Gå til innhold

Jul og blakk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke penger til å gi barna jul i år. :tristbla: Tror jeg må sende dem til faren, enda de ønsker å være her. Det er ikke penger til julemat eller gaver, selv om jeg utsetter regninger. Svelget stoltheten og ringte dem som deler ut mat i julen her, men det er en tidsfrist for å melde seg på. :tristbla: NAV kan ikke hjelpe fordi jeg er i full jobb, banken vil ikke gi mer lån. Jeg klarer meg, men stakkars ungene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På tide å selge huset og kjøpe noe mindre, evt leie noe billigere? for du bor tydeligvis over evne når du er i full jobb men allikevel ikke klarer å spare opp til en normal julefeiring en gang...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke penger til å gi barna jul i år. :tristbla: Tror jeg må sende dem til faren, enda de ønsker å være her. Det er ikke penger til julemat eller gaver, selv om jeg utsetter regninger. Svelget stoltheten og ringte dem som deler ut mat i julen her, men det er en tidsfrist for å melde seg på. :tristbla: NAV kan ikke hjelpe fordi jeg er i full jobb, banken vil ikke gi mer lån. Jeg klarer meg, men stakkars ungene.

Nå vet ikke jeg hvem du var i kontakt med, om det var Frelsesarmeen eller Bymisjonen eller andre, men fikk du avslag av disse?

Jeg vet jo ikke hvordan denne hjelpen fungerer, men trodde da at de strakk seg langt for å hjelpe folk.

Ellers så synes jeg det virker som om du har lite oversikt og er dårlig på å planlegge. Dette burde du visst for lenge siden å avtalt med bf på et tidligere stadie. Jeg skjønner at man ikke sier nei til sine barn, men planene hans for julen er nok i boks.

På tide å selge huset og kjøpe noe mindre, evt leie noe billigere? for du bor tydeligvis over evne når du er i full jobb men allikevel ikke klarer å spare opp til en normal julefeiring en gang...

Det kan nok være en løsning på sikt, men hjelper ikke ts i denne julen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en mor som har slitt med dårlig økonomi i år og dag, og jeg blir rett og slett SUR når hun bruker mye på ting som feks jul! Det trenger ikke å være store greiene, forklar ungene hva som faktisk skjer. Snik ett lite juletre oppi skogen og la ungene pynte med litt glitter for så å lage noe helt OK julemat!

Og er de mer en 10 år gamle, forklar dem hva som skjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barn krever ikke den store ståheien i jula. En ribbe koster 39 kr hos kiwi nå (first price), du får surkål til, ja usikker på prisen men rundt 6 kr, og poteter og brun saus er heller ikke særlig dyrt. Skjønner godt at du vil barna sitt beste, men om de har veldig lyst til å feire hos deg i jula er jeg optimistisk til jul på budsjett! Jeg vet at rema1000 også har en del rimelig julemat. Er barna dine litt eldre kan du forklare dem at det kanskje ikke blir det store utvalget av mat fordi det er dårlig med penger, men har du veldig lyst og finner rimelig mat kan du få til en trivelig aften fordi! Det er ikke hvor dyr maten er som er utslagsgivende, det er selve stemningen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste barn krever ikke den store ståheien i jula. En ribbe koster 39 kr hos kiwi nå (first price), du får surkål til, ja usikker på prisen men rundt 6 kr, og poteter og brun saus er heller ikke særlig dyrt. Skjønner godt at du vil barna sitt beste, men om de har veldig lyst til å feire hos deg i jula er jeg optimistisk til jul på budsjett! Jeg vet at rema1000 også har en del rimelig julemat. Er barna dine litt eldre kan du forklare dem at det kanskje ikke blir det store utvalget av mat fordi det er dårlig med penger, men har du veldig lyst og finner rimelig mat kan du få til en trivelig aften fordi! Det er ikke hvor dyr maten er som er utslagsgivende, det er selve stemningen.

Mat må de jo ha uansett om det er jul eller ikke, å jeg ser det er ramset opp rimelige alternativer til julemiddagen.

Regner med at ts har endel julepynt og duker fra tidligere. Lys osv har hun sikkert liggende.

Er det det med gaver som stresser ts, så vil hun jo ikke komme utenom det om barna er hos far eller henne.

Forklar barna at det ikke blir de helt store gavene i år, eller at de må vente litt med gaver. Hvis barna ikke er bortskjemte og kravstore så vil de skjønne det.

Ts, du har sikkert både mel og gjær i skapene dine. Bak noen rundstykker og kos dere med gode frokoster i julen. Har man nystekte rundstykker, kreves det ikke så dyrt pålegg. Kanskje blir det igjen noen rester av julemiddagen du kan spe på brødmåltidene med.

Skap en hyggelig julestemning med det dere har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michelle82

Du må jo ta grep om økonomien når du er i 100% jobb, men allikevel ikke har råd til mat.

Hvordan disponerer du inntekten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Lurer også på hvordan du har disponert økonomien.

Julen kommer jo ikke som et sjokk hvert år.

Kjøp julegaver på salg og tilbud gjennom hele året, pakk de inn og legg de i et skap.

Har du mulighet til å svippe over grensa (går busser fra Oslo iallefall), så kan du kjøpe smågodt, ribbe og annet billig.

Julepynt er jo ikke noe man kjøper hvert år, har du ingenting fra før av eller kan lage noe billig?

Hjelper deg sikkert ikke denne julen, men er jo noe man kan tenke på i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det beste ut av denne julen, og sett deg ned en dag i julen og se på økonomien din, så begynner du må ny frisk fra nyåret av!

Selv var økonomien min bare rot, og jeg skjønte ikke hvor pengene tok veien. Etter at jeg så luksusfellen på tv3 og på svensk tv3 lærte jeg mye om å få orden på økonomien.

Sett opp budsjett og se på all inntekt du har, og deretter ser du på alle faste ugifter som husleie, huslån, studielån, strøm, transport osv.

De pengene du da sitter igjen med skal du fordele utover mat, sparing, klær, osv ...

Det er utrolig hvor mye bedre råd man får av å sette opp et budsjett OG følge det!

Og det er utrolig hvor mye mer penger man sitter igjen med når man hanlder ordentelig 1 gang i uka, og lager sunn og god mat hjemme.

Det er også lurt å finne ut hvor mye penger du skal bruke hver uke til mat, og prøve å holde deg til denne summen.

Ta også ut kontanter, for når man drar kortet hele tiden mister man oversikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - jeg skjønner hvor dere kommer fra med alle rådene deres, men kom igjen... Denne brukeren har postet på forumet "vi som sørger". Det mest naturlige da ville vel vært å trøste, ikke å moralisere.

Regner med at det er gode grunner til hvorfor du er blakk og at du egentlig bare trengte en skulder å gråte på og en klem.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke penger til å gi barna jul i år. :tristbla: Tror jeg må sende dem til faren, enda de ønsker å være her. Det er ikke penger til julemat eller gaver, selv om jeg utsetter regninger. Svelget stoltheten og ringte dem som deler ut mat i julen her, men det er en tidsfrist for å melde seg på. :tristbla: NAV kan ikke hjelpe fordi jeg er i full jobb, banken vil ikke gi mer lån. Jeg klarer meg, men stakkars ungene.

Men kjære deg, hvis du er i full jobb, så må du da være i en helt spesiell situasjon dersom du ikke greier å gi barna en fin jul? Jeg går på aap for tiden, dvs. at jeg tjener bare 66 % av det jeg normalt tjener, og jeg skal love deg at det ikke er fett. Men jeg har da kjøpt både julegaver og julemat og juletre, og sannelig skal vi se en juleforestilling på teateret denne uka, også. I romjula skal vi være sammen med familie og venner, og det er den beste jula ungene kan få.

Det er ikke meningen å moralisere, men har du kanskje litt vel høye forventninger til deg selv og jula, dersom du ikke greier å feire jul på én inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michelle82

OK - jeg skjønner hvor dere kommer fra med alle rådene deres, men kom igjen... Denne brukeren har postet på forumet "vi som sørger". Det mest naturlige da ville vel vært å trøste, ikke å moralisere.

Regner med at det er gode grunner til hvorfor du er blakk og at du egentlig bare trengte en skulder å gråte på og en klem.

:klemmer:

Langsiktig er det mer 'trøst' å plukke opp tips for å ha råd til mat på bordet enn å få 'stakkars' deg. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...