vi spill, har quiz, og rett og slett koser oss! Ååå, nå gleder jeg meg til jul I år blir det litt annerledes for meg siden jeg skal jobbe, men er jo ferdig halv tre. Endret 14. desember 2011 av HedvigR
Lille Blåklokke Skrevet 14. desember 2011 #11 Skrevet 14. desember 2011 I år skal jeg og mannen feire alene sammen hjemme hos oss for første gang. Mine siste julaftner har ikke vært så bra etter min far gikk bort, savner han sånn er ikke det samme uten han. Men kan fortelle om hvordan vi har brukt å gjøre det i min familie. Jeg står opp tidlig til full julestrømpe og tre nøtter til askepott, spiser litt frokost, men mest julestrømpe Ser på alle de andre koselige programmene på tv mens det er stearinlys julepynt og kongerøkelse i hele stua. Rundt kl tre har vi brukt å dra til kirkegården for å tenne lys hos pappa, samt felle en liten tåre. Hjem til ho mamma hvor det lukter deilig pinnekjøtt, juletreet er pyntet og det er varmt og godt. Kose seg med søsken, tv og godis som flommer over på bordet mens mammsen lager mat på kjøkkenet. Mat kl fem mens man hører julen ringer inn på radioen. Velte seg i sofan og være for mett noen timer med enda mer kaker og godis Så rundt åtte tiden er det tid for PAKKER Når jeg kommer hjem igjen rundt tolv/ ett tiden, er det kos med mannen og gjerne noen glass vin sammen. I år gleder vi oss som unger til julaften, siden vi skal være sammen.
Gjest Bobler Skrevet 14. desember 2011 #12 Skrevet 14. desember 2011 Kjøper juletre 18.desember og pynter det både hjemme og hos pappa lille julaften. Spiser også julegrøt lille julaften. Blir litt sent i år pga jobbingen min, men sånn er det Julaften står jeg og samboer opp 07.00, spiser godis til frokost før jeg drar på jobb med bikkja 09.30. Gubben kjører meg, og mens jeg er på jobb, drar han til farmoren og faren sin for å spise jule-frokost. Han henter meg igjen 13.00, og vi drar hjemom for å slappe av litt og skifte og hente gaver, før vi drar til faren min rundt 15.00. På vei bort skal vi hente svigemor på togstasjonen. Hjemme hos pappa er den ene søsteren min, onklen min + dama hans, farmor, samboeren til søsteren min, og dama til pappa. 17.00 setter vi oss rundt bordet og spiser ribbe, medisterkaker, sosisser, surkål, poteter og alt som hører med. Sitter vel til bords en times tid eller mer, før vi gjør litt andre ting i en halvtimes tid (frisker oss opp, tar noen øl i sofaen osv) mens far rydder kjøkkenet. Så er det tid for pakker. Vi bruker lang tid, og åpner en og en pakke. Faren min er "sjef" og leser opp navnelapp og gir ut gave som pakkes opp foran andre. Holder på med gaver til 23.00-01.00 tenker jeg, med røyk, hundetur, kaker og kaffe og julegodt innimellom. Så drar etterhvert alle hjem.
Gjest Bobler Skrevet 14. desember 2011 #13 Skrevet 14. desember 2011 Må forresten si at jeg syntes det er veldig koselig å lese om andres juletradisjoner. Gleder meg jeg! 2
smalls Skrevet 14. desember 2011 #14 Skrevet 14. desember 2011 I år skal jeg og samboer være hos mine svigerforeldre Det blir koslig. Middagen er kl 5, så vi kommer kanskje 1 time eller 2 før middag. Kommer ann på når tid vi kommer oss avstad og jeg må jobbe til kl 1 så. Vi skal ha ribbe og kalkun, så blir det pakkeåpning etter middag og dessert. Siden svigers bor over 2 timer unna oss, så skal vi overnatte der. Vi drar hjem på søndag og da skal vi til mine foreldre og ha en julemiddag.
Kassiopeia Skrevet 14. desember 2011 #15 Skrevet 14. desember 2011 Vi har ikke hatt faste juletradisjoner vi må holde oss slavisk til på over 8 år, da min søster fikk barn, jeg har bodd i utlandet i 2 år, mor og stefar dro fra hverandre etter 20 år sammen osv. Så hvert år har egentlig vært annerledes enn året før. Men i år kommer jula til å bli sånn ca slik (hvis alt går etter plan): Jeg og samboer drar til hver vår familie på lillejulaften. I år skal jeg sove over hos besteforeldrene mine for første gang i jula, så det gleder jeg meg til. De gjør aldri noe spesielt utav dagen selv, bortsett fra å pynte juletre, som jeg skal hjelpe til. Så skal jeg ta med meg et par julefilmer på dvd, en flaske vin og noe julegodt som jeg kan kose meg med ved peisen før jeg legger meg. Tenker det blir Home Alone, Love Actually og The Holiday. Om ikke de klarer å få meg i julestemning før den store dagen, vet jeg ikke hva som skal til Så på julaften skal jeg stå opp før Askepott begynner på nrk. Skal få i meg en god frokost, før jeg skal nyte julestrømpa jeg får hos samboer forran tv'n. Da kommer jeg til å sitte fastlåst til Reisen til Julestjernen er ferdig. Etter det skal jeg hive meg i dusjen å pynte meg. Bestemor har lyst å dra i kirka i år for første gang på 20 år, da hun bestandig har stått for matlaging hele dagen. Jeg blir absolutt med for å glede henne, selv om jeg ikke kan fordra å sitte i gudstjenester. Etter det drar vi til min søster og hennes familie, hvor min mor og lillebror også kommer. Der skal vi spise pinnekjøtt klokken 4. Rundt klokken 6-7, når mitt største tantebarn på 8 år kommer skal vi spise kaker og åpne gaver. Dette tar et par timer. Ungene er nok i seng innen 9. Mellom 9-10 på kvelden skal mamma kjøre meg ca 40 minutter til min samboer og hans familie hvor jeg skal overnatte. Rundt den tiden er de nok akkurat begynt med gaveåpning, så da blir det sikkert kaker og diverse med. De er STOR familie, og alle er ganske harde på flaska i juletider, så regner med alle de vokse er fulle når jeg ankommer. Har fått med meg at jeg må forvente at det blir drikking til langt på natt, så det blir en ny morsom opplevelse
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2011 #16 Skrevet 14. desember 2011 Lillejulaften er alltid stress. Er aldri i rute. Treet skal opp og pyntes av meg og 2 unger. Middag droppes og vi får alltid hjemkjørt pizza. Pynter tre og ellers. Normal julaften hos meg. Unger har gjerne stått opp før meg. De har kost seg med julestrømpe og tv. Helt vanlig frokost. Jeg stresser med de siste tingene som skal være gjort. Faren til ungene kommer til meg rundt kl. 12. Han bader unger og får på de fintøyet. Så kjører han å henter min mamma. Av og til drar de i kirken. Også fordi barn synger i kor. Jeg er hjemme og ordner med julemiddag. Planen er alltid å spise rundt kl. 17, men er alltid forsinket. Vi spiser og koser oss. Alle hjelper til med å rydde av bordet. Kaffe, kaker og gotteri settes fram. Julepresanger deles ut en for en og pakkes opp en for en. som vanlig får ungene flest, men allikevel ingen overflod hos oss. Unger legges når de er slitne og ferdig med dagen. Jeg, mamma og eksen blir sittende oppe i de sene natterstider og drikker litt rødvin og snakker om alt og ingenting. Første juledag sover alle så lenge de vil. Vi har en skillelig brunsj sammen. Såpass seint på dagen at enkelte har spist frokost før den tid. Så kjøres bestemor hjem og far til ungene drar hjem til seg. Jeg og ungene koser oss med julegaver, tv og med hverandre. Andre juledag er vi gjerne alene. Får ikke besøk og drar ikke på besøk. Vi bare sløver, koser oss og koser oss med hverandre.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #17 Skrevet 15. desember 2011 Vi drar hjem til foreldrene mine etter jobb lille julaften. Der venter de to brødrene mine med familie, alle skal ligge over selv om de bare bor ti min unna. Foreldrene mine er ferdig med all vask og pynt og har allerede pyntet treet, og alt er klart til julegrøt med mandel i ca seks-tiden. Tradisjonen tro er det bare en mandel, men alle får sin lille marsipangris likevel. Så er det skravlings og slanging i sofaen, mens noen av oss (alltid mamma, og et par andre som hjelp) lager i stand diverse til lunsjen dagen etter (lager bl a noen påleggssalater, ofte aspic-kabaret osv) og legger pinnekjøttet i vann. Så lager vi gløgg og koser oss med det og nøtter og småkaker mens vi skravler og ser "Kvelden før kvelden" på NRK, inkl "Grevinnen og hovmesteren". Er som regel stille i huset til midnatt, alle er forventningsfulle og gleder seg til dagen etter. Pleier å stå opp i ni-tiden, dusjer og tar som regel på noe småpent. NRK står på i stuen, og alle titter på etter hvert som vi står opp. Mamma tar som regel alltid en kjapp tur i butikken etter noe hun har glemt, eller rett og slett en ekstra fløteboks. Foreldrene mine ordner i stand og dekker bord til lunsj, og rundt kl 11 samles vi rundt bordet og "tar hull" på julematen. Deilig fårerull og sylteflesk, honningglasert skinke, laks, sursild, årets fenalår, rekesalat, kålsalat, waldorfsalat - alt hjemmelaget fra bunnen av. Mammas grovbrød og loff, julebrød med masse rosin og sukat, aniskringler og lunkne tørrvafler. Vi kooooooser oss, dette er definitvt årets høydepunkt. Sitter lenge rundt bordet og nyter, etterhvert bryter vi opp, rydder, noen går i dusjen, noen tar en gaverunde til naboene osv. Pinnekjøttet settes etterhvert på kok, og det kokes lake og lages fruktsalat. Alle gaver finnes fram og plasseres rundt treet, alle smiler lurt og kaster laange blikk på gavehaugen - selv om de ikke vil innrømme det:) Sånn ca når kalle ankas jul begynner, skifter folk til finstasen og skåler fylles opp med mer nøtter, kjellerkald frukt og godis i alle former (særlig er det tradisjon hos meg at sjokoladebarer, kick, fox/nox osv blir lagt innimellom på det diiigre fruktfatet) - det skal skikkelig bugne på bordet. samtidig som sølvguttene synger julen inn klokken fem, setter vi oss til middagsbordet. Koser oss med pinnekjøtt, vossakorv, kålrabbistappe og (ihjelkokte) mandelpoteter, øl/akevitt eller julebrus til. Sitter lenge ved bordet, men vi spiser aldri dessert i samme bordsetting. Et par stykker rydder på kjøkkenet, ungene får gjerne åpne en gave i mens. Først etter litt avslapning, koker vi kaffe, finner fram mer julebrus og litt avec (konjakk, portvin, likør) og starter gaveåpning i halv åttetiden. En person, gjerne mamma, deler ut en og en gave slik at det blir fordelt litt utover (viktig at ingen blir sittende igjen med masse uåpnede gaver når vi andre er ferdige). Bruker goood tid, tar gjerne en pause underveis for dogåing, telefoner osv. Finner fram dessert til de som vil ha - fruktsalat med pisket krem. Er gjerne ikke ferdig med gaveåpning før rundt 11. Da titter vi mer på gavene våre, rydder litt, noen vil gjerne skifte til nye pysjer/koseklær... Så bare koser vi oss sammen, har på julemusikk i bakgrunnen, skravler, mumser godis, koser oss med godt drikke/julebrus, ringer tanter og onkler og takker for gaver, ofte spiller vi mimespill eller geni... etterhvert sniker noen seg ut på kjøkkenet og tar seg en skive grovbrød med yndlingspålegget fra lunsjen:) Vi er som regel ikke i seng før i to-tretiden på natten... Morgenen etter sover vi så lenge vi vil, men er som regel oppe og klare for julefrokost (samme som lunsjen på julaften) i ti-tiden. Noen i pysj og med bustete hår, noen nydusjet med småpent antrekk (1. juledag er "skjørte-dag" hjemme hos oss). Det er også veldig viktig at vi starter med å ønske hverandre god jul i stedet for god morgen når vi møtes første gang 1. juledag. Dette er min jul, slik jeg er vant til den fra jeg var liten. Nå har alle vi tre søsknene egne familier, noen av oss har barn, og vi samles ikke alle juler - men de gangene vi får det til er det helt nyyydelig. Ville ikke byttet med noen
FruN Skrevet 15. desember 2011 #18 Skrevet 15. desember 2011 Nå har ikke vi feira jul sammen noe særlig, men det blir i år som ifjor. Han har alltid vært med sine døtre og sin mor lille julaften, og kjæreste/samboer når det har vært tilfelle. Så vi holder oss til det. Vi spiser middag, skravler litt og åper gaver. Jentene blir enten over til dagen etter, ellers kjører vi de hjem. Selve julaften står så langt fritt til å være med min familie. Siden det er et lite stykke å kjøre, rekker jeg ikke over alle tv-sakene jeg gjerne vil/har vært vant med å se. Men vi kommer oss i kirken, så er det hjem, spise middag, la den synke før vi åpner gaver. Vi krangler vel like mye hvert år om hvem som skal lese opp til-og-fra-lappene Vi leser opp, vedkommende får gaven og alle ser hva som skjuler seg inni papiret før det er nestemanns tur. Så er det skravling og godispropping i allerede overfylte mager I år skal vi sove over hos foreldra mine, og spise 1.dagsfrokost der. Da pleier mamma å diske opp med masse deilig pålegg og varme rundstykker. Det har forøvrig vært den eneste frokosten i året vi fikk drikke brus til når vi var små :gjeiper: Det var store saker!
Gjest en muslim Skrevet 15. desember 2011 #19 Skrevet 15. desember 2011 Lille julaften: Holder meg unna alle butikker som om man kunne fått pest der. Julaften: Sover leenge. Står opp og koker te. Ser Tv mens jeg drikker den og spiser Ritz kjeks. Knasker sukkertøystokker i hvitt og rødt og tenker at "Nå er det jul, folkens." Middag: Kylling med salat. Masse dessert. Sølvgutter på TV er fast rituale. Etterpå sitter jeg ute og røyker og titter opp på himlen. Venter på at folk skal komme hjem fra jobb. Det er en laaangsom seanse. ---------------------------------- Har vært på jul hos familien til damen min som er kristne. Der er det tre med pakker i poser under. Juleblomster, duker og nisser rundt forbi. Kakefater som skal på bordet med småkaker på og en kransekake som alle småspiser av hele dagen. Masse klementiner og nøtter og gløgg. De ser på "Tre nøtter til Askepott", mens de voksne barna ordner med julemiddag. Svigermor er somregel på jobb på et sykehjem og når hun kommer hjem, drar de til Kirken. De tenner lys for døde slektninger på graven og legger en krans der så det skal bli omtanke for de avdøde i høytiden og at de ikke er glemt. De sier Jesus er håpet om livet etter døden. De sier "Fader vår" og holder hender. Så drar alle hjem til mat. Svigerfar tenner fakler utenfor huset og det er Sølvgutter på TV. Alle spiser til de ikke orker mer og svigermor har forkle utenpå penklærne. Det er ustyrtelig hyggelig og jeg blir alltid litt rørt av at de er så omtenksom og snille med hverandre.Små barn som får skjært opp medisterkaker på små asjetter som mødrene blåser på og tar på litt saus og potet. Fjortiser som har pyntet seg og sier "Kan du sende...?" Alle rydder bort i fellesskap. Så trakter de kaffe og alle setter seg i sofa til lesing av juleevengeliet. Når det er lest synger de kristne julesalmer, en eller to av dem, fra et hefte. Så åpner de pakker og og spiser knask, drikker kaffe og småprater. Svigerfar, broren til dama og jeg røyker utenfor. Så skåler de. Etterpå er det sengetid.Noen sitter og ser TV til langt utpå natta. Neste dag er det frokost med masse mat på bordet, og så drar de til slekt og venner etter det. Der får de oftest middag og er til utpå kvelden.Nrå de drar hjem sier alle "Dette må vi gjenta snart igjen", selv om alle vet at de ikke kommer til å møtes sånn på en stund. Jeg syns det er en super feiring. Mye hygligere enn bare Snipp og Snapp på TV aleine. Men jeg MÅ liksom ha sukkertøystokker.Ellers blir det ikke jul. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2011 #20 Skrevet 15. desember 2011 Når jeg hører om andres julaften tenker jeg bare; zzzz. Du Benedicte, du Benedicte. Men god jul til deg og dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå