Anglofil Skrevet 19. november 2011 #1 Skrevet 19. november 2011 Hvordan blir deres julaften i år? Hadde vært morsomt å lese, sikkert mange ulike tradisjoner. Hvis jeg får jobbe i nærheten av mine foreldre vil dagen se slik ut: Står opp i åttetida for å kle på meg og spise et par brødskiver, ser på Disneys jul. Jeg spiser godis fra julestrømpa, som jeg fremdeles får av foreldrene mine. Klokken 10:00 starter jeg på jobb. Jobber frem til klokken 13:30. Pappa henter meg og vi er hjemme rundt klokka 14:30. Jeg slapper av, kler på meg, venter på at bestefar og tante kommer. Kanskje også svigers, hvis vi feirer med dem i år. Klokka fire er det julegudstjeneste, som pappa og jeg går i. Klokka fem ringes julen inn og vi setter oss for å spise. Det blir ribbe, medisterkaker og medisterpølser. Til dessert har vi riskrem med mandel i, vinneren får en marsipangris. Pakkene åpnes og deles ut, og deretter blir det kaffe og julekaker. Resten av kvelden tilbringes i hyggelig samvær. Mvh Yvonne 1
sjøhest Skrevet 19. november 2011 #2 Skrevet 19. november 2011 Vi skal tilbringe julen hos familie på hjemstedet til meg og mannen. Dette er vår første jul som foreldre, så det blir sikkert litt annerledes:) Men det blir noe sånt: Står opp når ungen vil opp, sikkert kl 7. Se på julebarne-tv og kose oss i teppe en time før vi går og legger oss igjen og sover en time til. Da står vi opp og spiser god julefrokost med rundstykker, kakao og masse godt pålegg med min familie. Så er det å slappe av, kikke på presangene og se på tv til det er julegrøt med mandel i 1-tiden. Vinneren får marsipangris:) Etter det går det ann å gi i kirken, men ikke alltid vi gjør det. Og sååå er det julemiddag hos svigers med pinnekjøtt i 5-6-tiden. Regner med vi blir 6 stk der. Når det er gjort skal vi nok åpne gavene som er til vår datter, og det blir stas :D Så skal hun i seng og vi skal kose oss med hverandre og våre egne gaver og alt det andre resten av kvelden
Gjest Bobler Skrevet 19. november 2011 #3 Skrevet 19. november 2011 Står opp 07.00, spiser godis til frokost før jeg drar på jobb med bikkja 09.30. Gubben kjører meg, og mens jeg er på jobb, drar han til farmoren og faren sin for å spise frokost. Han henter meg igjen 13.00, og vi drar hjemom for å skifte (jeg i hvertfall) og hente gaver, før vi drar til faren min. På vei bort skal vi hente svigemor på togstasjonen. Hjemme hos pappa er begge søstrene mine, onklen min + dama, farmor, samboeren til søsteren min, svigemoren til søsteren min og dama til pappa. Rundt 5 setter vi oss rundt bordet og spiser ribbe, medisterkaker, sosisser, surkål, poteter og alt som hører med. Sitter vel til bords en times tid eller mer, før vi gjør litt andre ting i en halvtimes tid (frisker oss opp, tar noen øl i sofaen osv) mens far rydder kjøkkenet. Så er det tid for pakker. Vi bruker lang tid, og åpner en og en pakke. Faren min er "sjef" og leser opp navnelapp og gir ut gave som pakkes opp foran andre. Holder på med gaver til 23.00 tenker jeg, med kaker og kaffe og julegodt innimellom. Så drar etterhvert alle hjem.
Inger88 Skrevet 19. november 2011 #4 Skrevet 19. november 2011 Våkner og pakker opp siste gave i julekalenderen(mor og jeg lager til hverandre). Når kvelden nærmer seg legger vi alle gavene under treet i stua. Vi spiser pinnekjøtt som er stekt litt på slutten i stekeovnen, med tilbehør. Riskrem med mandel i og saus til dessert. Vi pleier å ha litt forskjellig i "nådagave", i år blir det guyilan sjokolade. Sitter og prater, spiser gjerne litt julekaker. Åpner presanger, som regel er det jeg som deler dem ut. Så pakker vi opp etter alle er delt ut. Prater mer og spiser mer julekaker. . Er ikke barn tilstede derfor har vi ikke nisse. I år blir det bare foreldrene mine, brødrene mine og meg.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2011 #5 Skrevet 19. november 2011 Jeg står opp klokken 7 å lager god frokost mens mannen går med bikkja. Så vekker jeg min datter og vi spiser sammen. Fra rundt 9 spiser vi julestrømpe og ser tv. Klokken 11 begynner vi å fikse oss. Rundt ett kommer den "ekte" pappaen til datteren min å henter henne, da hun skal tilbringe jul hos han og hans familie i år. Rundt 3 reiser jeg, mannen og bikkja til svigers, setter oss til bords rundt klokka 17 og vi blir 10 stk. Blir vel riskrem til dessert en times tid etter måltidet bestående av kalkun, stuffing, valdorf salat og medisterkaker/pølser. Så åpner vi pakker i tur og orden fra rundt 8. Etter at vi er ferdig med det rundt 23 blir det hygge med julemusikk, kaker, godis og noe godt i glassene (det er ingen barn tilstede i år) utover resten av kvelden. Alle skal overnatte hos svigers (har stort hus) så vi får servert en nydelig frokost på 1 juledag. Gleder meg.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #6 Skrevet 19. november 2011 Dagen blir den samme som alltid, sånn ca. Står opp litt før ti for å få med meg mesteparten av de tre filmene til NRK. Rundt ett-to er det julelunsj med risengrynsgrøt og mandelgave (som alltid er noe som kan deles med resten av familien). Etter dette pleier hunden å få en laaaaang tur, og den tar som oftest pappa seg av. Mamma drar gjerne i kirken, enten tidlig på dagen, eller rundt to-fire. Vi ser på at julen ringes inn, tusler litt rundt og gjør forberedelser. Etter å ha skiftet til penklær utpå ettermiddag/kveld, mens hunden luftes litt (igjen) finner vi søsknene fram alle julegavene og plasserer dem under treet. Så pleier jeg å ta meg en runde i huset for å fotografere pynt og tre og lignende. Rundt 7 er det middag (ribbe), og da sitter vi og virkelig nyter maten. Ingen dessert eller kaffe etterpå, så hunden luftes for titusende gang (så han ikke skal lide noen nød når det drøyer med kveldsturen) den dagen. Når alle er samlet igjen er det som oftest gaveåpning. Hvis middagen drøyer, slik at vi ser det blir skikkelig sent før vi er ferdig med gavene, så utsetter vi rett og slett gaveåpningen til etter stor-frokosten 1. juledag. Det hadde vi tradisjon for før uansett, og det er også veldig hyggelig.
Antheia Skrevet 19. november 2011 #8 Skrevet 19. november 2011 I år aner jeg ikke hvordan julaften blir. Det blir i allefall ikke som vanlig, i og med at det blir jul utenlands i år. Men ser for meg Tre Nøtter til Askepott, som er et must, + masse masse babykos ( ), og julegodteri fra strømpen. Så skal vi visstnok spise and eller noe til middag. Har aldri spist det før, så satser på at jeg liker det. Til slutt blir det vel noe gaveåpning (ikke så mange på meg i år, siden jeg ikke orker å drasse med meg alle gavene utenlands, og hjem igjen).
Gjest Helle Skrevet 19. november 2011 #9 Skrevet 19. november 2011 Her blir det en "stille" julaften med meg og samboeren. Er blitt invitert til min tante på julaften men takket nei, min søster og min bror med deres halvdeler skal være der + tantebarn. Min mor er død. Min far reiser til syden sammen med venner (det er første gang reiser dit i julen, og jeg unner han det, siden han vil). Ser frem til en rolig julaften med meg og samboeren, har litt vansker med å være sammen med mange på engang. Skal se gudstjeneste på tv, og høre sølvguttene synge. Vi skal ha pinnekjøtt + det som følger med. Har ikke bestemt noe klokkeslett for når "alt" dette skal skje. Men regner med at middagen blir servert i 18-tiden. Pakkeåpning sammen med kaffe og kaker følger etterpå.
Gjest Cupcakes Skrevet 19. november 2011 #10 Skrevet 19. november 2011 etter mange år i butikk er jeg vant med å stå tidlig opp for å dra på jobb hvir vi gjorde klart til salget 3.juledag, og hjemom til samboer, skifte og dra til enten mamma eller pappa for julemiddag, kaker og pakker, og til slutt hjem igjen til samboer for åpning av gavene til hverandre. men nå som jeg har byttet jobb slipper jeg å jobbe på juleaften, så nå er det soving til jeg våkner, dyne og pysj i sofane med masse julefilmer på tv. før vi drar til foreldrene til samboer for julegrøt spising i 13 tiden, og etter det er det hjem og skifting for meg, pakke alt av pakker i bilen og kjøre til hytta til mamma og mannen hennes for deilig julemiddag med familien, kaker og pakker. og i år skal jeg bli over der sammen med de andre, så da tenker jeg det blir den tradisjonelle juleaften kveldsmaten hvor vi starter på de deilige julepåleggene selvom vi alle er mette. og 1.juledag i år kommer samboer opp til oss for middag før vi drar hjem igjen til oss selv gleder meg veldig til jul, er en så koselig tradisjon med familien
Rødtoppen86 Skrevet 19. november 2011 #11 Skrevet 19. november 2011 I år som i fjor blir det julaften med mannen min og et vennepar av oss som også er gift. Dagen startet når jeg en gang våkner tidlig på morgenen, steller i stand god frokost til meg og mannen, ser på tv. Han må se disney donald, og jeg må se askepott. Vi later oss foran tven og spiser litt godteri før vi steller oss og drar bortover til venneparet. Der er middagen godt i gang, og vi har det hyggelig sammen mens vi venter på at den skal bli ferdig. Koser oss med god mat og drikke, slapper litt av og tar frem dessert og julekaker, og så åpner vi gaver etterhvert. Det er rett og slett en veldig hyggelig og avslappende dag hvor vi tar det rolig og bare koser oss
AnonymBruker Skrevet 19. november 2011 #12 Skrevet 19. november 2011 Noe sånt: 08:00 - vekkeklokken ringer 08:20 - spise frokost 08:45 - pakke ferdig 09:30 - avreise hjemmefra 10:00 - avreise Oslo S 13:00 - ankomst hjemsted 13:30 - julegrøt hos mor/far 17:00 - julemiddag 19:30 - dele ut og åpne pakker 20:30 - kaffe, kake og aperitiff 24:00 - sengetid
Lumos Skrevet 19. november 2011 #13 Skrevet 19. november 2011 Tilbringer jula hjemme hos foreldrene mine (bor i annen by). Jeg står opp i 9 tida, ser litt jule-tv, før jeg gjør meg klar til kirke. Jeg og pappa, av og til søster og mamma også, bruker å gå i kirke julaften. Etter kirken henter vi bestemor, hvis hun ikke blir med i kirken. Vi kjører rundt med de siste julegavene, før det er full avslapping på sofaen hjemme. Vi koser oss med en kopp te kanskje, ser litt julefilm, mens jeg og bestemor venter spent på Sølvguttene klokka 5! Etter Sølvguttene har sunget jula inn er det ikke lenge til julemiddag (ribbe, pinnekjøtt etc). Vi sitter lenge ved bordet, også tar jeg og søsteren min oppvasken. Vi drikker litt kaffe og lar maten synke, før vi så smått begynner på gavene. Vi tar oss god tid siden vi er bare voksne. Etter gaveåpning spiser vi julekaker, karamellpudding og sånt, før vi tar turen innom ene tanten min med familie. Hun har små barn ennå, så er artig å se gleden deres på julaften Kjæresten min bruker å ta turen hjem til oss etter de er ferdige med gaveåpning og dessert Julaften er stort sett en svært rolig og koselig dag 1
Fandenivoldsk Skrevet 19. november 2011 #14 Skrevet 19. november 2011 (endret) Som de fleste andre, regner jeg med, og jeg gleder meg! Stå opp i tide til å åpne julestrømpa før siste episoden av Jul i Blåfjell. Daffing før Tre Nøtter til Askepott begynner på TV. Får se om jeg ser Reisen til Julestjernen og så skal jeg gå tur med hunden, skifte til finklær og hjelpe til med middagen. Se Disneys jul og snoke på pakkene under treet (ja, jeg gjør det ennå.. ) Så er det middag og en rolig stund foran TV'en med julekaker, før gaveåpningen begynner. Regner med jeg kanskje tar meg en tur til med bikkja i "pausen" etter gaveåpningen gjenstår det kun å slappe av og se nærmere på årets gaver! Regner med jeg får en bok eller to, så blir nok å ta med meg en av dem når jeg går til sengs ÅÅÅH, gleder meg. Julaften er så koselig! Endret 19. november 2011 av Fnisu
Likeverdig Skrevet 20. november 2011 #15 Skrevet 20. november 2011 Min julaften i år blir helt forskjellig fra tidligere. Jeg utfordrer meg selv til å være alene julaften, da barna mine skal være med sin far i år. Jeg kan velge å være sammen med mor, søstre, bror, nieser og nevøer. Jeg synes alle pakkene tar så mye tid og fokus, og vil slippe det i år når jeg kan. Neste år blir det tradisjonell feiring med barna og familien. Jeg har ikke tenkt på hva jeg skal gjøre fra morgenen av. Tror kanskje jeg skal spise julegrøt med mandel hos søsteren min. Ellers lager jeg meg pinnekjøtt-middag med øl eller rødvin til, hører på julemusikk, har masse tente lys rundt meg, og ser på tv etter middag (noe som ikke har skjedd andre julaftener i voksen alder). Blir rart å åpne gaver helt alene. Kanskje jeg gjør det om morgenen istedenfor kvelden?
lapponia Skrevet 20. november 2011 #16 Skrevet 20. november 2011 Hjemme kl 7:45,vært på nattevakt,ut med hunden og forhåpenligvis iseng før 9. Sove til 14-15 nok en tur med hunden laang pleie da dra innom kirkegåden tenne lys ,liksom ikke julefølelse før jeg har vært der. Så hjem dusje, kle seg litt pent før vi drar til mor og spiser middag rudt kl.17, Pinnnekjøtt Etterpå ser vi tv drikker kaffe ,spiser kake og koser oss til jeg drar på jobb igjen kl 20:30. Julepakker åpner jeg 1.juledag når jeg står opp på ettermiddagen
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #17 Skrevet 20. november 2011 Regner med jeg står opp rundt 10, spiser marsipangrisen jeg vet jeg får i kalenderen mens jeg ser litt på tv, så en lett frokost (må alltid "spare meg" til julemiddagen ). Hjelpe til med å pynte, dekke bord og andre ting som trengs. Pleier å se Tre nøtter til Askepott og ha på Reisen til julestjernen i bakgrunnen mens jeg pynter meg. Så er det tre ting jeg MÅ få med meg på TV på julaften: Disney-jul på SVT (må ha oksen Ferdinand på svensk ), Sølvguttene og Karl Bertil Jonsson. Når Sølvguttene begynner, starter julaften. Da drikker vi gløgg eller champagne. Etter Karl Bertil Jonsson er det julemiddag, i år tror jeg det blir både ribbe og pinnekjøtt. Vi blir enten 4 eller 8 til julemiddag i år. Etter middag og riskrem flytter vi bort i sofaen. Så er det kaffe, det settes frem julekaker (som ingen som regel orker ) og så deler vi ut gaver. Om kvelden kan vi se på bilder, film fra gamle dager eller bare snakke sammen. Gleder meg!
Cata Skrevet 20. november 2011 #18 Skrevet 20. november 2011 Har egentlig ingen anelse fordi dette blir på sett og vis en "ny" jul. Min far døde tett før jul i fjor og dermed så blir jo alt noe forandret. Jeg skal reise på besøk til min mor og jeg antar det kommer til å bli som følger: - lat morgen - liten tur til byen før butikken stenger kl 12, slik at vi får i hus det som vi (hun ) har glemt. Dessuten er det deilig å strekke på beina. - middagslaging (min mor liker å spise tidlig) . Trolig ender det med at hun tar mesteparten av jobben. Hun er ikke helt overbevist om mine kokekunster. - mens mor sover middag rusler jeg på kirkegården med lys til både far og bestemor - damene inntar oppvaskbaljen....(nope, mor har ikke oppvaskmaskin) - kaffe og evt pakkeåpning (alle fem pakkene ) - sløving foran TV 1
Nika_83 Skrevet 20. november 2011 #19 Skrevet 20. november 2011 Gleder meg til julaften! Skal feire med mine foreldre og søstre. Vi står opp og krøller oss sammen i sofa og godstol under dynene våre med julestrømpe og ser på "Tre nøtter til Askepott". Etter det er det stor julefrokost hvor vi kan bli sittende alt fra en til to timer. Etter frokost er det en liten kjørerunde med de siste julegavene. Så er det hjem,litt kaffe,noe lett å spise og pynting. Som oftest drar vi tre søstrene i kirken kl fire og samtidig tenner vi lys på grava til mora til en bekjent av oss siden han ikke er hjemme i jula. Når vi så kommer hjem er Sølvguttene på tv'n og vi sitter og ser på det. Så er det middag i seks tiden. Spiser en litt sær familietradisjons middag. Saltkjøtt med kjuker, sirup, kaffe og melk. Kan sitte ved bordet i godt over en time. Så ryddes det og vaskes opp. Når vi har slappet litt av begynner vi tre jentene å bære ned gaver og legger de under treet Så sjenkes det litt god drikke i glassene til oss alle fem da vi alle er voksne Og så begynner gaveåpningen rundt åtte/halv ni/ ni. Vi har alle våre faste plasser rundt treet og der kan vi bli sittende til klokken er tolv/halv ett. Tar som oftest en pause i oppakkingen i ti-tiden for litt påfyll av drikke, tissepause og litt frukt. Når vi er ferdige med å åpne gaver er det en ringerunde til onkel, tante og bestefar for å takke for gaver Så hopper vi alle ut av penklærne og inn i pysjamas og spiser litt nattmat. Vi pakker sammen gavene og tar de med oss på rommene våre og legger oss så i to/halv tre tiden. Nå gleder jeg meg bare ennå mer til jul!
frkharepus Skrevet 20. november 2011 #20 Skrevet 20. november 2011 Vi skal feire jul på hytta i år. Søsters med unger pleier å dra opp 22. des og pynter både hytte og tre. Vi andre (vår far, svoger, bror med barn, jeg og min samboer) kommer opp i løpet av lillejulaften. Julaften-morgen starter gjerne i 7-tiden når ungene stormer ned i stua og tømmer julestrømpene, før maset om å åpne "bare en" gave starter. Etter frokost, blir det nok en liten skitur hvis det er skiføre, før jeg og ungene benker oss i sofaen og ser på Tre nøtter til askepott (kun jeg som synes det er stas egentlig.... ) I ett tiden begynner vår far å tilberede ribba (alltid han som har hovedansvaret for den), mens min søster lurer på om vi kanskje skulle tatt oss en tur i kirken. Ungene maser fortsatt om å åpne "bare en gave" og tilslutt gir min svoger etter og de stormer juletreet. Fem minutter senere begynner maset om å "åpne bare en til", siden gavene de valgte, ikke var så veldig morsomme allikevel!! Ungene blir bedt om å kle på seg og gå ut og leke, de tre yngste går ut og eldstemann spiller playstation. Julegudstjenesten utgår ( i år igjen), og jeg startet med krumkakestekingen, mens min søster lager multekrem, før hun begynner å støvsuge. Samboer, bror og svoger er ute og herjer med ungene. I 16-tiden blir det travelt på badet, vi kler oss pent, dekker bord, ungene maser om å åpne nok en gave, og søsters lar dem gjøre det ("husk hvordan det selv var da du var liten..." husker jo det! Var en grunn til at pakken jeg fikk åpne var en bok!) Presis kl 17 setter vi oss til bords, mens sølvguttene synger julen inn på NRK i bakgrunnen. Vi spiser ribbe, medisterkake, og medisterpølse, krumkake og multekrem til dessert. Sitter til bords i kanskej 45 minutter, til ungene er sprekkferdige - etter å kunne åpne gavene..... Etter å ha ryddet av bordet, står ungene for gaveutdelingen, (en leser opp, de andre deler ut). Deretter er det julekaker, godis, kaffe og noe til kaffen. Før så vi alltid på flåklypa grand prix, men husker ikke om den går ennå på julaften på kvelden. Ungene sovner på sofaen eller på gulvet og bæres i seng. Vi andre pleier å legge oss i 24-tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå