Gå til innhold

På valpekurs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes ikke noe fasittsvar på om det er feil, men i de tilfellene du nevner ville jeg ha brukt, bli/vent eller innkalling når det kommer til trafikk og utendørs. Innendørs ville jeg lært hunden å ikke gnage/løfte på ting som ikke er hans, og en kommando for å slippe dersom han tar feil valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her brukes helt klart NEI, og blir jeg ekstra sint så "stamper jeg i bakken" samtidig som jeg "brøler" NEI med dyyp stemme,samtidig som jeg fjerne de fra situasjonen. IKKE noe belønning etter det..

Når hunden er valp, så bruker jeg "NEI" når jeg fjerner den fra ting den IKKE skal gjøre, så den skjønner fort hva NEI betyr.

Hundene seg i mellom gir valper først advarsel med dyp knurring, hører de ikke på det så blir de satt skikkelig på plass.

Det er forskjell på husdressur og innlæring av øvelser. Husdressur mener jeg at man helt klart kan bruke NEI, hunden blir ikke ødelagt av det. Man må være flink å tyde signalene til hunden sin, noen trenger mer enn andre. Når man skal lære de lydighets øvelser/triks etc så skal man selvfølgelig IKKE bruke NEI.

AT hunden forstår den har gjort noe galt, har jeg flere gode eksempler på heheh Kom ned en morgen og gutten lå så fint på sofaen , når jeg ser på han og sier "god morgen" så ligger han med ett klart tydelig "ups har vist gjort noe jeg ikke skal" blikk. Sniker meg forsiktig inn på kjøkkenet, der har han åpnet alle kjøkkensskapene og dratt søppel utover hele.. argh.. hater sånne smarte oppfinnsomme hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det de mener på kurset er at hunden lærer mer av avledning og innlæring av alternativ adferd, enn å måtte si "nei" hele tiden. Jeg har hørt rykter om enkelte hunder som tror de heter "nei", og det sier jo sitt.

Det er liten tvil om at valper og unghunder finner på veldig mye sprell. Hele tiden. Og tester grenser. Dersom du skal fjerne alt dette med å si "nei", blir det veldig slitsomt å være deg og veldig forvirrende for hunden. Det blir rett og slett konfliktfylt hundehold! Samarbeid med hunden istedet, lur den (husk: du er faktisk smartere enn den) og få den til å ville det du vil. Da lærer den mye mer, og dere får et positivt hundehold!

Jeg bruker "nei", av og til. Så misforstå meg ikke. Men jeg velger å ikke ha et hundehold fylt med konflikter og "nei-mas" hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker bare nei når hun gjør ting som kan være farlig for henne eller veldig dyrt for oss.. Strømledninger, sofa og sånne ting... Plukker hun opp f. eks. papir ute sier vi "takk" også gir hun den fra seg og samme med leker osv. Hvis hun gjør andre ting pleier vi å avlede men f. eks. når hun står med den andre hunden i saksen så må vi nesten si nei føler jeg for avledning funker IKKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv ordet nei i forskjellige toner og uttalelser. Mine er vant til å få nei om de gjør noe de ikke skal gjøre. Som f.eks så er minsten blitt operert og synes sikkert det klør veldig på såret. Hun vet hun ikke får borti bandasjen, men hun prøver seg likevel. Da kan det i enkelte tilfeller være nok med å si bare "neee-eeei" på samme måte som når jeg snakker.

Om det klør veldig og hun ikke gir seg ved første advarsel så kommer et mer bestemt (og kortere) nei. Ingen kauking, ingen big deal, og det beste er at hun slutter med det. Og her kommer det viktigste: Når hunden har sluttet med det du ber den om å slutte med - ROS hunden din! Ikke fortsett å si (som jeg har hørt mange har gjort) f.eks "nå var du slem gutt, ikke bit på sofaen igjen. Neeei, ikke lov. Fy-fy" osv osv. Hundene skjønner det ikke.

Jeg har lært utrolig mye av hundene mine, spesielt etter at tispa mi fikk valper. Jeg har sett henne puffe bort en valp som har gjort noe galt, smånappet litt i valpen, knurret/boffet litt, men uansett hvor galt det valpen har gjort, var, så har hun aldri kjeftet mer på valpen etter at hun fikk den til å slutte med det den gjorde. Hun avledet aldri valpen, hun kjeftet rett og slett på den for deretter å overse den i noen sekunder.

DET er hva jeg kaller "barneoppdragelse"! :)

Jeg har prøvd både med og uten nei-kommando. Avledning fungerte ikke på min hund i allefall.

Jeg har vært på forskjellige kurs og jeg har sett at hunder som vet hva ordet nei betyr, oftest er de som lærer fortest også. De VET at nei betyr nei, altså å ikke borti, ikke ta pølsebiten som noen mistet, ikke løp dit, ikke bit den skumle mannen osv. Nei betyr nei, og da skal man IKKE gjøre det man er på tur til å gjøre. Da skal man slutte med det man gjør og vente på neste kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...